باغبانی

گیاهان مناسب پرچین و حصار ؛ از خاردارها تا گلدارها

انواع زیادی از گیاهان وجود دارند که می‌توانند مناسب پرچین و حصار باشند. بیشتر این گیاهان به سرعت با محیط وفق داده می‌شوند و عادت رشد آنها باعث می‌شود ظاهری متراکم به خود بگیرند که به ایجاد محیطی زیبا و محافظی مؤثر کمک می‌کنند.

در صورتی که قصد دارید حصاری کاملاً کاربردی‌، تزئینی یا ترکیبی از این دو را داشته باشید، لازم است برخی موارد اعم از اندازه، شکل و ویژگی‌های‌ هر یک از آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال پرچین ضد باد برای مهار بادهای سرد در باغچه پشتی شما معمولاً شامل یک درختچه همیشه سبز مانند «برگ‌های گیلاس» است یا اگر به دنبال جلوگیری از دید کامل هستید، «گیاه برگ نو» انتخاب مناسب‌تری است.

ما در این مقاله درباره گیاهان مناسب پرچین و حصار مطالبی را به تفصیل بیان می‌کنیم.

گیاهان پرچین چیستند؟

گیاهان مناسب پرچین و حصار

پرچین به گیاهان انبوهی گفته می‌شود که به شکل دیواری بلند هستند که دورتادور حیاط یا محیط باغ برای تزیین باغچه  پوشش می‌دهند. هدف از ساخت پرچین می‌تواند محافظت از یک منطقه خاص، ایجاد فضایی خصوصی و خانوادگی، زیباتر کردن محوطه، تفکیک فضاها و یا ایجاد مانعی برای دیده شدن باشد.

نوع گیاهان انتخابی برای پرچین بستگی به ابعاد محوطه، خاک، آب و هوا و هدف استفاده دارد. تنوع گیاهان در اندازه و اشکال متفاوت می‌تواند باعث افزایش زیبایی محوطه شود. همچنین گیاهان پرچین را می‌توان هرس و در نهایت زیبایی تزئین کرد، و یا بدون هرس و به شکلی کاملاً طبیعی باقی بمانند.

ویژگی‌های گیاهان مناسب پرچین و حصار

  • گیاهان پرچين‌ ممكن است سبز يا خزان‌، كوتاه، متوسط يا بلند، گل‌دار يا بدون گل باشند.
  • پرچین‌های سبز در طول سال همیشه سبز هستند، ولی پرچین‌های خزان با تغییر فصل، رنگ برگ‌هایشان عوض می‌شوند.
  • گیاهان پرچین را معمولاً دوبار در سال هرس می‌کنند. این مقدار بسته به نوع گیاه می‌تواند متغییر باشد.
  • گیاهان حصار می‌توانند به محض کاشت، حریم شخصی مورد نظر را فراهم کنند.
  • پرچین‌های متراکم و بلند برای دورتادور محوطه جهت عدم دید از بیرون گزینه بهتری هستند.
  • پرچین‌ها باید گیاهانی قوی، بالغ و سالم باشند تا بتوانند در شرایط بهینه رشد کنند.
  • اگر قرار باشد منظره‌ای ناخوشایند، سر و صدای حاصل از ترافیک، دود و آلودگی و یا ایجاد حریم شخصی در اولویت است، گیاهان بلندتر مناسب‌تر هستند.
  • گیاهان پرچین با رشد سریع به سرعت متراکم می‌‍شوند و نیاز به هرس شدن مداوم دارند، بنابراین انتخاب گیاهان از نظر اندازه، شکل و دیگر خصوصیات‌ آنها باید با دقت انجام شود.

همچنین نیازهای اساسی گیاهان پرچین و حصار شامل موارد زیر هستند:

  • مقدار رطوبت و نوردهی
  • خاک مناسب
  • هرس کردن
  • پاشش و آبیاری کافی
  • سم پاشی

انواع گیاهان مناسب پرچین و حصار

تصمیم‌گیری برای انتخاب گیاه پرچین جهت حفظ حریم خصوصی یا موارد تزئینی، صرفاً امری شخصی است. بنابراین با توجه به جمله قبل، در زیر چندین گیاهان حصار را معرفی می‌کنیم:

گیاهان پرچین برای حفظ امنیت

گیاهان پرچین برای حفظ امنیت

هرچه گیاهان پرچین دارای خار باشند می‌توانند مانع ورود افراد به املاک شما شوند. ایجاد چنین حصاری بیشترین احتمال آسیب رسانی به فرد مهاجم را دارند و از ورود او جلوگیری می‌کنند. ایجاد سدی متراکم و پر از خار بهترین شیوه برای حفظ امنیت فضای شخصی است. انواع مختلف این گیاهان شامل:

  • آلوچه جنگلی: خارهای بلند و رشد متراکم، این گیاه را به یک سَد امنیتی ایده‌آل تبدیل کرده است. این گیاه در بهار پوشیده از گل‌های سفید است و در پاییز میوه‌های بیشتری دارد. همچنین این گیاه خزان پذیر است.
  • نسترن کوهی: این گیاه دارای ساقه بلند بوده و معمولاً پر برگ و خاردار است، گل‌های آن به رنگ صورتی و میوه‌هایی به رنگ قرمز دارد. همچنین این گیاه خزان پذیر است.
  • زالزالک: زالزالک درختچه‌ای است که در ایران به وفور رشد می‌کند. این گیاه به دلیل آنکه ضخیم و متراکم است، می‌تواند سدی مؤثر را جهت جلوگیری از نفوذ افراد ایجاد کند. همچنین این گیاه خزان پذیر است.

گیاهان پرچین همیشه سبز

گیاهان پرچین همیشه سبز

برای حفظ حریم خصوصی در طول سال یا محافظت در برابر باد در مناطق در معرض خطر، یک پرچین همیشه سبز بهترین گزینه خواهد بود. بسیاری از آنها متراکم هستند، در حالی که دیگران برگ‌های بزرگی دارند که باعث می‌شوند بدترین شرایط آب و هوایی را کنترل کنند. به خصوص در مناطقی که در معرض دید قرار دارند، یک ردیف مضاعف از گیاهان همیشه سبز بسیار مناسب خواهند بود.

  • جل: دارای برگ‌های بزرگ و متراکمی است که گل‌هایی زیبا نیز دارد. این گیاه سرعت رشد بالایی دارد و در طوب بسیاری امتداد داده می‌شود.
  • برگ نو: یک پرچین باغیِ بسیار پرکاربرد می‌باشد که اغلب دارای گل‌های سفید رنگ است. این گیاه متراکم و پربرگ است و به طور منظم در طول امتداد داده می‌شود.
  • سرخ‌دار: کاغلب به عنوان یک گیاه پرچینِ باشکوه در حیاط خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرخ‌دار می‌تواند حتی به صوت منظم در امتداد طولی نیز در باغ‌ها به کار گرفته شود.
  • راج: گرچه به مانند دیگر بوته‌ها و درختان پر پیچ و خم نیست، ولی برگ‌های همیشه سبز آن شکلی تیز و تیغ دار دارند و آنقدر متراکم هستند که عبور از آن را دشوار کرده است. همچنین این گیاه خزان پذیر نبوده و همیشه سبز است.

گیاهان مناسب پرچین گل‌دار

گیاهان پرچین گل‌دار

در حالی که این گیاهان برای حصار عالی هستند، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانند به عنوان عناصر زیبایی محوطه نیز شناخته شوند. بعضی از گیاهان پرچین معمولاٌ در فصل بهار گل می‌دهند، همین باعث زیباتر شدن محیط و ایجاد نشاط و سرزندگی در افراد می‌شود.

  • زالزالک: این گیاه نه تنها به دلیل خارهایش معروف است، بلکه به خوبی پوشیده از شکوفه‌های سفیدِ ریزی است که در اوایل بهار و تابستان به نهایت زیبایی تزئین شده‌اند.
  • بداغ جنگلی: گل‌های سفید این گیاه که به شکل گلوله‌های برفی است در اواخر بهار و شروع تابستان زینت بخش محیط زندگی خواهند بود.
  • رز روگوزا: گل‌های بزرگِ چروک‌دارِ صورتی بسیار زیبای این گیاه در تابستان و پاییز دیده می‌شوند. این گیاه پربرگ، قوی در برابر شرایط آب و هوایی و بسیار متراکم است.
  • گیلاس وحشی: توده‌ای از گل‌های سفید در بهار، این گیاه پرچین را از بالا تا پایین می‌پوشانند که منظره‌‎ای فوق‌العاده زیبا را به وجود می‌آورند. این گیاه در تابستان میوه می‌دهد.

گیاهان پرچین رنگین

گیاهان پرچین رنگین

چرا یک گیاه پرچین بنفش یا طلایی را امتحان نمی‌‎کنید یا حتی هر رنگی که فکر می‌کنید به فضای شما زیبایی دوچندانی می‌بخشد. همه گیاهان حصار به رنگ سبز نیستند، بلکه برخی از آنها در رنگ‌های مختلف نیز وجود دارند.

  • راش مسی: برگ‌های بنفش پررنگ و متراکم این گیاه برای شکل‌گیری یک پرچین منحصربه فرد بسیار مناسب است.
  • برگ نو طلایی: لبه برگ‌های گیاه برگ نو طلایی به زرد است و همین‌که به مرکز برگ نزدیک‌تر می‌شود به رنگ سبز در می‌آید.
  • بید مجنون طلایی: برگ‌های زرد رنگ بید مجنون به شکل آبشاری زیبا در تمام طول سال زینت بخش محیط زندگی خواهند بود.
  • رز برگی قرمز: برگ‌های ضخیم و متراکم بنفش و قرمز، رز برگی قرمز را به یک گیاه پرچین جذاب و بسیار کاربردی تبدیل کرده است.

اهمیت استفاده از گیاهان مناسب پرچین و حصار

هیچ چیز به اندازه بازگشت به طبیعت با سرشت انسانی یکی نیست، استفاده از گیاهان در حیاط خانه، خیابان، پارک و حتی محیط داخلی خانه باعث آرامش و سرزندگی انسان می‌شود. در این بین، گیاهان حصار در خانه‌ها، آپارتمان‌های حیاط‌دار و در کوچه‌ها و خیابان‌ها انتخابی اجتناب‌ناپذیر هستند. این گیاهان در عین حال که به تصفیه هوا کمک می‌کنند، باعث زیباتر شدن محیط زندگی بشر نیز می‌‍شوند.

بیشتر بخوانید: طراحی باغچه در حیاط منزل و 7 نکته‌ الهام‌بخش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

34 دیدگاه

  1. با سلام . من زمینی دارم حدودا 1000 متر قصد دارم تبدیل به باغ کنم ولی به خاطر چرای گوسفندان در منطقه قادر به این کار نیستم مگر اینکه حصار مناسبی برای این زمین در نظر بگیرم البته قصد فنس کشی داشتم ولی کار هزینه برداریه شما پیشنهادی برای من دارید تا بتونم با هزینه کمتر کارم رو راه بندازم … با تشکر فراوان

    1. سلام وقت بخیر
      برای حصارکشی دور باغ از نظر هزینه بهترین کار فنس کشی و یا سیم خاردار است. البته این را در نظر بگیرید که فنس و سیم خاردار حدودا 5 الی 6 سال کاربرد دارند و بعد از آن مجددا باید اقدام به فنس کشی نمایید؛ این موضوع به اهالی آن منطقه هم بسیار بستگی دارد. اگر در باغ خود به طور دائم حضور ندارید حتما از دیوارکشی استفاده نمایید. قاعدتا دیوارکشی با بلوک و آجر فشاری با گرانی این روزهای سیمان و مصالح، بسیار پر هزینه خواهد بود. برای دیوارکشی می توانید از قطعات پیش ساخته بتنی نمادار استفاده کنید. هزینه کمتر نسبت به دیوار آجری و بلوکی و زمان اجرای سریع تر.

      اگر از نظر امنیت، مشکلی ندارید می‌توانید با درخت های پرچین نیز اقدام به حصارکشی دور باغ نمایید (البته با توجه به اقلیم) که در این محتوا به تک تکشان پرداختیم.

  2. با عرض سلام و خسته نباشید من یک باکن دارم که طول باکن حدوده 3 متر ونیم است چه چه حصاری باید بزنم که دیده باکن از بیرون کور بشه در ضمن چون طبقه دوم هستیم نمیتونم زمین رو برای کاشت حصار بکنم و باید داخله چندتا گلدان بکارم از چه گیاهی استفاده کنم که همیشه سبز باشه و عطر و بویه خوبی داشته باشه .منطقه ما تابستان های گرم و زمستان های خیلی سردی دارد در منطقه کوهستانی هستم و زمستان ها برف های سنگینی میاد،ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. با سلام و احترام
      ممنون که همراه ویکی ساختمون هستید؛ با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه شما، می‌توانید از بامبو یا همان نی خیزران استفاده کنید، این گیاه همیشه سبز است و ارتفاع آن تا 40 متر نیز می‌رسد. بسیاری از افراد در روف گاردن‌های خود از نی خیزران به عنوان دیوار سبز استفاده می‌کنند. شما هم با کاشت بامبو به صورت ردیفی، می‌توانید در بالکن خود یک دیوار همیشه سبز داشته باشید.

  3. سلام، عرض ادب و شادباش ی باغ مرکبات دارم تو ی منطقه گرم و نسبتا خشک ک داری بادهای نسبتاگرمی نیز هستش(شهرستان گچساران در جنوب کشور) خواستم بدونم چ درختی میتونم اطراف اون بکارم ک دارای خصوصیاتی اعم از سرعت رشدبالا،بالا روندگی زیاد و پرچینی و شاخ برگ زیادی برخوردار  باشه

    1. با سلام و احترام
      برای مناطق گرم و خشک، گیاهان و درخت های زیر پیشنهاد می‌گردد:
      گیاهان رونده مانند: گل کاغذی، ارغوان و جونی پروس
      درخت های مقاوم به گرما مانند: بلوط همیشه سبز، اکالیپتوس کویری، داغداغان و کاج ایرانی

  4. سلام خسته نباشید ببخشید شما فروش نهال برا ایجاد برچین یا همان حصار دارید ارتفاع هرچه بیشتر بهتر برا یک هکتار درخت سیب در استان فارس شهر آباده قیمت مناسب باشه 09177979826یعقوبی

    1. با سلام و احترام
      ممنون از اینکه ویکی ساختمون را دنبال می کنید.
      خیر ویکی ساختمون نهال برای فروش ندارد.

  5. سلام وقت بخیر زمین اطراف تبریز برای حصار باتوجه به آب و هوای کوهستانی و نیاز سریع به رشد و ارتفاع بیشتر از سه متر و تراکم زیاد که بین قلمه ها هم بتونه رشد کنه کدوم گیاه مناسبه؟ ممنون

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      جهت حصارکشی می توانید از شمشاد، درخت تبریزی و صنوبر استفاده نمایید.

  6. سلام خداقوت
    من در کیش زندگی میکنم چه رونده ای رو پیشنهاد میدین که آفتاب و گرمای زیاد رو تحمل کنه
    و رشد ارتفاعی خوبی کنه ؟

  7. سلام من در کیش زندگی میکنم محیط گرم با نور مستقیم زیاد چه رونده ای رو پیشنهاد میدید که هم رشد ارتفاعی خوبی داشته باشه هم گرما رو تحمل کنه ؟

    1. با سلام و شادباش
      می تونید از گل کاغذی، جونی پروس و ارغوان استفاده کنید.

  8. سلام وقت بخیر برای فضای سبز در مناطق گرمسیر چه درخچه هایی بکارم و برای دیوار میخوام پرچین بزنم اون رو چی استفاده کنم؟

    1. سلام و شاد باش
      بهتر است از شمشاد برای پرجین و درختچه نیز از اطلسی، اختر، اقاقیا یا کوفیا مناسب است.

  9. سلام و خسته نباشید،
    باغم غرب اصفهان تو منطقه کوهستانیه، دیوار یا حصاری نداره، آب و هوا زمستانهای بسیار سرد و طولانی و تابستانهای خنک ولی مشکل آب دارم،ممنون میشم راهنمایی کنید از چه نوع درختچه برای حفاظت از دزدان و حیوانات استفاده کنم.

  10. سلام
    من‌ی باغ دارم حدود ۱۰۰۰ متر، دورشو با چوب حصار کشیدم،‌میخوام‌ بپررسم با چه گیاهی که هم‌همیشه سبز باشه و ارتفاعش تا ۳ متر و بتونه دید داخل باغ رو کور‌کنه،هم فضای قشنگی یه باغ بده استفاده کنم،ممنون میشم راهنمایی کنید،
    با تشکر.

  11. با سلام و‌خسته نباشید، در نظرم برای دور باغی در دماوند از گیاهی استفاده کنم که هم پوشش کامل داشته باشه و داخل باغ دیده نشه و هم محافظ باغ هم باشه، ( دور باغ خالی هست و دیوار نداره) در ضمن در زمستان هم سبز باشد.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    و آیا استفاده از ساقه بامبو پیشنهاد می کنید؟

  12. سلام من قصد دارم تو تراس آپارتمانم بجای فنس جلو تراس از گل های حائل استفاده کنم البته توی گلدان باید پرورش بدم آیا امکانش هست وچه گلی مناسب این شرایط است لازم به ذکر که تراس آپارتمان حدود ۶متره که برای اینکه از تو کوچه داخل آپارتمان معلوم نباشه ایرانیت کارشده

  13. سلام وقتتون بخیر من زمین دارم هیچی دورش نیست میخوام یه درختی بکارم هم قشنگ باشه هم حصار که داخل دید نداشته باشه وکسی نتونه وارد بشه ممنون میشم از راهنمایتون

    1. با سلام و شاد باش
      ممنون از حسن از توجه شما، می تونید از گیاه نسترن کوهی یا آلوچه جنگلی استفاده کنید.

        1. با سلام و شاد باش
          بله زالزالک هم بسیار مناسبه، اما ارتفاع آن ممکنه به 9 متر هم برسه، بنابراین نیاز به هرس و کوتاه کردن داره. در کل تو ایران رشد خوبی داره.

    2. .سلام اقاقی وحشی یا به زبان عامیانه نرک بکارید که پر از تیغ می‌باشد و حصار خوبی هم برای دور زمینتون است

      1. سلام باغچه ب ابعاد ۵۰×۲۰ دارم ک دیوار کشیدم ک متاسفانه جهاد کشاورزی مانعش میشه جلوی دیوار از داخل باغچه چ گیاهی بکارم خوبه؟؟ممنون

  14. سلام میخوام اطرغف باغمو (حدود 9000)حصار بزنم تو منطقه نسبتا سرد سیر یه گیاه که رشد سریعی داشته باشه خاکم مرطوب نیست خواستم پیشنهادتونو بدونم با سپاس

    1. با سلام و شاد باش
      می تونید از گیاهان شمشاد و برگ نو استفاده کنید، به ویژه برگ نو که در برابر سرما مقاوم بوده و رشد مناسبی دارند.

  15. سلام دور باغچه حیاط که وسطش رز داره میخوام یه دیوهر سبز کوتاه و زیبا داشته باشم چی پشنهاد می کنید؟با تشکر

    1. با سلام و ممنون از حسن توجه شما
      می تونید از برگ نو و همچنین از یاس هلندی استفاده کنید. هر دو این گیاهان همیشه سبز هستن.

  16. سلام و شب بخیر من می خام دور زمینمو فنس حصاری زدم ولی میخام گیاهی کنار یا بغل فنس بکارم که رشت آن سریع باشد
    و به ارتفاع زیادی حدود سه متر احتیاح دارم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. با سلام و ممنون از حسن توجه شما
      می تونید برای حصار تا ارتفاع 3 متر که رشد سریع داشته باشه از گیاه «برگ نو» استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا