استخر و آبنما

روش نورپردازی استخر ؛ سیستم روشنایی کف، دیوار و سقف استخر

استخر در حیاط برای یک روز آفتابی و گرم، وسوسه یک آب تنی لذت‌بخش را در وجود آدمی متبلور می‌کند، اما شب‌ها چطور؟ این سرگرمی نباید فقط به نور روز محدود شود، به همین دلیل باید بر روی سیستم نورپردازی استخر در شب نیز سرمایه‌گذاری کرد.

نورپردازی استخر دارای جلوه‌های ظاهری گوناگونی است و اجرای آن باعث افزایش امنیت بیشتر می‌شود. نورپردازی مناسب در مورد استخرهای روبسته نیز موضوعی بسیار مهم است، زیرا برخلاف استخرهای خانگی، استخرهای روبسته نیاز به نورپردازی سقف نیز دارند. با این حال، پرسش اساسی در این است که: «روش نورپردازی استخر چگونه است؟» با ویکی ساختمون همراه باشید.

روش نورپردازی دیوار و کف استخر

روش نورپردازی دیوار و کف استخر

نورپردازی استخر را می‌توان با برخورداری از دانش الکتریکی در یک روز به راحتی انجام داد، در هر صورت وجود متخصص ضروری است. روش نورپردازی استخر برای دیوار و کف به شرح زیر است:

نورپردازی دیوار و کف استخر: انتخاب چراغ

هنگام انتخاب چراغ، مهم است که زمان پروژه، اندازه استخر و میزان کار الکتریکی مورد نیاز را در نظر گرفت. برای جلوگیری از تخلیه استخر و حفر سوراخ‌های موجود در آن، بهتر است از چراغ‌های مکش (Suction-Mounted Light) استفاده کنید.

برای نصب سریع و آسان و بدون انجام کار برقی چراغ‌های باتری خور بهترین راه حل است. با این وجود، باتری‌ها به تعویض مداوم نیاز دارند و عمر نور آنها کوتاه‌تر از مدل‌های سیم‌دار خواهد بود. به همین دلیل، چراغ‌های سیمی را برای نورپردازی دیوار و کف استخر انتخاب کنید.

نورپردازی دیوار و کف استخر: نصب منبع تغذیه

برای چراغ‌های باتری خور و چراغ‌های مکش، باتری‌ها را نصب کنید. این چراغ‌ها نیاز به منبع تغذیه ندارند. برای چراغ‌های سیمی، باید منبع تغذیه مناسبی نصب کنید. اگر یک پریز برق GFCI به اندازه کافی به استخر دسترسی داشته باشید که سیم چراغ به آن برسد، ترانسفورماتور چراغ را به دیوار کناری پریز برق وصل و چراغ را به آن متصل کنید.

اگر هیچ خروجی در دسترس نباشد، باید یک جعبه اتصال ضد آب را روی یک خط برق موجود نصب کنید. ابتدا منبع تغذیه برق را قطع کنید. خط برق را به پمپ استخر یا فیلتر محل ببرید. خط را با کاتر سیم برش دهید و سیم را با استفاده از نوار چسب از پوشش خود بیرون بکشید.

جعبه اتصال را مطابق مشخصات سازنده نصب کنید. در صورت تمایل، جعبه اتصال را بر روی یک دیوار، پمپ و یا فیلتر نصب کنید.سیم چراغ را به جعبه اتصال وصل کنید. تمام اتصالات را بررسی کنید تا مطمئن شوید مهر و موم‌ها محکم در جای خود سفت شده‌‍اند. حتی قبل از اجرای زیرسازی استخر نیز به جعبه اتصال نیاز خواهید داشت.

نورپردازی دیوار و کف استخر: نصب چراغ‌ها

چراغ‌ها را مطابق مشخصات سازنده مونتاژ کرده و کلیه مهر و موم‌ها را برای محکم بودن در برابر حرکت آب بررسی کنید. چراغ‌ها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کنند. با توجه به مشخصات سازنده، چراغ را برروی کف و دیوار نصب کنید.

برای چراغ‌‎های سیمی لازم است محل چراغ‌ها و مسیر سیم‌ها در کف و دیوار استخر توسط دریل سوراخ شوند. سپس با جاسازی چراغ‌ها و سیم‌ها و اتصال آنها به جعبه اتصال، مراحل کار را به پایان ببرید.

روش نورپردازی سقف استخر

روش نورپردازی سقف استخر

در روش نورپردازی استخر برای سقف می‌توان به صورت روکار یا توکار اقدام به کار کرد. برای نورپردازی روکار، مسیر سیم‌ها قابل مشاهده است و هر یک از چراغ‌ها باید به منبع تغذیه وصل شوند. برای سیستم توکار که زیبایی بیشتری دارد، اجرای سقف کاذب برای پنهان کردن سیم‌ها ضروری است.

استفاده از نورپردازی فلورسنت با یک دیفیوزر می‌تواند انتخابی تاحدودی قدیمی ولی مناسب باشد. نورافکن‌ها در سقف استخر و بر روی کاشی‌ها قرار می‌گیرند. این امر حداکثر روشنایی را در جایی که شما به آن نیاز دارید فراهم می‌کند. به لطف دیفیوزرها روشنایی عمودی بسیار ایجاد می‌شود.

روشنایی عمودی فلورسنت توصیه شده برای استخرها باید 250 تا 300 لوکس باشد، زیرا بیشتر استخرها دارای کاشی‌های سفید یا کم رنگ هستند، بنابراین نور زیاد به سمت بالا بازتاب می‌کند.

راه حل دیگر استفاده از چراغ‌های LED است، این چراغ‌ها عمدتاً به دلیل کارآمدی و بهینه کردن مصرف نور می‌توانند انتخاب دیگری باشد. روشنایی و پخش نور مناسب در جهت عمودی و پخش نور کمتر بر روی دیوارها نسبت به لامپ‌های فلورسنت از مزایای این چراغ‌ها می‌باشند.

امروزه همچنین از نورپردازی فیبری یا رشته‌ای نیز برای زینت بخشیدن به سقف استخرها به وفور استفاده می‌شود.

انواع چراغ استخر

انواع چراغ استخر

روش نورپردازی استخر برای روشنایی بهینه، گزینه‌های مختلفی به شرح زیر دارد:

چراغ رشته‌ای (Incandescent): اگرچه هنوز هم مؤثر است و کار را هنوز هم با مناسب‌ترین قیمت انجام می‌دهد، اما چراغ استخر رشته‌ای مانند تماشای تلویزیون با کیفیت، نوری استاندارد است. اما هنوز هم برای افزایش کیفیت نور، بسیاری از گزینه‌های دیگر می‌توانند آن را واضح‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند.

چراغ ال ای دی (LED): این نورپردازی بسیار مقرون و به صرفه‌تر از لامپ رشته‌ای است. چراغ LED یک نیمه رسانای کوچک است که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می‌کند. از آنجا که هیچ رشته‌ای وجود ندارد، گرمای کمتری تولید می‌شود، در نتیجه باعث صرفه‌جویی در برق می‌شود.

چراغ آر جی بی ال ای دی (RGB LED): این چراغ استخر نه تنها جذابیت بصری را به فضا می‌بخشد، بلکه نمایش نورهای رنگارنگ و جلوه‌های تغییر رنگ را نیز از طریق ریموت کنترل تنظیم می‌کند. با استفاده از این چراغ‌ها، انتخاب رنگ‌ها و جلوه‌های مناسب نور استخر در هر زمان قابل تغییر است و این باعث می‌شود در کنار تجربه لذت بخش آب تنی، شناگران نیز از محیط زیبا لذت نهایی را می‌برند.

کلام آخر

روش نورپردازی استخر به تعداد چراغ‌های مورد نیاز و عوامل دیگر نیز بستگی دارد. نکته اصلی اندازه استخر می‌باشد! شما می‌توانید سطح روشنایی مورد نیاز را 5.4 وات در هر متر مربع محاسبه کنید، بنابراین حدود 200 وات برای یک استخر 4.5 در 8.5 نیاز دارید.

یک استخر با رنگ روشن، نور بیشتری را ساطع می‌کند و به نور کمتری نسبت به یک استخر با کاشی‌های تیره نیاز دارد. اگر استخر شما شکلی نامنظم دارد و منحنی‌ها یا گوشه‌هایی از آن دیده می‌شوند، ممکن است نیاز به نورپردازی جداگانه داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا