نما

بازسازی نمای آجری: تمام مراحل و هزینه های تعمیر و بازسازی نما

اگر در نمای آجری ساختمان خود به دلایل مختلف شرایطی مانند ترک، برآمدگی، رنگ پریدگی، شوره زدن و حتی خرابی را مشاهده کردید، بازسازی نمای آجری ضروری است. در اینکه آجر به نمای ساختمان ظاهری گرم می‌بخشد شکی نیست، اما بعد از گذر چندین سال امکان این وجود دارد نمای آجری دچار مشکلات ظاهری و زیرساختی شود. اما پرسش اینجاست: «چگونه می‌توانیم آسیب را تشخیص داده و اقدام به ترمیم و بازسازی نمای آجری کنیم؟» برای پاسخ با ویکی ساختمون همراه باشید.

مشکلات بازسازی نمای آجری شامل چه مواردی است؟

نمای آجری به دلیل ترک خوردن ملات معمولاً آسیب پذیر است. به طور معمول، یک حرکت سازه‌ای درون آجر می‌تواند باعث شکستن مسیرهای پیوند شود که در نهایت باعث آسیب به یک قسمت یا کل نمای آجری می‌شود. جابجایی رَج‌ها، شکسته شدن آجر و خُرد شدن ملات بین آجرها بخشی از مشکلات سازه‌ای نمای آجری است که اغب به دلیل زلزله یا شرایط آب‌وهوایی شدید رخ می‌دهند.

از سوی دیگر، در بازسازی ساختمان مشکلاتی مانند رنگ پریدگی، شوره زدن، وجود حفره‌های ریز و جذب آلودگی (تیره شدن نما) نیز بخشی از مسائل رایج نمای آجری است. این مشکلات ظاهری، اغلب به دلیل شرایط آب‌وهوایی، عدم استفاده از آجر مرغوب یا پایان یافتن عمر نما اتفاق می‌افتد. در هر صورت، اجرای صحیح و استفاده از متریال مرغوب می‌تواند از بیشتر مشکلات روکاری جلوگیری کند.

مراحل بازسازی نمای آجری

مراحل بازسازی نمای آجری

برای بازسازی نمای آجری باید توجه شود که میزان خرابی تا چه اندازه است. اگر کل روکاری دچار خرابی سازه‌ای شده است، نیاز است که کل روکاری تغییر کند. اگر خرابی نما تنها مربوط به تغییر رنگ یا شوره زدن باشد، نیاز به تغییرات کلی نیست. گاهی اوقات هم مالک ساختمان برای فروش بهتر واحدهای خود، اقدام به تغییر نمای آجری به سنگی و دیگر روکاری ها می‌کند.

بنابراین، اگر بازسازی به معنای تغییر کامل نماکاری ساختمان باشد، اکیپ اجرایی باید با داربست زدن و جداسازی تک تک آجرها از نما اقدام کنند. اما اگر تغییرات جزئی بوده، باز هم نیروهای اجرایی باید با اجرای داربست و در نظر گرفتن تمهیدات ایمنی، فرآیند بازسازی نمای آجری را آغاز کنند.

برای از بین بردن شوره و تغییر رنگ آجرها از رنگ و پلاستیک استفاده می‌شود. همچنین، برای این منظور می‌توان از «مواد نانو پلاست» استفاده کرد. این مواد 100 درصد ضدآب بوده و آب باران به شکل شوره بر روی آن‌ها باقی نمی‌ماند. مواد نانو پلاست همچنین انعطاف‌پذیر بوده و حالت الاستیکی دارند و به مرور زمان پوسیده نمی‌شوند.

مراحل بازسازی نمای آجری

اما به طور کلی، بازسازی نمای آجری شامل مراحل زیر است:

1- بازدید و بررسی روکاری

روکاری توسط متخصصین بررسی می‌شود. فرآیند بررسی جهت شناسایی عیوب و اینکه آیا روکاری نیاز به مقاوم سازی، زیرسازی، آهن کشی یا تعمیرات سازه‌ای دارد انجام می‌شود. این مرحله بسیار مهم است زیرا هرگونه تغییر غیراصولی می‌تواند منجر به خرابی بیشتر و به خطر افتادن جان رهگذران شود.

2- طراحی

اگر متخصصین بررسی کردند که نیاز به تغییر کامل روکاری است، طراحی ضروری است. در این مرحله طراحان با داشتن دانش طراحی و اشراف به مقررات شهرداری، اقدام به طراحی روکاری با استفاده از متریال‌های جدید می‌کنند. حتی ممکن است روکاری اصلی برجا بوده و طراحان تنها برخی از عناصر طراحی جزئی را به روکاری اضافه کنند.

3- انتخاب مواد و مصالح

مرحله سوم به انتخاب و خرید مصالح مربوط می‌شود. باید تعیین شود که چه نوع مصالحی از نظر شهرداری برای منطقه شما قابل قبول است. مثلاً مهم است تشخیص داده شود که آیا شهرداری اجازه استفاده از چوب در روکاری را می‌دهد یا خیر! به هر روی، انتخاب مواد و مصالح به مقدار بودجه و نیازهای ساختمان بستگی دارد.

4- بازسازی نمای آجری

برای بازسازی روکاری لازم است به جزئیات دقت فراوانی شود. اکیپ اجرایی باید با تجهیزات کامل در محل حاضر شوند و اقدامات ایمنی را رعایت کنند. بازسازی ممکن است شامل تغییرات کامل یا جزئی باشد اما آنچه از اهمیت بالا برخوردار است، توجه به کیفیت کار و استفاده از راهکارهای سازنده از نیازهای مهم بازسازی نمای ساختمان است.

نکات مهم در بازسازی نمای آجری

نکات مهم در بازسازی نمای آجری

  • اگر قرار بر این است که روکاری به کلی تغییر کند، بهتر است پنجره‌ها نیز تعویض شوند. پنجره‌های دوجداره UPVC به دلیل اینکه عایق صوت و هوا هستند می‌توانند انتخاب ایده‌آلی باشند.
  • اگر بررسی شد که قسمتی از روکاری باید تغییر کند، می‌توانید به صورت ترکیبی از مصالح دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال چوب ترمو را با آجر ترکیب کنید.
  • در صورت استفاده از رنگ لازم است که از رنگ‌های با کیفیت که دوام زیادی دارند استفاده شود. رنگ بی‌کیفیت به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و باعث دوباره کاری بازسازی نمای آجری می‌شود.
  • تهیه نوع مصالح مخصوص روکاری بهتر است براساس نوع اقلیم و شرایط آب‌وهوایی منطقه انتخاب و خریداری شود.
  • در زمان بازسازی به نورپردازی نمای ساختمان نیز توجه کنید. این کار باعث می‌شود روکاری در شب جلوه زیبا و متفاوت داشته باشد. نورپردازی همچنین به فروش ملک منجر می‌شود.
  • به دلیل تغییر کاربری ساختمان (مسکونی به اداری یا بالعکس) می‌توان تمام روکاری را با متریال‌ جدید جایگزین کرد.
  • به هیچ عنوان نباید بر روی روکاری قدیمی، روکاری جدید اجرا شود! زیرا ممکن است روکاری قدیمی زیرسازی ضعیفی داشته و در بلند مدت باعث خرابی روکاری شود.

هزینه تعمیر و بازسازی نمای آجری

هزینه تعمیر و بازسازی نمای آجری

هزینه ترمیم نماکاری ساختمان آجری به میزان فعالیت مورد نیاز و مصالح بستگی دارد. اگر روکاری به زیرسازی نیاز داشته باشد، یقیناً هزینه‌های بازسازی بیشتر خواهد بود. تغییر کلی نما بیشترین هزینه را در بر خواهد داشت و برطرف کردن موارد جزئی مانند تغییر رنگ و شوره زدن نما، هزینه‌های کمتری دارند. به طور کلی، مواردی مانند زیرسازی، طراحی نما، خرید مصالح، نصب داربست و هزینه اکیپ اجرایی به قیمت بازسازی اضافه می‌شوند.

کلام آخر

در صورت خرابی نما، بازسازی نمای آجری ضروری است. به دلیل اینکه روکاری از بخش‌های مهم یک ساختمان که به غیر از زیبایی و جلوه بخشیدن، از ساختمان در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف محافظت می‌کند، اجرای این مهم اگر به درستی انجام نشود، ممکن است باعث به خطر افتادن جان افراد نیز شود. بنابراین، فارغ از زیبایی روکاری باید به زیرسازی و مقاوم سازی اصولی نما توجه شده تا خطرات بالقوه از ساختمان دور شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا