باغبانی

خلاقیت در باغبانی و ایجاد فضایی متفاوت در حیاط و محوطه سازی

خلاقیت در باغبانی می‌تواند ظاهر و عملکرد کلی باغ را به کلی تغییر دهد، به طوری که از یک حالت خنثی به فضایی معنادار تبدیل شود. در این امتداد می‌توان مجموعه‌ای از وسایل مختلف را تهیه کرد و به فضای باغ ظاهری متفاوت بخشید. برای این کار لازم است هدف جدیدی را تعیین کرد و سپس بر طبق آن شرایط باغبانی را به مرحله جدیدی از خلاقیت کشاند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

۸ ایده برای خلاقیت در باغبانی

در زیر به هشت ایده منحصربه فرد در مورد باغبانی می‌پردازیم:

۱- استفاده از گلدان‌های زیبا

8 ایده برای خلاقیت در باغبانی

بعضی از گیاهان مانند برگ چغندر سوئیسیِ رنگین کمان بسیار زیبا هستند، با ایجاد نقاط کانونی در باغ خود، آن‌ها را به رخ دیگران بکشید. رنگین کمان سوئیسی را داخل گلدان‌های خود بکارید تا زیبایی خود را نشان دهند. وقتی آن‎ها را داخل گلدان می‌کارید، برگ‌های سَرسبز آن رشد و تمام گلدان را پُر می‌کنند.

می‌توانید تقریباً در مورد هر گیاهی همین کار را انجام دهید. این روش می‌تواند یک ایده تزیینی برای خلاقیت در باغبانی برای طراحی باغ سبزیجات باشد. تقریباً هر گلدانی را می‌توانید استفاده کنید، به شرطی که زهکشی خوبی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: وسایل باغبانی : انواع آن + معرفی بورس لوازم باغبانی

همچنین لازم است گلدان را در جایی بگذارید که در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. می‌توانید حتی در هر ظرف یک نوع سبزی بکارید یا چندین نوع گیاه را با هم مخلوط کنید. نکته منفی این است که خاک موجود در گلدان به سرعت خشک می‌شود و ممکن است لازم باشد هر روز آن را آبیاری کنید.

۲- ساخت باغ معلقی از گیاهان

ایده های خلاقانه باغبانی

هیچ قاعده باغبانی وجود ندارد که بگوید: «نمی توانید از سبدها و گلدان‌ها به شکلی آویزان استفاده کنید». بیشتر گیاهان در گلدان‌های معلق بسیار زیبا به نظر می‌رسند. این کار به فضای باغ روح و روانی تازه می‌بخشد. به ویژه اگر کلبه‌ای چوبی داشته باشید می‌توانید گلدان‌ها را با استفاده از میخ و آویز فلزی به دیوار چوبی وصل کنید.

همچنین می‌توانید از هر نوع گلدانی که دوست دارید استفاده کنید، از سطل‌های پلاستکی قدیمی گرفته تا بطری‌های نوشابه بازیافتی، هر وسیله‌ای که شکل ظرف است می‌تواند نقش گلدان را بازی کند. فقط به یاد داشته باشید که ظروف وقتی پُر از خاک مرطوب هستند ممکن است سنگین شوند، بنابراین لازم است که گلدان‌ها و سبدها را به شکلی محکم به دیوار وصل کنید تا در اثر وزن گلدان یا شرایط بد جوی به پایین سقوط نکنند.

۳- تزیین باغ با گیاهان باغچه‌ای

تزئین باغ با گیاهان باغچه‌ای

خلاقیت در باغبانی بسیار مهم است، حتی وقتی در مورد گیاهان باغچه‌ای حرف می‌زنیم. این گیاهان بر روی زمین و به صورت مرتب در کنار هم کاشته می‌شوند تا با ایجاد تنوع به زیبایی باغ کم کنند. بسیاری از گیاهانی که گل می‌دهند را می‌توانید به عنوان گیاهان باغچه ای در نظر بگیرید، به خصوص اگر گیاهان زود رشدی باشند و به طور مکرر گل می‌دهند.

یک نقطه سایه‌دار در زیر یک درخت می‌تواند برای این امر ایده آل باشد. می‌توانید گیاهان باغچه‌ای را به صورت ردیفی در کنار هم بکارید و یا آنها را در ابعاد مربعی به شکلی منظم در کنار هم قرار دهید. همچنین بهتر است این گیاهان را در مسیر پیاده‌روها بکارید تا زیبایی باغ را دوچندان کنند.

مطلب پیشنهادی: چگونه باغچه بسازیم تا از آن لذت ببریم؟ مراحل ساخت و نکات مهم

۴- استفاده از پالت باغ

استفاده از پالت باغ در خلاقیت در باغبانی

بسیاری از باغبانان باید بدانند استفاده از پالت می‌تواند سبک طراحی باغ را به کلی تغییر دهد. پالت‌ها به ایجاد باغ‌های عمودی کمک می‌کنند و ظاهری منحصربه فرد را به فضای خانه می‌دمند. پالت ها از چوب ساخته می‌شوند و به دلیل فضاهای خالی افقی که دارند، می‌توان گیاهان را به صورت افقی در ردیف‌های عمودی کاشت.

داخل این پالت‌ها، فضایی برای قرار دادن خاک وجود دارد و همچنین امکان آبیاری را نیز فراهم می‌کنند. فضای خالی را با مقداری خاک باکیفیت و مغذی پُر کنید، سپس شکاف‌هایی را برای قرار دادن گاهان در خاک ایجاد کنید. اگر قرار است پالت باغ خود را به شکلی آویزان نگه دارید، حتماً پالت را با قلاب‌های محکم ببندید، زیرا وزن خاک و چوب به قدری سنگین خواهد بود که امکانش افتادن کل پالت وجود دارد.

۵- باغبانی داخل جعبه

خلاقیت در باغبانی با جعبه

یک جعبه ساده چوبی تمام چیزی است که شما برای کاشت یک نوع گیاه نیاز دارید. این جعبه یک نوع تنوع ظاهری برای خلاقیت در باغبانی محسوب می‌شود. این جعبه‌ها در ابعاد کوچکی هستند، ولی ممکن است هنگام پُر شدن از خاک خیلی سنگین شوند. اما آن‌ها را با فرغون به هر جایی که آفتاب می‌تابد انتقال دهید.

می‌توانید تعداد زیادی از جعبه‌ها را در یک فضای کوچک کنار هم قرار دهید که هر کدام دارای یک گیاه متفاوت باشند. مهم‌ترین استفاده از این جعبه ها، کاشت گیاهان خوردنی است، مثلاً برای کاشت کاهو، هویج و پیاز عالی هستند. همچنین برای تزیین گل‌های باغ نیز می‌توانید از این جعبه‌های چوبی نهایت استفاده را ببرید.

۶- کنار هم قرار دادن گلدان‌های تزیینی

کنار هم قرار دادن گلدان‌های تزئینی

اگر قفسه فلزی دارید، می‌توانید از آن نهایت استفاده را ببرید. نیازی به خرید آویزهای مخصوص هم ندارید! تمام آنچه شما نیاز دارید یک مجموعه قفسه فلزی و چندین گلدان سفالی یا پلاستیکی رنگی است. این گلدان‌ها را به ترتیب در کنار هم و بر روی فقسه‌ها قرار دهید و تنها توجه داشته باشید که از گیاهان تزیینی باید استفاده کنید.

قفسه گلدان‌ها را در گوشه از باغ قرار دهید، نیاز نیست آن‌ها را به عناصر کانونی که سریع توجه را جلب می‌کنند در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید مجموعه آن‌ها را در تراس قرار دهید تا نمای بیرون منزل به زیبایی تزیین شود. با سرد شدن هوا حتی می‌توانید برخی از گلدان‌ها را به داخل خانه بیاورید.

۷- باغبانی در بستر مرتفع

باغبانی در بستر مرتفع

بستر مرتفع که از قاب‌های چوبی و سنگی ساخته شده‌اند از سطح زمین فاصله دارند. در حالی که این امر مزایایی برای گیاهان دارند مانند زهکشی بهتر و گرم کردن خاک در اوایل بهار، اما حتی می‌تواند به عنوان یک نوع خلاقیت در باغبانی برای زیباتر کردن فضای باغ نیز در نظر گرفته شود.

همچنین یکی از مهم‌ترین فواید کاربردی بسترهای مرتفع، عدم خم شدن باغبان و مشکلات مربوط به کمر و ستون فقرات او هستند. در باغبانی زمینی، باغبان مدام در حال خم شدن و کاشت گیاهان است، اما در بستر مرتفع، باغبان در ارتفاع مشخص شروع به کار می‌کند که این امر حداقل تنش و خستگی را در او ایجاد می‌کند.

۸- ساخت یک گلخانه کوچک

ساخت یک گلخانه کوچک به عنوان خلاقیت در باغبانی

اصطلاح اتاق باغ یا همان گلخانه معمولاً به محلی خلوت در باغ گفته می‎شود که هدفش ایجاد فضایی ایده‌آل برای رشد گیاهان است. اما باغبانی در گلخانه نه تنها گیاهان تازه را در تمام طول سال فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان یک فضای دورهمی نیز در نظر گرفته شود که افراد در کنار هم می‌نشینند و با خوردن یک لیوان چای، به معنای واقعی از تماشای گیاهان لذت می‌برند.

در گلخانه می‌توان از هر نوع گیاه زینتی و گل‌دار استفاده کرد، زیرا این فضا قرار است به عنوان محیطی دلپذیر و نشاط آور تلقی شود. می‌توانید در این فضای از انواع قفسه‌های چوبی و فلزی و همچنین آویزها نیز بهره ببرید.

سخن آخر

داشتن خلاقیت در باغبانی مهم است، زیرا هدف شما تنها ایجاد یک محیط سرسبز نیست! بلکه شما می‌خواهید به معنای واقعی در باغ خود زندگی کنید. پس باغ را به شکلی طراحی کنید و از وسایل تزیینی در حدی بهره ببرید که با هر بار دیدن و حضور در آن لذت نهایی را کسب کنید. بخشی از باغ خود را به گیاهان خوردنی اختصاص دهید و بخش دیگر را به گیاهان و گل‌های تزیینی، همچنین در میان انواع مختلف گیاهان برای ایجاد تنوع بیشتر نیز بهره ببرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا