مبلمان و وسایل

معرفی شومینه هیزمی فضای باز : بررسی انواع، مزایا و معایب

شومینه‌ها از جمله وسایلی هستند که سال‌های سال است استفاده‌های مختلفی از آن‌ها می‌شود. در حال حاضر از شومینه‌ها بیشتر به دلیل زیباشناختی و دکوراسیون استفاده می‌کنند. شومینه‌های فضای باز نوعی از شومینه‌هایی هستند که کاربری‌های مختلفی در محوطه می‌تواند داشته باشد. این شومینه‌ها انواع مختلفی هم دارند. در این مقاله از ویکی ساختمون به بررسی شومینه هیزمی فضای باز و انواع آن خواهیم پرداخت.

چرا باید از شومینه هیزمی در فضای باز استفاده کنیم؟

محوطه و فضای باز برای فصل‌های بهار و تابستان در اقلیم کشورمان مناسب است اما با سرد شدن هوا استفاده از محوطه کمی مختل خواهد شد. با کمی هزینه و تعبیه کردن مدل خاصی از شومینه‌های فضای باز می‌توان از وجود آن لذت برد و هم در شب‌های سردتر فصل پاییز و حتی زمستان هم از محوطه استفاده کرد. شومینه‌های هیزمی به دلیل استفاده از چوب بوی بسیار خوب سوختن چوب را متصاعد می‌کنند. قرار دادن این شومینه‌ها در یک فضای بسته مانند آلاچیق امکان استفاده از محوطه در شب‌های بسیار سرد را هم ممکن می‌سازد.

انواع شومینه هیزمی فضای باز

شومینه‌های هیزمی را برای اینکه بتوان در محیط مختلف با طراحی‌های متنوع به کاربرد را در انواع مختلفی از نظر شکل، اندازه و جنس تولید می‌کنند. به طور کلی شومینه‌های هیزمی را از نظر جنس می‌توان در چند دسته زیر گنجاند.

شومینه هیزمی سنگی

در تهیه این نوع از شومینه‌های هیزمی فضای باز ، تکه سنگ‌های طبیعی بزرگ استفاده می‌شود. سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص به تراشیدن آن اقدام می‌کنند. شکل و اندازه نهایی شومینه تا حدودی زیادی از سنگ اولیه تبعیت می‌کند. شومینه‌های سنگی مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و سرما دارند. شومینه‌های سنگی وزن زیادی دارند و از این رو جا به جایی آن‌ها اغلب مشکل خواهد بود و اگر قصد جا به جایی آن را در فضای باز دارید پس بهتر است یک پایه متحرک فلزی نیز برای آن سفارش دهید.

انواع شومینه هیزمی فضای باز

شومینه هیزمی فلزی

شومینه‌های فلزی هیزمی از محبوب‌ترین‌ها در نوع خود برای استفاده در فضاهای باز و محوطه‌ها هستند. این نوع از شومینه‌ها در وهله اول ارزان‌تر از سایر انواع شومینه‌های فضای باز هستند. از طرفی هم به دلیل وزن کمی که دارند به راحتی قابل جا به جایی و جمع شدن را دارند.

بیشتر بخوانید: انواع مدل شومینه مدرن ، کدام شومینه برای شما مناسب است؟

شومینه‌های فلزی هیزمی در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند و با هر سلیقه‌ای همخوانی خواهند داشت. اغلب شومینه‌های فلزی را از چدن می‌سازند که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. در استفاده از شومینه‌های فلزی در فضای باز باید به این نکته توجه کرد که مقداری در برابر رطوبت و بارش باران آسیب پذیر هستند پس حتماً از انواع قابل حمل آن‌ها استفاده کنید.

شومینه هیزمی فلزی

شومینه هیزمی بتنی

شومینه‌های بتنی از دیگر انواع محبوب انواع شومینه‌های مناسب فضای باز هستند. شومینه‌های بتنی اغلب به صورت پیش ساخته هستند و با حمل به محل مورد نظر در کسری از زمان نصب و اجرا می‌شود. این نوع از شومینه‌ها را هم می‌توان در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی سفارش داد. مقاومت بالایی هم در برابر رطوبت، سرما و حرارت‌های بالا دارند و در استفاده از آن نباید نگران چیزی بود. شومینه‌های بتنی وزن بسیار بالایی دارند و اغلب به صورت‌های ایستا و ثابت طراحی و اجرا می‌شوند.

شومینه هیزمی بتنی

شومینه‌های هیزمی آجری

برای ساخت شومینه‌های هیزمی فضای باز حتماً نیاز به هزینه زیاد نیست. اگر کمی از ساخت و ساز سر در می‌آورید، پس با کمی آجر و ملات می‌توانید شومینه دلخواه خود را بسازید. در اجرای این نوع از شومینه‌ها می‌توان از آجر و خرده‌های سنگی نیز استفاده کرد. اگرچه ساخت این نوع از شومینه‌ها بسیار ارزان تمام خواهد شد اما ماندگاری کمتری خواهد داشت و لایه‌های داخلی اغلب دچار ترک خوردگی خواهد شد.

شومینه‌های هیزمی آجری

نکات مهم در انتخاب شومینه هیزمی فضای باز

در انتخاب نوع شومینه هیزمی از نظر مدل و اندازه باید نکاتی را مد نظر داشت که در زیر به مواردی اشاره شده است.

  • به کف‌پوش محل قرارگیری شومینه دقت کنید. وزن و حرارت بالای شومینه می‌تواند به آن آسیب وارد کند. اگر از کف‌پوش‌های غیر سنگی استفاده می‌کنید بهتر است که یک لایه سنگی در زیر شومینه قرار دهید.
  • معمولاً چند نفر از شومینه استفاده خواهند کرد. اندازه شومینه و مدل آن باید به گونه‌ای انتخاب شود که بتوان همه اعضای خانواده را در مواقع لازم پوشش دهد.
  • فاصله نشیمنگاه از شومینه باید استاندارد باشد. بسیاری از شومینه‌های هیزمی فضای باز مدلی بدون پوشش و روباز دارند. از این رو شعله ناشی از سوختن چوب پخش خواهد شد. فاصله افراد باید به اندازه‌ای باشد که مزاحمتی برای آن ایجاد نشود.
  • شومینه‌های هیزمی فضای باز، از آنجایی که از چوب برای سوخت استفاده می‌کنند قاعدتاً مقدار دود تولید خواهند کرد. در نظر گرفتن یک محفظه ترجیحاً فلزی هم می‌تواند دود را به بالا هدایت کند و هم به پخش شدن یکنواخت حرارت کمک کند.
  • شومینه‌ها را در نزدیکی درخت، گل یا گیاهی قرار ندهید. حرارت و دود ناشی از سوختن چوب می‌تواند که باعث آسیب رساندن به انواع پوشش‌های گیاهی شود.
  • فاصله شومینه‌های هیزمی فضای باز ساختمان نیز باید متعادل باشد. نزدیک بودن بیش از اندازه باعث وارد شدن دود به داخل ساختمان خواهد شد.
  • از شومینه صرفاً برای گرم شدن استفاده نکنید. شومینه می‌تواند به عنوان نقطه کانونی محوطه و باغ شما عمل کند و بسیاری از دیگر المان‌ها را نسبت به آن تنظیم کنید.

نکات مهم در انتخاب شومینه هیزمی فضای باز

مزایای شومینه هیزمی فضای باز

در خصوص مزایای این نوع از شومینه‌های فضای بازد باید عنوان داشت ه استفاده از یک سوخت طبیعی مهم‌ترین نقطه وقت این شومینه‌ها در مقایسه با سایر انواع شومینه‌ها است. لذت خیره شدن به سوخت و چوب و گوش دادن آن در کنار بوی خوب آن در هیچ یک از انواع شومینه‌ها دیده نمی‌شود.

معایب شومینه هیزمی فضای باز

در کنار مزایای این نوع از شومینه‌ها، نمی‌توان از معایب آن هم غافل شد. استفاده از چوب به عنوان سوخت به عنوان یک شمشیر دو لبه است. هم خوبی دارد و هم بدی. سوختن چوب علاوه بر آسیب زدن به محیط زیست و قطع درختان، مقدار زیادی دود تولید خواهد کرد. این دود در صورت نامناسب بودن شومینه می‌توان استفاده و لذت بردن از نشستن در کنار شومینه را به کل مختل کند.

سخن آخر

محوطه‌ها فضایی هستند که باید بتوان حداکثر استفاده را از آن‌ها برد. شومینه‌های فضای باز که انواع مختلفی هم دارند، این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد که در بسیاری از مواقع سال از محوطه خود لذت ببرند. شومینه‌های هیزمی از جمله این انواع هستند که در مدل‌های سنگی، بتنی، فلزی و آجری طراحی و ساخته می‌شوند. استفاده از شومینه‌های هیزمی با یک سری مزایا و معایب نیز همراه است. خوشحال خواهیم شد نظرات و پرسش‌های خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا