تکنولوژیدانشنامه ساختمان

بتن خود ترمیم شونده چیست؟ تکنولوژی آن و نکاتی که باید بدانید

آیا تا به حال درباره تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده چیزی شنیده‌اید و یا اسم بیوبتن به گوشتان خورده است؟ آیا به دنبال مقاله‌ای در این باره می‌گردید؟ بسیاری از افراد فعال در حوزه صنعت ساختمان و به طور خاص دانشجوها و تازه واردهای این عرصه هنوز به بسیاری از تکنولوژی‌ها در این صنعت آشنایی کامل ندارند. از این رو در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم تا به آشنایی و بررسی یکی از این تکنولوژی‌ها بپردازیم؛ موضوع بتن های خود ترمیم شونده که در واقع یکی از تکنولوژی‌های برجسته و تاثیرگذار در صنعت ساختمان هستند.

در ادامه خواهید خواند:

  • منظور از تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده چیست؟
  • بتن خود ترمیم شونده چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • تفاوت بتن خود ترمیم شونده با بتن معمولی چیست؟
  • بتن خود ترمیم شونده چه مزایایی دارد؟
  • معایب بتن خود ترمیم شونده چیست؟
  • تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده چه کاربردهایی دارد؟

منظور از تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده چیست؟

انواع بتن خود ترمیم شونده

معرفی بتن خود ترمیم شونده به راحتی از روی اسمش امکان‌پذیر است. تکنولوژی ساخت بتن خود ترمیم شونده در واقع به گونه‌ایست که خودش بتواند آسیب دیدگی و ترک‌ خوردگی‌های ایجاد شده بر روی سطح خودش را ترمیم نماید.

حتماً می‌دانید که بتن، یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان می‌باشد. بتن‌ها به دلیل قابلیت‌هایی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. مقاومت بسیار بالا، قابلیت شکل‌پذیری، مقاومت در برابر گرما و همچنین طول عمر زیاد از جمله ویژگی‌های بتن هستند.

با این حال مسئله‌ی آسیب دیدگی و ایجاد ترک در بتن همواره به عنوان یکی از ضعف‌های آن مطرح بوده است. چرا که می‌تواند ایمنی و دوام سازه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.  از این رو استفاده از بتن های خود ترمیم شونده در این عرصه بسیار راه‌گشا و معجزه‌گر می‌باشد. به بیان دیگر بتن خود ترمیم شونده جایگزینی مناسب برای ترمیم بتن به روش‌های سنتی است.

در کارگشا بخوانید:
بتن خود ترمیم شونده: از تعریف تا خواص مکانیکی

بتن خود ترمیم شونده چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیوبتن

تکنولوژی این نوع بتن به این صورت است که در آن بتن خود ترمیم شونده با باکتری تولید شده از سنگ آهک و لاکتیک کلسیوم ترکیب شده و در نهایت منجر به ساخت ماده‌ای جدید با خواص بهبود یافته می‌شود. بتن خود ترمیم شونده با نام‌های بتن بیولوژیکی، بیوبتن یا بتن خود ترمیم شونده زیستی نیز شناخته می‌شوند.

باکتری های بکار گرفته شده در بیوبتن به صورت یکسان روی آن توزیع می‌شوند و می توانند به طور غیر فعال تا 200 سال در جای خود باقی بمانند. این باکتری‌ها به هیچ عنوان بیماری‌زا نبوده و برای انسان و محیط اطرافش ضرری ندارند.

هنگامی که شکاف کوچکی در بتن ایجاد می‌شود باکتری‌های موجود در بتن در اثر هوا و رطوبت تحریک شده و سبب تسریع فرآیند ترمیم بتن توسط کربنات کلسیم می‌شوند. نتیجه این فرایند در واقع تولید سنگ آهک است که در مدت زمان سه هفته منجر به آب بندی و ترمیم ترک می‌گردد.

تفاوت بتن خود ترمیم شونده با بتن معمولی چیست؟

مقاومت بتن خود ترمیم شونده

مهمترین تفاوت بتن معمولی با بیوبتن در واقع همان قابلیت خودترمیمی آن است. همچنین نتایج مقایسه بتن معمولی و این نوع بتن نشان می‌دهد که تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده باعث افزایش مقاومت فشاری و مقاومت خمشی در این نوع بتن شده است. علاوه بر این تفاوت قیمت بتن خود ترمیم شونده با بتن معمولی نیز یکی دیگر از تفاوت‌های قابل توجه در این دو نوع محصول به حساب می‌آید.

بتن خود ترمیم شونده چه مزایایی دارد؟

بتن خود ترمیم شونده

در ادامه به برخی از مهمترین مزایای بیوبتن اشاره می‌کنیم. در واقع این تکنولوژی:

  • طول عمر بتن را افزایش می‌دهد.
  • خواص مکانیکی بتن را بهبود می‌دهد (بهبود مقاومت فشاری و مقاومت خمشی).
  • پایداری و دوام سازه را افزایش داده و مانع تخریب می‌شود.
  • از آسیب رسیدن به سازه‌ی اصلی به دلیل ترک‌خوردگی در بتن جلوگیری می‌کند.
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد.
  • وزن سازه را کاهش می‌دهد.
  • مانع از از زنگ‌زدگی فولاد و آرماتورهای داخل بتن می‌شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی 5 عدد از جدیدترین مصالح روز

معایب بتن خود ترمیم شونده کدام است؟

بتم خود ترمیم شونده زیستی

تا به اینجا شاید بتوان هزینه ساخت اولیه بالا را تنها عیب بتن خود ترمیم شونده دانست. با این حال اگر هزینه تعمیر و نگهداری پایین باشد و طول عمر سازه افزایش یابد، بدون شک استفاده از تکنولوژی بیوبتن صرفه‌ی اقتصادی خواهد داشت.

تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای بتن خود ترمیم شونده

همانطورکه در بالا اشاره کردیم بتن خود ترمیم شونده نه تنها از همه‌ی مزایای بتن معمولی برخوردار است، بلکه ویژگی‌های آن را در بسیاری از موارد بهبود داده است. بنابراین کاربرد بتن خود ترمیم شونده نیز همانند بتن معمولی در بسیاری از سازه‌های عمرانی امکان‌پذیر می‌باشد. استفاده از این تکنولوژی با توجه به خاصیت خود ترمیمی و مقاومت بالایی که دارد، علاوه بر ساختمان‌ها و برج‌ها در سازه‌هایی مثل جاده‌ها و پل‌ها که بار بسیار زیادی را تحمل می‌کنند نیز توصیه می‌گردد.

سخن آخر

بتن خود ترمیم شونده یکی از جدیدترین مصالح در صنعت ساختمان می‌باشد. این محصول تحول بزرگی در این صنعت ایجاد نموده است. از آن جایی که بتن همواره به عنوان یکی از مصالح اصلی در ساخت سازه‌های عمرانی به حساب می‌آید، نقاط ضعف و معایب آن نیز می‌تواند منجر به خسارت‌های سنگین و گاهی جبران ناپذیر شود. در همین راستا تحقیقات زیاد در زمینه‌ی اصلاح معایب بتن انجام گرفته که منجر به ارائه‌ی محصولی جدید با عنوان بیوبتن شده است. در نتیجه می‌بینیم که امروزه فعالان صنعت ساختمان تمایل به استفاده از بیوبتن یا همان تکنولوژی بتن های خود ترمیم شونده دارند تا بتوانند از این طریق رایج‌ترین مشکل بتن معمولی که ترک خوردگی آن می‌باشد را حل نماید.

ما نیز در این مقاله از ویکی ساختمون سعی نمودیم تا با بیانی ساده و قابل فهم کمی بیشتر به این تکنولوژی روز در صنعت ساختمان بپردازیم.

مطلب پیشنهادی: تکنولوژی نوین ساختمانی در سال 2019، 10 مورد از مهم‌ترین‌ها

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام مقاله عالی بود. فقط نگفتین از موادی ساخته میشه بتن ترمیم شونده؟چه مواد های لازمه؟ ممنون میشم یکی جواب بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا