رپورتاژ آگهی

سقف وافل چیست؟ آیا این روش بهترین گزینه است؟

سقف وافل یکی از جدیدترین روش‌های اجرای سقف ساختمانی است که ظاهری مشبک دارد. اصلی‌ترین عنصر برای اجرای سقف وافل چیست؟ قالب‌های وافل که به شکل مکعب‌های مستطیلی و مربعی وجود دارند (به ترتیب سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه). برای اجرای سقف وافل 6 مرحله لازم است:

  1. زیرسازی سقف
  2. چیدمان قالب وافل
  3. آرماتوربندی سقف
  4. بتن ریزی سقف
  5. قالب برداری
  6. جمع کردن تجهیزات و پایان اجرای سقف وافل

امروزه روش‌های مختلفی برای اجرای سقف وجود دارد و مهندسین اغلب مناسب‌ترین روش را با توجه به ویژگی‌های هر سازه انتخاب می‌کنند.

اما می‌توان گفت که یکی از بهترین، کارآمدترین و مقرون‌به‌صرفه‌ ترین روش‌هایی که همواره مورد توجه مهندسین قرار گرفته اجرای سقف وافل می‌باشد. چرا؟ می‌توانید جواب این سوال را در ادامه از زبان کارشناسان در شرکت زاگرس بنا مانا بخوانید.

سقف وافل چیست؟

چرا بهترین؟

فکر می‌کنید مهم‌ترین مزیت سقف وافل چیست که آن را نسبت به سایر روش‌های اجرای سقف مناسب‌تر کرده است؟

کارشناسان در شرکت زاگرس بنا مانا می‌گویند که:

  1. سقف وافل از یک طرف هم در سازه‌های اسکلت فلزی و هم در سازه‌های اسکلت بتنی قابل اجرا است.
  2. از طرف دیگر، از سقف وافل می‌توان برای دال‌ها (سقف‌ها) یا طبقاتی با هر دهانه‌ای چه بزرگ و چه کوچک که دارای محدودیت تعداد ستون هستند نیز استفاده کرد.

این انعطاف‌پذیری برای پلان سقف وافل بسیار چشم‌گیر است. به گفته کارشناسان در این شرکت، سقف با قالب وافل عملا فنی‌ترین و اقتصادی‌ترین نوع سقف در بین سیستم های مرسوم می‌باشد.

در ادامه به دلایل اقتصادی بودن این روش بیشتر پرداخته‌ایم.

چرا کارآمدترین؟ کاربردهای سقف وافل چیست؟

برای پاسخ به این سوال بسیار مهم است که ابتدا بدانیم خواص سقف وافل چیست و این روش نوین چه ویژگی‌ها و چه مزیت‌هایی دارد. کارشناسان در شرکت زاگرس بنا مانا از این 7 مورد به عنوان اصلی‌ترین مزایای سقف وافل نام می‌برند:

  1. ظرفیت باربری بالا
  2. ویژگی‌های ظاهری زیبا
  3. مقاومت بالا در مقابل حریق
  4. کنترل لرزشی خوب
  5. مصرف بتن کمتر نسبت به سایر سیستم‌ها
  6. سرعت نصب و اجرای بالا
  7. ایمنی بسیار خوب در برابر زلزله

سقف وافل در فونداسیون

از طرف دیگر نقش سقف وافل در اجرای تاسیسات نیز قابل چشم‌پوشی نیست. سقف وافل به دلیل ایجاد فضایی شبکه مانند، این امکان را فراهم می‌کند که کانال‌های تاسیسات مثل لوله‌های آب و فاضلاب و یا کابل‌های برق بدون اینکه در معرض دید باشند و یا از نظر سازه‌ای مشکلی ایجاد کنند به مقصد برسد. که البته برای تامین مسیرهای عبور تاسیسات باید قبل از بتن ریزی سقف، مسیرها را مشخص و در طول آن مسیر از ابزاری برای قالب‌بندی استفاده کرد.

علاوه بر این، وجود ویژگی‌های ظاهری زیبا کاربرد سقف وافل در معماری را بسیار گسترده کرده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که سقف وافل حتی به عنوان فونداسیون نیز کاربرد دارند. چطور؟

عملکرد سقف وافل به عنوان فونداسیون چگونه است؟

به گفته کارشناسان در این شرکت یکی دیگر از کاربردهای دال وافل، اجرای فونداسیون بر روی خاک‌های رسی یا منبسط شونده (expansive) است. این نوع خاک وقتی در معرض رطوبت قرار بگیرد مقدار زیادی آب به خود جذب کرده و در اثر افزایش حجم، فشار زیادی را در یک بخش یا در کل فونداسیون وارد می‌کند.

اما با استفاده از کاربرد سقف وافل به عنوان فونداسیون، علاوه بر افزایش ظرفیت باربری، فضای مشبک زیرین دال، یک فضای اطمینان برای تورم خاک‌های منبسط شونده تامین می‌کند. به این صورت که فضای مشبک سقف وافل، افزایش حجم خاک‌های رسی را در خود جای داده و دیگر فشاری به کلیت فونداسیون وارد نمی‌شود.

همه این ویژگی‌ها باعث شده تا سیستم سقف وافل به عنوان کارآمدترین روش اجرای سقف شناخته شود. از این نوع سازه در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و مترو، سالن‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی منازل مسکونی استفاده می‌شود.

چرا مقرون‌به‌صرفه ترین؟ مزیت اقتصادی سقف وافل چیست؟

به گفته کارشناسان در  شرکت زاگرس بنا مانا چند نکته مهم در مورد قیمت سقف وافل و قیمت اجرای آن وجود دارد:

  1. اول اینکه که سقف وافل سبک بوده و مقدار بتن کمتری نسبت به همه سیستم های مشابه دارد نیاز دارد. بنابراین مقرون به صرفه است.
  2. دوم اینکه قالب‌های مورد نیاز برای اجرای سقف وافل برخلاف روش‌های دیگر اجرای سقف، یک بار مصرف نیستند و می‌‌توانید چندین‌بار از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین حتی خرید بهترین و گران‌ترین قالب وافل نیز در نهایت برایتان صرفه‌ اقتصادی دارد.
  3. سوم اینکه اجرای سقف وافل نسبت به دیگر سقف‌ها برای یک پروژه یکسان، نیاز به نیروی کار کمتری دارد. از طرفی سرعت اجرای کار نیز بالاتر است. بنابراین هزینه اجرا و دستمزد در این روش کم‌تر خواهد بود.

پس به طور کلی نسبت هزینه به کیفیت در اجرای سقف وافل نسبت به سایر روش‌های مرسوم اجرای سقف بسیار کم است و این از مهم‌ترین مزیت‌های این روش شناخته می‌شود.

اجرای سقف وافل

سخن آخر

سقف وافل امروزه به دلیل  امکان اجرا بر روی انواع سازه‌ها با طراحی‌های مختلف، نصب و اجرای سریع، مقاومت بالا در برابر زلزله و حریق و همچنین صرفه‌ اقتصادی‌اش بسیار مورد توجه می‌باشد. نظر شما درباره خصوصایت و کاربردهای سقف وافل چیست؟

در پایان، کارشناسان در شرکت زاگرس بنا مانا بر این نکته تاکید  دارند که اجرای اصولی و استاندارد سقف وافل باید توسط متخصصین با تجربه و زبده انجام شود. علاوه بر این کیفیت و مرغوب بودن قالب وافل نیز تاثیر تعیین‌کننده‌ای در کیفیت نهایی اجرای سقف دارد. به عنوان مثال آن‌ها می‌گویند که قالب‌های این شرکت به گونه‌ای طراحی شده که نیازی به روغن‌کاری نداشته و به راحتی از زیر سقف جدا شوند و این یک ویژگی عالی برای قالب‌های وافل محسوب می‌شود.

«این محتوا یک رپورتاژ آگهی است و وبسایت ویکی ساختمون هیچ مسئولیتی را بر عهده ندارد.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا