استخر و آبنما

ساخت استخر روی سطح زمین ؛ انواع و مراحل ساخت

ساخت استخر روی سطح زمین : در سال‌های اخیر و با گرم‌تر شدن آب‌وهوا، افراد بیشتری نسبت به ورزش‌های آبی متمایل شده‌اند. در زندگی‌های امروزی که از یک طرف هیچکس وقت زیادی برای ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای ندارد و از طرف دیگر روز به‌روز به تعداد افرادی که مبتلا به آرتروز و دیسک و دردهای استخوانی دیگر هستند اضافه می‌شود، ورزش‌های آبی جز بهترین و ضروری‌ترین ورزش‌های تفریحی به حساب می‌آیند. در این میان خیلی‌ها به علت هزینه بالا، مسائل بهداشتی یا حتی دسترسی سخت استخرهای عمومی ترجیح می‌دهند استخر شخصی خودشان را در خانه یا ویلای خود داشته باشند. اما مسئله اینجاست که اغلب این خانه‌ها و ویلاها از قبل فکر اینجای کار را نکرده بودند و عملاً، هیچ زیرساختی برای احداث استخر در خانه‌ها وجود ندارد. اما راه‌حل در این شرایط چیست؟ خوشبختانه این روزها برای همه چیز یک راه‌حلی وجود دارد و در این مورد خاص ساخت استخر روی سطح زمین راه‌حل مناسب است.

استخرها فقط برای شنا کردن نیستند

وقتی صحبت از استخر می‌شود اولین فکری که به ذهن همه می رسد شنا کردن است. در حالی که شنا کردن تنها کاربرد استخرها نیست. استخرهای پرورش ماهی، استخرهای کشاورزی و استخرهای نما که صرفا جنبه زیبایی و تزپینی دارند هم، برای بسیاری از افراد از اهمیت زیادی برخورداند. اما به نظر می‌رسد که کاربردی که بیشتر خوانندگان این پست به دنبال آن هستند همان شنا کردن است. پس در ادامه این مطلب به انواع این استخرها می‌پردازیم.

برای مطالعه: لوله کشی استخر

استفاده از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در ساخت انواع استخرها

استخرها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها بتن است. بیشتر استخرهایی که تا به حال دیده‌اید (استخرهای عمومی) از جنس بتن هستند. استخرها از اجناس دیگری مثل فایبرگلاس، شیشه، چوب، آهن، آلومینیوم، وینیل و … ساخته می‌شوند. اما برای ساخت استخر روی سطح زمین، معمولاً از انواع پیش‌ساخته استفاده می‌شود.

ساخت استخر بتنی روی سطح زمین

ساخت استخر بتنی روی سطح زمین

اگر برای ساخت استخر روی سطح زمین بخواهید از بتن استفاده کنید باید دیواره‌ها را بر اساس اندازه‌گیری دقیق و مقاومت کافی بسازید و در مرحله بعد عایق‌کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اسکلت این استخرها از جنس فلز هستند و دلیل این موضوع وزن بسیار زیاد آب است که پایه‌ها باید تحمل کنند.

در بعضی موارد ممکن است ساخت این نوع استخرها نیاز به پی‌ریزی و فوندانسیون داشته باشد، چون اگر طراحی این نوع استخر دقیق و مهندسی نباشد امکان تخریب کامل آن بسیار زیاد است. هزینه ساخت این نوع استخرها به دلیل استفاده از مصالح برای ساخت اسکلت و فوندانسیون معمولاً بالاست.

«چنانچه نیاز به پیمانکار استخر در تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

استخر فلزی

نمونه دیگری برای ساخت استخر روی سطح زمین، استخرهایی با بدنه کاملاً فلزی هستند. اتصالات این گونه استخرها با استفاده از جوشکاری انجام می‌شود و اگر مراحل انجام کار به صورت اصولی انجام شود نتیجه حاصل استخری با مقاومت بسیار بالا در برابر فشار و وزن آب است. نکته اینجاست که هزینه ساخت این نوع استخر بسیار بالاست. حتی به نسبت استخرهای بتنی.

ساخت استخر شیشه‌ای روی سطح زمین

نوع دیگر این استخرها از جنس شیشه هستند. استخرهای شیشه‌ای بسیار لوکس و لاکچری بوده و علی‌رغم ظاهر بسیار زیبا و دلفریبشان، مناسب تمام خانه‌ها و تمام افراد نیستند و دلیل این موضوع هزینه هنگفت ساخت آن‌هاست. البته از بابت مقاومت جای نگرانی در مورد این نوع استخرها نیست چون جنس شیشه استفاده شده و فرآیند ساخت آن بسیار منحصر به فرد و تکنیکال است.

مطلب پیشنهادی: نصب کاشی استخری چگونه است؟ مراحل و نکات اجرایی آن

استخر پیش‌ساخته

استخر پیش ساخته روی سطح زمین

استخرهای پیش‌ساخته متداول‌ترین و البته کاربردی‌ترین انتخاب، برای ساخت استخر روی سطح زمین هستند. این نوع استخرها همان طور که از اسمشان پیداست در کارخانه به طور کامل ساخته شده و سپس در محل مورد نظر شما نصب می‌شوند. بدون نیاز به هیچگونه پی‌ریزی و فوندانسیون و هر زیر ساخت دیگری.

استخرهای پیش‌ساخته در شکل‌ها و ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند و اگر نگران این هستید که استخری متناسب با اندازه‌های خانه‌تان پیدا می‌کنید یا نه، می‌توانیم خیالتان را کاملاً راحت کنیم  استخرهای پیش‌ساخته از هر نظر ایده‌آل هستند. هزینه ساخت و نصب این نوع استخرها بسیار کمتر از انواع دیگر است و فرآیند نصب آن‌ها بسیار سریع و با کمترین آسیب و هزینه به محیط انجام می‌شود. تا جایی که می‌توانید استخر پیش‌ساخته‌تان را دو سه ساعت پس از تحویل راه بیندازید و اولین تجربه شنای خودتان را در آن رقم بزنید.

برای نصب استخرهای پیش‌ساخته می‌توانید از نمایندگی شرکت کمک بگیرید و آن‌ها صفرتاصد پروسه را برایتان انجام خواهند داد. نکته دیگر مربوط به تخلیه و تصفیه آب استخرهای پیش‌ساخته است. تخلیه آب استخرها که در شرایط فعلی کشور و بحران آبی که با آن روبه‌روست، به هیچ عنوان راهکار منطقی نیست. در نتیجه شما نیاز به راهکاری برای تصفیه آب استخرتان دارید.

برای این کار لازم است یک پمپ تصفیه متناسب با ابعاد و حجم استخر تهیه کنید. نصب پمپ تصفیه دشواری‌های خاص خودش را دارد به خصوص اگر خانه شما لوله‌کشی مناسبی نداشته باشد. این مشکل در مورد استخرهای پیش‌ساخته وجود ندارد. چون کلیه این استخرها دارای پمپ تصفیه متناسب با ابعاد و اندازه خودشان هستند و در زمینه نصب و اتصالات هم نمایندگی شرکت‌ها به سادگی شما را راهنمایی خواهند کرد.

مراحل ساخت استخر روی سطح زمین

مراحل ساخت استخر روی سطح زمین

اگر تصمیم گرفتید که ساخت استخر روی سطح زمین را خودتان انجام بدهید و از استخرهای پیش‌ساخته استفاده نکنید لازم است از مراحل کار اطلاع کافی داشته باشید. این مراحل عبارتند از:

  • طراحی نقشه استخر: بهتر است پس از تهیه طرح اصلی از یک طراح بخواهید نقشه دو بعدی و سه بعدی طرح شما را بکشد.
  • انتخاب محل مناسب برای ساخت استخر: در انتخاب این محل به ویژگی‌های زمین لوله‌کشی و محیط اطراف آن دقت کنید.
  • بررسی زمین و استقامت خاک: زیربنای محلی که برای احداث استخر انتخاب کرده‌اید را خوب بررسی کنید.
  • انتخاب لوله: نوع لوله، جنس و اندازه آن را انتخاب کرده و بعد از ترسیم نقشه لوله‌کشی وضعیت انشعابات را بررسی کنید.
  • انجام محاسبات عمرانی: این بخش باید توسط متخصصان صورت گرفته و پس از آن مرحله گودبرداری و هموار کردن بدنه و کف استخر انجام شود.
  • آجرچینی و لوله‌گذاری
  • عایق‌بندی استخر
  • عملیات ظریف‌کاری مثل سرامیک یا رنگ کردن بدنه

محصول پیشنهادی: برنامه ریزی استخر سرپوشیده (زمانبندی، گانت چارت، منابع و نمودارها)

نکته مهم در ساخت استخر روی سطح زمین

نحوه ساخت استخر روی سطح زمین

در زمان ساخت استخر خانه یا ویلای شخصیتان باید دقت کنید که جنس خاک و نوع آب منطقه اهمیت زیادی دارد. ویژگی‌های شیمیایی خاک و آب ناحیه ممکن است به گونه‌ای باشد که منجر به تخریب استخر یا بدتر از آن آلودگی‌های زیست محیطی و بروز بیماری شود. بنابراین اگر قصد دارید از استخر پیش‌ساخته استفاده نکنید و برای ساخت استخر روی سطح زمین از شیوه‌های دیگر استفاده کنید حتما اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌های خاک و آب ناحیه به دست آورید.

در زمان ساخت استخر روی سطح زمین این نکته را به خاطر داشته باشید که این نوع استخرها دارای عمق و ظرفیت کمی هستند و صرفا مناسب شنای تفریحی‌اند. به طور کلی امکان استفاده از این استخرها برای شنای حرفه‌ای وجود ندارد ( مگر در موارد خاص و سفارشی) اما نکته مثبت اینجاست که اتصالات مربوط به آب و برق این نوع استخرها از قبل تعبیه شده و زحمت شما را در ساخت و نصب، به میزان زیادی کم کرده است.

مشاهده بیشتر

نسیم دانشفر

من، نسیم دانشفر، متولد ۱۳۷۴ در شهر تهران و فارغ‌التحصیل مهندسی مواد از دانشگاه علم و صنعت هستم. فلسفه و موسیقی رو دوست دارم و نویسنده نیستم اما می‌نویسم تا به بهانه کسانی که می‌خونند، بیشتر یاد بگیرم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا