نما

نمای آجری مدرن ارزش هزینه دارد + 22 طرح برجسته در ایران و جهان

اینکه آجر در گذشته و تا حدودی در دنیای امروز یکی از پر کاربردترین مصالح ساخت‌وساز در بخش‌های مختلفی از ساختمان مانند نمای خارجی است را نمی‌توان انکار کرد. آجرها با پیشرفت فناوری دچار تغییرات و اصلاحاتی شده‌اند و امروزه انواع مختلفی از آجر در بازار وجود دارد که می‌توانند طیف گسترده‌ای از نیازهای صنعت ساخت‌وساز را پوشش دهند. اجرای نمای آجری مدرن نیز کاربردی دیگر برای آجر است که روز به روز در حال افزایش است. در این مطلب از ویکی ساختمون به معرفی این سبک از نما و همچنین معرفی شاخص‌ترین نمونه‌های این نما خواهیم پرداخت.

نمای آجری مدرن چیست؟

اصطلاح نمای آجری مدرن چندان مفهوم پیچیده‌ای نیست و نیاز به توضیح و تفسیر خاصی ندارد. به عبارتی در اجرای این نوع از نما در انواع نوین و مهندسی شده آجر استفاده می‌کنند تا از طرفی مقاومت و ماندگاری و از طرفی هم جنبه‌های زیباشناختی نمای بیرونی ساختمان را بتوان تا درجه زیادی بهبود بخشید. برای این کار انواع مختلفی از آجر در دسترس است که در انتخاب آن‌ها باید فاکتورهایی را مد نظر قرار داد.

بهترین آجر برای ساخت نما کدام است؟

انتخاب آجر مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در طی اجرای نمای آجری مدرن باید صورت گیرد. آجر از نظر کیفیت و رنگ می‌تواند تأثیر زیادی بر نتیجه نهایی داشته باشد. در ادامه به معرفی بهترین انواع آجر نمای مدرن پرداخته شده است.

بهترین آجر برای ساخت نما کدام است؟

آجر نمای رسی

در تهیه این آجر نما که امروزه به شیوه‌های مدرن ساخته می‌شوند تنها از خاک رس استفاده می‌شود. آجر نمای رسی به طور عمده در دو رنگ گلبهی و زرد در بازار موجود است. این تفاوت رنگ تنها به دلیل درجه پخته شدن آجر است. آجر در صورت کم پخته شدن رنگ گلبهی به خود می‌گیرد. این نوع از آجر نمای مدرن علی‌رغم تمامی مزایایی که دارد اما به دلیل محتوای بالای آهکی که با گذشت زمان تأثیر منفی بر زیبایی نمای آجری مدرن می‌گذارد، امروزه گزینه مناسبی برای ساخت نمای بیرونی در نظر گرفته نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: آجر فشاری چیست؟ ویژگی‌ها، مزایا، معایب و موارد استفاده

آجر نمای شیل

آجر نمای شیل همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید از سنگ‌هایی به نام شیل ساخته می‌شود. سنگ شیل در واقع متشکل از رس و ذرات دانه درشت‌تری تحت عنوان سیلت هستند. شیل‌ها بر اثر فرآیند تشکیلی که دارند حالت ورقه ورقه به خود گرفته اند. این نوع از آجرهای مناسب برای نمای مدرن نسبت به آجر رسی از مقاومت و ماندگاری بهتری برخوردار هستند که دلیل آن هم به میزان جذب آب کمتر و مقاومت فشارشی بیشتر آن‌ها بر می‌گردد.

از نظر هزینه اجرای این نوع از نمای آجری مدرن نسبت به آجر نمای رسی گران‌تر و نسبت به آجر نمای نسوز ارزان‌تر تمام خواهد شد. آجر نمای مدرن نوع شیل اگرچه در مقایسه با نوع قبلی قابلیت جذب مقدار کمتری از رطوبت و آب را دارد اما باز هم مقداری را به خود جذب می‌کند که در نهایت می‌تواند تأثیراتی منفی بر کیفیت آن بگذارد.

آجر نمای نسوز

آجر نمای نسوز

آجر نمای نسوز از یک نوع خاک به اسم کائولینیت ساخته می‌شود که در واقع از نظر ترکیب شیمیایی و اندازه خود نوعی خاک رس است. کائولینیت که هر از گاهی خاک نسوز نیز خوانده می‌شود به مانند تمامی کانی‌های رسی از آلومینیوم و سیلیس ساخته شده است. برای تهیه آجر مناسب از این نوع از خاک آن را با ترکیب با برخی از مواد شیمیایی در کوره‌های مخصوص تا درجه حرارت‌های بالا حرارت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آجر آذرخش یا آجر نسوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شایان ذکر است که کائولینیت تحمل درجه حرارت‌هایی تا 1500 درجه سانتی‌گراد را دارد. آجر نسوز در رنگ‌های مختلفی نیز وجود دارند که این تفاوت به ترکیب خاک نسوز و مقدار آهن موجود در آن بر می‌گردد. آجر‌های نسوز در شرایط بازار امروزی بهترین گزینه برای ساخت نمای آجری مدرن هستند و نسبت به انواع قبلی مزایای زیادی را در اختیار قرار می‌دهند اما نباید از یاد برد که این مزایا، ارزان هم به دست نخواهد آمد. آجر نسوز به دلیل فناوری ساختی که در تولید آن‌ها به کار برده می‌شود انواع مختلفی دارند که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع زیر اشاره کرد:

  1. آجر نسوز تایل: استفاده از این نوع از آجر نسوز در ساخت نمای مدرن ساختمان‌ها رایج است که دلیل آن هم هزینه پایین‌تر، اندازه و رنگ‌های متنوع آن است. سفید، گرانیتی و قرمز از متداول‌ترین رنگ‌های این نوع از آجر نسوز هستند.
  2. آجر نسوز رستیک: فرآیند ساخت آجر نسوز رستیک در واقع مانند نوع تایل است. برای ساخت این نوع از آجر نسوز، به وسیله فرآیندی تحت عنوان سندبلاست به سطح آجر‌های نوع تایل پرداخته می‌شود و بافت‌های متفاوتی را ایجاد می‌کنند.
  3. آجر نسوز آنتیک: این نوع از آجر نسوز با پرداختن به آجر نسوز تایل ساخته و تولید می‌شود. در نوع آنتیک دیگر از لبه‌های تیز آجر خبری نیست و تمامی لبه‌ها به وسیله دستگاه‌هایی خاص گرفته شده‌اند. گاهی نیز با تغییر رنگ‌هایی خاص جنبه آنتیک بودن این نوع از آجرهای نسوز را بهبود می‌بخشند. هزینه لازم برای اجرای این نوع از نمای آجری مدرن در مقایسه با سایر سبک‌ها به مراتب پر هزینه‌تر خواهد بود.

روش اجرای نمای آجری مدرن چگونه است؟

روش اجرای نمای آجری مدرن چگونه است؟

اجرای نماکاری ساختمان به روش آجری مدرن به صورت خاصی انجام می‌گیرد که در چند مرحله آماده‌سازی بستر، شاسی کشی و نصب آجر خلاصه می‌شود. بستر کار به گونه‌ای آماده شود که صرف نظر از هر شکل هندسی که نمای مدرن به خود گرفته است باید امکان شاقول کردن فراهم باشد. شاسی کشی از جمله عملیاتی است که دقت در آن کیفیت نهایی کار را از جنبه‌های مختلفی همچون سرعت اجرا، بهبود مقاومت نمای آجری در برابر تغییرات آب و هوا، افزایش مقاومت آجر در برابر رطوبت، ساده‌سازی فرآیند اجرای نمای آجری مدرن و امکان اجرای انواع عایق‌های حرارتی و رطوبتی بهبود می‌بخشد.

نصب آجر نیز عمدتاً به روش ملاتی صورت می‌گیرد. در این روش در ابتدا اولین ردیف از آجر‌ها چیده می‌شود سپس با استفاده از ابزار در دسترس باید از تراز بودن آن اطمینان حاصل کرد. بعد از تراز کردن اولین ردیف و شاقول کشی مناسب نسبت به ادامه کار و چیدن ردیف‌های دیگری از آجر اقدام می‌شود.

شاخص‌ترین نمونه‌های نمای آجری در ایران و جهان

پروژه‌های زیادی در ایران و سایر کشور‌های جهان هستند که در بخش‌های مختلف می‌توان از آن‌ها به عنوان نمونه‌ شاخص استفاده از نمای آجری مدرن نام برد. در ادامه مواردی از نمونه پروژه‌های نمای آجری مدرن در ایران و خارج ارائه شده است.

سخن آخر

بدون شک آجر از بهترین گزینه‌های پیش روی طراحان و معماران است. امروزه نیز انواع مدرنی از آجر در دسترس است که با توجه‌ به ویژگی‌های ساختاری و زیباشناختی، بسیار مناسب استفاده در اجرای نمای مدرن ساختمان‌های اداری و مسکونی و بازسازی ساختمان هستند. در انتخاب نوع آجر باید دقت زیادی صرف کرد زیرا در کیفیت نهایی کار تأثیر مهمی دارد.

 

منبع
wienerbergerhomedit
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

    1. سلام محمود قربانی عزیز
      ممنون که ویکی ساختمون رو انتخاب کردید برای رفع این مشکل آجر را زنجاب می کنند. زنجاب کردن آجر یک اصطلاح کارگاهی است و فرآیند آن به این صورت است که قبل از استفاده آجر آن‌ها را در آب فرو می‌برند و مدتی در آب نگه میدارند. این عمل زنجاب کردن آجر نام دارد که جهت تمیز کردن آجر از گرد و غبار و افزایش چسبندگی با ملات و همچنین عدم شوره زدن آجر انجام می‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا