باغبانی

چه درختی در حیاط بکاریم؟ با توجه به اقیلم‌های کشور

در این مقاله از ویکی‌ساختمون می‌خواهیم به شما بگوییم که با توجه به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید بهترین درختان برای کاشتن در حیاط خانه کدامند؟ به عبارت دیگر می‌خواهیم به این سوال شما از شمال تا جنوب پاسخ دهیم که چه درختی در حیاط بکاریم؟

در مناطق معتدل و مرطوب چه درختی در حیاط بکاریم؟

چه درختی در حیاط بکاریم؟

اگر در خطه‌ی شمالی ایران زندگی می‌کنید، باید به سراغ درخت‌هایی بروید که با شرایط اقلیمی معتدل و مرطوب سازگارتر هستند. خوشبختانه به دلیل آب و هوای بسیار مساعد در این منطقه انتخاب آسان بوده و می‌توان تنوع بسیار زیادی در انتخاب گیاهان و درختان مناسب مناطق معتدل و مرطوب داشت. حتمامی‌دانید درخت مرکبات معروف‌ترین درخت میوه‌ در این مناطق است. در ادامه دو نمونه‌ی دیگر از انواع درخت مناسب رشت و دیگر شهرهای شمالی با آب و هوای معتدل و مرطوب را معرفی کرده‌ایم.

درخت شیشه شور

گیاه شیشه شور

برای تزیین باغچه و باغ میتونید از گیاه شیشه شور هم به صورت درخت و هم به صورت درختچه وجود دارد. گل شیشه شور در شرایط ایده‌آل تابستان نیاز به رطوبت فراوان دارد که در اقلیم معتدل و مرطوب فراهم می‌باشد. گل‌های شیشه‌شور بسیار زیبا بوده و اغلب قرمز هستند. اما رنگ‌های دیگری از جمله نارنجی و زرد نیز در برخی گونه‌های این گیاه وجود دارد.

توجه: بد نیست به این نکته نیز توجه داشته باشید شهد نباتی زیادی در هنگام گل‌دهی این گیاه تولید می‌شود که موجب جلب پرندگان شهدخوار به داخل حیاط می‌گردد.

پس اگر شما شمالی‌ها از ما بپرسید که چه درختی در حیاط بکاریم؟ به شما می‌گوییم که از گیاه شیشه شور غافل نشوید. به نظر شما بهترین درخت برای سایه کدام است؟

یاس هلندی

یاس هلندی

درختچه یاس هلندی گیاهی همیشه سبز و بسیار زیباست. این درختچه را می‌توان به شکل‌ها و فرم‌های مختلف هرس نمود و شکل داد. یاس هلندی دارای گل‌های سفید رنگی است که بسیار معطر هستند. جالب است بدانید که این درختچه‌ی زیبا در مقابل کم آبی نیز مقاومت خوبی دارد.

چه درختی برای مناطق سرد و خشک مناسب است؟

درخت مناسب مناطق سردسیر

در مناطق سرد و خشک اغلب درختان میوه مثل هلو، آلبالو و زرد آلو به خوبی رشد می‌کنند. در ادامه دو درخت پرطرفدار که برای کاشتن در این مناطق مناسب هستند را معرفی می‌کنیم.

درخت بادام

درخت بادام

برای آن‌های که در مناطق کوهستانی با اقلیم سرد و خشک زندگی می‌کنند، کاشت درخت بادام در حیاط خانه بهترین گزینه است، زیرا هم مقاوم است و هم نیاز آبی کمی دارد. کاشت این درخت بهتر است که در فضایی باز در باغچه‌ی حیاط صورت گیرد. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید چند نهال از درخت بادام را بکارید، فضای کافی برای این کار را در اختیار داشته باشید. زیرا نهال‌های بادام برای رسیدن به رشد خوب و مطلوب باید حداقل 6 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

درخت انگور

درخت انگور

یکی از گزینه‌های بسیار عالی که برای کاشتن در حیاط خانه توصیه می‌شود درخت انگور است. این درخت نیاز به آبیاری زیادی ندارد و تنها با کمی مراقبت می‌تواند زینت بخش حیاط خانه‌ شما باشد. اگر می‌خواهید در تابستان‌های بسیار داغ مناطق سرد و خشک از سایه‌ی درخت انگور بهره‌مند شوید باید فضای کافی در اختیار داشته و با چوب یا فلز داربست‌های مناسبی در فضای حیاط نصب کنید.

اگر شما همدانی‌ها و ساکنین مناطق سرد و خشک از ما بپرسید که چه درختی در حیاط بکاریم؟ به شما می‌گوییم درنگ نکنید و درخت بادام یا درخت انگور بکارید.

درخت مناسب برای مناطق گرم و مرطوب چیست؟

درخت مناسب برای مناطق گرم و مرطوب

سواحل جنوبی کشور دارای آب و هوای گرم و مرطوب هستند. در مناطق گرم و مرطوب بهتر است که چه درختی در حیاط بکاریم؟ در ادامه دو گیاه مناسب مناطق گرم و مرطوب را معرفی کرده‌ایم.

نخل ققنوس

نخل ققنوس

نخل ققنوس گیاهی‌ست که با نام‌های نخل فونیکس و خرما مینیاتوری نیز شناخته می‌شود. این گیاه نوعی نخل زینتی است که رشد کندی دارد. نخل ققنوس نسبت به سرما حساس است و اغلب در مناطق گرمسیری و هوای مرطوب به عنوان درخت یا درختچه­‌ای زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و رشد مطلوبی دارد.

در جواب شما جنوبی‌ها که از ما می‌پرسید باید چه درختی در حیاط بکاریم؟ ما پیش از هر چیز درخت نخل ققنوس را پیشنهاد می‌کنیم.

گیاه سنا

گیاه سنا

گیاه سنا معمولا به شکل بوته‌‌ای است. برگ‌های این گیاه خواص دارویی زیادی دارد. گیاه سنا اغلب در جنوب ایران و در حوالی خلیج ‌فارس به خوبی رشد می‌کند. این گیاه بسیار معطر می‌باشد و از نظر بصری نیز جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای به فضای حیاط یا باغ می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: خدمات باغبانی منزل: دستمزد باغبون خوب + از کجا پیداش کنیم؟

چه درختی برای مناطق گرم و خشک مناسب است؟

درخت مناسب مناطق گرم و خشک

پوشش گیاهی نواحی گرم و خشک با توجه به شرایط نامساعد آب و هوایی می‌بایست که نسبت به گرما و کم‌آبی بسیار مقاوم باشد. در پاسخ به شما ساکنین مناطق گرم و خشک که از ما می‌پرسید که چه درختی در حیاط بکاریم؟ 4 درخت مناسب برای مناطق گرم و خشک را به شما معرفی می‌کنیم که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

مطلب پیشنهادی: بهترین زمان کاشت نهال و درخت در ایران چه موقع است؟!

چه درختی در حیاط بکاریم؟ گیاه یوکا

چه درختی در حیاط بکاریم؟ گیاه یوکا

یکی از گیاهان بسیار پرطرفدار که برای کاشتن در حیاط خانه هم مناسب است گیاه یوکا می‌باشد. این گیاه برگ‌های خنجری دارد و با نام یوکا-خنجری نیز شناخته می‌شود. یوکا گیاهی همیشه سبز است. این گیاه به نور علاقه‌ی زیادی دارد اما نسبت به کمبود نور و سردی هوا نیز بسیار مقاوم است.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید این گیاه دو گونه دارد که یکی از آن‌ها گل نیز می‌دهد. نام دیگر این گیاه به دلیل گل‌های واژگون و زنگوله‌ای که می‌دهد یوکا زنگوله‌ای نیز است.

گیاه یوکا در واقع درختچه‌ای چند ساله از خانواده مارچوبه است. این گیاه فوق العاده تصفیه کننده هوا بوده و در شرایط آب و هوایی گرم و خشک به خوبی رشد می‌کند. برگ، ساقه و ریشه گیاه یوکا سمی است و نباید به طور مستقیم مصرف شود. اگرچه این گیاه سمی است، اما حاوی آنتی اکسیدان‌هایی قدرتمند است که به درمان دردهای معده، سردرد و سایر مشکلات مرتبط با پوست در انسان کمک می‌کند.

درخت سنجد

درخت سنجد

سنجدها یکی از مقاوم‌ترین گیاهان به شرایط محیطی هستند و نسبت به کم آبی بسیار مقاوم‌اند. این گیاه در رطوبت بالا رشد مطلوبی نخواهد داشت اما در مناطق گرم و خشک به خوبی رشد می‌کند. نیاز بسیار کم به آب، مقاوت بالا در مقابل سرمای زیاد و رشد سریع علاوه بر زیبایی و خوشمزگی از دیگر ویژگی‌های کاشت این درخت است که آن را به یک گزینه‌ی مناسب برای حیاط منزل تبدیل کرده است.

درخت بنه

درخت بنه

نام دیگر گیاه بنه گیاه پسته وحشی یا پسته کوهی است. این گیاه نیز بومی مناطق گرم و خشک می‌باشد. میوه درخت بنه مصرف خوراکی دارد و خواص درمانی بسیار زیادی را نیز دارا می‌باشد. رنگ میوه این درخت در ابتدا صورتی است و پس از مدتی به رنگ قرمز متمایل شده و در نهایت سبز می‌شود و طعمی ترش مزه دارد. جالب است بدانید که صمغ حاصل از این درخت نیز ارزش تجاری بسیار بالایی دارد.

چه درختی در حیاط بکاریم؟ فرانکینیا هم می‌تواند جالب باشد

گیاه فرانکینیا

انتخاب گیاه مناسب مناطق گرم و خشک که برای کاشتن در حیاط هم مناسب باشد کمی دشوار است. از جمله گیاهانی که می‌تواند خاک خشک و گرمای زیاد را تحمل کند گیاه پوششی فرانکینیاست. این گیاه گل‌های کوچک بسیار زیادی می‌دهد که اغلب صورتی و بنفش بوده و بسیار زیبا هستند. فرانکینیا رشد طولی زیادی ندارد اما بر روی سطح خاک گسترده می‌شود.

چه درختی در حیاط بکاریم؟

سخن آخر

چه درختی در حیاط بکاریم؟ در این مقاله از ویکی‌ساختمون به این پرسش پاسخ دادیم و 10 درخت جذاب را به شما معرفی کردیم. با خواندن این مقاله حالا دست کم دو گیاه که در هر اقلیم و در هر شرایط آب و هوایی پرورش می‌یابد را به خوبی می‌شناید. آیا شما هم تجربه‌ای در زمینه کاشت گیاهان اشاره شده در این مقاله و یا گیاهان دیگر در اقلیم‌های دیگر را دارید؟

می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در این زمینه برایمان یادداشت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا