باغبانی

کاشت توت فرنگی در خانه با 7 مرحله ساده و ایده های جذاب

هر نوع توت فرنگی وقتی در ظروف رشد کند می‌تواند میوه تولید کند. توت فرنگی‌های خرداد ماه در اوایل تابستان تقریباً در طی یک دوره دو هفته‌ای به بار می‌نشینند. در هر صورت، کاشت توت فرنگی در خانه می‌تواند کاری بسیار هیجان انگیز باشد. پس بدون اتلاف وقت مراحل زیر را برای پرورش توت فرنگی در منزل دنبال کنید. با ویکی ساختمون همراه باشید.

کاشت توت فرنگی در خانه چگونه است؟

قبل از شروع کاشت توت فرنگی، باید تجهیزات مورد نظر را آماده کنید:

وسایل مورد نیاز

  • آب پاش
  • دستکش
  • بوته توت فرنگی
  • ظرف کاشت
  • گلدان
  • کود مایع

کاشت توت فرنگی در خانه چگونه است؟

دستورالعمل‌ کاشت توت فرنگی

1- گیاهان را آماده کنید

توت فرنگی را می‌توانید از طوقه‌های ریشه برهنه یا از پیوندها شروع کنید. پیوندها بلافاصله در ظروف سرسبز و زیبا به نظر می‌رسند اما برای استقرار و تولید برگ‌ها باید منتظر تاج‌های خفته ریشه خاموش آن‌ها باشید. گیاهان توت فرنگی از شرایط شلوغ بدشان نمی‌آید، بنابراین در هر مترمربع خاک، فقط سه گیاه توت فرنگی بکارید. از آنجا که ریشه آن‌ها نسبتاً کم عمق است، سطح ظرف را اندازه گیری کنید تا مساحت آن مشخص شود.

2- خاک را اضافه کنید

در زمان کاشت توت فرنگی در خانه مهم است که ظرف را با مخلوط خاک گلدان سست و لومی پُر کنید تا رطوبت را در خود نگه دارد؛ اما آب اضافی را به سرعت تخلیه می‌کند. حتماً از ظرفی استفاده کنید که در پایین آن سوراخ تخلیه وجود داشته باشد.

3- توت فرنگی‌ها را بکارید

بوته توت فرنگی را بکارید، بنابراین تاج آن‌ (محلی که ساقه با ریشه‌ها روبرو می‌شود)، دقیقاً بالای سطح خاک قرار بگیرد. در مخلوط گلدان یک تپه کوچکی ایجاد کنید و ریشه‌ها را روی تپه پخش کنید. سپس، ریشه‌های تاج را با مخلوط گلدان بپوشانید و خاک را به خوبی آبیاری کنید. در صورت لزوم پس از نشست خاک از آبیاری، خاک بیشتری اضافه کنید اما تاج را با خاک نپوشانید.

انواع ظروف مناسب برای کاشت توت فرنگی در خانه

4- ظرف یا گلدان را در محل مناسب قرار دهید

گلدان را در محلی قرار دهید که حداقل شش تا هشت ساعت آفتاب در روز نور مستقیم دریافت کند تا گل و میوه فراوان بدهد. اگر نور خورشید فقط از یک جهت می‌تابد، هر سه تا چهار روز ظرف را بچرخانید تا گیاهان به طور مساوی رشد کنند. همچنین، از محافظت از گیاهان مطمئن شوید. فقط به این دلیل که توت فرنگی در گلدان است، به این معنی نیست که آفات نمی‌توانند به آن‌ها برسند. حشرات، پرندگان و جوندگان جذب گیاهان شما می‌شوند، بنابراین از آن‌ها با استفاده از توری یا حصار محافظت کنید.

5- گیاهان را آبیاری کنید

توت فرنگی‌های خود را هر زمان که خاک حدود 2.5 سانتی‌متر زیر سطح خشک شد، آبیاری کنید. شما که نمی‌خواهید گیاهان در آب یا خاک مرطوبی قرار گیرند. بنابراین مطمئن شوید که خاک کمی مرطوب است، خشک یا خیس نیست، تا بهترین محیط برای تشکیل میوه‌ها فراهم شود. به طور کلی، خاک موجود در ظروف، سریع‌تر از خاک روی زمین خشک می‌شود. بنابراین، آب و هوای گرم و خشک طولانی مدت ممکن است آبیاری دو بار در روز را ضروری کند.

6- توت فرنگی‌های خود را تغذیه کنید

در زمان کاشت توت فرنگی در خانه ضروری است توت فرنگی‌های خود را هر سه تا چهار هفته با کود مایع متعادل تغذیه کنید. مطمئن شوید که از یک کود متعادل نیز در زمستان استفاده می‌کنید زیرا گیاهان در این فصل شروع به تشکیل جوانه‌های چند ساله در داخل تاج می‌کنند که به گل و میوه سال آینده تبدیل می‌شوند.

7- حفاظت در فصل زمستان را فراهم کنید

توت فرنگی در صورتی که اجازه داشته باشد در زمستان خاموش بماند، بهترین تولید را دارد. با این حال، ممکن است ریشه‌ها در مناطق سردتر یخ بزنند و در صورت کنار گذاشتن در دمای انجماد، برخی از ظروف ترک می‌خورند. برای محافظت از زمستان، می‌توانید ظروف خود را به داخل یک گاراژ یا زیر یک مکانی گرم منتقل کنید. آبیاری فقط زمانی صورت می‌گیرد که خاک بیش از حد خشک شود.

نحوه کاشت توت فرنگی در خانه

انواع ظروف مناسب برای کاشت توت فرنگی در خانه

چه یک گلدان مخصوص کاشت توت فرنگی داشته باشید، چه یک سبد آویزی یا حتی بطری پلاستیکی، از ظرفی با زهکشی مناسب استفاده کنید یا چندین سوراخ تخلیه در پایین ظرف ایجاد کنید. توت فرنگی دارای یک ریشه نسبتاً کوچکی است، به همین دلیل می‌توان آن را در ظروف کوچک مانند بطری‌های پلاستیکی نیز کاشت. با این حال، هرچه ظرف کوچک‌تر باشند، دفعات آب دادن بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این، ظروف با مواد مصنوعی و گلدان‌های رنگ روشن باعث سردتر شدن ریشه‌ها می‌شوند. ظروف به رنگ‌های تیره و مواد طبیعی که گرما را هدایت می‌کنند باعث گرم شدن ریشه‌ها می‌شوند. بوته توت فرنگی از درجه حرارت بسیار گرم بیزار است! بنابراین اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، ظروف پلاستیکی با رنگ روشن را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: نحوه کاشت ریحان در گلدان با انجام 6 مرحله ساده

کاشت توت فرنگی در لوله پلیکا

کاشت توت فرنگی در خانه و آن هم در لوله پلیکا شدنی است. مراحل کار ساده است، باید لوله را در نواحی مختلف سوراخ کنید تا هم فضایی برای آبیاری و نوردهی داشته باشید و هم گیاهان و توت فرنگی‌های تازه از سوراخ‌ها بیرون بیایند. سپس داخل لوله را از خاک و کود پر کنید. کل فرآیند انجام کار به همین سادگی است.

به هر روی، توت فرنگی به چند دلیل می‌تواند گیاهی عالی برای کاشت در لوله پلیکا باشد:

  • فضا: توت فرنگی یک گیاه جمع و جوری است و حتی باغبانانی که فضای محدودی دارند، به طور معمول می‌توانند چند لوله پلیکا را برای کاشت استفاده کنند.
  • زیبایی: برخی از انواع توت فرنگی، گل‌هایی تولید می‌کنند که شبیه گل‌های رُز وحشی مینیاتوری هستند که می‌تواند در لوله پلیکا به عنوان یک عنصر زینتی کاشته شود.
  • راحتی: چیدن توت فرنگی های رسیده در لوله پلیکا بسیار آسان است زیرا داخل لوله محفظه‌ای برای خاک و سوراخ‌های بیرون آن فضایی برای پدیدار شدن توت فرنگی‌ها باشد.
  • کنترل آفات، بیماری‌ها و مواد شیمیایی: رشد گیاهان توت فرنگی در لوله پلیکا می‌تواند به کاهش مشکلات آفت و همچنین بیماری‌های باکتریایی و قارچی کمک کند. همچنین جلوگیری از برخورد مواد شیمیایی ناخواسته چمن و باغ مانند آفت کش‌ها و علف کش‌ها به گیاهان شما آسان‌تر است.

کاشت توت فرنگی در لوله پلیکا

شرایط لازم برای پرورش کاشت توت فرنگی در خانه

محل قرارگیری

توت فرنگی در آفتاب کامل بهتر رشد می‌کند. هنگام پرورش توت فرنگی در فضای داخلی، آن‌ها را روی طاقچه آفتابی یا نزدیک پنجره  قرار دهید. هر بخشی از خانه شما که حداقل 5 تا 6 ساعت نور خورشید داشته باشد، کافی خواهد بود. همچنین، مطمئن شوید که بوته توت فرنگی خود را نزدیک منافذ گرم و خنک تهویه هوا و بخاری نگه ندارید.

در صورت کمبود نور، گیاهان را حداکثر در 16 ساعت در روز زیر نور مصنوعی قرار دهید. در حالت ایده‌آل، 12 تا 14 ساعت نیز کفایت می‌کند. طبق دستورالعمل سازنده، چراغ‌هایLED  را بالای گلدان‌ها قرار دهید. می‌توانید از تایمر استفاده کنید تا چراغ‌های LED بعد از غروب آفتاب به طور خودکار خاموش شوند یا این کار را به صورت دستی انجام دهید تا نهال توت فرنگی شما در شب آرام بگیرد.

خاک مناسب

خاک کمی اسیدی با PH در محدوده 5.3 تا 6.5 مناسب است اما خاک خنثی نیز برای کاشت توت فرنگی در خانه قابل قبول می‌باشد. خاکی سبک و زهکشی خوب که سرشار از مواد آلی مانند هوموس، کمپوست یا کود پوسیده مناسب باشد، می‌تواند معجزه کند. مطمئن شوید که خاک عاری از هرگونه آلودگی است.

آبیاری منظم

به طور کلی، خاک را همیشه کمی مرطوب نگه دارید اما مهم است بیش از حد خیس نشود! اگر نور خورشید زیاد نیست و هوای اطراف گیاهان سرد و مرطوب می‌شود، فقط در صورت خشک شدن 2.5 سانتی‌متر از سطح رویی خاک را آبیاری کنید. صبح‌ها بهترین زمان برای آبیاری توت فرنگی‌هاست.

شرایط لازم برای پرورش کاشت توت فرنگی در خانه

زمان تعویض توت فرنگی

توت فرنگی حتی با بهترین مراقبت، محصولی چند ساله با عمری کوتاه است. گیاهان شما تقریباً هر سه سال یکبار، تولیدات آن‌ها کاهش یافته و می‌میرند؛ در این زمان بوته‎‌های جدید را می‌توانید جایگزین نمایید. با این حال، می‌توانید تقویت کننده‌ها را در گلدان قرار دهید تا گیاهان جدید توت فرنگی به صورت تازه رشد کنند.

بهترین زمان کاشت توت فرنگی در خانه

مانند اکثر گیاهان چند ساله، توت فرنگی در زمستان از بین می‌رود و با گرم شدن خاک در بهار شروع به رشد می‌کند. جوانه زدن گیاهان در بهار رخ می‌دهد و در تابستان شروع به میوه دادن می‌کنند. نهال تازه توت فرنگی در ماه‌های پاییز مشغول توسعه جوانه‌های نهفته‌ای هستند که به گل‌های بهار سال آینده تبدیل می‌شوند.

سخن آخر

کاشت توت فرنگی در خانه بسیار ساده است، تنها لازم است وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. حتی هیچ نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت ندارید، تنها با یک گلدان ساده، لوله پلیکا، بطری پلاستیکی، می‌توانید بوته‌های توت فرنگی خود را بکارید. در این راه، باید به نحوه نگهداری درست این گیاه توجه کنید تا در فصل رشد، محصول پرباری را به شما هدیه دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا