عملیات اجرای ساختمان

کرسی چینی چیست؟ ابزار و راهنمای اجرای کرسى چینى با آجر یا سنگ

کرسی چینی از دیرباز تاکنون به عنوان راه‌حلی برای ایجاد اختلاف ارتفاع بین سطح داخلی و خارجی ساختمان در نظر گرفته می‌شد. عموماً انسان‌ها از نظر ذاتی علاقه زیادی دارند تا در یک اختلاف سطح مشخصی نسبت به زمین قرار بگیرند. کافی است فقط به خانه‌های حیاط دار قدیمی ایرانی نگاه کنید، تراس بنا با تعداد چند پله، در سطحی بالاتر از زمین قرار دارد، به این صورت افراد می‌توانستند احساس امنیت و تسلط بیشتری نسبت به قلمرو خود داشته باشند (محیط زندگی). با چنین فلسفه‌ای کرسی چینی به یک ضرورت بدل شد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

کرسی چینی چیست؟

کرسی چینی در خلال سفت کاری ساختمان انجام می گیرد. منظور از کرسی چینی، چیدن چندین ردیف آجر است، که موجب اختلاف ارتفاع بین سطح داخل و خارج ساختمان می‌شود و دیواری که این اختلاف ارتفاع را ایجاد می‌کند، کرسی نامیده می‌شود. دیوار کرسی چینی، دیواری است که بین دیوار باربر و پی قرار می‌گیرد. این اختلاف ارتفاع باعث می‌شود تا نیاز به عایق احساس شود. نقش عمده کرسی چینی، تأمین سطح اتکای بیشتر برای دیوار و یکپارچگی بیشتر آن با شالوده می‌شود. این فرآیند همچنین به منظور تأمین ارتفاع لازم تا تراز کف سازی انجام می‌شود. همچنین برای عبور لوله های فاضلاب در زیر کف سازی نیز می‌توان از کرسی‌چینی نهایت استفاده را بُرد.

ابزار و وسایل لازم جهت کرسی چینی

ابزار و وسائل لازم جهت کرسی چینی

استفاده از ابزار و وسایل مورد نیاز متناسب با کار، موجب پیشرفت در روند آن و تسریع در انجام کار می‌شود. بنابراین برای انجام کرسی چینی به برخی از ابزار‌های ساده بنایی نظیر تیشه، ریسمان کار، ماله، شمشه‌ آهنى، شیلنگ تراز، متر، تراز، کمچه، استامبولى و نیز سایر ابزار‌های معمولی مثل بیل، فرغون و سایر موارد نیاز داریم. لذا تهیه و استفاده از این ابزار‌ها برای شروع کار ضروری می‌باشند.

چنانچه احتیاج به پایدار سازی ساختمان دارید، درخواست خود را ثبت کنید.

مصالح مورد نیاز در کرسی چینی

برای انجام کرسی چینی، به مصالح مختلفی بنابر نوع دیوار نیاز پیدا خواهیم کرد. از جمله این مصالح می‌توان به، ماسه و سیمان، ملات باتارد (ماسه، سیمان، آهک، آب)، آجر و سنگ، ملات ماسه و آهک اشاره کرد.

در مناطقی که سنگ به وفور یافت می‌شود، به خصوص مناطق کوهستانی، از سنگ‌های لاشه و ملات ماسه و سیمان یا باتارد (ماسه، سیمان، آهک، آب)، برای اجرای کرسی چینی استفاده می‌شود و باید دقت کرد که از سنگ‌های با کیفیت و مرغوب در این کار استفاده شود.

چگونگی ساخت ترکیبات ملات‌ها، یکی از نکات مهمی است که باید در اجرای کرسی چینی مورد توجه قرار گیرند و مطابق با دستورات زیر انجام می‌گردند:

  • ملات باتارد با نسبت حجمى ۱ به ۱ به ۶ (۱ بخش سیمان، ۱ بخش آهک، ۶ بخش ماسه)
  • ملات ماسه و سیمان با نسبت حجمى ۱ به ۳ (۱ قسمت سیمان، ۳ قسمت ماسه)
  • ملات ماسه و آهک با نسبت حجمى ۲ به ۵ (۲ بخش آهک و ۵ بخش ماسه)

مطلب پیشنهادی: چسب کاشی

اصول کرسی چینی

اصول کرسی چینی

کرسی چینی معمولاً به سه دلیل انجام می‌شود:

  • افراد معمولا تمایل دارند که محل سکونت‌شان از سطح زمین بالاتر باشد، زیرا این چنین احساس امنیت بیشتری می‌کنند.
  • بیشتر زمین‌هایی که برای ساختمان سازی به کار گرفته می‌شوند، اغلب دارای شیب بوده و تراز نیستند. به همین دلیل، کرسی چینی برای تراز کردن کف ساختمان و برطرف کردن درجه شیب آن استفاده می‌شود.
  • اختلاف ارتفاع کف داخل با کف خارج ساختمان، باعث اجرای اصولی کرسی چینی می‌شود.

ارتفاع کرسى چینى باید از روى سطح پِی تا حداقل ۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف تمام ‌شده‌ محوطه‌ پیرامون ساختمان باشد که از طرف داخل ساختمان، در کف پنهان‌ می‌شود و از طرف خارج، بدنه‌ آن نماسازى می‌شود که به آن «ازاره یا هزاره» گفته می‌شود.

شناخت مصالح مورد نیاز برای کرسى چینى

کرسى چینى با استفاده از آجر یا سنگ روی پى اجرا می‌شود، تا بار انتقالی از ستون به سطح وسیع‌‌تری از فونداسیون ساختمان توزیع شود. کرسى چینى اغلب با آجر‌های مقاوم و توپُر و با استفاده از ملات ماسه و سیمان و رعایت اصول اجرایی در آجرچینى انجام می‌گیرد. کرسى چینى بایستی تا حد ممکن، با پیوند کله انجام بگیرد، تا بار دیوار را به‌ صورت یکسان پراکنده کند و اگر آجرهاى راسته لازم باشد، باید آن‌ها را در میانه دیوار قرار دهیم. برای صرفه جویی در مصالح، می‌توان کرسی چینی را به صورت پلکانی نیز اجرا کرد.

راهنمای اجرای کرسى چینى با آجر یا سنگ

اصول کرسى چینى با آجر یا سنگ

عرض کرسى چینى باید از هر طرفِ عرض دیوار، پنج تا ۱۰ سانتیمتر بیشتر باشد. به عنوان مثال، عرض کرسى چینى برای دیوار باربری که ۳۵ سانتیمتری است، باید حداقل ۴۵ سانتیمتر باشد. در کرسى چینى با آجر، باید از آجرهاى فشارى مناسب زنجاب شده و ملات ماسه و سیمان و رعایت اصول درست آجرچینی استفاده شود. همچنین در کرسى چینى با سنگ نیز، از سنگ‌های طبیعی مناسب و ملات ماسه و سیمان یا ملات باتارد، به شکلی اصولی استفاده می‌شود.

تراز کردن سطح کرسى برای عایق بندی

اولین گام برای اجرای عایق ‌کاری ساختمان در هر سطحی، انجام زیرسازى برای آن سطح است. سطح کرسى چینى، جهت عایق‌ کاری باید زیرسازى شده و کاملاً تراز شود و به منظور دستیابی به این هدف، ردیف‌های کرسى چینى به‌ خصوص در ردیف پایانى بایستی کاملاً تراز شوند. برای هم سطح کردن ردیف‌های کرسى چینى، می‌توان از شیلنگ تراز یا شمشه و تراز دستی استفاده کرد. جهت زیرسازى عایق ‌کاری باید از ملات ماسه و سیمان با نسبت ۱ به ۳ استفاده می‌شود. بدین صورت که بعد از ساخت ملات و ریختن آن روى دیوار کرسى چینى، آن را به‌ وسیله‌ ماله کاملاً صاف می‌کنیم. همچنین، هر دو طرف دیوار کرسى چینى به‌ اندازه‌ ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتر با ماسه و سیمان پُر شود. سپس، بعد از خشک شدن ماسه و سیمان، عایق کاری روی دیوار کرسی چینی انجام می‌شود.

کلام آخر

کرسی چینی هنوز هم در بسیاری از ساختمان‌های کشور اجرا می‌شود، هدف از ساخت آن بسیار ساده بوده و اجرای عملیات کار هم فرآیندی مشخص دارد. این روند با استفاده از آجر و ملات ماسه و سیمان در زیر دیوارهای زیر زمین اجرا می‌شود. تنها ضروری است بعد از اجرای دیوارچینی، عایق کاری به درستی اعمال شود تا از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کرد. در هر صورت، اجرای کرسی‌چینی ضروری نیست، اما برخی از شرایطی که در بالا بیان شد، می‌توانند دلایلی برای عملیاتی کردن فرآیند ساخت این مرحله از ساختمان باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا