دانشنامه ساختمانمصالح

کلینکر سیمان چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ انواع، کاربرد و مزایا

اینکه کلینکر سیمان چیست و چه کاربردهایی در تولید سیمان دارد، موضوعی است که قصد داریم در این مطلب از ویکی ساختمون به باز کردن آن بپردازیم. سیمان از چند ماده اولیه ساخته شده است. کلینکر‌ها از جمله این مواد اولیه هستند که به دلیل ویژگی‌هایی که دارند مزایای زیادی می‌توانند در پی داشته باشند. در ادامه برای درک بیشتر از انواع، کاربرد‌ها و مزایای این ماده با ما همراه باشید.

کلینکر سیمان چیست؟

همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، کلینکر‌ها مواد دانه‌ای به قطر 3 تا 25 میلی‌متر هستند که در ساخت سیمان به کار برده می‌شوند. کلینکر از مخلوط کردن خاک رس با سنگ آهک و تحت یک فرآیند خاص تولید می‌شوند. کلینکر‌ها را می‌توان به صورت خشک برای مدت‌های طولانی نگهداری کرد.

کلینکر سیمان چیست؟

کلینگر سیمان چگونه تولید می‌شود؟

کلینکر سیمان پرتلند با حرارت دادن ترکیبی هموژنز از مواد خام در یک کوره دوار و تحت حرارت‌های بالا ساخته می‌شود. محصولات حاصل از واکنش‌های شیمیایی، تحت تاثیر حرارت‌های 1500 درجه سانتی‌گراد، به همدیگر جوش می‌خورند و تبدیل به کلوخه‌هایی در اندازه‌های مختلف می‌شوند.

آلومینیوم اکسید و آهن اکسید نیز در این فرآیند حضور دارند اما تنها برای کاهش دمای جوش خوردن مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش کمی در استحکام و مقاومت سیمان دارند. همان‌طور که بعداً نیز عنوان خواهد شد، انواع مختلفی از کلینکر سیمان مانند کلینکر حرارت پایین و کلینکر مقاوم در برابر سولفات داریم که برای تولید این‌ها باید مقدار تری‌کلسیم الومینات شکل گرفته را محدود کنیم.

بیشتر بخوانید: سیمان پرتلند پوزولانی : تعریف، ویژگی ها و کاربردها

ماده خام اصلی ساخت و تولید کلینکر سیمان عمدتاً سنگ آهک است که با ماده خام دیگری حاوی رس به عنوان منبع آلومینیوم سیلیکات لازم ترکیب می‌شود. به طور معمول، از یک سنگ آهک نا خالص که حاوی رس یا سیلیس دی اکسید (SiO2) استفاده می‌شود.

کلینگر سیمان چگونه تولید می‌شود؟

کلسیم کربنات موجود در این سنگ آهک‌ها می‌تواند تا میزان 80 درصد پایین بیاید. ماده خام دومی که برای تولید سیمان کلینکر استفاده می‌شود به درجه خلوص سنگ آهک بستگی دارد. از جمله این مواد خام می‌توان به رس، شیل، ماسه سنگ، سنگ معدن، بوکسیت و خاکستر بادی اشاره کرد.

کلینکر چگونه به سیمان تبدیل می‌شود؟

این پرسش برای بسیاری پیش می‌آید که چگونه کلینکر را به سیمان تبدیل می‌کنند. اگرچه خود این پرسش شاید چندان درست نباشد و کلینکر هیچ وقت به تنهایی قادر به تبدیل، به سیمان نیست و صرفاً ماده‌ای برای تهیه و تولید سیمان است اما می‌توان به این گونه به این پرسش پاسخ داد. کلینکرهای خشم و دانه‌ای که در انبار نگهداری می‌شوند، در فرآیند تهیه سیمان استفاده می‌شوند، در خردکن‌هایی مخصوص آن‌ها را پودر کرده و با اضافه کردن دیگر مواد و حرارت دیدن آن‌ها را به سیمان تبدیل می‌کنند.

انواع کلینکر

بعد از ارائه تعریفی از اینکه کلینکر سیمان چیست و چگونه ساخته میشود بد نیست به انواع آن هم بپردازیم. همان‌طور که در بالا عنوان شد، در فرآیند تهیه کلینکر انواع ماده شیمیایی افزودنی به آن افزوده می‌شود که باعث شکل گیری انواع مختلفی از کلینکر می‌شود. چند مورد زیر از انواع اصلی کلینکر هستند.

  • کلینکر مقاوم در برابر سولفات
  • کلینکر سفید
  • کلینکر کم قلیایی
  • کلینکر حرارت پایین
  • ترنسیت سولفوآلومینات کلسیم بلیت

انواع کلینکر

چرا اصلاً کلینکر استفاده می‌شود؟

کلینکر را در صورت نگهداری در شرایط خشک، می‌توان برای چندین ماه بدون از دست دادن کیفیت نگهداری نمود. به همین دلیل و از آنجا که به راحتی می‌توان با تجهیزات عادی به آن‌ها پرداخت. کلینکر در مقادیر زیادی در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید کنندگان سیمان که از کلینکر خریداری می‌کنند، معمولاً آن را به عنوان افزودنی برای کلینکر خود در کارخانه‌های تولید سمان استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان همچنین در مناطقی که مواد اولیه ساخت سیمان در دسترس نباشد، کلینکر را به کارخانه‌های تولید سیمان می‌فرستند.

تفاوت میان سیمان و کلینکر در چیست ؟

سیمان ماده مهمی است که در سازه‌ها برای چسبندگی مواد به سایر مواد از آن استفاده می‌کنیم. کلینکر نیز تنها بخشی از سیمان است. این ماده اتصال دهنده فعال در سیمان است؛ بنابراین، تفاوت اصلی بین کلینکر و سیمان در این است که کلینکر به عنوان کلوخه‌هایی ظاهر می‌شود، در حالی که سیمان یک پودر بسیار ریز است.

علاوه بر این، ذرات در اندازه کلینکر در محدوده 3 میلی‌متر تا 25 میلی‌متر قطر هستند در حالی که در سیمان ذرات بسیار ریز وجود دارد. جدا از آن، کلینکر در طول سیمان در داخل کوره شکل می‌گیرد، در حالی که سیمان را با اضافه کردن گچ به کلینکر و خرد کردن ریز تولید می‌کنند.

تفاوت میان سیمان و کلینکر؟

کاربردهای کلینکر سیمان چیست ؟

کلینکر سیمان به دلیل فرآیند ساختی که دارد، از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار شده است. به طور کلی کارخانه‌های تولید سیمان به این دلیل از کلینکر استفاده می‌کنند که به دلیل حرارت‌هایی که متحمل شده است از مقاومت بالایی برخوردار است و می‌توان آن را به مدت چند ماه انبار کرد و در مواقع لازم در ساخت انواع سیمان مورد استفاده قرار داد.

سخن آخر

سیمان از مهم‌ترین مواد در ساختمان سازی به شمار می‌رود. سیمان‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از مواد اولیه خام خاصی ساخته می‌شوند. کلینکر از جمله مواد اولیه است که در ساخت سیمان به کار برده می‌شود. کلینکر خود طی یک فریند خاص که در بالا به آن پرداخته شد ساخته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم به پرسش مبنی بر اینکه کلینکر سیمان چیست پاسخی مناسب بدهیم. خوشحال خواهیم شد، نظرات خود را در رابطه با این مطلب با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

    1. ممنون که به ما انرژی می‌دهید.
      محتوای پیشنهادی به شما: سیمان چیست؟ تاریخچه، فرآیند تولید، نحوه انبار کردن و قیمت آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا