باغبانی

معرفی بهترین درخت برای سایه ، 8 درخت سایه انداز و سریع الرشد و چشم نواز

کاشت درختان در پیاده رو کاری بسیار معمول است، زیرا به زیبایی شهر، تصفیه هوا، سالم نگه داشتن محیط زندگی، مبارزه با آلودگی‌ها و به ارتباط انسان با طبیعت کمک می‌کنند. درخت مناسب برای پیاده رو به اندازه کافی قابل رشد هستند تا افرادی که در حال گذر از پیاده رو هستند را زیر سایه خنک خود حفظ کنند. سطح بزرگ برگ آنها می‌توانند آب باران، دی اکسید کربن و آلاینده‌ها را جذب کنند. آنها به عنوان یک سقف ایمن، محیط زندگی ما را به پناهگاهی سبز تبدیل می‌کنند.

قبل از کاشت درخت مناسب در پیاده رو یا در نزدیکی آن باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود. در کنار فواید بی‌شمار این درختان، آنها ممکن است مشکلاتی برای پیاده روها و حتی خطوط برق ایجاد کنند. با این حال، کلیه مواردی که در این لیست آورده شده‌اند، از بهترین درختان برای کاشت در پیاده روی کوچه و خیابان هستند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

درخت مناسب برای پیاده رو بهترین درخت برای سایه

درخت مناسب برای پیاده رو

اگرچه در این دنیا انواع زیادی از درختان وجود دارند اما بهترین اونا بعد از درختای میوه بهترین درخت برای سایه هستند، اما تعداد کمی از آنها به خوبی می‌توانند نقش درختان پیاده رو را بازی کنندو جز درخت حاشیه خیابان در جدول به حساب بیان. دلیل این امر این است که پیاده روهای شهری بهترین شرایط خاک و هوا را برای رشد گیاهان فراهم نمی‌کنند.

آلودگی هوا و تراکم خاک، همراه با مشکلات دیگری مانند سوء استفاده‌های حیوانی و انسانی، به نظر می‌رسد انتخاب درختان مناسب را تاحدودی دشوار کرده است. به همین دلیل ما به گیاهان سخت‌تری همانند موارد زیر نیاز داریم تا بتوانند تحت این گونه فشارها رشد کنند.

باید دقت داشته باشید که برای رشد و پرورش یک درخت خاکبرداری ساختمان اصولی باید انجام بگیرد،همانطور که این اصل در ساختمان سازی هم بسیار مهم است.

1- چشم گوزنی زرد (Yellow Buckeye)

درخت چشم گوزنی زرد (Yellow Buckeye) مناسب برای پیاده رو

این یک درخت سایه انداز سریع الرشد است که سایه پهناوری را ایجاد می‌کند و جز بهترین درخت برای سایه میباشد و هم چنین جز درخت حاشیه خیابان در جدول هم هست که، سرعت رشد ریشه آن زیاد است ولی با ریشه‌های عمیقی که دارد پیاده رو را تخریب نمی‌کند. این درخت در فصل بهار برگ‌های زرد بسیار زیبایی دارد. گرچه باید توجه داشته باشید که هنگام رسیدن، بلوط‌های کوچک آن به زمین می‌افتند. این درخت نسبت به همتایان خود، نیاز به نگهداری کمتری دارد.

  • ارتفاع: 15 تا 22 متر
  • پخش شدگی در عرض: 9 تا 15 متر
  • میزان نگهداری: کم
  • میزان نیاز به آب: متوسط

برای مطالعه: لوله کشی استخر

2- درخت ژینكو كهن‌دار (Autumn Gold Maidenhair)

درخت چشم گوزنی زرد (Yellow Buckeye) مناسب برای پیاده رو

ژینکو یا جینکو کهن‌دار از انواع ژینکو بیلوبا است بهترین درخت برای سایه است و درخت حاشیه خیابان در جدول میباشد ؛ که جز درخت کم آب و سایه دار هم به حساب میاد. درختی بسیار سخت  و درخت سایه انداز سریع الرشد می‌باشد که به پیاده روی خیابان آسیب نمی‌رساند. نه تنها این مزیت، بلکه برگ‌های طلایی و پروانه‌ای شکل بسیار زیبای آن در فصل پاییز به شدت خودمانی می‌کنند. با این گیاه، جذابیت را به محیط شهری خود بدهید و پیاده روی‌های خیابان را در نهایت احساس به این درخت مزین کنید.

  • ارتفاع: 12 تا 15 متر
  • پخش شدگی در عرض: 7 تا 9 متر
  • میزان نگهداری: کم
  • میزان نیاز به آب: متوسط

3- آوری (Bur Oak)

درخت آوری (Bur Oak) مناسب برای پیاده رو

برای مطالعه: نما کاری ساختمان

آوری، نوع دیگری از درخت مناسب برای پیاده رو  و بهترین درخت برای سایه است که در شرایط سخت شهری و در وضعیت نامساعد خاکی به خوبی رشد می‌کند و زنده می‌ماندوجز درخت کم آب و سایه دار مییاشد. نه تنها در هنگام آفتاب سوزان تابستان می‌تواند سایه‌اش را سخاوتمندانه بگستراند، بلکه شاخه‌هایش نیز بسیار قوی است. اگرچه این درخت بسیار آرام رشد می‌کند، اما طبیعتاً درختی بسیار بزرگ محسوب می‌شود. ممکن است بخواهید آن را دقیقاً در پیاده رو کاشت کنید، ولی یادتان باشد گیاهی مناسب برای هم کوچه و هم خیابان است.

  • ارتفاع: 18 تا 24 متر
  • پخش شدگی در عرض: 18 تا 24 متر
  • میزان نگهداری: کم
  • میزان نیاز به آب: کم تا متوسط

4- درخت بلوط قرمز جنوبی (Southern Red Oak

درخت بلوط قرمز جنوبی (Southern Red Oak) مناسب برای پیاده رو

برای مطالعه: نازک کاری ساختمان

این درخت سایه انداز سریع الرشد در برابر بسیاری از آفات و بیماری‌ها مقاوم است و جز بهترین درخت برای سایه به حساب میاد که درخت کم آب و سایه دار هم هست ، بنابراین لازم نیست به زودی نگران این باشید که اگر به درستی از آن مراقبت نکرده باشید، باید جایگزینی برای آن پیدا کنید. همچنین برای مبارزه با آلودگی هوا نیز بسیار مناسب است. پس از کاشت، این درخت نیاز به نگهداری کمی دارد، بنابراین معمولاً در امتداد خیابان‌ یافت می‌شود تا به پیاده رو آسیب نرساند یا به هرس بیش از حد احتیاج داشته باشد.

  • ارتفاع: 18 تا 24 متر
  • پخش شدگی در عرض: 18 تا 21 متر
  • میزان نگهداری: کم
  • میزان نیاز به آب: کم تا متوسط

5- سیب صحرائی آدامز شکوفه‌دار (Flowering Adams Crabapple)

درخت سیب صحرائی آدامز شکوفه‌دار (Flowering Adams Crabapple) مناسب برای پیاده رو

برای اضافه کردن رنگ‌های خاص، بدون هیچ‌گونه آسیب به ساختار پیاده رو، درخت سیب صحرائی آدامز شکوفه‌دار بهترین انتخاب است و هم چنین بهترین درخت برای سایه میباشد. همچنین در برابر بسیاری از بیماری‌ها که به طور معمول درختان سیب صحرائی را تحت تأثیر قرار می‌دهند مانند لکه سیاه سیب، کپک، تغییر رنگ و آتش آفت (آفتی که منجر به سیاه شدن برگ‌ها می‌شود) است. به طور کلی، این درخت به پیاده رو صدمه نمی‌زند و چشم‌انداز منحصربه فردی به کوچه و خیابان می‌دهد.

  • ارتفاع: 4.5 تا 6 متر
  • پخش شدگی در عرض: 4.5 تا 6 متر
  • میزان نگهداری: کم
  • میزان نیاز آب: کم

6- (Princeton American Elm

درخت نارون قرمز آمریکائی پرینستون (Princeton American Elm) مناسب برای پیاده رو

ایندرخت سایه انداز سریع الرشد بهترین درخت برای سایه میباشد و در برابر انواع بیماری‌های مختلف که می‌توانند بسیار ویران‌گر باشند، مقاوم است، که می‌تواند ویران‌کننده باشد. نارون پرینستون به هیچ وجه درختی نادر نیست و در سراسر جهان در چمنزارها و مجاورت پیاده روها یافت می‌شود و درخت کم آب و سایه دار میباشد. ماهیت غیرقابل نفوذ ساختار ریشه آن، این درخت را به گاهی بزرگی تبدیل می‌کند که به هیچ عنوان به پیاده روها آسیب وارد نمی‌کند.

  • ارتفاع: 15 تا 21 متر
  • پخش شدگی در عرض: 9 تا 15 متر
  • میزان نگهداری: کم
  • میزان نیاز به آب: متوسط

7- کائوچو سرسخت (Hardy Rubber Tree)

درخت کائوچو سرسخت (Hardy Rubber Tree) مناسب برای پیاده رو

این درخت سایه انداز سریع الرشد توانایی برای زنده ماندن در خشکسالی شدید یک ویژگی عالی برای این درخت است که جز بهترین درخت برای سایه میباشد. بسیار آهسته رشد می‌کند و با سایه گسترده‌ای که دارد به خنک ماندن فضای زیرش که همان پیاده رو است کمک می‌کند. اگرچه در پاییز، برگ‌های سبز آن باقی می‌مانند، اما رنگ آنها کمی روشن‌تر می‌شوند.  این درخت سنین کم به هرس مکرر احتیاج ندارد و شکل دادن آن بسیار آسان است. به نظر نمی‌رسد در مناطقی که خاک ضعیفی دارند، این درخت سرسخت به خوبی رشد کند!

  • ارتفاع: 12 تا 18 متر
  • پخش شدگی در عرض: 9 تا 15 متر
  • میزان نگهداری: کم
  • میزان نیاز به آب: متوسط

8- درخت افرای پرچینی یا افرای دشتی (Hedge Maple

افرای پرچینی یا درخت افرای دشتی (Hedge Maple) مناسب برای پیاده رو

بسیاری از گیاه‌شناسان بر این امر توافق دارند که افرای پرچینی بهترین درخت برای کاشت در پیاده رو  که بهترین درخت برای سایه هم میباشد یا در نزدیکی آن است. نه تنها به این دلیل که می‌تواند شرایط سخت را تحمل کند، بلکه به دلیل سایه بسیار خوبی که در فصل گرم تابستان ایجاد می‌کند. شکل درخت نیز بسیار شگفت‌انگیز است و چشم‌انداز شهری بسیاری زیبای را فراهم می‌کند. در طول پاییز، رنگ مایل به زرد یا قرمز برگ‌های این درخت نشان از تغییر فصل دارد. این درخت به معنای واقعی نیاز به هرس مداوم ندارد، زیرا شاخه‌هایش بسیا قوی هستند.

  • ارتفاع: 7 تا 10 متر
  • پخش شدگی در عرض: 7 تا 10 متر
  • میزان نگهداری: کم
  • میزان نیاز به آب: متوسط

کلام آخر

به یاد داشته باشید، درخت مناسب برای پیاده رو که بهترین درخت برای سایه هم باشد  می‌تواند بومی منطقه و دارای یک ساختار ریشه‌ای عمیق باشد تا به پیاده رو آسیب نرساند. درختان بومی و درخت سایه انداز سریع الرشد معمولاً به نگهداری کمتری احتیاج دارند و با سرعت بیشتری نسبت به گونه‌های غیر بومی رشد می‌کنند. همچنین به خوبی از گیاهان نگهداری کنید؛ اجازه ندهید شاخه‌های مرده یا بیمار بر روی درخت بمانند. درختان را با لقاح منظم سالم نگه دارید. کنه‌ها در تابستان‌های خشک و بدون آبیاری ممکن است مشکل آفرین باشند و باعث زودرس شدن برگ‌ها در اواسط تا اواخر تابستان شوند. به هرروی، حضور درختان در محیط زندگی به معنای دمیدن روح به کالبد فیزیکی شهر است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

    1. با سلام و احترام
      کاشت انواع درخت چنار، بید مجنون، افرا و همچنین درخت توت و زیتون پیشنهاد می‌شود. (البته با توجه به اقلیم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا