باغبانی

نحوه تکثیر گل های آپارتمانی از طریق پاجوش و قلمه مرحله به مرحله

مراقبت از گیاهان، تماشای رشد آن‌ها و قدردانی از شخصیتی که برای فضاهای ما به ارمغان می‌آورند، لذت کافی را برای باغبانی در فضای داخلی ایجاد می‌کند. تکثیر گل های آپارتمانی یکی از مراحل مهم در نگهداری از این موجودات سبز است. اما شیوه تکثیر چگونه است و چطور می توان گیاهان را به درستی رشد و نمو داد؟ برای پاسخ به این سؤال با ویکی ساختمون همراه باشید.

معرفی بهترین مجریان خدمات باغبانی از طریق کارگشا به شما

گل های خود را تکثیر کنید

خوشبختانه بسیاری از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی از طریق سه روش اعم از قلمه زدن، تقسیم ریشه یا پاجوش‌ها قابل تکثر هستند. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی ادامه کار و همچنین برخی ایده‌ها در مورد آنچه می‌توانید با گیاهان جوان خود انجام دهید، وجود دارند:

گل های آپارتمانی که با قلمه زدن ساقه یا برگ تکثیر می‌شوند

گل های آپارتمانی که با قلمه زدن ساقه یا برگ تکثیر می‌شوند

تکثیر گل های آپارتمانی از قلمه‌های برگ، به راحتی با جدا شدن یک ساقه با چند برگ و ریشه زدن آن صورت می‌گیرد. شما می‌توانید با قرار دادن قلمه در آب تا زمان تشکیل ریشه و سپس پیوند به خاک (در بعضی موارد در آب گذاشتن) یا کاشت مستقیم در خاک، ریشه آن را قلمه بزنید. ممکن است از پودر ریشه زایی برای تشویق رشد ریشه هنگام کاشت قلمه در خاک استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: باغبانی در آپارتمان ، ایده‌هایی ناب برای تمام خانه‌ها و فصل‌ها

گیاهان زیر با روش فوق از قلمه‌های برگ یا ساقه به راحتی تکثیر می‌شوند:

  • پتوس
  • برگ بیدی
  • بنفشه آفریقایی
  • رزماری
  • فیلودندرون
  • گیاه نماز
  • سانسوریا

گل های آپارتمانی که با تقسیم ریشه تکثیر می‌شوند

گل های آپارتمانی که با تقسیم ریشه تکثیر می‌شوند

گیاهان خانگی چند ریشه‌ای را می‌توان تقسیم کرده تا یک یا چند گیاه گلدانی اضافی ایجاد کرد. گیاه را از گلدان آن برداشته و به آرامی از یک ساقه بکشید تا ریشه‌ها جدا شوند. اگر گیاه جدا نمی‌شود، ریشه‌ها را با چاقو ببرید. گلدان را دوباره با خاک پُر کرده و آن را از نور شدید و فضای مرطوب دور نگه دارید تا گیاهان جدید ایجاد شوند.

گیاهانی که با تقسیم ریشه به تکثیر واکنش خوبی نشان می‌دهند، عبارتند از:

  • سرخس بوستون
  • زنبق یا لی لی صلح
  • گیاه زامیفولیا
  • گیاه زبان مادر شوهر

مطلب پیشنهادی: خدمات باغبانی منزل: دستمزد باغبون خوب + از کجا پیداش کنیم؟!

گل های آپارتمانی که با پاجوش تکثیر می‌شوند

گل های آپارتمانی که با پاجوش تکثیر می‌شوند

تکثیر گل های آپارتمانی که با پاجوش یا شاخه‌های کوچک قابل رشد هستند، به راحتی انجام می شوند. برای داشتن بیشترین شانس موفقیت، اجازه دهید پاجوش‌ها قبل از برش با قیچی، در حدود سه اینچ (7 سانتی‌متر) رشد کنند. سپس آن‌ها را مستقیماً در گلدان‌های خود بکارید.

مطلب پیشنهادی: بهترین فصل تعویض خاک گلدان چه زمانی است؟ نکات و مراحل آن

در اینجا برخی از گیاهان مناسب برای پاجوش آورده شده‌اند:

  • گیاه عنکبوت
  • گیاه آلوئه ورا
  • بروملیاد
  • دم اسبی
  • سانسوریا

روش تکثیر خاک در برابر روش آب

روش تکثیر خاک در برابر روش آب

قلمه‌ها قبل از اینکه تکثر پیدا کنند به خودی خود نیاز به ریشه دارند، بنابراین اگر در مراحل اولیه ریشه‎‌ای وجود نداشته باشد، باید قلمه را برای رشد ترغیب کنید. این کار با کاشت مستقیم قلمه در کمپوست گلدان انجام می‌شود یا در چیزی مثل یک ظرف کوچک، گلدان یا لیوان فقط با آب که هر چند روز یکبار عوض کرده و آن را تازه می‌کنید.

خب کدام بهتر است؟ به طور کلی، استفاده از روش خاک باعث کاهش تعداد مراحل انجام کار در هنگام تکثیر می‌شود، زیرا پس از ریشه‌زایی، شما فقط باید گیاه را روی آن رشد دهید. با این حال به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از آب بیش از حد یا کمبود آن، گیاه به توجه بیشتری نیاز دارد. همچنین برخی از مواد تکثیرکننده نیز برای روش آب مناسب نیستند، بنابراین شما مجبور خواهید بود از روش خاک در این موارد استفاده کنید.

اگر از روش آب استفاده می‌کنید، در نهایت باید قلمه جدید را در گلدان قرار دهید که خطر کمتری برای از بین رفتن در پی دارد، زیرا هنگام پیوند ممکن است به ریشه‌های شکننده آسیب برساند. گفته شده است که روش آب سریع بوده و هزینه‌ای ندارد. پس اگر همیشه به کمپوست دسترسی ندارید، روش آب عالی است.

با این وجود هیچ یک از دو روش بر دیگری برتری ندارد و به طور کلی ما به سادگی توصیه می‌کنیم روشی که بیشتر از همه به آن علاقه دارید یا در آن زمان برای شما عملی‌ترین است را انتخاب کنید. در غیر این صورت می‌توانید چندین قلمه بگیرید و هر دو روش را امتحان کنید.

اگر می‌خواهید قلمه‌های گیاه خود را به طور نامحدود در آب رشد دهید، این کاملاً یک گزینه مناسب است. یک هشدار، هرچه قلمه گیاه شما بیشتر در آب باشد، گیاه با گذشت زمان بدتر می‌شود، چرا؟ آب فاقد مواد مغذی است و می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش دهد. شما می‌توانید با تغییر منظم آب و اضافه کردن مقدار کمی کود در هر ماه یا در طول فصل رشد (بهار و تابستان) جلوی این مشکل را بگیرید.

نحوه تکثیر گل های آپارتمانی

نحوه انجام تکثیر گل های آپارتمانی

برای تکثیر گل های آپارتمانی بهتر است از روش خاک استفاده شود، اما برخی از گیاهان را می‌توان در آب نیز تکثیر داد. بدین دلیل است که آن‌ها در محیطی تکامل یافته‌اند که اجازه تکثیر را به آن‌ها می‌دهد. اکثر گیاهان را می‌توان در آب تکثیر کرد، از جمله گیاهان پتوس، فیلودندرون، برگ انجیری و گیاهان ZZ.

این گیاهان از اجدادی نشأت گرفته‌اند که در باتلاق‌ها زندگی و رشد ‌کرده‌اند، بنابراین توانایی سازگاری با شرایط طغیان و همچنان توانایی رشد و بقا را دارند. در نتیجه، فرزندان آن‌ها نیز توانایی رشد در آب را دارند. با این حال، آن‌ها هنوز گیاهان خشکی هستند و اگر در طولانی ‌مدت در خاک کاشته شوند، بهترین عملکرد را خواهند داشت. مراحل زیر را دنبال کنید تا در کمترین زمان شاهد تکثیر گیاهان خود باشید:

آنچه شما نیاز دارید:

  • گیاه برای تکثیر
  • قیچی
  • ظرف شیشه‌ای پُر از آب در دمای اتاق

مرحله 1

در یک گیاه رونده بالغ، دقیقاً زیر نقطه برگ یا ساقه به دنبال یک گره ریشه قهوه‌ایِ ریز باشید. این برجستگی‌های ریز، کلید انتشار پاجوش‌ها هستند. شما می‌خواهید چند سانتی‌متر از ساقه سالم که درست قبل از یک گره وجود دارند را برش دهید، این جایی است که ریشه‌های جدید از آنجا درست می‌شوند.

مرحله 2

قلمه یا قلمه‌های گیاه خود را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید و آن را در محلی بگذارید که نور غیرمستقیم ​​دریافت کنند. آن‌ها را در نور شدید، مستقیم یا نور کم قرار ندهید.

مرحله 3

بدون شک این جزء سخت‌ترین مراحل تکثیر گل های آپارتمانی است و شما باید کمی صبور باشید. رشد ریشه را از گره به صورت هفتگی بررسی کنید. در صورت لزوم آب خنک و تازه اضافه کنید. می‌توانید هر چند روز یکبار آب آن را تعویض کنید یا وقتی که کم به نظر می‌رسد سطح آن را با آب بالا ببرید تا زمانی که هیچ کدورت یا قارچی رشد نکند. اگر آب کدر است، توصیه می‌کنیم آن را برای سلامت سیستم ریشه در حال رشد جایگزین کنید.

نکته: بهتر است از آب جوشیده شده که بعد از یک تا دو روز سرد شده است، استفاده شود.

با همه نوزادان گیاه خود چه باید کرد؟

با تکثیر گل های آپارتمانی خود، بدون خرید گیاهان جدید، می‌توانید بلافاصله تعداد گیاهان را در خانه خود تکثیر کنید. اما اگر به حدی رسیدید که گیاهان زیادی داشته باشید، بخشیدن آن‌ها به عنوان هدیه در ظروف سفالی زیبا یا گلدان‌های ساده پلاستیکی قابل تأمل، تقدیر و ارزان است. گلدان‌های کوچک با شاخه‌های شاد رزماری ممکن است حتی از گیاهان با اندازه معمولی هیجان بیشتری در محیط ایجاد کنند.

سخن آخر

اگر می‌خواهید قلمه‌های گیاه خود را از ظرف شیشه‌ای به یک گلدان پیوند بزنید، توصیه می‌کنیم صبر کنید تا ریشه حداقل 1 اینچ (2.15 سانتی‌متر) یا بیشتر باشد. این مهم باید 4 تا 6 هفته طول بکشد. هنگامی که ریشه‌های قلمه در مخلوط تازه گلدان قرار گرفتند، آن را با آب دمای اتاق مخلوط کرده و در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا