رپورتاژ آگهی

چند اصل اساسی برای داشتن ساختمانی شیک و زیبا

داشتن ساختمانی زیبا و شیک آرزوی همه افراد است و همه به دنبال راهکارهایی برای زیباتر کردن خانه و محل زندگی خود هستند. برای رسیدن به آن باید سه موضوع را مورد توجه قرار دهید. طراحی نقشه ساختمان خوب، طراحی نمای ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی در ادامه با خانه معمار همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

طراحی نقشه ساختمان اولین گام در جهت داشتن ساختمانی زیبا

چه چیزی یک ساختمان را زیبا می کند؟ شاید برخی پاسخ دهند یک نمای زیبا و یا یک دکوراسیون بی نظیر .اما باید بگوییم یک نقشه خوب! شاید تصور کنید طراحی نقشه ساختمان ، طراحی نما و دکوراسیون هرکدام مقوله‌ایی جداگانه هستند و می توان به طور جداگانه به هر کدام از آن‌ها پرداخت؛ درصورتی که این تصور کاملا اشتباه است. نمای ساختمان شما در حین طراحی نقشه ساختمان شکل می‌گیرد و شما باید در زمان طراحی نقشه ساختمان سبک مورد نظر برای نما و دکوراسیون ساختمان خود را مشخص کنید. یک طراح حرفه ایی در زمان طراحی نقشه ساختمان کاملا همه جانبه فکر می‌کند. به طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی نمای ساختمان نیز فکر می‌کند و طراحی را به گونه‌ایی انجام می‌دهد که ساختمان پس از اجرا نه از نظر چیدمان و دکوراسیون داخلی و نه از نظر نما ،  دچار مشکل نشود.

پس در زمان طراحی نقشه ساختمان این نکته را مد نظر داشته باشید. در غیر این صورت در زمان طراحی نما و دکوراسیون داخلی ساختمان دست طراح آنچنان باز نیست تا بتواند طراحی دلخواه شما را انجام دهد و یا ممکن است داشتن یک طرح زیبا مستلزم هزینه دوباره کاری برای شما باشد.

پلان معماری

نمای ساختمان عاملی مهم و تاثیرگذار در زیبایی ساختمان

بعد از مراحل ساخت ساختمان نقشه ساختمان به طراحی نما می‌پردازیم. زمانی که یک ساختمان را می‌بینید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، ظاهر و نمای ساختمان است. نمای ساختمان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای ساختمان است. نمای هر ساختمان باید طوری طراحی و اجرا شود که در عین حفاظت از ساختمان، موجب زیبایی آن و برقراری ارتباط با اجزای خارجی ساختمان نیز باشد.

نمای ساختمان شیک

عوامل مهم در طراحی نمای ساختمان

عوامل متعددی در طراحی نمای ساختمان تأثیر می‌گذارند. نمای یک ساختمان علاوه بر شخصیتی که به بنا می‌دهد به شهر و محیط پیرامون خود نیز هویت می‌بخشد بنابراین لازم است که با محیط پیرامون خود ، تناسب داشته باشد. به عنوان مثال هیچ گاه نمای سازه‌ای که در دل طبیعت قرار دارد با سازه‌ای که در وسط شهر ساخته شود، یکسان نخواهد بود و یا طراحی نمای مدرن ، برای یک ساختمان که در بافتی تاریخی و کلاسیک قرار دارد چندان جذاب نخواهد بود.

توجه به کاربری ساختمان نیز در انتخاب نوع نما و متریال به کار رفته در آن تاثیرگذار است. قطعا نمای یک ساختمان تجاری با یک ویلا و یا موزه متفاوت است. یک ساختمان تجاری باید جذاب باشد و به گونه‌ای طراحی شود که توجه عموم را به خود جلب کند یا نمای یک موزه بهتر است با الهام از عناصر تاریخی و آثار باستانی طراحی شود.

نکته دیگری که وجود دارد میزان دسترسی به مصالح است در مناطقی که معادن سنگ وجود دارد و دسترسی به سنگ آسان است؛ بیشتر نماها از سنگ ساخته می شود. شرایط اقلیمی و آب و هوایی در انتخاب متریال مناسب برای نما تاثیرگذار است. قبل از انتخاب نوع نما باید به اقلیم خود توجه کنید و متریال خود را متناسب با آن انتخاب کنید.

تا اینجا به عوامل تاثیرگذار در نوع نما پرداختیم اما همانطور که می دانید طراحی نمای ساختمان کار ساده ای نیست و نیازمند دانش و تخصص لازم است. مهندسان معمار و شرکت های طراحی و اجرای نما با تجربه ای که در این زمینه دارند، عوامل مختلف را بررسی و سپس بر اساس اصول و قوانین مرتبط، نمای مناسب را طراحی می کنند.

استفاده از متریال مناسب

مطمئنا کیفیت و متریال یک نما از مهم ترین نکات و اصول طراحی آن است. در اولین مرحله متریال باید با شرایط آب و هوایی هماهنگی داشته باشد به عنوان مثال شما نمی توانید در شرایط محیطی مرطوب از سنگی که تخلخل مناسبی ندارد، استفاده نمایید زیرا این سنگ به مرور زمان در اثر بارش باران و جذب رطوبت مقاومت خود را از دست می‌دهد و تکه تکه می‌شود. متریالی که برای نمای ساختمان در نظر گرفته می‌شود، بهتر است به منظور کاهش هزینه‌های حمل و نقل؛ در دسترس و نزدیک منطقه باشد.

متریال باید با کاربری سازه و محیط اطراف نیز هماهنگی داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از یک نمای رومی برای ساختمانی که در یک محیط جنگلی و طبیعت ساخته شده است، مطمئنا به دلیل ناهماهنگی با محیط اطرافش، ناهنجار و نامناسب است.

رعایت تناسب رنگ در طراحی نمای ساختمان

تناسب رنگ یکی از مهم ترین اصول طراحی نمای ساختمان است. رنگ از ویژگی‌های مهم بصری است. ساختمانی که نمایی با رنگ‌های متناسب ندارد، هر چقدر هم زیبا طراحی شود باز هم به چشم نمی‌آید. استفاده از رنگ‌های مناسب می‌تواند نمای سازه را جذاب‌تر و زیباتر نشان دهد. نرم افزارهای سه بعدی معماری امروزه این امکان را به مهندسان می‌دهند تا نمای طراحی شده اولیه را ببینند و تناسب رنگ و سایر موارد را بررسی و سپس طراحی خود را نهایی کنند.

توجه به شفافیت بصری در نمای ساختمان

پنجره، یکی از اجزای مهم و فراموش نشدنی هر نمایی است. یک نمای صلب، با طراحی خشن و بدون روزنه، نمی‌تواند بی نقص به نظر برسد. استفاده از پنجره با ابعاد و اندازه مناسب و متناسب با تعداد اتاق‌ها و فضای داخلی ساختمان، موجب می‌شود ساختمان از حالت خشک و خشن خود خارج شود و شفاف‌تر به نظر برسد.

داشتن ریتم مشخص در نمای ساختمان

مطمئنا نمایی که در آن هر بخش یا هر طبقه یک ریتم متفاوت داشته باشد در عین سختی و پیچیدگی طراحی، نظم و ریتم بصری خود را از دست می‌دهد. ریتم در واقع تکرار عناصر با یک نظم خاص در نمای ساختمان است. منظور از رعایت ریتم این نیست که حتما تمامی بخش‌ها یا طبقات ساختمان عین هم تکرار شوند. بخش‌های مختلف نمای ساختمان می‌توانند متفاوت از هم طراحی شوند اما باید باهم همخوانی داشته باشند.

حفظ سادگی نمای ساختمان

استفاده از طراحی‌های شلوغ، بهره‌گیری از مواد و متریال‌های گوناگون نه تنها یک نما را زیبا نشان نمی‌دهد بلکه آن را پیچیده، نامفهوم و آشفته می‌سازد. استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های متناسب و اجرای نما با یک یا چند متریال هماهنگ می‌تواند برای خلق یک نمای ساده و در عین حال چشم نواز مناسب باشد. توجه کنید که هر چه نمای ساختمان ساده‌تر باشد، کیفیت و زیبایی بصری بیشتری خواهد داشت. به علاوه اجرای نما نیز آسان تر و کم دردسرتر خواهد بود.

جدی گرفتن نور پردازی در نمای ساختمان

ممکن است فکر کنید نورپردازی نمای ساختمان صرف هزینه اضافی است. برای تغییر نظر خود کافی است در تاریکی شب یکبار در شهر دور بزنید تا شکوه و عظمت سازه هایی که نورپردازی خوبی دارند را با چشمان خود ببینید و با سازه‌هایی که هزینه‌های زیادی صرف طراحی نمای آن‌ها شده است و در تاریکی شب پنهان شده اند، مقایسه کنید. نورپردازی یکی از شاخص های مهم هر نمایی است. نورپردازی، در زمان شب به ساختمان شما جان می‌بخشد و باعث می‌شود همچون الماسی در شب بدرخشد.

هر ساختمان بسته به کاربری که دارد، ممکن است نورپردازی مخصوصی داشته باشد. به عنوان مثال نورپردازی یک ساختمان اداری ممکن است بسیار جزئی و ساده باشد اما یک ساختمان تجاری برای جذب مشتری و جلب توجه عموم به نورپردازی ویژه و جذاب‌تری نیاز دارد.

توجه به طراحی دکوراسیون داخلی

یکی دیگر از موضوعاتی که به زیباتر شدن خانه شما کمک می‌کند؛ داشتن طراحی دکوراسیون داخلی است. بهترین زمان برای طراحی دکوراسیون داخلی زمانی است که ساختمان شما به مرحله ستون گذاری رسیده باشد. در این صورت تغییرات احتمالی در نقشه ساختمان در حین طراحی دکوراسیون داخلی لحاظ می‌شود. هرچند یک طراح خوب در زمان طراحی نقشه ، به طراحی دکوراسیون نیز توجه دارد و نکات مهم و اساسی را در حین طراحی در نظر می‌گیرد.

خیلی از افراد براین باورند که طراحی دکوراسیون داخلی کاری لوکس و مختص افراد ثروتمند است؛ در صورتی که طراحی دکوراسیون داخلی به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها به همه افراد توصیه می شود.

دکوراسیون داخلی شیک

اصول طراحی دکوراسیون داخلی

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی لوازم و وسایل در دکوراسیون است که جزء چیدمان دکوراسیون محسوب می‌شوند و دیگری پوشش‌های اصلی دیوارها، سقف و کف پوش‌ها و طراحی آن‌هاست. برای انتخاب هر کدام از این عناصر نیاز است ابندا سبک طراحی دکوراسیون خود را انتخاب کنید و سپس اقدام به طراحی نمایید. قبل از اقدام به طراحی دکوراسیون داخلی نیاز است به این نکات توجه داشته باشید.

نوع کارکرد فضا

یکی از موضوعاتی که قبل از طراحی هر فضایی باید به آن توجه داشته باشید؛ نوع کارکرد فضاست. اگر خانواده‌ای با رفت و آمد زیاد هستید نیاز است فضای پذیرایی بزرگی داشته باشید و یا اگر فردی هستید که زمان زیادی را به مطالعه اختصاص می دهید نیاز است بخشی از پذیرایی خود را به اتاق مطالعه اختصاص دهید. پس قبل از طراحی حتما به این نکته توجه داشته باشید.

توجه به نور

نورپردازی در زیبایی ساختمان تاثیر زیادی دارد. سعی کنید بهترین استفاده ار نور طبیعی را داشته باشید و با در نظر گرفتن بازشوها و پنجره های مناسب بهترین بهره را از نور روز ببرید. اما در عین حال به نورپردازی مناسب نیز نیاز دارید. داشتن نورپردازی مناسب جلوه و زیبایی دکوراسیون شما را دوچندان می کند.

رنگ در دکوراسیون

برای انتخاب رنگ مناسب برای هر جزء از لوازم و وسایل در دکوراسیون فقط به سلیقه خود توجه نکنید. رنگ در دکوراسیون باید با سبک به کار رفته در دکوراسیون نیز هماهنگی داشته باشد. سعی کنید یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده و به عنوان رنگ غالب به استفاده کنید و در کنار آن از یک یا دو رنگ ممکمل و متناسب با آن بهره ببرید. رعایت تناسب رنگ در دکوراسیون آشپزخانه و پذیرایی به دلیل اینکه امروزه فضاها به صورت یکپارچه طراحی می شود لازم و ضروری‌ست.

رعایت اصل تعادل در فضا

اصل تعادل در فضا به معنی برقراری وزن بصری مناسب در همه بخش‌های دکوراسیون است. اصل تعادل، شامل تعادل متقارن و نامتقارن است. شاید استفاده از اصل تعادل به معنی یکسان بودن و متقارن بودن کل فضا، دکوراسیونی جذاب را ایجاد نکند. در اصل تعادل شما می‌توانید به دنبال نظم و تعادل خاصی در فضا باشید نه فقط به ایجاد دکوراسیونی متقارن .

چیزی که دکوراسیون شما را نازیبا می‌کند این است که بخشی از فضا تجمعی از لوازم و وسایل یا حتی نورهای تند باشد و در بخشی دیگر فضایی خالی و کم نور داشته باشید.

ایجاد نقطه کانونی

در طراحی هر کدام از بخش‌های خانه باید به دنبال ایجاد نقطه کانونی باشید. به عنوان مثال در سالن پذیرایی می‌توانید یکی از دیوار ها، میز تلویزیون، شومینه، مبلمان، لوستر یا حتی فرش را به عنوان نقصه کانونی در نظر گرفته و دیگر لوازم و و سایل را حول آن چیدمان کنید. با رعایت این اصول می توانید دکوراسیون داخلی زیبایی را طراحی کنید.

سخن آخر

داشتن ساختمانی شیک و زیبا ، مستلزم سپردن کار به افراد حرفه‌ای است . یک طراح حرفه‌ای با داشتن تجربه و دید وسیع می‌تواند ساختمانی را طراحی کند که بهترین نما و بهترین دکوراسیون را هم داشته باشد. پس قبل از اقدام به هر کاری حتما با کارشناسان این رشته مشورت کنید. خانه معمار سایتی تخصصی در زمینه طراحی نقشه ساختمان ، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی ست. جهت برقراری ارتباط مستقیم و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره   ۹۱۰۱۴۵۲۵ ۰۲۱  تماس حاصل فرمایید.

«این محتوا یک رپورتاژ آگهی است و ویکی ساختمون هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا