مبلمان و وسایل

انواع مدل شومینه مدرن ، کدام شومینه برای شما مناسب است؟

شومینه یکی از تمهیدات گرمایش اماکن سربسته است که از دیرباز مورد استفاده بوده است. این سازه همراه با رادیاتور و دیگر وسایل گرمایشی دیگر در خانه‌ها استفاده‌ می‌شود ولی آیا‌ می‌توان از شومینه به‌صورت کاربردی هم استفاده کرد؟ شومینه‌های امروزه در انواع و شکل و طرح‌های بسیار مختلفی در دسترس هستند که می‌توانند طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها را پوششش دهند. علاوه بر این پیشرفت تکنولوژی و امکان استفاده از شومینه‌های مدرن با بازدهی حداکثر را به دست داده‌اند. اگر به دنبال استفاده از شومینه در خانه خود هستید این مقاله‌ می‌تواند کمک زیادی به شما کند. در ادامه با ویکی‌ساختمون همراه باشید.

شومینه مدرن چیست؟

عبارت شومینه مدرن نه به دلیل سادگی به این نام نام‌گذاری شده است بلکه شومینه مدرن نشان دهنده کاربری بهتر شومینه‌های قدیمی در خانه‌های مدرن امروزی است. در گذشته شومینه‌ها به‌صورت یک سازه سنگی پر هزینه در اتاق نشمین و یا در اتاق‌های خواب به کار برده‌ می‌شدند ولی امروزه با پیشرفت فنّاوری شومینه‌های قدیمی دیگر کاربردی در خانه‌های مدرن ندارند و باید از انواع شومینه مدرن در این خانه‌ها استفاده کرد.

نوعی از شومینه مدرن

انواع مدل شومینه مدرن کدامند؟

شومینه‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع مصالح به کار برده در ساخت آن‌ها و نوع سوخت مصرفی آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی‌ می‌شوند.

شومینه مدرن با سوخت چوب

این شومینه‌ها جزء اولین شومینه‌های ساخت دست بشر هستند، شومینه‌های با سوخت چوب هم برای فضا‌های سرپوشیده و هم برای مکان‌های روباز مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. معمولاً با سنگ، آجرنسوز و فلز ساخته‌ می‌شوند. شومینه‌های سوخت چوب خود به دو نوع تقسیم‌ می‌شوند. شومینه‌های بدون در و شومینه‌های در دار از انواع شومینه‌های سوخت چوبی هستند.

شومینه مدرن با سوخت چوب

شومینه بدون در

این شومینه‌ها معمولاً از آجر و سنگ ساخته‌ می‌شوند. دود ایجاد شده ناشی از سوخت چوب توسط یک دودکش به بیرون از خانه منتقل‌ می‌شود. شومینه‌های بدون در گرمای زیادی تولید‌ می‌کنند اما دود ناشی از سوختن چوب به داخل خانه‌ می‌آید که می‌تواند فضایی ناخوشایند را برای افراد ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی: شومینه برقی چیست؟ مزایا، معایب و انواع آن

شومینه در دار

این مدل شومینه شامل یک تنه آجری، سنگی یا بتنی با درب فلزی دارای یک دریچه شیشه‌ای است. شومینه در دار گرمای کمتری نسبت به شومینه بدون در را وارد فضای خانه‌ می‌کند ولی کثیفی و آلودگی هوا در آن به‌مراتب کمتر است. علاوه بر این، از طریق دریچه شیشه‌‌ای هم‌ می‌توان آتش را مشاهده کرد.

شومینه مدرن در دار

نوع ترکیبی

این مدل برای مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در دار کردن شومینه مد نظر باشد. در این نوع از شومینه با سوخت چوب یک محفظه فلزی درست همان اندازه شومینه بدون در ساخته‌ می‌شود و دقیقاً درون فضای داخل شومینه قرار داده می‌شود. این نوع را شومینه در دار قابل‌حمل نیز‌ می‌نامند. نصب این شومینه در مواقعی که خانه در حال بازسازی است مناسب است.

شومینه مدرن گازی

شومینه‌های گازی از سال 1895 مرسوم شدند و از گاز طبیعی برای تولید گرما در آن‌ها استفاده‌ می‌شود. شومینه‌های گازی به دو نوع دودکش دار و بدون دودکش تقسیم‌ می‌شوند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. در ادامه به طور مجزا به هر کدام اشاره خواهد شد.

شومینه گازی دودکش‌دار

این نوع شومینه کارکردی همانند بخاری گازی دارد. تنها فرق آن با بخاری آن است که در دیوار نصب و دودکش آن هم در دیوار کار گذاشته شده است. این شومینه شعله‌‌ای آبی دارد و توسط شیشه‌‌ای عایق شده است تنها راه ورد هوا از طریق دودکش است. شومینه گازی دودکش دار تا 70 درصد از گرمای تولید شده را می‌تواند به فضای داخلی خانه منتقل کند و از این نظر بازدهی خوبی دارد.

شومینه مدرن گازی دودکش دار

شومینه گازی بدون دودکش

این نوع شومینه از نظر عملکرد به نوع دودکش دار شباهت دارد. شومینه بدون دودکش نصب راحت‌تر و هزینه کمتری دارد ولی انتشار گاز دی‌اکسید کربن، مونوکسید کربن و اکسید سولفور در فضاهای بسته موجب نارضایتی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است.

شومینه مدرن با سوخت اتانول

این مدل شومینه‌ها تقریباً کارکردی شبیه شومینه‌های گازی بدون دودکش دارند. قیمت ارزان اتانول، عدم انتشار گاز سمی مانند مونوکسید کربن و نصب آسان آن باعث شده است تا استفاده از این نوع شومینه رواج بیشتری داشته باشد. سه نوع شومینه با سوخت اتانول با کاربری‌های مختلف وجود دارد که شومینه پیش‌ساخته، شومینه دیواری و شومینه رومیزی از انواع آن هستند.

شومینه مدرن پیش‌ساخته

این نوع شومینه از دو لایه استیل با یک لایه پشم سنگ در میان آن ساخته شده است. عایق‌کاری باعث‌ می‌شود گرما به دیوارها و بیرون منتقل نشود. این نوع شومینه دود و آلودگی ندارد و از طرفی هم نصب راحتی دارد و تقریباً در هر دیواری قابلیت نصب دارد. همچنین نیازی به دودکش ندارد چون تنها مواد خروجی از سوخت اتانول گرما، دی‌اکسید کربن و آب است.

شومینه مدرن پیش ساخته

شومینه مدرن دیواری

در سال‌های اخیر درخواست برای نصب و راه‌اندازی شومینه دیواری با سوخت اتانول بسیار بالاست. این امر به این دلیل است که این نوع شومینه علاوه بر مدرن بودن و برخورداری از سبکی خاص، نصب راحتی دارد از طرفی هم گازهای متصاعد شده از آن تنها دی‌اکسید کربن است که مسمومیت ندارد.

شومینه مدرن رومیزی

شومینه رومیزی در واقع متشکل است از یک محفظه گاز اتانول و شعله‌‌ای که در بالای محفظه‌ می‌سوزد. این شومینه بازدهی زیادی دارد و نیازی به نصب کردن یا دودکش ندارد. از انواع کوچک آن‌ می‌توان به جای شمع استفاده کرد ولی بو، دود و اسانس آزار دهنده شمع را ندارد. از  نظر کارکرد و ساختار هم این شومینه از عایق‌کاری خوبی برخوردار است و باعث گرم شدن سطح زیرین آن‌ نمی‌شود.

شومینه مدرن الکتریکی

از شومینه‌های الکتریکی بیشتر در اجرای تئاتر‌ها به دلیل جلوه زیبایی که دارند استفاده می‌شود. این نوع شومینه‌ها تا سال 1950 به دلیل تولید کم الکتریسیته و گران بودن هزینه آن، مورد اقبال قرار‌ نمی‌گرفت. امروزه به دلیل افزایش تولید الکتریسیته و همچنین محیط‌زیست دوست بودن، شومینه‌های الکتریکی بیشتر مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. مزیت شومینه‌های الکتریکی نسبت به بقیه شومینه‌ها قابلیت اتصال آن‌ها به سیستم هوشمند خانگی است که کار با آن را بسیار ساده می‌کند.

شومینه الکتریکی دیواری

در شومینه الکتریکی دیواری، لامپ و فن به کار برده شده است. گرمای ایجاد شده توسط فن به فضا منتقل‌ می‌شود و لامپ هم تصویری ساختگی از آتش‌ می‌سازد. این نوع شومینه نصب بسیار راحت و بدون پیچیدگی خاصی دارد و از جمله جدیدترین شومینه‌های مدرن دسته‌بندی‌ لحاظ می‌شود.

شومینه الکتریکی پیش‌ساخته

این مدل شومینه الکتریکی را‌ می‌توان درون محفظه شومینه‌های قدیمی یا همان شومینه‌های با سوخت چوب قرار داد. شومینه الکتریکی پیش‌ساخته شکل ظاهری کلاسیک و مدرن دارد ولی در هر صورت از نظر کارایی و عملکرد یک شومینه مدرن محسوب‌ می‌شود.

شومینه الکتریکی به همراه میز تلویزیون

این نوع از شومینه که بسیار خاص است در واقع ترکیبی از سیستم گرمایشی و سیستم صوتی و تصویری است. این نوع شومینه مناسب فضاهای با متراژ پایین است و راه‌اندازی نیازمند تخصص خاصی نیست.

انواع مدل شومینه مدرن بر اساس سبک

شومینه‌های که تاکنون از آن‌ها نام برده شد بر اساس نوع سوخت مصرفی تقسیم‌بندی شده‌‌‌اند. در ادامه به معرفی شومینه‌هایی که بر اساس استایل و متریال طبقه‌بندی شده‌‌‌اند می‌پردازیم.

شومینه با استایل سنتی

شومینه‌های با استایل سنتی معمولاً شومینه‌هایی هستند که با مصالحی مانند سنگ و چوب ساخته شده‌‌‌اند و تزیینات چوبی دارند. شومینه‌های با سوخت چوب و گاز طبیعی را‌ می‌توان جز شومینه‌های سنتی در نظر گرفت.

شومینه مدرن با استایل و سبک سنتی

شومینه‌های با استایل مدرن

 شومینه‌های مدرن معمولاً توسط بتن و فلز ساخته‌ می‌شوند و ظاهری ساده و بی‌آلایش دارند ترکیب این شومینه‌ها با دکوراسیون داخلی مدرن بجا و متناسب است. شومینه‌های با سوخت اتانول و شومینه‌های الکتریکی از انواع شومینه مدرن محسوب‌ می‌شوند.

انواع مدل شومینه مدرن بر اساس مصالح

همان‌طور که در ابتدای نوشته هم به آن اشاره شد، شومینه‌ها بر اساس مواد به کار برده شده در ساخت آن‌ها نیز طبقه‌بندی‌ می‌شوند. شومینه سنگی، شومینه آجری، شومینه بتنی، شومینه پلاستر، شومینه فلزی و شومینه مرمر از این دست شومینه‌ها هستند.

شومینه سنگی

معمولاً برای ساخت شومینه‌های سنگی از سنگ‌هایی مانند شیست و هورنفلس استفاده‌ می‌کنند که استحکامی خوب و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند. ظاهر این نوع شومینه‌ها برای فضاهایی با سبک دکوراسیون روستیک مناسب است.

شومینه آجری

شومینه‌های آجری با تزیین چوبی جز شومینه‌هایی مناسب فضاهای با سبک دکوراسیون داخلی سنتی و مدرن هستند. شومینه‌های آجری با سوخت چوب قابل تبدیل شدن به شومینه‌های الکتریکی، گازی یا اتانولی را دارند.

شومینه بتنی

این شومینه‌ها مناسب دکوراسیون داخلی با سبک مدرن یا معاصر هستند. از انواع شومینه‌های گازی، اتانولی و الکتریکی پیش‌ساخته‌ می‌توان در آن‌ها استفاده کرد.

شومینه پلاستر یا گچی

این شومینه‌ها به دلیل تزیینات ظریف گچی در ساختمان مناسب فضاهای با دکوراسیون داخلی سنتی و مدرن هستند و نوع آن بستگی به تزیینات و گچ‌کاری‌های آن دارد. در شومینه‌های گچی انواع شومینه با سوخت چوب، گازی، اتانولی و الکتریکی قابل نصب هستند. البته به دلیل تولید دود در شومینه‌های با سوخت چوب و گاز و کثیف شدن ظاهر این نوع شومینه بهتر است از انواع اتانولی و الکتریکی در شومینه‌های پلاستر استفاده شود.

شومینه فلزی

بسته به نوع دکوراسیون داخلی و محلی که شومینه در آن نصب‌ می‌شود؛‌ می‌توان از شومینه‌های فلزی متفاوتی استفاده کرد. این نوع شومینه برای دکوراسیون داخلی مدر، روستیک، سنتی و صنعتی مناسب است.

شومینه مرمر

شومینه مرمر را‌ می‌توان یک شومینه مدرن و در عین حال کلاسیک و لاکچری در نظر گرفت. سنگ مرمر از دیرباز یکی از سنگ‌های زیبا و کمیاب بوده است که خواهان زیادی دارد. کسانی که طرفدار شومینه‌های خاص و مدرن هستند این نوع شومینه‌ می‌تواند برای آن‌ها گزینه مناسبی باشد.

سخن آخر

در انتخاب سیستم‌های گرمایشی برای فضاهای خانه خود انتخاب‌هایی پیش رو داریم که چندان هم گسترده نیستند. شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی که برجستگی خاصی هم به فضا می‌دهد یکی از این انتخاب‌ها است. اگرچه شومینه‌های قدیمی از کارایی پایینی برخوردار هستند ولی با پیشرفت تکنولوژی ورود شومینه‌های مدرن این مسئله نیز برطرف شده است و امروزه شومینه‌های مدرن از کارایی بالایی برخوردار هستند. انواع مختلفی از شومینه‌های مدرن در بازار موجود هستند که انتخاب آن‌ها کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد.

منبع
TheblazinghomeHomeawakening
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا