دانشنامه ساختمانرنگ

رنگ مولتی کالر چیست؟ انواع، مزایا، نحوه اجرا و کاربردها

رنگ و نقاشی ساختمان و انواع مختلف سازه‌ها در هر محیط یا مقیاسی که باشد از جمله مهم‌ترین مراحل نهایی پروژه مدنظر بوده و به منزله دادن روح به یک سازه خشک و بی روح است. امروزه با پیشرفت فناوری گزینه‌های بسیاری زیادی برای انتخاب در جهت نقاشی ساختمان در دسترس هستند که واقعاً‌ می‌توانند گیج کننده باشند. رنگ‌های مولتی کالر که کاربردهای گسترده‌ای در نقاشی ساختمان نیز دارند یکی از این گزینه‌ها است. در این مطلب از ویکی‌ساختمون قصد داریم که به بررسی کامل رنگ‌های مولتی کالر (چندرنگ) از نظر انواع، اجرا، مزایا و کاربردها بپردازیم.

رنگ مولتی کالر چیست؟

به بیانی ساده رنگ‌های مولتی کالر متشکل از چند رنگ با چند طرح مختلف است که هم‌زمان با هم روی سطح مورد نظر اعمال‌ می‌شوند. مولتی کالر‌ها گروهی از پوشش‌های عمدتاً تزیینی هستند. رنگ‌های مولتی کالر با توجه به ماهیتی که دارند جلوه‌ای بسیار برجسته به فضا‌ می‌دهند و به همین دلیل هم است که در سال‌های اخیر استفاده از آن در بسیاری از فضاهای اداری و  مسکونی افزایش یافته است.

این نوع از رنگ‌ها بر خلاف سایر رنگ‌های موجود در بازار به هیچ گونه حلال و ترکیبات نفتی بد بو نیاز ندارد و از این رو بدون داشتن بوی بد‌ می‌توان آن را بدون محدودیت در فضاهای مختلف به کار گرفت. ماهیت رنگ‌های مولتی کالر به‌گونه‌ای است که چسبندگی بسیار بالایی به این رنگ‌ می‌دهد و‌ می‌توان آن را بر سطوح مختلف به کار بست.

برای مطالعه: روش زدن رنگ پلاستیک با غلطک

انواع رنگ مولتی کالر

همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره شد، این رنگ‌ها در طیف بسیار متنوعی در بازار موجود هستند که دلیل آن هم ماهیت آن‌ها است. در کل رنگ‌های مولتی کالر را نمی‌توان به چند نوع خاص محدود کرد و شرکت‌های مختلفی در سرتاسر جهان و از جمله کشور ما ایران، این رنگ‌ها را طرح و بافت‌های متنوعی تولید می‌کنند.

طرح و بافت مختلف انواع رنگ مولتی کالر

در واقع در رنگ آمیزی سازه با استفاده از رنگ‌های مولتی کالر می‌توان که با رعایت یک سری از اصول رنگ و رنگ‌بندی‌ از هر نوع رنگی در هر طرح و بافتی استفاده کرد و نمی‌توان محدودیت خاصی برای آن در نظر گرفت. رنگ‌های مولتی کالر از یک رنگ زمینه یا اصلی تشکیل شده است که هر رنگی از سفید تا سیاه‌ می‌تواند باشد. رنگ‌دانه‌ها و رشته‌های رنگی جزء دیگر این نوع از رنگ‌ها هستند.

کاربرد رنگ‌های مولتی کالر

از آنجایی که رنگ‌های مولتی کالر از مقاومت بالایی برخوردار هستند و از طرفی هم گرد و غبار بسیار کمتری هم به خود جذب‌ می‌کنند، بیشتر در سطوح فضاهای پر رفت و آمد مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. شاید یکی از دلال دیگر این موضوع هم عدم قابلیت شستشوی 100 درصدی این پوشش‌های چند رنگ باشد، البته رنگ مولتی کالر دارای مقاومت نسبی در برابر رطوبت هستند.

یکی دیگر از دلایلی که خانواده‌ها اغلب نسبت به اجرای رنگ‌های مولتی کالر در فضاهای داخلی خانه رغبت نشان نمی‌دهند،‌ می‌تواند طرح و رنگ‌های رنگارنگ و شلوغی باشد که واقعاً برخی از آن چندان مناسب فضاهای داخل خانه نیستند. البته برخی از انواع این رنگ‌ها به نسبت طرح و رنگ ساده‌تری دارند و‌ می‌توان از آن در سطوح مختلف داخل خانه‌ها استفاده کرد.

اجرای رنگ‌های مولتی کالر

اولین نکته‌ای که باید در اجرای رنگ‌های مولتی کالر به آن توجه داشت این است که سطوح مورد نظر باید خشک و تمیز باشند. قبل از اجرای این نوع از رنگ‌ها روی سطوح فلزی از جمله کابینت‌ها باید زنگ زدگی و دیگر ضایعات کاملاً پاک شوند و سپس رنگ را با دستگاه مخصوص و با اسپری کردن روی سطح مورد نظر اعمال کرد. در کل مراحل اجرای کامل رنگ‌های مولتی کالر تقریباً مشابه سایر رنگ‌ها است اما تفاوت‌هایی جزئی هم دارد. این مراحل در زیر به صورت فهرست‌وار آورده شده‌اند.

  1. جمع کردن وسایل خانه تا حد امکان
  2. پوشاندن سطح کف فضا به منظور جلوگیری از کثیف کاری
  3. تمیز کردن کامل سطح مورد نظر
  4. بتونه کاری
  5. زیر سازی با استفاده انواع مختلف رنگ و بر اساس نظر کارفرما
  6. اجرای رنگ مولتی کالر
  7. مراقبت از دیوار پس از اتمام رنگ کاری

رنگ های متنوع رنگ مولتی کالر

نکات مهم در اجرای رنگ‌های مولتی کالر

  • قبل از باز کردن قوطی رنگ حتماً آن را خوب و محکم تکان دهید زیرا تنها راه مخلوط کردن رنگ‌های مولتی کالر همین راه است.
  • برای مخلوط کردن رنگ‌های مولتی کالر از اجسام خارجی استفاده نکنید.
  • این نوع رنگ را تنها‌ می‌توان با استفاده از اسپری به کار بست.
  • اگرچه استفاده از این نوع رنگ‌ها کثیف کاری کمتری دارد ولی خب پوشاندن سطح زمین برای دور نگه داشتن لکه‌های رنگ خالی از لطف نخواهد بود.
  • در انتخاب رنگ به کار رفته در زیرسازی برای اجرای رنگ مولتی کالر دقت کنید زیرا تاثیر به سزایی بر ویژگی‌های این نوع از رنگ از جمله مقاومت در برابر رطوبت و آب خواهد گذاشت.

مزایا و معایب رنگ‌های مولتی کالر

مزایا و معایب عمده رنگ‌های مولتی کالر به ساختار آن‌ها مربوط‌ می‌شود و مانند همه دیگر انواع رنگ‌های ساختمانی از یک سری نقاط قوت و ضعفی برخوردار هستند که در زیر آمده‌اند.

مزایا

  • مقاومت در برابر گرد و غبار
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • قابلیت ترمیم بسیار ساده و سریع
  • مقاومت خوب در برابر نور خورشید و خراشیدگی
  • سرعت اجرای بسیار بالا با استفاده از تجهیزات پیشرفته
  • چسبندگی بسیار خوب روی سطوح با جنس مختلف
  • عدم نیاز به حلال‌های نفتی بد بو
  • تنوع طرح و رنگ بسیار گسترده
  • نوشت ناپذیر یا آنتی گرافیتی
  • پس از اجرا به سرعت خشک می‌شود

معایب

  • نیاز به زیرسازی با استفاده از رنگ‌های روغنی، پلاستیکی یا اکریلیک دارد.
  • با استفاده از غلتک یا قلم‌مو قابل اجرا نیست.
  • نیاز به نیروی تخصصی در مقیاس‌های زیاد
  • از نظر طراحی فضا را کوچکتر از آنچه که است نشا می‌دهد.
  • عدم امکان شستشو، البته تا حد زیادی به زیرسازی آن بستگی دارد.

انواع رنگ ساختمانی مولتی کالر

قیمت رنگ مولتی کالر

شرکت‌های زیادی در داخل و خارج از کشور اقدام به تولید رنگ‌های مولتی کالر می‌کنند و آن را با قیمت‌های متفاوتی در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهند. قیمت این نوع از رنگ مانند سایر رنگ‌ها بر اساس متر مربع مشخص می‌شود. بازه قیمتی انواع مختلف رنگ مولتی کالر بین 5 تا 15 هزار تومان به ازای هر مربع است. قیمت نهایی رنگ مولتی کالر تا حد زیادی به مقیاس کار بستگی دارد.

سخن آخر

اجرای رنگ در ساختمان‌ها به لحاظ بصری بسیار مهم است و شایان دقت و توجه بسیار زیادی است. همه ما در انتخاب رنگ فضاهایی که در اختیار داریم، دستی باز داریم. رنگ‌های مولتی کالر در تنوع طرح و رنگ بسیار گسترده انتخاب بسیار خوبی در فضاهای مختلف هستند. اجرای رنگ‌های مولتی کالر تنها به صورت اسپری صورت‌ می‌گیرد و اجرای آن در مقیاس‌های بزرگ به دانش فنی و تجهیزاتی خاص نیاز پیدا خواهد کرد.

منبع
ZolatoneCelluloseethersIsonem
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا