چیدمان

چیدمان تابلو در منزل : جان تازه به دیوارهای لخت بدمید!

چیدمان تابلو در منزل می‌تواند یک فضای بی‌روح با دیوارهای لخت را به طور کامل تغییر داده و جان تازه‌ای به آن بدمد. اما آویزان کردن تصاویر بر روی دیوارها خود به تنهایی می‌تواند هنری منحصربه فرد باشد، از این رو که نیاز به دانش اندازه و مقیاس، تطبیق با دکوراسیون خانه و شناخت عناصر مربوط به عکاسی و نقاشی دارد.

تصاویر عروسی قاب شده، مجموعه‌ای از تابلوهای معنادار، یک بوم بزرگ نقاشی رنگ و روغن و یا اصلاً یک تابلوی مشهور از آیدین آغداشلو، همه این‌ها می‌توانند به عنوان خونی در رگ دیوارهای سنگی باشند. با این حال، ما در این مقاله نه درباره سبک‌های هنری، بلکه درباره نحوه چیدمان تابلو در خانه بحث می‌کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

چیدمان تابلو در منزل

گزینه‌های مختلفی برای تزیین دیوارهای خود دارید، پس قبل از آنکه میخ و چکش را بردارید، ضروری است اصول اولیه چیدمان تابلوها را بیاموزید:

به دیوار و کاربری فضای خود دقت کنید

چیدمان تابلو در خانه

اگر نمی‌دانید تابلوهای خود را باید کجا قرار دهید، اکنون زمان آن است که اطمینان حاصل کنید که فضای مورد نظر شما برای تابلو شما به اندازه کافی بزرگ است که بتواند جلوه‌های آن را نمایش دهد. همچنین ببینید در فضاهای کوچک، قاب‌‎ها، عکس‌ها و پوسترهای شما تمام دیوار را می‌پوشانند یا خیر!

برای تابلوهای نقاشی بزرگ که آثار هنری فاخری هستند، بهتر است یک دیوار کاملاً لخت و بزرگی را برای آن اختصاص دهید. سعی کنید همچنین بهترین دیوار فضای نشیمن یا پذیرایی را انتخاب کنید که از هر سو توجهات را جلب کند. برای تابلوهای کوچک و چندتایی بهتر است دیواری کوچک‌تر را انتخاب کنید. برای قاب‌های عکس خانوادگی می‌توانید از دیوارهای راهرو استفاده کنید.

در اکثر آپارتمان‌های موجود در کشور، دو دیوار از اتاق خواب معمولاً خالی و دو دیوار دیگر را پنجره و اغلب کمد پوشش داده‌اند. در آشپزخانه‌های اُپن اغلب پیدا کردن دیوار لخت کار دشواری است، زیرا دورتادور فضا را کابینت‌ها اشغال کرده‌‎اند. با این حال، اگر در این فضا دیواری یافتید، از آن نهایت استفاده را ببرید.

تابلوها را در تراز ارتفاعی مناسب آویزان کنید

چیدمان تابلو

یک نکته در چیدمان تابلو در منزل که به شما کمک می‌کند تا از کل فضای دیوار خود نهایت استفاده را ببرید، قرار دادن تابلو در تراز سطح چشم است. این ترفند بیشتر برای دیوارهای لخت که هیچ گونه مبلمان، تخت‌خواب، شومینه و یا میزی ندارند صادق است. شما می‌توانید تابلو را در دقیقاً در مرکز دیوار قرار دهید، و بدون نیاز به بالا بردن گردن قادر خواهید بود جزئیات تابلو را به خوبی مشاهده کنید.

اما برای دیوارهای که دارای مبلمان یا میز تلویزیون، شومینه و موارد دیگر است، شما نمی‌توانید از این قاعده پیروی کنید. برای این کار باید از تراز قَد مبلمان (میز، تخت‌خواب و هر وسیله دیگری که به دیوار تکیه داده شده است) تا زیر تراز گچ‌کاری سقف را اندازه بگیرید و سپس نصف این مقدار را به عنوان مرکز قرارگیری تابلوها قرار دهید.

این قانون قدیمی را فراموش کنید که می‎‌گوید: «تابلوها در تمام دیوارهای باید در یک تراز مشترک آویزان شوند!» در مورد آشپزخانه باید بگوییم که  اگر در این فضا دیوار خالی پیدا کردید، می‌توانید یک تابلو کوچک را در تراز ارتفاعی کابینت‌ها قرار دهید (مرکز کابینت با مرکز تابلو در یک امتداد باشد).

اول اندازه‌گیری کنید، سپس چیدمان را انجام دهید

آویران تابلو در منزل

قبل از آویزان کردن تابلوها، مطمئن شوید که مکان‌های مورد نیاز خود را پیدا کرده‌اید. از یک سطح صاف و مستقیم در کنار خط کش و متر مهندسی برای تعیین محل دقیق تابلو استفاده کنید. شما برای قرار دادن دقیق تابلو در مرکز دیوار و یا هر قسمتی دیگری، نیاز به پیدا کردن مرکز مساحت آن قسمت دارید.

برای این منظور لازم است طول و ارتفاع دیوار را اندازه‌گیری کرده و با مداد علامت‌گذاری کنید. برای اینکه خط افقی دیوار کاملاً تراز باشد، باید در دو طرف دیوار دو خط عمود (به اندازه ارتفاع تابلو) علامت‌گذاری شود. پس از اتمام کار، قرار دادن تابلو باید مانند قرار دادن یک قطعه پازل در یک شکاف باشد. اگر برای یک دیوار از چیدن تابلو با ابعاد مختلف استفاده می‌کنید، باید مساحت قرار‌گیری کل تابلوها را تعیین کنید.

سپس این مساحت که ممکن است طرحی مربعی یا مستطیلی باشد را باید روی دیوار پیاده کنید. روش کار همانند قبل است، فقط باید توجه داشته باشید که مرکز مربع یا مستطیل به وجود آمده باید منطبق با مرکز دیوار باشد. ناگفته نماند، قبل از مشخص کردن جای دقیق تابلو، حتما از روزنامه یا کاغذ استفاده کنید تا مجبور به تغییر مداوم جای تابلو نداشته باشید.

نکات مهم در چیدمان تابلو در منزل

نکات مهم در چیدمان تابلو در منزل

برای چیدمان تابلو در خانه لازم است برخی نکته‌های کاربردی به شرح زیر را در نظر بگیرید:

  • برای پر کردن بیشتر فضای موجود بر روی دیوار، بهتر است مجموعه‌ای از تصاویر را در کنار هم قرار دهید. فاصله عرضی بین تابلوها نباید خیلی زیاد و یا خیلی کم باشند. همچنین، فاصله افقی و عمودی بین تابلوها باید کاملاً با یکدیگر برابر باشند.
  • تابلوهای کوچک را می‌توانید برای ایجاد هارمونی در فضا، بر روی دیوار کنار پنجره آویزان کنید.
  • برای تابلوهایی که در کنار هم قرار دارند، از قاب‌های مشابه یا از الگوهای مختلف با همان رنگ یا متریال استفاده کنید.
  • تابلوهای نقاشی با ارزش هنری را بالا را سعی کنید تنها در یک دیوار به تنهایی قرار دهید. حتی می‌توانید از نورپردازی نیز برای افزایش جلوه‌های آن استفاده کنید.
  • تابلو یا تابلوهایی که در بالای مبلمان قرار می‌گیرند، حداکثر به اندازه 20 سانتی‌متر از هر طرف عرض مبلمان، کوتاه‌تر انتخاب شوند.
  • برای نصب تابلوها می‌توانید از میخ، قلاب‌آویز، گیره، مشبک فلزی، ریسه و گیره، شلف قاب عکس و موارد دیگر نیز استفاده کنید.

کلام آخر

چیدمان تابلو در منزل نباید آن‌قدر سخت باشد، زیرا شما اکنون به خوبی می‌دانید که در کجا و به چه صورت باید تابلوهای زینتی خود را بر روی دیوار آویزان کنید. هر چه قدر ذوق هنری داشته باشید و در انتخاب تابلو خبره باشید، ولی ندانید چطور باید تابلوهای را بر روی دیوار نصب کنید، عملاً هیچ کاری انجام نداده‌اید! در این موارد به احساسات زیباشناسانه خود رجوع کنید، ابعاد دیوار را در ذهن خود مجسم کنید و بینید آیا تابلو با طرحی که بر رویش نقش بسته است، با دکوراسیون خانه در هماهنگی قرار دارد یا خیر.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا