رپورتاژ آگهی

پوشش ضد حریق ایران پروف؛ ایمن در برابر آتش سوزی ساختمان

رویای مهندسان و معماران عصر حاضر، رسیدن به جایگاهی است که بتوانند در آن تمام جنبه‌های ایمنی را در ساختمان‌سازی رعایت کنند. اگرچه هنوز دانش بشر به چنین جایگاهی دست نیافته است اما محققان این حوزه، راه درستی را در پیش گرفته‌اند. امروزه می‌توان با استفاده از انواع پوشش ضد حریق ساختمان‌ها را در برابر آتش‌سوزی‌ها ایمن کرد. امید است روزی برسد که بتوانیم از تمام جهات یک ساختمان ایمن بسازیم. با توجه به آسیب‌هایی که آتش‌سوزی‌ها در چند سال اخیر به جان و مال مردم جهان وارد کردند، استفاده از پوشش های ضد حریق در ساختمان‌سازی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

معمولاً ساختمان‌سازها در ابتدای شروع به کار خود، خرید و استفاده از انواع پوشش های ضد حریق متناسب با سازه خود را در اولویت قرار می‌دهند. اگرچه کاربری پوشش های حرارت امروزی بیشتر برای ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود، اما به نظر می‌رسد تا چند سال آینده، هیچ خانه‌ای بدون استفاده از آن‌ها ساخته نشود.

پوشش ضد حریق چیست؟

شاید برای برخی از افراد هنوز هم استفاده از پوشش ضد حریق مبهم باشد. برای اینکه بدانیم پوشش ضد حریق دقیقاً چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، به یک مثال عینی می‌پردازیم: «تصور کنید که شخصی یک ساختمان با اسکلت فلزی می‌سازد. پس از مدتی خانه دچار حادثه‌ حریق می‌شود. آتش لحظه به لحظه بیشتر زبانه می‌کشد و هرلحظه بیشتر اسکلت فلزی ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسکلت‌های فلزی کم‌کم تحت تاثیر آتش مقاومت خود را از دست داده و شروع به تخریب می‌کنند. قبل از اینکه آتش‌نشان‌ها برسند و همه افراد داخل ساختمان را خارج کنند، سازه کاملاً تخریب شده است. سازنده این ساختمان اگر از پوشش های ضد حریق استفاده کرده بود، ممکن بود تخریب سازه فلزی آن ساختمان بین 30 دقیقه تا دو ساعت به تاخیر بیفتد. در این بازه زمانی آتش‌نشان‌ها می‌توانستند افراد داخل ساختمان را نجات داده و حتی کل آتش‌سوزی را نیز مهار کنند.»
امیدواریم این اتفاق ناخوشایند برای هیچ ساختمانی ایجاد نشود. اما با توجه به اینکه حادثه هرگز خبر نمی‌کند، توجه به نکات ایمنی قبل از اجرای پروژه ساختمان‌سازی‌ها ضروری است. پوشش های ضد حریق در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هریک برای استفاده در نوع متفاوتی از سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوشش مناسب برای سازه‌های بتنی متفاوت از پوشش های مناسب برای سازه‌های فلزی هستند. البته امروزه بیشتر ساختمان‌ها با اسکلت بتنی ساخته می‌شوند، بنابراین پوشش های حریق اسکلت بتنی طرفداران بیشتری دارند.

پوشش ضد حریق چیست؟

استفاده از پوشش های ضد حریق در ساختمان‌سازی به چه شیوه‌ای انجام می‌شود؟

پوشش‌ها به کمک پمپاژهای مخصوص و به دست متخصصین این کار روی سازه‌ها اسپری می‌شوند. گاهی نیز لایه پوشش مانند رنگ روی سازه‌ها کشیده می‌شود. استفاده ازاین نوع پوشش نیازمند نیروی متخصص این کار است و هرکسی نمی‌تواند عمل اجرا را روی سازه‌ها انجام دهد. این پوشش‌ها می‌توانند بر روی قسمت‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها به‌کار گرفته شوند.

انواع پوشش های تولید شده تا کنون

پوشش های ضد حریق در انواع و مدل‌های متنوعی تولید شده‌اند. می‌توان گفت هر شرکت سازنده پوشش های ضدآتش، فرمول خاصی برای تولید محصولات خود دارد. اگرچه مکانیسم و شیوه ساخت این پوشش‌ها شبیه به هم است، اما برخی تولیدکنندگان با در نظر گرفتن جزئیات بیشتر، محصولات باکیفیت‌تری را در اختیار جامعه قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که متاسفانه نمونه‌های غیراصلی و چینی انواع پوشش های ضد آتش در بازار کشورمان وجود دارد. بنابراین حتماً باید برای انتخاب پوشش های اصلی و باکیفیت در هنگام خرید دقت کافی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: پوشش ضد حریق چیست؟ انواع، کاربردها و مزایا و معایب هر کدام

انواع پوشش ضد حریق

پوشش های ضد حریق چگونه از ساختمان‌ها در برابر حریق محافظت می‌کنند؟

پوشش های ضد حریق از مواد معدنی و آلی تولید می‌شوند. این مواد با ترکیبات مخصوص به‌صورتی تولید می‌شوند که وقتی در معرض حرارات زیاد قرار بگیرند، متورم می‌شوند. با متورم شدن پوشش‌ها، حرارت دیرتر به لایه‌های زیرین ساختمان مانند اسکلت‌های بتنی یا فلزی نفوذ می‌کند. هرچقدر حرارت دیرتر به اسکلت‌ها برسد، تخریب ساختمان در اثر آتش‌سوزی بیشتر به تاخیر می‌افتد. در واقع تا مقاومت ضد حریق‌ها تمام شود و حرارت به لایه‌های زیرین اسکلت‌ها برسد، مردم و آتش‌نشان‌ها فرصت کافی برای خروج از ساختمان و مهار آتش خواهند داشت. اگرچه ایمنی پوشش های ضد حریق نمی‌تواند 100 درصد باشد، اما مقاومت آن‌ها می‌تواند به نجات جان انسان‌ها و کاهش آسیب‌های مالی در حوادث حریق منجر شود. بنابراین بر سازندگان و پیمانکاران ساختمان‌های بلند با کاربری‌های مختلف، استفاده از این نوع پوشش‌ امری ضروری و غیرقابل چشم‌پوشی است.

اجرای پوشش ضد حریق

در کشورمان بیشتر از کدام نوع پوشش استفاده می‌شود؟

این پوشش ها با پایه آلی در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پوشش‌ها بیشتر با عنوان «رنگ ضد حریق» شناخته شده و کاربری آن‌ها شبیه به رنگ‌کاری ستون‌های یک ساختمان است. پوشش های ضد حریق بر پایه مواد معدنی هم دیگر مواردی هستند که در ساختمان‌سازی‌های امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پوشش‌ها معمولاً به‌صورت ملات خشک ضد حریق در اختیار ساختمان‌سازها قرار داده می‌شوند. گفته می‌شود که ساختمان‌های کم‌طبقه مسکونی نیازی به استفاده از پوشش های ضد حریق ندارند، اما ساختمان‌های بلندتر با کاربری‌های تجاری و صنعتی حتماً باید از این پوشش‌ها استفاده کنند.

ایران پروف؛ شرکت اجرای پوشش ضد حریق

شرکت شناخته شده «ایران پروف» به عنوان یکی از ارائه کنندگان اصلی انواع پوشش های ضد حریق مشغول به فعالیت است. این شرکت برای تولید و عرضه محصولات خود از دانش تیمی از متخصصین بسیار حرفه‌ای و کارآمد بهره می‌گیرد. شما می‌توانید برای تهیه پوشش ضد حریق ایران پروف در ابتدا به‌صورت تلفنی از مهندسان این شرکت مشاوره تخصصی دریافت کنید. محصولات این شرکت دارای ویژگی‌هایی از این دست هستند:

  • دارای استاندارد ASTM E736
  • مقاومت در برابر انواع شرایط آب‌وهوایی گرم و مرطوب
  • مقاومت و قابلیت چسبندگی بالا
  • مقاومت فشاری و خمشی مناسب
  • دوام بالا در برابر ذوب یا یخ‌زدگی
  • مقاومت بالا در برابر ضربات مکانیکی
  • ضخامت بهینه پوشش‌ها در نیمرخ‌های گوناگون فولادی
  • عدم بدشکل کردن سازه‌ها

با توجه به اینکه مدیران ایران‌پروف تعهد به ایمنی مشتریان خود را بالاتر از منافع مالی خویش قرار داده‌اند، با اطمینان می‌توان از محصولات این شرکت استفاده کرد. پژوهش‌های مستمر، تحقیق و توسعه همه‌جانبه در برنامه کار این شرکت قرار داشته و چشم‌انداز سال1410 آن حاکی از رضایت‌مندی تمام مشتریان آن خواهد بود.

برای دریافت مشاوره و خدمات به سایت ایران پروف به آدرس www.iranproof.com مراجعه نمایید.

«این محتوا یک رپورتاژ آگهی است و وبسایت ویکی ساختمون هیچ مسئولیتی را بر عهده ندارد.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا