چیدمانمبلمان و وسایل

تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه با ترفندهای جذاب و بی نظیر!

تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه همیشه در صورتی امکان‌پذیر و دلخواه است که در ابتدای امر زمانی که به خرید لوازم منزل اقدام می‌کنید، از بهترین اجناس و کیفیت‌ها انتخاب کنید تا در مرور زمان با تغییر مختصری در آن‌ها، تنوع خوبی به دست آورید. با خرید لوازم بی‌کیفیت و جنس درجه چندم تنها پس از مدتی نیاز به تعویض ضروری می‌شود و هیچ‌گاه موقع به تغییر آن‌ها نمی‌رسد. پس در انتخاب خود دقت کنید و از شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

با فرش‌های کهنه چه کنیم؟

فرش‌های کهنه همیشه در تغییر دکوراسیون منزل نادیده گرفته می‌شوند. یکی از روش‌های تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه تبدیل فرش‌های کهنه به ویژه فرش‌های دستی قدیمی به کوسن، تشک، مبل پاف، فرش کلاژ و جلودری است.

ساخت مبل پاف از فرش‌های کهنه

برای تهیه مبل پاف با استفاده از جعبه پلاستیکی میوه، جعبه چوبی میوه و یا شیشه نوشابه یک زیرسازی محکم انجام دهید و روی آن را با فوم نرم کنید. سپس فرش را سه تا چهار سانتی‌متر از هر طرف بزرگ‌تر از ابعاد زیرسازی برش زنید و به رفوگری فرش ببرید و بدوزید (اگر توانایی دوخت را خودتان با دست یا چرخ دارید می‌توانید خودتان بدوزید ولی دوخت با چرخ خیاطی در رفوگری بهتر و محکم‌تر است). جلد فرشی که دوخته‌اید را روی زیرسازی بکشید و اطراف آن را با چسب و منگنه محکم کنید.

ساخت کوسن و تشک از فرش‌های کهنه

ساخت کوسن و تشک برای نشستن و تکیه دادن از تکه‌های فرش بسیار آسان است و تفاوت آن با ساخت مبل پاف در این است که داخل کوسن و تشک با پشم، پر و پنبه پُر می‌شود. ابعاد مورد نظر خود را با ماژیک پشت فرش رسم کنید و با قیچی بِبُرید و آن را به رفوگری ببرید و بدوزید سپس درون آن را پُر کنید و آخرین درز را با نخ قطور یا کاموا بدوزید (اگر به آخرین درز زیپ بدوزید شستشوی آن برایتان راحت‌تر می‌شود.)

تهیه کلاژ از فرش‌های قدیمی

کلاژ یا تکه چسبان هنری است که به مونتاژ تکه‌های مختلف به هم گفته می‌شود که می‌تواند به دکوراسیون منزل بدون هزینه تبدیل شود. کلاژ فرش هم به معنی دوختن تکه‌های مختلف فرش‌های مختلف به یکدیگر و ایجاد یک فرش جدید است. اگر از چندین فرش با رنگ‌های مختلف استفاده کنید زیبایی زیادی حاصل می‌شود و برای کسانی که طرفدار قرینگی هستند استفاده از تکه‌های فرش‌های یکسان با رنگ‌های متفاوت می‌تواند ایده خوبی باشد.

با عکس‌ها و تابلوها چه کنیم؟

عکس‌ها و تابلوها بخشی از تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه به حساب می‌آیند، چون نسبت به سایر لوازم منزل هم کوچک هستند و هم زمان کم و هزینه کمی برای تغییر آن‌ها نیاز است.

مطالب مرتبط: طراحی دیوار راه پله با روش‌های ساده، ارزان و خلاقانه

تغییر عکس‌های درون قاب‌ها

یکی از تغییراتی کوچکی که در قاب عکس‌ها و تابلوها می‌توان ایجاد کرد، تعویض عکس‌های درون آن‌ها است. اگر این عکس‌ها از فرزندانتان است، آن‌ها را آپگرید کنید و عکس‌های جدید یا قدیمی را جایگزین کنید. اگر عکس‌ها برای مدت طولانی سیاه و سفید بوده‌اند، حالا از عکس‌های رنگی درون قاب‌ها استفاده کنید.

تغییر رنگ قاب عکس‌ها

اگر قاب‌ها از جنس چوب یا فلزی آبکاری نشده هستند، به راحتی با یه سمباده می‌توانید رنگ روی قاب‌ها را بردارید و با استفاده از اسپری یا قلم مو به رنگ آمیزی جدید اقدام کنید (به یاد داشته باشید که در هنگام سمباده زنی و رنگ آمیزی از دستکش استفاده کنید.)

تغییر جای تابلوها

اگر حوصله و لوازم تغییر تابلوها و عکس‌ها را ندارید می‌توانید به تغییر جای آن‌ها روی دیوار بپردازید. اگر همه تابلوها و قاب عکس‌ها یک اندازه هستند، کار تعویض جای تابلوها یکسان است ولی اگر اندازه آن‌ها یکسان نیست، باید از ابتدا نسبت به اندازه گیری تابلوها، انتخاب جای آن‌ها، پاک کردن اثر میخ‌های قبلی، سوراخ کاری جدید و آویختن تابلوها اقدام کنید.

قاب عکس‌های قدیمی را به قاب آینه تبدیل کنید!

اگر قاب عکس‌های قدیمی چوبی دارید می‌توانید با محکم کردن اتصالات آن‌ها به وسیله میخ و چسب چوب و رنگ آمیزی مجدد آن‌ها را به قاب آینه زیبایی تبدیل کنید. از این قاب‌های آینه در اتاق خواب، ورودی خانه و روی کنسول استفاده کنید.

با گلدان‌های گل چه کنیم؟

اگر از دسته افرادی هستید که در خانه از گل و گیاهان نگهداری می‌کنید و گیاهان بخشی از دکوراسیون داخلی منزل شما را تشکیل می‌دهند. برای تغییر دکوراسیون می‌توانید از تغییر در گلدان‌ها بهره بگیرید و از تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه زیاد لذت ببرید.

مطالب مرتبط: تقویت گل‌های آپارتمانی با کدام کود و مواد مغذی بهتر است؟

از نخ گونی برای گلدان‌ها جلد درست کنید

یکی از راه‌های تغییر در گیاهان آپارتمانی، تغییر گلدان آن‌ها است. اگر ریشه‌زایی گل به حدی نرسیده است که به تغییر گلدان اقدام کنید. از نخ‌های گونی و هنر قلاب بافی خود استفاده کنید و یک غلاف برای گلدان‌ها ببافید. با این غلاف گونی زیبا حتی می‌توانید گلدان‌های کوچک و سبک را نیز بیاویزید.

تزیین گلدان‌های کاکتوس کوچک

اگر از طرفداران کاکتوس هستید و تعداد زیادی گلدان‌های ریز و درشت کاکتوس در خانه دارید. آسان‌ترین راه تعویض گلدان به نظر می‌رسد ولی از آنجایی که رشد کاکتوس کند است و تعویض گلدان باید طبق رشد و ریشه‌زایی باشد و کاکتوس‌ها نیز گلدان‌های کوچک و جای تنگ را می‌پسندند، بهترین کار می‌تواند کاشت کاکتوس‌ها با گلدان درون یک گلدان بزرگ دیگر و ساخت یک پارک کاکتوس است.

رنگ کردن گلدان‌های سفالی بدون لعاب

اگر گل‌ها و گیاهان آپارتمانی شما در گلدان‌های سفالی بدون لعاب هستند، می‌توانید برای تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه به رنگ آمیزی گلدان‌ها با هنر و خلاقیت خود بپردازید. (پیش از رنگ آمیزی گلدان را سمباده بزنید تا سطحی صاف و بدون شوره داشته باشید و سپس گلدان را با آب بشویید یا با دستمال مرطوب از گرد سمباده پاک کنید.)

برای تغییر دیوارها چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

تغییر دیوارها با توجه به وسعت آن‌ها در خانه می‌تواند موجب تغییرات بزرگی شود که روح تازه‌ای در خانه بدمد. از جمله راهکارهای تغییر دیوارها را می‌توان به ایجاد طرح روی دیوار، نقاشی روی دیوار و چسباندن استیکر اشاره کرد.

مطالب مرتبط: تکنیک های رنگ آمیزی دیوار ، ۱۰ ترفند که حتما باید بدانید!

با استفاده از شابلون و رنگ، دیوار را تزیین کنید

اگر به تازگی دیوارهای خانه‌تان را رنگ آمیزی کرده‌اید و یا رنگ آمیزی آن‌ها آنقدر کهنه نشده است که نیاز به رنگ آمیزی مجدد مشهود باشد ولی برای تنوع قصد دارید تغییری در آن‌ها ایجاد کنید. بهترین راه استفاده از یک شابلون و اسپری رنگ برای طرح انداختن روی دیوارها است. می‌توانید با سلیقه خودتان اقدام به تهیه شابلون با انتخاب طرح و لیزر کردن آن‌ها روی تلق کنید و یا از شابلون‌های آماده در فروشگاه‌های لوازم خرازی استفاده کنید.

استفاده از استیکرها روی دیوار

چسباندن استیکر روی دیوار هم از جمله راه‌های تغییر در دیوارهای خانه است. استیکرها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم خرازی تهیه کنید. استیکرها را در محل‌هایی مانند بالای تخت خواب، بالای کلید و پریز‌ها، اطراف آیفون، اطراف تلویزیون و … استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از استیکرهای مخصوص اتاق خواب مانند استیکرهایی که دارای قلب و المان‌های این‌چنینی هستند مناسب اتاق پذیرایی نیست.

روی دیوار نقاشی کنید

اگر هنر نقاشی خوبی دارید پس شجاع باشید و دست به کار شوید. یک دیوار خالی در اتاق پذیرایی، نشیمن یا خواب انتخاب کنید و یک منظره یا طرح را انتخاب کنید و آن را با رنگ دلخواه روی دیوار اجرا کنید.

تغییر و تولید اکسسوری‌های خانه

تغییر اکسسوری‌ها مانند آباژورها، کوسن‌ها، مجسمه‌ها و به طور کلی وسایل تزیینی می‌تواند راه خوبی برای تغییرهای بزرگ باشد که ما را به هدف تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه می رساند.

تغییر آباژورها

اگر آباژورهایی با پایه چوبی و کلاهک پارچه‌ای دارید کار شما برای تغییر آن راحت خواهد بود. ابتدا کلاهک را از پایه جدا کنید. پایه را سمباده زده و مجدداً با رنگ دلخواه، رنگ آمیزی کنید. قسمت کلاهک پارچه‌ای را نیز می‌توانید با تعویض پارچه، تغییر دهید، فقط به یاد داشته باشید نهایت دقت را در چسباندن پارچه داشته باشید زیرا ظرافت کار با روشن شدن نور در پشت کلاهک بیشتر نمایان می‌شود.

تغییر لوسترها

اگر لوسترهایی دارید که مدت زیادی از عمر آن‌ها می‌گذرد و کمی از مد افتاده‌اند؛ با رنگ آمیزی می‌توانید لوسترها را کمی مدرن‌تر و به روز کنید. اگر فکر می‌کنید لوسترها با داشتن شاخه‌های زیاد هنوز نور کافی ندارند با چسباندن نگین‌های درشت به روشنایی بیشتر لوستر کمک کنید زیرا نگین‌ها از پلاستیک شفاف و پشت نقره‌ای رنگ می‌توانند نور را به مقدار زیادی بازتاب کنند و به زیبایی هرچه بیشتر لوستر شما هم کمک زیادی می‌کند.

ساخت مجسمه از اسباب بازی

از اسباب بازی‌های بداقبال بچه‌ها که بازی با آن‌ها دیگر مورد درخواست نیست می‌توانید مجسمه بسازید. اگر مجسمه ساختاری محکم مانند پلاستیک سخت دارد تنها رنگ آمیزی آن کافی است ولی اگر اسباب بازی‌ها پارچه‌ای هستند، ابتدا در یک کاسه مخلوط آب و سیمان تهیه کنید و آن‌ها را درون آن فرو کنید و اجازه دهید خشک شوند، سپس رنگ آمیزی کنید.

استفاده تزیینی از ضبط صوت و کاست‌های قدیمی

اگر از گذشته علاقه به موسیقی داشتید پس حتماً ادوات گوش دادن به موسیقی مانند ضبط صوت و کاست‌های قدیمی در خانه شما پیدا می‌شود با رنگ آمیزی و نونوار کردنشان، از آن‌ها برای تزیین استفاده کنید. برچسب کاست‌ها را عوض کنید. ضبط صوت را تمیز کنید و در جایی در روی میز قرار دهید. اگر این ادوات را ندارید می‌توانید سری به امانت فروشی‌ها بزنید و آن‌ها را بخرید.

تبدیل شیشه نوشیدنی به گلدان

یکی از روش‌هایی که بسیار پرطرفدار است. رنگ کردن شیشه نوشیدنی‌ها و استفاده آن‌ها به جای گلدان است. برای این کار بهتر است، ابتدا شیشه‌ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید کاملاً خشک شوند. رنگ مورد نظر را درون شیشه‌ها بریزید و در آن را ببندید سپس شیشه را تکان دهید تا رنگ به همه قسمت‌های آن برسد، وقتی رنگ خشک شد، گلدان قابل استفاده است.

تبدیل ظروف به گلدان

اگر ظروف خاص و زیبایی مانند قوری چینی دارید که لب پر شده است یا در ندارد، می‌توانید به عنوان گلدان از آن‌ها استفاده کنید. برای این کار خود ظروف که آب را در برمی‌گیرند می‌توانند گلدان باشند ولی اگر ظرف شما بشقاب است، می‌توانید آن را با استفاده از انبر به قطعات کوچک تبدیل کنید و تهیه یک قالب و مخلوط سیمان سفید و آب، یک گلدان جدید بسازید.

چه تغییراتی برای مبلمان امکان‌پذیر است؟

مبلمان مانند دیوار بخش مهمی از خانه را تشکیل می‌دهد و تغییر آن می‌تواند حس تازه‌ای دهد. برای تغییر مبلمان ایده‌های زیادی وجود دارد که در زیر به ایده‌های عملی آن در خانه اشاره شده است.

رنگ آمیزی دوباره مبلمان چوبی

اگر صندلی‌های ناهار خوری چوبی دارید، می‌توانید رنگ آمیزی آن‌ها را تغییر دهید. به طور مثال اگر قهوه‌ای هستند، رنگ طوسی، قرمز، سبز، آبی و … را که با خانه هماهنگی بیشتری دارد انتخاب کنید و صندلی‌ها را رنگ آمیزی کنید. متأسفانه رنگ آمیزی مبل‌ها در خانه مقدور نیست ولی می‌توانید آن‌ها را به دست تعمیرکاران مبل بسپارید و برای تغییر دلخواه خود، تعمیرکار را هدایت کنید.

نو کردن دراورهای قدیمی

اگر دراورهایی دارید که قدیمی شده‌اند و به اندازه‌ای که با یک رنگ آمیزی شکل و ظاهر آن‌ها نو و تازه می‌شود، می‌توانید با رنگ آمیزی آن‌ها به صورت ساده، طرح دار یا هایلایت یک دراور مدرن و زیبا داشته باشید.

 

برای تغییر در پرده‌ها چه کاری می‌توان کرد؟

برای تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه تغییر در پرده‌ها با توجه به فابریک نرم و انعطاف پذیر آن‌ها می‌توان راحت‌تر از سایر لوازم خانه باشد. تغییر رنگ چوب پرده‌ها، گلدوزی پرده‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به کوسن و روتختی از جمله تغییراتی است که در پرده‌ها قابلیت اجرا دارد.

مطالب مرتبط: انواع مدل پرده با ۶ سبک + ترفند اندازه‌گیری دقیق برای دوخت!

رنگ آمیزی چوب پرده

به طور کلی دو مدل چوب پرده فلزی و چوبی برای پرده‌ها متصور است که خوشبختانه هر دو آن‌ها قابلیت رنگ آمیزی و تغییر دارند. با سمباده زنی و رنگ آمیزی مجدد چوب پرده‌ها با توجه به رنگ دیوارها و پرده‌ها بسیار ایده کم زحمت پر احساسی است.

اضافه کردن گلدوزی و روبان دوزی به پرده‌های قدیمی

اگر رویه مبلمان‌تان تغییر کرده است و مایل هستید که پرده‌ها نیز هماهنگ با آن‌ها باشند، می‌توانید از هنر گلدوزی و روبان دوزی برای تغییر و هماهنگ کردن پرده‌ها با مبلمان، کوسن‌ها و دیگر اکسسوری‌ها استفاده کنید. از همان طرح و رنگ گلدوزی و روبان دوزی می‌توانید برای تزیین رومیزی‌ها نیز استفاده کنید.

تبدیل پرده‌های کهنه به کوسن یا روتختی

یکی دیگر از روش‌های تغییر در پرده‌ها، تعویض آن‌ها است ولی اگر تنها از پرده‌ها خسته شده‌اید و آنقدر کهنه نیستند که دور انداخته شوند، می‌توانید آن‌ها را به کوسن یا روتختی تبدیل کنید.

سخن آخر

تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه راه‌های زیادی دارد که در این مقاله تلاش شده است تا جایی که امکان دارد روش‌های ساده که قابلیت انجام در خانه دارند و هزینه زیادی ندارند، توضیح داده شود. امید است روش‌های فوق مفید واقع شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام خیلی محتوای جامع و کاملی بود، من یک دراور قدیمی دارم که میخوام رنگش کنم که شما هم در محتواتون بهش اشاره کردید. میخواستم مراحلش رو دقیق بدونم. دراور کاملا با چوب گردو ساخته شده.

    1. با سلام و احترام
      مراحل رنگ نمودن دراور چوبی به شرح زیر است:
      1.به وسیله سمباده، سطح چوب را صاف و یکدست نمایید.
      2. روی سطح چوب با یک قلم مو، یک لایه آستر پیاده کنید.
      3. یک شب استراحت جهت خشک شدن سطح چوب
      4. مجددا به آرامی شروع به سمباده کاری نمایید تا کاملا صاف و یکدست شود.
      5. مانند مرحله دو، یک لایه آستردیگر بر روی لایه اول ایجاد نمایید.
      6. مجددا یک شب استراحت جهت خشک شدن سطح چوب
      7. با یک قلم مو روی سطح چوب یک لایه از رنگ اصلی می زنیم و صبر می کنیم تا کاملا خشک شود.
      8. پس از خشک شدن رنگ شروع به سمباده کشی آرام می کنیم تا ذرات اضافی کنده شوند.
      9. لایه دوم رنگ را روی سطح می زنیم و اجازه می دهیم تا خشک شود.
      10.روی سطح دراور را اسپری پلی اورتان نمایید.
      11. پس از اسپری آرام پلی اورتان روی سطح اجازه دهید خشک شود و پس از خشک شدن این کار را مجددا انجام دهید تا سطحی صاف، یکدست و زیبا داشته باشید.
      شما با انجام دقیق این 11 مرحله می توانید یک دراور چوبی قدیمی را بار دیگر نو و زیبا نمایید.
      کاربر گرامی؛ خوشحال خواهیم شد پس از انجام این کار، تصویر دراور خود را برای ما در صفحه اینستاگرام ویکی ساختمون ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا