فضاهای داخلیویدئو

واک این کلوزت چیست ؟ کاربرد، ابعاد + انواع مدل‌ جدید اتاق لباس

کمد‌ها همیشه نقش مهمی در نظم خانه دارند. کمدهای لباس انواع مختلفی دارند. واک این کلوزت که یک اصطلاح انگلیسی است در واقع نوعی کمد لباس بزرگ است که فرد می‌تواند وارد آن شود. کمد راهرویی را شاید بتوان بهترین معادل برای واک این کلوزت دانست. اینکه واک این کلوزت (Walk in Closet) چیست و چه ویژگی‌های و کاربردهایی دارد و باید چه ابعادی داشته باشد از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در آخر مقاله نیز چند ایده و مدل جذاب از واک این کلوزت آورده‌ایم.

واک این کلوزت چیست؟

اول از همه و قبل از پرداختن به این که واک این کلوزت چیست باید به تلفظ صحیح کلوزت توجه داشت و این که باید آن را «کلازِت» خواند. نام و نشان واک این کلوزت (Walk in Closet) شاید بسیاری را به سمت و سوی این ایده بکشاند که خاستگاهی غیر ایرانی دارد اما واقعاً این‌گونه نیست. در دهه‌های قبل اتاقی تحت عنوان گنجه در خانه‌های ایرانی وجود داشت که تقریباً همین کاربرد را داشت و از آن به عنوان نگهداری لباس‌ها استفاده می‌کرده‌اند. واک این کلوزت گاهی کلوزت روم یا اتاق کمد لباس هم خوانده می‌شود.

واک این کلوزت به معنای قدم زدن در کمد لباس که ترجمه و برگردان صحیح آن به زبان فارسی، اتاق تعویض لباس گفته می‌شود یعنی جایی که فرد می‌تواند کلیه لباس‌ها، کیف و کفش و هر آنچه مربوط به ظاهر و پوشش آن است را در اتاق نگهداری و در زمان مورد نیاز آن‌ها را انتخاب و متناسب با آن روز را بپوشد.

کاربرد واک این کلوزت یا کلوزت روم

بعد از پاسخ به پرسش واک این کلوزت چیست بد نیست به کاربردهای آن هم بپردازیم. واک این کلوزت از آنجایی که یک اتاق لباس است، پس کاربرد اصلی آن نگهداری لباس‌های اعضای خانواده است. واک این کلوزت اغلب در اتاق خواب‌ها تعبیه می‌شوند. اگرچه در بعضی از خانه‌ها واک این کلوزت در فضای مشترک اعضای خانواده طراحی و ساخته می‌شوند.

کاربرد واک این کلوزت یا کلوزت روم

ابعاد واک این کلوزت

واک این کلوزت، یک کمد بزرگ است. ابعاد و اندازه اتاق لباس یا واک این کلوزت باید حداقل به‌گونه‌ای باید که فرد بتواند به راحتی در آن قدم بزند و لباس بپوشد. واک این کلوزت اغلب باید اندازه‌ای بیشتر از 6 متر داشته باشند.

در برخی از موارد در واک این کلوزت‌هایی که بزرگ‌تر هستند در مرکز آن‌ها از کمد یا دراور جزیره که همان واک این کلوزت جزیره هم گفته می‌شود استفاده می‌نمایند که هم به جادارتر شدن فضای اتاق کمک نموده و همچنین می‌توان به عنوان یک میز یا یک سکو از آن هم استفاده کرد که حضورش در واک این کلوزت خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: مدل کمد دیواری : چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟!

طراحی واک این کلوزت

بعد از پرداختن به اینکه واک این کلوزت چیست و چه کاربردی دارد، بد نیست در مورد طراحی این اتاق‌ها هم نکاتی را بازگو کنیم. اتاق لباس یا کلوزت روم به روش‌های مختلف و بسته به جنسیت و نیاز افراد طراحی و چیدمان می‌شود.

به منظور طراحی و قفسه‌بندی لازم است به ابعاد استاندارد لباس یا کفش برای قرارگیری در قفسه و سهولت در برداشتن آن‌ها، در نظر گرفتن ارتفاع مناسب برای جلوگیری از چروک شدن برای لباس‌های بلندتر و یا ارتفاع قفسه‌های بالایی برای در دسترس بودن توجه کرد.

واک این کلوزت باید دارای نور مناسب و کافی باشد. از طرفی هم باید دارای یک نشیمن کوچک در مرکز یا قسمتی برای نشستن و پوشیدن کفش و یا استراحتی کوتاه برای انتخاب لباس باشد. در بعضی واک این کلوزت‌ها قسمتی به میز توالت یا کنسول اختصاص یافته که بیشتر در اتاق‌های لباس مشترک برای زوج یا اتاق مختص خانم‌ها بیشتر کاربرد دارد. همین‌طور آینه قدی در مکانی مناسب بدون انعکاس و دارای زاویه مناسب نیز از الزامات چیدمان این اتاق محسوب می‌شود.

طراحی واک این کلوزت

قفسه‌بندی در برخی از اتاق‌های لباس به صورت باز و برخی دارای درب شیشه‌ای یا بسته است که در صورت بسته بودن لباس‌ها را مخفی کرده و ظاهری مرتب‌تر به فضا می‌دهد و می‌تواند برای کاربردهای دیگر نیز استفاده شود اما معمولاً این اتاق‌ها دارای طبقه بندی باز و قابل رؤیت هستند.

در صورت عدم وجود فضای کافی برای اختصاص به اتاق لباس می‌توانید کمد دیواری اتاق خواب را قفسه‌بندی کرده یا اگر نقشه اتاق شما داری شکستگی است یا داری فضای بزرگی است با طراحی و افزودن کمد قسمتی را به اتاق لباس اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: کمد لباس جادار : با این ۹ ایده جذاب، دیگر نگران کمبود جا نباشید!

انواع واک این کلوزت

طراحی واک این کلوزت به منظور استفاده حداکثری از فضا بسیار مهم است. بر اساس شکل هندسی انواع مختلفی از این اتاق لباس یا کلوزت روم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

  • یک اتاق لباس اِل (L) شکل؛ این نوع از اتاق لباس دو دیوار اتاق را اشغال می‌کند و امکان حرکت در فضا را فراهم می‌آورد.
  • یک اتاق لباس یو (U) شکل؛ این نوع از اتاق لباس برای حداکثر ذخیره‌ سازی، سه دیوار را اشغال می‌کنند.
  • یک اتاق لباس مستقیم و خطی؛ این نوع از اتاق لباس استفاده هم‌ زمان برای دو نفر را ممکن می‌سازد و برای فضاهای کوچک مناسب‌تر است.

مدل جدید و مدرن واک این کلوزت بزرگ

نقشه و اندازه بعضی واحد بعضی خانه‌ها اجازه طراحی و اجرای واک این کلوزت در اندازه‌های بزرگ‌تر را می‌دهد. در زیر چند ایده و مدل از کلوزت‌های بزرگ آورده شده است.

مدل جدید و مدرن واک این کلوزت کوچک

در بسیاری از خانه‌ها به ویژه واحدهای آپارتمانی امکان اجرای واک این کلوزت در اندازه‌های بزرگ وجود ندارد و از این رو باید به ابعاد کوچک‌تر اکتفا کرد. بهره‌وری حداکثری از فضای در دسترس در واک این کلوزت‌های کوچک بسیار مهم است. در ادامه چند ایده و مدل از واک این کلوزت کوچک آورده شده است.

سخن آخر

واک این کلوزت که در واقع همان کلوزت روم یا اتاق لباس است در واقع فضایی برای نگهداری لباس و کفش است. اندازه این کمدهای لباس به‌گونه‌ای است که اجازه رفت و آمد آزادانه را به افراد می‌دهد. در این مقابله به موضوع واک این کلوزت چیست و چه کاربردهایی دارد پرداخته شد. خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا