مبلمان و وسایل

آموزش نصب کتیبه پرده منزل با 5 مرحله ساده

همه ما ارزش نصب کتیبه را می‌دانیم، زیرا پنجره را به نقطه کانونی فضا تبدیل می‌کند. کتیبه خانه را در برابر عناصر خارجی مانند تابش خیره کننده نور آفتاب محافظت می‌کند. حتی برای حفظ حریم خصوصی و فضای شخصی، نصب کتیبه می‌تواند بسیار مفید باشد.

با این حال، قسمت مهمی از کتیبه، سخت افزاری است که همراه آن نصب می‌شود. دوستداران طراحی و معماری داخلی، سخت افزار را یکی از بخش‌های زشت اجرای کتیبه بر روی پنجره می‌دانند که بهتر است پنهان بماند. درحقیقت، چگونگی سِت شدن ظاهر کتیبه با پرده، دیوارها، مبلمان و دیگر اجزای خانه از اهمیت بیشتری برخوردار است. به هر روی، ما در این مقاله درباره آموزش نصب کتیبه صحبت می‌کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

آموزش نصب کتیبه

آموزش نصب کتیبه

این ممکن است یک روش پیچیده برای مبتدیان باشد و ممکن است چند ساعت طول بکشد، بنابراین اگر می‌خواهید این آموزش را با موفقیت به اتمام برسانید، دستورالعمل‌های زیر را گام به گام ادامه دهید. آنچه شما نیاز دارید دستگاه منگنه کوب، اره گردبُر، دریل، مداد، متر، قیچی، چوب کاج (هر نوع چوب دیگر نیز قابل استفاده است)، پیچ‌های مخصوص چوب و قلاب L هستند.

مطلب پیشنهادی: والان چیست؟ کدام نوع آن مناسب دکوراسیون خانه شماست؟!

حالا سراغ چگونگی نصب کتیبه چوبی می‌رویم:

  1. تعیین محل قرارگیری کتیبه: با در نظر گرفتن ابعاد پنجره شروع کنید. ارتفاع و عرض داخل پنجره را اندازه بگیرید و 10 سانتی‌متر فاصله از هر طرف ایجاد کنید. سپس روی چوب کاجی که قرار است تبدیل به کتیبه شود، علامت‌گذاری کنید. این علامت‌ها برای قرارگیری چوب در جای دقیق خود است.
  2. وصل قلاب L به دیوار: هنگامی که کتیبه آماده نصب شده است، باید محل دقیق قرار دادن آن را مشخص کرد (قبلاً بر روی دیوار علامت گذاری شده است). قلاب L را با سوراخ کردن در سمت راست بالای قاب پنجره و سپس محکم کردن آن با پیچ‌های چوبی به دیوار وصل کنید. این کار را برای قلاب دوم L در سمت مخالف قاب پنجره تکرار کنید. مطمئن شوید که هر دو قلاب در یک سطح قرار دارند تا کتیبه در یک امتداد تراز قرار گیرد.
  3. تعیین جای پیچ‌ها روی کتیبه: با استفاده از دریل، محلی که قرار است کتیبه روی قلاب‌ها قرار گیرد را سوراخ کنید. مهم است که دقیقاً محل قرارگیری قلاب‌ها و کتیبه در یک راستا باشد.
  4. نصب کتیبه چوبی: کتیبه را در بالای قلاب‌های L قرار داده و با استفاده از پیچ‌های چوبی آن را در جای خود محکم کنید. حالا کتیبه شما آماده است.
  5. کشیدن پارچه: اگر می‌خواهید روی کتیبه را با پارچه بپوشانید، پارچه را در قسمت داخلی به چوب منگنه کنید تا منگنه دیده نشود. در این بین، مطمئن شوید که پارچه دچار چین و چروک نشود. پارچه اضافی را می‌توان در لبه پشتی جمع كرده و سپس آن را در داخل کتیبه چوبی منگنه کرد.

مزایای نصب کتیبه

مزایای نصب کتیبه

اگر هنوز در مورد فواید استفاده از کتیبه چیزی نمی‌دانید، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  1. افزایش زیبایی: پرده‌ها اغلب دارای مجموعه‌ای از رنگ‌ها یا الگوهای ثابت مانند گل‌ها و طرح‌های دیگر هستند که می‌توان برای افزایش زیبایی آن‌ها از کتیبه استفاده کرد. در برخی از موارد نیز افراد از همان پارچه پرده برای کتیبه استفاده می‌کنند تا ظاهری یکپارچه ایجاد کنند.
  2. تطابق با دکوراسیون داخلی: نصب کتیبه در طرح و الگوی مناسب می‌تواند به زینت بخشیدن فضای داخلی منطل کمک شایانی کند. قرنیز چوبی می‌تواند ظاهری روستایی و کلاسیک به اتاق ببخشد. چنین کتیبه‌هایی گرما و عمق را در دکوراسیون خانه ایجاد می‌کنند.
  3. انواع کتیبه: چوب پراستفاده ترین متریال در انواع کتیبه است. چوب را می‌توان در الگوها و اشکال پیچیده و مختلف حکاکی کرد. کتیبه پلاستیکی به دلیل ارزا‌ن‌تر بودن می‌تواند گزینه دیگری باشد. کتیبه گچی نیز در بازار موجود است و به دلیل سنگین بودن و دشواری در نصب، طرفداران زیادی ندارد!

تفاوت بین کتیبه و والان

تفاوت بین کتیبه و والان

ممکن است شباهت‌های زیادی بین این دو وجود داشته باشد، اما نباید یک والان را با کتیبه اشتباه گرفت. از والان برای اهداف تزیینی استفاده می‌شود که معمولاً با پرده‌ای به شکل خاصی و با متریال پارچه در بالای پنجره نصب می‌شود. این پارچه در انتهای آن به صورت آزاد آویزان شده است که به اشکال مختلف در می‌آید. در مواردی که می‌خواهید پنجره‌ها نور طبیعی خورشید را به داخل فضا بتاباند، والان بهترین انتخاب است. هدف از نصب کتیبه می‌تواند مشابه با والان باشد، اما تفاوت اصلی در نحوه ساخت آن است. کتیبه باید روی دیوار و سقف و با استفاده از پیچ در محل سفت شود، اما والان معمولاً روی پرده یا چوب پرده نصب می‌شود.

کلام آخر

به طور خلاصه، کتیبه برای طراحی عناصر و قسمت‌هایی که می توانند ماهیت زیبایی و عملکردی داشته باشند، ضروری است. درست است که امروزه برای دکوراسیون‌های مدرن به سختی می‌توان کتیبه را یک عنصر مهم در نظر گرفت، ولی هنوز هم برای بسیاری از منازل ایرانی و سنتی، کتیبه یک بخش جداناپذیری از دکوراسیون داخلی است. حالا می‌توانید خودتان آستین بالا زده و اقدام به نصب کتیبه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا