سقففضاهای داخلی

آیا طرح آسمان مجازی برای آشپزخانه جذاب و کاربردی است؟!

همه ما می‌دانیم که برای طراحی سقف قسمت‌های مختلف خانه گزینه‌های زیادی پیش رو داریم. بدون شک حداقل در کشور ما ایران سقف کاذب اصلی‌ترین انتخاب است. سقف کاذب انواع و مدل‌های مختلفی دارد که آسمان مجازی هم یکی از آن‌ها است. این نوع از سقف کاذب که عمدتاً در آشپزخانه و اتاق خواب‌ها اجرا می‌شود، امروزه بیش از هر موقع دیگری محبوب شده است. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد بررسی طرح آسمان مجازی برای آشپزخانه و معرفی مدل‌هایی جذاب و زیبا را داریم.

طرح آسمان مجازی چیست؟

آسمان مجازی در واقع از سقف‌های کاذب کشسان است. سقف‌های کاذب کشسان را در هر طرح و رنگی می‌توان به کار برد که یکی از آن‌ها طرح‌هایی هستند که آسمان و کهکشان‌ها در شب و روز را به تصویر می‌کشند و به همین دلیل هم تحت عنوان سقف کشسان طرح آسمان مجازی شناخته می‌شوند. این نوع از سقف‌های کاذب را می‌توان در فضاهای مختلفی به کار برد ولی خب طرح آسمان مجازی در آشپزخانه‌ها کاربرد گسترده‌تری دارند.

مطلب پیشنهادیکناف کاری سقف ، فضا به فضا با مراحل اجرا + ۴۰ عکس زیبا

سقف آسمان مجازی علاوه بر طرح‌های زیبا، نورپردازی نیز شکل گرفته است تا به عنوان یک سقف زیبا و کاربردی در محل‌های مختلف از آن استفاده شود. جنس این سقف کاذب از نوع پی وی سی است که ضخامتی حدود یک میلی‌متر دارد اما استحکام آن بسیار زیاد است و می‌توان به خاطر انعطاف‌پذیری که دارد فرم‌های مختلفی به آن بخشید.

طرح آسمان مجازی چیست؟

ساختار طرح آسمان مجازی برای آشپزخانه

سقف‌های کشسان طرح آسمان مجازی از اجزای مشخصی تشکیل شده‌اند که در ادامه هر یک نام برده و توضیح داده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب در آشپزخانه ، معرفی محبوب‌ترین‌ها + نحوه اجرای آن‌ها

نورپردازی

که در آن از لامپ‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. لامپ‌های رنگی قابلیت تولید رنگ‌های گوناگون را دارد و می‌توان با این رنگ‌ها به عنوان نورپردازی در آسمان مجازی استفاده کرد. اگر می‌خواهید سقف شما در شب درخشش خاصی داشته باشد می‌توانید از لامپ سواروسکی استفاده کنید که دارای خاصیت ضد آب هستند. لامپ‌های اس ام دی هم زمانی استفاده می‌شود که به نور زیادی نیاز باشد. مصرف این نوع لامپ‌ها بسیار کم است. به همین دلیل انرژی گرمایی کمی تولید می‌کنند و نیازی به سیستم خنک کننده‌ای نیست. فیبرهای نوری نور زیادی ندارند؛ اما در طرح‌های کهکشانی و ستاره‌ها کاربرد دارند. فیبر نوری همچنین ضد آب هستند و مصرف کمتری دارند.

سازه سقف

سازه سقف کاذب هم از دیگر اجزای طرح آسمان مجازی است. جنس و مدل آن به سلیقه کارفرما بستگی دارد. به طور کلی جنس آن را چوب و ام دی اف در نظر می‌گیرند اما از مصالحی دیگری همچون سقف کاذب کناف هم استفاده کرد.

تایل آسمان مجازی

تایل آسمان مجازی جزء اصلی سقف کشسان با طرح آسمان مجازی است. اینکه چه طرحی از آسمان را باید در آن به کار برد بستگی به سلیقه شما خواهد داشت. در آشپزخانه‌ها که نور زیادی مورد نیاز است عمدتاً از آسمان روز استفاده می‌کنند اما خب گاهی دیده می‌شود که آسمان شب هم استفاده می‌شود.

سازه نورپردازی

مزایای طرح آسمان مجازی برای آشپزخانه

ویژگی‌های ساختاری سقف‌های کشسان مزیت‌های منحصر به فردی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است که در ادامه به چند مورد از آن اشاره شده است.

  • اولین مزیت آن‌ها را می‌توان زیبایی و جذاب بودن آن‌ها در نظر گرفت.
  • از طرفی نورپردازی در آن‌ها به بهترین نحو صورت می‌گیرد.
  • طرح آسمان مجازی را می‌توان به هر طرح دلخواهی اجرا کرد.
  • اجرای آن در ابعاد مختلف امکان‌پذیر است.
  • نگهداری از آن‌ها ساده است.
  • با توجه به اینکه قابلیت شستشو دارند فرآیند تمیز کردن آن‌ها ساده خواهد بود.
  • از همه مهم‌تر اینکه این نوع از سقف‌های کاذب از مقاومت و ماندگاری بالایی هم برخوردار هستند.
  • در فضاهایی با اشکال هندسی مختلفی می‌توانند به کار برده شوند.
  • فرآیند نصب آن‌ها بسیار ساده و سریع است.
  • نقش قابل توجهی را می‌تواند در بهبود فضا از نظر روانشناسی ایفا کند.
  • مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید و هر گونه رنگ پریدگی

معایب طرح آسمان مجازی برای آشپزخانه

علاوه بر مزایای گسترده‌ای که می‌توان برای سقف‌های کشسان با طرح آسمان مجازی در فضای آشپزخانه برشمرد نباید از معایب آن نیز غافل شد. اولین و مهم‌ترین نقطه ضعف طرح آسمان مجازی مقاومت پایین آن‌ها در برابر حرارت‌های بالا است که در صورت تماس شکل خود را به سرعت از دست می‌دهند. نقطه ضعف دیگری هم که کم و بیش در خصوص این نوع از سقف‌های کشسان مطرح است به مقاومت پایین آن‌ها در برابر ضربه با اجسام تیز بر می‌گردد. ضربه به آن می‌تواند باعث پاره شدن تایل شده و برای ترمیم با نسبت به تعویض کل تایل اقدام کرد.

معایب طرح اسمان مجازی برای آشپزخانه

کدام نوع طرح آسمان مجازی برای آشپزخانه شما مناسب است؟

همان‌طور که در بخش مزایا عنوان شد، طرح آسمان مجازی در سقف‌های کشسان مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی دارد. از طرفی هم فضای آشپزخانه عموماً به نورپردازی خوبی نیاز دارد و بنابراین استفاده از طرح آسمان شب شاید چندان مناسب نباشد و آسمان روز نورپردازی بهتری را به دست می‌دهد. در هر صورت اگر هم از آسمان شب استفاده شد می‌توان با اجرای نورپردازی‌های جانبی سطح نورپردازی محیط را ارتقا بخشید.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت به سبک سقف کشسان بر می‌گردد. سبک کلی سقف کشسان بهتر است که با سبک کلی فضای مورد نظر که آشپزخانه است همخوانی داشته باشد. به این منظور می‌توان از مصالح به کار رفته در سازه سقف کشسان بهره برد. به عنوان نمونه اجرای گچ بری می‌تواند مقداری طرح آسمان مجازی را به سمت و سوی طرح سنتی و کلاسیک سوق دهد.

طرح و مدل برای طرح آسمان مجازی آشپزخانه

در زیر برای ایده پردازی بهتر و آشنایی با طرح و رنگ‌های این نوع از سقف‌های کاذب کشسان چند نمونه طرح گردآوری شده است.

سخن آخر

استفاده از طرح آسمان مجازی که نوعی سقف کاذب کشسان است در چند سال اخیر در فضای آشپزخانه‌ها رو به صعود داشته است. استفاده از طرح آسمان مجازی در مدل‌های مختلف مزیت‌های زیادی دارد. طول عمر این سقف‌ها عمدتاً بالای 10 سال است. علاوه بر همه این مزایا، معایبی نیز در خصوص این نوع از سقف‌های کاذب کشسان مطرح شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا