تکنولوژیدانشنامه ساختمانویدئو

سیستم اعلام سرقت چیست؟ انواع، عملکرد و بهترین برندها

حفاظت محیطی و فیزیکی به هر روشی که باشد در محل زندگی روزمره یا کار یکی از بنیادی‌ترین اصول زندگی در مناطق شهری شلوغ است که همواره چالش‌های زیادی را برای شهروندان در پی داشته است. اطلاع از نحوه کارکرد سیستم‌های ضد سرقت و انواع آن‌ها‌ می‌تواند در زمینه به کار گیری یک سیستم مناسب کمک شایانی به شما کند. در این مقاله معرفی بر نحوه عملکرد سیستم‌های اعلام سرقت و انواع آن‌ها خواهیم داشت تا شما در انتخاب خوب مقدار کمک کنیم پس با ما همراه باشید.

سیستم اعلام سرقت چیست؟

سیستم‌های اعلام سرقت در مکان‌ها و ساختمان‌های با کاربری مختلف نصب‌ می‌شوند تا در مواقع لزوم ورود افراد غیرمجاز با مکان‌های مورد نظر کنترل شود. این سیستم‌ها که انواع مختلفی دارند با بهره‌گیری از حسگر‌های خود‌ می‌توانند هر گونه حرکت غیرمجاز را تشخیص دهند و با ارسال پیامی به دستگاه مرکزی موجب به صدا در آمدن آژیر‌ می‌شود.

انواع سیستم اعلام سرقت

انواع سیستم‌های اعلان سرقت را‌ می‌توان بر اساس معیارهای زیادی دسته‌بندی کرد که یکی از آن‌ها روش فعال و غیرفعال شدن این سیستم‌ها است که بر همین اساس به انواع مختلف زیر تقسیم‌بندی‌ می‌شوند:

سیستم اعلام سرعت کنترل از راه دور

سیستم‌های اعلام سرقت با قابلیت کنترل از راه دور استفاده‌های بسیار گسترده‌ای دارند. این نوع از سیستم به دلیل راحتی کاربری آن‌ها به طور عمده در اماکن مسکونی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

سیستم اعلام سرقت دارای صفحه کلید

صفحه کلید‌ها این سیستم‌های اعلام سرقت که وظیفه فعال یا غیرفعال کردن سیستم را بر عهده دارد را‌ می‌توان در جاهای مختلف ساختمان نصب کرد. این نوع از سیستم به طور عمده در ساختمان‌های بزرگ و حساس استفاده‌ می‌شوند.

ناگفته نماند در مورد هر دو نوع بالا از سیستم‌های اعلام سرقت‌ می‌توان که قابلیت فعال یا غیر فعال کردن از طریق تلفن ثابت یا همراه را اضافه کرد.

انواع تجهیزات سیستم‌های اعلام سرقت

فرقی نمی‌کند که چه نوع از سیستم‌های اعلام سرقت را نصب کنید، کارکرد همه آن‌ها کم و بیش مشابه است و متعاقباً از تجهیزات یکسانی نیز تشکیل شده‌اند. در کل مهم‌ترین اجزای این سیستم را‌ می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

تجهیزات سیستم اعلام سرقت

آشکارساز‌ها یا چشمی‌ها

آشکارساز‌ها یا چشمی‌ها انواع مختلفی دارند. آشکارسازهای حرکتی که خود دارای انواع مختلفی از جمله بی‌سیم، با زاویه دید 360 درجه و فضای آزاد است و آشکارساز شکستن شیشه که روی شیشه‌ها نصب‌ می‌شود از جمله آن‌ها هستند. آشکارسازهای که گاهی هم تحت عنوان چشمی خطاب‌ می‌شوند از حسگر مادون قرمز، لنز، برد الکترونیکی، لامپ نشانگر، جامپر تنظیم تعداد پالس، نشانگر تنظیم میدان دید چشمی، شستی تمپر، رله، منبع تغذیه و ترمینال‌های اتصال تشکیل شده‌اند.

پایه چشمی

پایه‌های چشمی در واقع ابزاری جهت نصب چشمی‌ها روی سطوح مختلف از جمله سقف و دیوار است. بعد از نصب پایه و قرار دادن چشمی روی آن، زاویه دید چشمی را دقیق تنظیم‌ می‌کنند و سپس پایه چشمی را محکم‌ می‌کنند.

آژیر

آژیر به دو نوع کلی آژیر داخلی و خارجی تقسیم‌بندی شده‌اند. در آژیر داخلی همه چیز روی خود آژیر سوار شده است اما آژیر خارجی در واقع یک بلندگو است که به صورت سیمی یا بی‌سیم به برد الکترونیکی مرکزی وصل‌ می‌شود.

آژیر و فلشر در سیستم اعلام سرقت

لامپ فلشر

فلشر یا لامپ چشمک زن را‌ می‌توان به طور موازی با آژیر نصب کرد و در هنگام به صدا درآمدن آژیر این لامپ هم چشمک خواهد زد.

تلفن کننده

دستگاه تلفن کننده به فرد امکان‌ می‌دهد تا هنگام لزوم قادر به اطلاع رسانی سریع باشد. این دستگاه‌ها به دو صورت قرار گرفته روی دستگاه مرکزی یا به صورت جدا از دستگاه مرکزی نصب‌ می‌شود. نحوه کار این دستگاه هم به این گونه است که در صورت به صدا درآمدن آژیر این دستگاه به ترتیب و به صورت خودکار با شماره تلفن‌های موجود در دستگاه تماس خواهد گرفت.

صفحه کلید

ارتباط کاربرد با دستگاه مرکزی در برخی از انواع سیستم‌های اعلام سرقت از طریق این صفحه کلید‌ها صورت‌ می‌گیرد. فعال یا غیر فعال کردن سیستم، رمز گذاری و تغییر تنظیمات مختلف سیستم از طریق این صفحه کلید امکان‌پذیر است.

صفحه کلید در سیستم اعلام سرقت

باتری اضطراری

در مواقعی که اتصال به برق مرکزی امکان‌پذیر نیست، سیستم مرکزی از باتری‌های قابل شارژ خود استفاده خواهد کرد و قطعی برق هیچ اختلالی در عملکرد آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. این باتری‌ها عمدتاً از نوع خشک هستند و نیاز به نگهداری خاصی ندارند ولی جهت اطمینان از کارکرد صحیح آن‌ها باید هر دو سال یک بار آن‌ها آزمایش کرد.

ریموت کنترل

ریموت کنترل یا همان کنترل از راه دور وظیفه خاموش و روش کردن سیستم را زا راه دور بر عهده دارد. این ریموت در واقع یک فرستنده رادیویی است. برد‌های انواع مختلف این ریموت‌ها متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد ولی به طور معمول تا 100 الی 150 متر‌ می‌رسد.

آهنربای در

این مگنت از دو قسمت تشکیل شده است. با باز شدن در این دو قسمت از یکدیگر جدا‌ می‌شوند و به اصطلاح کنتاکت باز‌ می‌شود و دستگاه مرکزی به آلارم‌ می‌افتد. این قطعه با استفاده از دو پیچ و دو سیم به دستگاه مرکزی متصل‌ می‌شود.

پدال

این دستگاه به طور معمول در فروشگاه‌های مهم و به ویژه بانک‌ها به کار برده‌ می‌شود در مواقعی که سیستم اعلام سرقت از کار افتاده است استفاده‌ می‌کنند. با اعمال فشار روی پدال‌ می‌توان آژیر را به صدا در آورد.

دستگاه مرکزی

تمامی قطعاتی که در بالا به آن اشاره شد همگی به دستگاه مرکزی وصل‌ می‌شوند. این دستگاه‌ها در دو نوع آنالوگ یا میکروپروسسوری در دسترس هستند. سیستم‌های میکروپروسسوری خطای به مراتب کمتری دارند.

نحوه کار سیستم اعلام سرقت

در حالت عادی دستگاه غیر فعال است و تمامی چشمی‌ها و تلفن کننده از دستگاه مرکزی تغذیه‌ می‌کنند و باتری اضطراری هم آماده و شارژ شده نگه داشته‌ می‌شود. بعد از این که به هر دلیلی دستگاه مرکزی توسط ریموت‌ها فعال و در حالت مسلح شده قرار‌ می‌گیرد، در صورت تحریک هر یک از چشمی‌ها یا مگنت در یا هر حسگر دیگری که به دستگاه مرکزی وصل است، سریعاً ولتاژ لازم برای تحریک تلفن کننده و آژیر تأمین‌ می‌شود و این دو قطعه به کار خواهند افتاد.

با به صدا درآمدن آژیر داخلی، لامپ چشمک زن هم روشن‌ می‌شود. صدای آژیر در صورت تحریک نشدن دوباره و بعد از یک مدت زمان مشخص که از قبل تنظیم و مشخص شده است قطع خواهد شد. برای قطع کردن صدای آژیر و چشمک زن در هر زمان ممکن باید از ریموت کنترل یا صفحه کلید استفاده کرد.

اصول نصب سیستم اعلام سرقت

  • برای طراحی و متعاقباً نصب یک سیستم اعلام سرقت باید مراحل فهرست‌وار زیر را طی کرد:
  • بازدید از محل و بررسی دقیق ابعاد و فضاها جهت انتخاب محل مناسب نصب چشمی‌ها، نوع چشمی و سایر تجهیزات
  • تهیه نقشه سیم‌کشی که بدین منظور باید ساختمان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم، به طور مثال هر طبقه را یک بخش در نظر بگیریم.
  • تهیه لیست تجهیزات لازم با توجه به نقشه تهیه شده
  • اجرای عملیات سیم‌کشی که باید کاملاً با رعایت اصول محرمانگی صورت گیرد و تمامی سیم‌کشی‌ها به صورت توکار اجرا شود.

اصول نصب سیستم اعلام سرقت

نکات مهم در اجرای سیستم اعلام سرقت

  • چشمی در مقابل تابش نور مستقیم نصب نکنید.
  • هیچ مانعی نباید جلوی دید چشمی را بگیرد.
  • چشمی نباید نزدیک به بخاری یا کولر نصب شود.
  • چشمی باید روی دیوار صاف و سطوح محکم و ثابت نصب شود.
  • چشمی باید رو به رو یا بالای وردی و پنجره‌های اتاق نصب شود.
  • چشمی‌ها نسبت به حرکت در عرض حساس‌تر هستند.
  • محل نصب دستگاه مرکزی باید دور از دید باشد.
  • در بیرون از آژیر‌ها نباید هیچ سیمی در دسترس باشد.

بهترین برندهای سیستم اعلام سرقت

سیستم‌های اعلام سرقت در برند‌های مختلفی در بازار کشور موجود هستند که دارای کارایی‌های متفاوتی هم هستند و در انتخاب مدل مناسب باید عوامل مختلفی همچون فضای مورد نظر و کارایی دستگاه را مد نظر قرار داد. به طور کلی بهترین و پرفروش‌ترین برند‌های سیستم اعلام سرقت را‌ می‌توان در زیر مشاهده کرد:

  • پارادوکس (Paradox)
  • کلاسیک (Classic)
  • جی ام کا (GMK)
  • آنیک (Anik)
  • فایروال (Firewall)
  • سیلکس (Silex)
  • هانی ول (Honeywell)

سیستم‌های اعلام سرقت پارادوکس و هانی ول که از بهترین برند‌های موجود در بازار ایران است که از قابلیت توسعه و برنامه‌ریزی بهینه‌ای برخوردار است و برای استفاده در مقیاس‌های کوچک و بزرگ بسیار مناسب هستند.

سخن آخر

با این حال و با توجه به گفته های بالا انتخاب نوع سیستم اعلام سرقت به دانش فنی خاصی نیاز دارد و باید بر اساس یک مجموعه اصول و استاندارد خاص صورت بگیرد. کاربری و مقیاس فضا از جمله عوامل مهم در انتخاب نوع سیستم اعلام سرقت است.

منبع
WikipediaWhichDipolnetIntechopen
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. انقدر جرم و دزدی زیاد شده ما برای ویلامون ترسیدیم موندیم چی انتخاب کنیم از بین این ضد سرقت ها مشاوره میدین؟ بهمون؟ 

    1. با سلام و احترام
      در این محتوا به تفکیک تمامی انواع تجهیزات ضد سرقت معرفی شده است و شما با توجه به نیاز خود می‌توانید انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا