مصالح

تفاوت شیشه رفلکس با معمولی در چیست؟ مزایا و معایب هر کدام

در این مقاله از ویکی‌ساختمون می‌خواهیم درباره تفاوت شیشه رفلکس با معمولی حرف بزنیم، ویژگی‌های هر کدام را بیشتر بشناسیم و همچنین مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم. این مسئله از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند در انتخاب درست نوع شیشه برای کاربرد مورد نظرتان به شما کمک کند. پس اگر به دنبال مطالبی برای مقایسه شیشه رفلکس با معمولی هستید، این مقاله برای شماست.

مطالبی که در ادامه خواهید خواند:

  1. شیشه معمولی چیست؟ شیشه رفلکس چیست؟
  2. هر کدام چه مزایا و معایبی دارند؟
  3. تفاوت شیشه رفلکس با معمولی چیست؟

مطلب پیشنهادی: شیشه های رفلکس و چند جداره، انواع و ویژگی ها و قیمت

شیشه رفلکس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ شیشه معمولی چطور؟

شیشه رفلکس چیست؟

همه‌ ما شیشه رفلکس را با خاصیت بازتابندگی آن می‌شناسیم و این مهم‌ترین ویژگی آن‌ها و اصلی‌ترین تفاوت شیشه رفلکس با معمولی است. این شیشه‌ها با نام‌های شیشه انعکاسی یا شیشه آینه ای هم شناخته می‌شوند. در واقع به واسطه‌ی آلیاژهایی که در ساخت شیشه های رفلکس به کار می‌روند، رنگ و میزان انعکاس در آن‌ها تغییر می‌کند. عملکرد شیشه‌های رفلکس بر اساس نور است. یعنی هر سمتی از شیشه که در روشنایی بیشتری قرار داشته باشد به صورت آینه عمل می‌کند و سمت دیگر شبیه به شیشه‌های معمولی است. به همین دلیل در روز که هوا روشن‌تر است بیرون را می‌بینیم اما در شب که درون ساختمان از بیرون روشن‌تر است شیشه‌ها عملکردی شبیه به آینه دارند.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع پنجره ، پروفیل + شیشه و استایل‌های آن

شیشه های رفلکس و معمولی هر کدام چه مزایا و معایبی دارند؟

مزایای شیشه رفلکس

به طور کلی می‌توان برخی از معایب شیشه رفلکس را به عنوان مزایای شیشه معمولی دانست و بالعکس معایب شیشه معمولی را از مزایای شیشه رفلکس به حساب آورد. این به دلیل ویژگی‌های آن‌هاست که با یکدیگر تفاوت دارند. با این وجود همین ویژگی‌ها به شما قدرت انتخاب می‌دهند تا بر اساس نیاز و کاربرد مورد نظرتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه به برخی از مزایا و معایب شیشه های رفلکس اشاره کرده‌ایم.

مزایای شیشه رفلکس

کاربرد شیشه رفلکس در دکوراسیون داخلی
کاربرد شیشه رفلکس در دکوراسیون داخلی
  1. حفظ حریم خصوصی. می‌توانید در طول روز با خیال راحت پرده‌ها را کنار بزنید. زیرا شیشه‌های رفلکس به دلیل خاصیت آینه‌ای هیچ دیدی به بیرون ندارند (شیشه‌های معمولی چه در روز و چه در شب هم از بیرون به داخل و هم از داخل به بیرون دید دارند).
  2. شیشه‌های رفلکس به دلیل خاصیت انعکاسی که دارند بخشی از نور خورشید را بازتاب کرده و از گرم شدن زیاد هوا در تابستان جلوگیری می‌کنند. در نتیجه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند (این ویژگی در شیشه‌های معمولی وجود ندارد و نور خورشید به طور کامل از آن عبور می‌کند).
  3. امکان استفاده از آن‌ها برای کاربردهای مختلف وجود دارد.
  4. شیشه‌های رفلکس نیز مانند شیشه‌های معمولی در انواع مختلف شیشه رفلکس تک جداره و شیشه رفلکس دوجداره ساخته می‌شوند.
  5. تنوع رنگی زیادی دارند و می‌توانید با توجه به کاربرد و سبک طراحی مورد نظرتان از هر یک از انواع شیشه های رفلکس رنگی استفاده کنید (شیشه رفلکس برنز، شیشه رفلکس قهوه ای، شیشه رفلکس نقره ای، شیشه رفلکس سبز و…).

مطلب پیشنهادی: انواع شیشه پنجره ؛ از شیشه‌های سکوریت تا دو جداره و رفلکس

معایب شیشه رفلکس

شیشه‌های رفلکس علی‌رغم مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند.

  1. مثلا اینکه شیشه‌های رفلکس بر خلاف شیشه‌های معمولی، در هنگام شب امکان دید از داخل به بیرون ساختمان را ندارند.
  2. همچنین علاوه بر این هرچند که شیشه‌های رفلکس باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند اما در عوض به اندازه‌ی شیشه‌های معمولی نور طبیعی را از خود عبور نمی‌دهند و در نتیجه روشنایی کمتری را نسبت به شیشه‌های معمولی برای خانه‌ها فراهم می‌کنند.

البته توجه به این نکته ضروری است که میزان عبور نور در شیشه‌های رفلکس با توجه به رنگ شیشه و مدل آن متفاوت است. پس با توجه به مکانی که قصد استفاده از شیشه رفلکس در آن‌ را دارید می‌توانید مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نکته: توجه داشته باشید که هر یک از معایب ذکر شده در بالا را می‌توان به عنوان مزیت برای شیشه‌های معمولی نیز به حساب آورد.

تفاوت شیشه رفلکس با معمولی چیست؟

تفاوت شیشه رفلکس با معمولی

در بخش قبلی مقاله تفاوت شیشه رفلکس با معمولی را از نظر میزان دید و حفظ حریم خصوصی، میزان عبور نور و همچنین میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی بررسی کردیم. در ادامه به تفاوت شیشه رفلکس با معمولی با مقایسه کاربرد و قیمت آن ها می‌پردازیم:

  1. قیمت شیشه رفلکس به دلیل ویژگی‌ها، مزیت‌ها و محبوبیت بیشتری که نسبت به شیشه معمولی دارد از شیشه معمولی بیشتر است. اما با این وجود پرفروش بودن شیشه‌های رفلکس را نیز می‌توان به عنوان تفاوت شیشه رفلکس با معمولی عنوان کرد.
  2. شیشه رفلکس برای استفاده در نمای خارجی ساختمان‌های مسکونی و تجاری، شیشه‌ی بالکن و تراس، شیشه‌ درهای ورودی و کلیه‌های مکان‌هایی که می‌خواهند دید محدودتری داشته باشند مناسب است. شیشه‌های معمولی نیز برای چنین کاربردهای مورد استفاده قرار می‌گیرند اما محبوبیت شیشه‌های رفلکس نسبت به شیشه‌های معمولی به دلیل مزایایی که دارا هستند بیشتر است.
  3. اما این شیشه‌ها بر خلاف شیشه‌های معمولی برای استفاده در مکان‌هایی مثل پل هوایی که نیاز به دید بیشتر و امنیت بیشتری دارند مناسب نیستند.
  4. علاوه بر این جالب است بدانید که شیشه‌های رفلکس در دکوراسیون داخلی نیز کاربردهای فراوانی دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا طراحی کابینت آشپزخانه، طراحی کمدهای دکوراتیو و یا شیشه‌های مورد استفاده در سرویس های بهداشتی از جمله کاربردهای شیشه رفلکس در فضاهای داخلی هستند.

مطلب پیشنهادی: انواع شیشه های ساختمانی، تفاوت‌ها و کاربردها

کاربردهای شیشه رفلکس

سخن آخر:

تفاوت شیشه رفلکس با معمولی سوالی‌ست که اغلب در هنگام انتخاب و خرید شیشه ممکن است با آن مواجه شوید. در این مقاله از ویکی‌ساختمون سعی کردیم تا به مقایسه شیشه رفلکس با شیشه معمولی بپردازیم و به صورت اجمالی به این سوال پاسخ دهیم. آیا مطالب عنوان شده در مقاله برایتان مفید بود؟ نظرات و تجربیات خود را درباره استفاده از انواع شیشه در کاربردهای داخلی و خارجی با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. قدیم ها با آگهی میرفتن تو مخ توی اینترنت. الآن با مقاله های طول و دراز و اعصاب خورد کن. دو تا جمله بگو شیشه رفلکس چیه دیگه.

    1. سلام حامد عزیز
      ممنون از اینکه نظرتون رو ثبت کردید.
      موضوع این محتوا فقط چیستی شیشه رفلکس نیست! شاید نیاز شما فقط و فقط چیستی شیشه رفلکس بوده است اما ما در این محتوا به چیستی، تفاوت، مزایا و معایب شیشه رفلکس پرداختیم.
      پس قاعدتا نمی‌توانستیم تنها به چیستی اکتفا کنیم.
      باز هم از شما ممنونیم و اگر زمانی نیاز به نصاب شیشه داشتید می‌توانید برایمان کامنت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا