معماری و زندگی

نگهداری از حیوانات در منزل چگونه است؟ از خوراک تا ایمنی و بهداشت

از آنجا که ما حیوانات خانگی (پِت) را بسیار دوست داریم، باید اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها در محیط خانه ایمن هستند. برای نگهداری از حیوانات در منزل باید برخی از اصول را به خاطر بسپارید. نگهداری از حیوانات نیاز به آموزش و راهنمایی دارد زیرا این موجودات چهارپا نیز دارای حقوق مشخصی هستند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

شرایط نگهداری از حیوانات در منزل

برای نگهداری از حیوانات در خانه به نکات زیر توجه کنید:

ایمنی حیوانات خانگی در خانه

خانه خود را از نظر وسایلی که می‌توانند امنیت گربه یا سگتان را به خطر بیندازند، بررسی کنید مانند موارد زیر:

  • کابل‌ها: حیوانات احتمالاً این‌ها را می‌جوند.
  • مبلمان: حیوان خانگی می‌خواهد اطراف خود را کشف کند، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از بالا رفتن آن‌ها روی مبلمان بلندی که ممکن است از آن بیفتد و به خود آسیب برساند، جلوگیری کرده‌اید.
  • لوازم خانگی: گربه‌ها به ویژه دوست دارند هر جای خانه پنهان شوند، بنابراین مطمئن شوید که درب وسایلی مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و مایکروویو را بسته باشید.
  • توالت فرنگی: درب توالت فرنگی خود را ببندید زیرا حیوانات خانگی کوچک‌تر می‌توانند برای نوشیدن آب وارد آن شوند. پاک کننده‌های کاسه توالت نیز برای آن‌ها سمی ‌خواهند بود.

شرایط نگهداری از حیوانات در منزل

آیا محیط شما برای گربه‌ها و سگ‌ها امن است؟

در زمان نگهداری از حیوانات در منزل مهم است که مسائل بیرون از خانه را نیز مورد توجه قرار دهید. این مسائل عبارتند از:

  • نرده: اطمینان حاصل کنید که منطقه امن است تا حیوان خانگی شما نتواند به جاده‌های اطراف فرار کند و خطر سرقت آن‌ها وجود نداشته باشد.
  • مواد کشنده آفات و علف‌های هرز: مواد پاک کننده و کشنده‌های علف‌های هرز (علف کش‌ها) حاوی مواد شیمیایی سمی برای حیوانات هستند، بنابراین؛ حیوانات خانگی خود را از مناطقی که این محلول را پاشیده‌اید، دور نگه دارید.
  • ابزارها: اطمینان حاصل کنید که هیچ وسیله و ابزارآلاتی در حالی که حیوانات خانگی شما در محوطه هستند وجود نداشته باشد؛ زیرا ممکن است حیوانات به خود آسیب برسانند.
  • حوضچه‌ها: توله سگ‌ها و بچه گربه‌ها ممکن است سعی کنند به داخل حوضچه‌ها بپرند که اگر تجربه‌ای در مورد آب و شنا کردن نداشته باشند، ممکن است در معرض غرق شدن قرار گیرند.

اگر گربه‌ها چیزی مانند ضد یخ خورده باشند، بلافاصله دهان آن‌ها شروع به کف کردن می‌کند که باید سریعاً با دامپزشک تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی: پالوداریوم چیست؟ مراحل ساخت و معرفی گیاهان و حیوانات مخصوص آن

آنچه را که می‌خورند تماشا کنید

چه گربه داشته باشید و چه سگ، احتمالاً می‌دانید که آن‌ها بسیار حریص هستند و هرچه پیدا کنند می‌خورند. سعی کنید هر روز در همان زمان به آن‌ها غذا دهید تا بدانند که چه موقع باید منتظر غذا باشند. همچنین، غذای انسان را در دسترس‌شان نگذارید.

آیا می‌دانید که انگور، شکلات، پیاز، سیر و لبنیات همه می‌توانند برای توله سگ یا بچه گربه سمی باشند؟ اگر مشکوک است که ماده سمی بلعیده شده، نباید منتظر شروع علائم حیوان باشید و بلافاصله باید با دامپزشک تماس گرفته شود. غالباً، در زمان بروز علائم، صدمه به کلیه‌ها وارد شده است. همه دامپزشکان اغلب می‌توانند از طریق تلفن توصیه‌های لازم را ارائه دهند.

شرایط نگهداری از حیوانات در خانه

گیاهان خطرناک برای گربه‌ها و سگ‌ها

بسیاری از انواع گیاهان برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی ‌هستند، از جمله:

  • نیلوفر
  • لاله
  • گل نرگس

اگر این گیاهان را در خانه دارید، آن‌ها را در اتاقی نگهداری كنید كه حیوانات به آن وارد نمی‌شوند یا در سطح بلندی قرار دهید که دستشان به آن‌ها نرسد. با این حال، شاید بهتر باشد که به هیچ وجه ریسک نکنید و روی برخی از گل‌های ابریشم و خوشبو کننده معطر سرمایه گذاری کنید.

حیوانات نیاز به آب دارند

حیوانات خانگی شما باید همیشه به آب آشامیدنی تازه دسترسی داشته باشند، بنابراین قبل از خروج از خانه حتما کاسه‌های آن‌ها را پر کنید. در صورت امکان، بیش از یک منبع آب را در مکان‌های مختلف بگذارید زیرا حیوانات انتخاب کردن را دوست دارند.

حیوانات خانگی را برای مدت طولانی تنها نگذارید

تعجب آور نیست که گربه‌ها نسبت به سگ‌ها نیاز به نگهداری کمتری دارند و می‌توانند برای مدت طولانی‌تری تنها بمانند اما این بدان معنی نیست که می‌توان گربه‌ها را فراموش کرد. همیشه وقتی از محل کار به خانه می‌روید، وقت بگذارید تا با گربه خود بازی کرده و به آن‌ها توجه زیادی کنید.

از طرف دیگر، سگ‌ها نباید بیش از چهار ساعت تنها بمانند، به خصوص وقتی توله سگ هستند. اگر مجبور هستید کل روز را کار کنید، باید از خدمات پیاده روی حیوانات برای بیرون آوردن سگ خود استفاده کنید یا باید یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانتان به آن‌ها توجه کرده و با آن‌ها پیاده روی کند.

نگهداری از حیوانات در محیط خانه

حیوان خانگی خود را به یک دوست تبدیل کنید

سگ‌ها حیواناتی هستند که از همراه بودن با یک سگ دیگر در خانه لذت می‌برند. گربه‌ها موجودات منزوی‌تری هستند و اغلب به اندازه کافی تنها زندگی می‌کنند. ولی همه گربه‌ها متفاوت هستند! اما از طرف دیگر، گربه‌هایی که از زمان حضور در بستر (زمان رشد) با بچه گربه‌های دیگری همراه بوده‌اند، ممکن است با همزاد خود بسیار خوشحال باشند.

از مسائل بهداشتی غافل نشوید! برای نگهداری از حیوانات در منزل باید مرتب آن‌ها را تمیز کنید. تمیز کردن شامل حمام بردن، کوتاهی موها، گرفتن ناخن‌ها، واکسن زدن و موارد بهداشتی و … هستند.

نگهداری به شیوه نامحسوس را انجام دهید

اگر واقعاً نگران این هستید که حیوان خانگی خود را در طول روز در خانه رها کرده‌اید و نمی‌توانید آن‌ را از دید خود دور نگه دارید باید فکری کنید! ممکن است پرده‌های شما را بجوند در حالی که شما در محل کار خود هستید. می‌توانید با تعبیه یک دوربین مداربسته، حرکات حیوان خانگی خود را از دور کنترل کنید.

برخی از مواردی که باید هنگام نگهداری از حیوانات در منزل رعایت کرد

برخی از مواردی که باید هنگام نگهداری از حیوانات در منزل رعایت کرد

داشتن حیوان خانگی مسئولیت بزرگی است و موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری به آن‌ها خوب فکر کنید، از جمله این موارد:

  • حیوان خانگی چه مدت زندگی می‌کند (طول عمر) و چقدر بزرگ می‌شود؟
  • هزینه‌های اضافی مانند غذا، تجهیزات و صورتحساب دامپزشکی چقدر است؟
  • آیا شما قادر به مراقبت و توجه مداوم به آن‌ها هستید؟ چه اتفاقی می‌افتد که شما در خانه نباشید یا به تعطیلات بروید؟
  • چه تاثیری بر خانه شما خواهد داشت، اشغال شدن فضا، ایجاد صدا و ایجاد آشفتگی؟
  • حیوان خانگی خود را همیشه در خانه نگه دارید و تحت کنترل داشته باشید.
  • اجازه ندهید حیوانات باعث مزاحمت، آزار یا تهدید افراد دیگری شود.
  • اجازه ندهید حیوانات به خانه یا هر منطقه مشترکی آسیب برساند.

حیوانات خانگی خاصی وجود دارند که به محیط ویژه‌ای برای نگهداری نیاز دارند، این حیوانات عبارتند از:

  • ماهی‌های در آکواریوم‌های کوچک زندگی می‌کنند.
  • همستر که در یک قفس استاندارد نگهداری می‌شود.
  • پرندگان کوچک، در یک قفس استانداردی نگهداری می‌شوند.

سخن آخر

شرایط نگهداری از حیوانات در منزل خیلی پیچیده نیست! تنها لازم است توجه و عشق مداوم داشته باشید. حیوانات نیاز به محبت و رسیدگی دارند، اگر بتوان چنین محبتی را به آن‌ها پیشکش کرد، آن‌ها نیز شما را دوست خواهند داشت. پس اگر از سگ یا گربه‌ای ملوس در خانه نگهداری می‌کنید، موارد بیان شده در بالا را در نظر بگیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا