معماری و زندگی

سفره شام عید نوروز : از غذاهای مخصوص تا چیدمان میز شام

هیچ چیز به اندازه سفره شام عید نوروز اعضای خانواده را شاد نمی‌کند! همین که نفرات دور سفره می‌نشینند و در کنار خوردن غذاهای خوشمزه از گرمای وجود هم بهره می‌برند، می‌توان همچنان جریان زندگی و امید به روشنایی را در وجود مردمان این سرزمین مشاهده کرد.

سفره ایرانی همیشه محفلی برای دور هم جمع کردن افراد بود، اکنون در دوران همه گیری کرونا همین سفره میزبان مهم‌ترین روز سال یعنی عید نوروز است. به همین دلیل ما می‌خواهیم در این مقاله در مورد غذاها و نحوه تزیین سفره شام عید نوروز صحبت کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

غذا در جشن‌های نوروز نقش اصلی را بازی می‌کند. وعده‌های غذایی سنتی نوروز براساس فرهنگ، شهر و آداب غذایی مردم متفاوت است. ایرانی‌ها به طور معمول غذاهای زیر را برای سفره شام عید نوروز تدارک می‌بینند:

1- سبزی پلو با ماهی

ماهی بخش جدایی ناپذیر از سفره شام عید نوروز است. ایرانیان معمولاً چند تکه ماهی قزل آلا یا هر ماهی دیگری را به‌ همراه سبزی پلو سرو می‌کنند تا سمبلیک‌ترین غذای شب عید را سَر سفره قرار دهند. ماهی را می‌توانید سرخ کرده یا آن را دودی یا کبابی کنید. در کنار سبزی پلو با ماهی می‌توانید انواع و اقسام سالاد و ترشیجات را سرو کنید.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

2- کوکو سبزی

همانطور که همه می‌دانیم کوکو سبزی یکی از مهم‌ترین غذاهای شب عید است که اغلب در شمال کشور سرو می‌شود. این غذا از گیاهان و سبزیجات مختلف به ‌همراه تخم مرغ تهیه می‌شود. کوکو سبزی غذایی فوق العاده سالم و خوشمزه است و بوی آن طوری تمام اتاق را پوشش می‌دهد که همه را مست خود می‌کند.

3- قرمه سبزی

چه کسی است قرمه سبزی را دوست نداشته باشد؟ همه ایرانیان عاشق خوردن قرمه سبزی هستند حتی اگر این غذای محبوب را بتوان بر سر سفره شام عید نوروز نیز سرو کرد. اگر می‌خواهید ماهی هنوز بخشی از غذای شب را تشکیل دهد، خورش سبزی ماهی را تهیه کنید. در این خورشت به جای گوشت گوسفندی از گوشت ماهی استفاده می‌شود.

4- زرشک پلو

زرشک پلو همیشه غذایی مجلسی است که می‌تواند در روزهای مهم سال به شکلی ویژه سرو شود. مرغ جزء اصلی در دستورالعمل تهیه این غذا است و به طور جداگانه در سُس زعفران و رب گوجه فرنگی پخته می‌شود. برنج هم براساس نحوه پخت می‌تواند به صورت دون شده یا شفته تهیه شود. وجود زرشک و برنج زعفرانی به قشنگی و خوشمزگی غذا می‌افزاید.

تزیین سفره شام عید نوروز

5- رشته پلو

رشته پلو برنجی است که با توپ‌های گِرد گوشتی تزیین می‌شود. مواد مورد نیاز را با مقداری زردچوبه زعفران ایرانی به قابلمه اضافه کنید. غذا را با کشمش، خرما و پیاز سرخ شده تزیین کنید و آن را بر سر سفره شام عید نوروز قرار دهید و در کنار خانواده از خوردنش لذت نهایی را ببرید.

5- باقالی پلو

این غذا اساساً برنج بخارپز شده با شوید تازه یا خشک، باقالی، نمک و فلفل است. در کنار پلو، ماهیچه گوسفندی یا مرغ نیز تهیه می‌شود. بعد از طبخ غذا می‌توانید آن را در کنار سالاد شیرازی و دوغ سرو کنید. به غیر از شام شب عید، برخی از خانواده‌ها رسم دارند که برای روز سیزده باقالی پلو تهیه کنند.

تزیین سفره شام عید نوروز

تزیین سفره شب عید خیلی تفاوت خاصی با سفره روزهای دیگر ندارد ولی می‌توان آن را به صورت کامل‌تر و رسمی‌تر انجام داد. اگر روی زمین سفره پهن می‌کنید یا روی میز غذا می‌خورید، در هر دو صورت بهتر است از یک سفره زیبا و مناسب شب عید استفاده کنید. پس اولین مورد در تزیین سفره شام عید نوروز، سفره مناسب است.

شام شب عید نوروز در شهر‌های مختلف ایران

حالا توجه را بر روی غذای اصلی معطوف کنید. معمولاً غذای برنجی (سبزی پلو، باقالی پلو یا زرشک پلو) را داخل دیس بریزید و در کنار دیس دیگری که برای ماهی یا مرغ تدارک دیده‌اید، آن‌ها را در وسط سفره قرار دهید تا همه دستشان به غذای اصلی برسد. سپس شروع به چیدن لوازم غذاخوری و غذاها و چاشنی‌های مختلف کنید.

از بهترین بشقاب، قاشق و چنگال‌های خود استفاده کنید. برای هر فرد یک بشقاب و یک قاشق در سمت راست و یک چنگال در طرف چپ بشقاب بگذارید. حتماً زیر بشقاب از دستمال هم استفاده کنید. سپس در سمت چپ بشقاب غذای اصلی، یک بشقاب سالادخوری نیز قرار دهید. در طرف راست هم لیوانی برای نوشیدن اختصاص دهید.

دورتادور دیس‌ها را از غذاهای جانبی پُر کنید. برای این مورد هیچ قاعده خاصی وجود ندارد. ظرف سالاد، ماست، ترشی، نمکدون، پارچ و بقیه لوازم را در قسمت‌های خالی قرار دهید. فقط اگر میز کوچکی دارید، می‌توانید نوشیدنی‌های مختلف را در گوشه‌ای از سفره قرار دهید تا جلوی دست و پا نباشند!

غذاهای مناسب برای شام عید

کلاً سعی کنید هرجور که احساس راحتی می‌کنید سفره شام عید نوروز را بچینید. به خودتان سختی راه ندهید، به اندازه مهمانان و به اندازه نیاز مواد غذایی تهیه کنید. نیازی نیست چند مدل غذا درست کنید، فقط یک غذا را به بهترین نحو تهیه کنید. می‌توانید بر سر سفره چند شمع روشن کرده یا از گلدان پُر از گل‌های تازه و شاداب استفاده کنید.

ترتیب نشستن افراد به سلیقه شخصی مربوط است. اما سعی کنید در دوران کرونا فقط با اعضای خانواده خود، شب عید را جشن بگیرید. از دعوت کردن مهمانان و دید و بازدید خودداری کنید. بگذارید سفره شب عید باستانی در نهایت سادگی و با رعایت پروتکول‌های بهداشتی سپری شود.

سخن آخر

سفره شام عید نوروز فرصتی عالی برای دورهم جمع شدن اعضای خانواده است. بنابراین مهم است خانواده ها با تهیه غذایی مناسب، این روز را در خاطر یکدیگر جاودانه کنند. به تزیین سفره شب عید سال جدید نیز توجه کنید زیرا هدف ایجاد تغییر نسبت به دیگر روزهای عادی است. شما با این کار به پیشواز سال جدید می‌روید و آن را جشن می‌گیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا