معماری و زندگی

جاذبه های گردشگری استانبول ؛ مکان های دیدنی معماری و طبیعی

قرن‌ها هنر و تاریخ در پشت هر گوشه‌ای از جاذبه های گردشگری استانبول (شهری که دو قاره بزرگ را به یکدیگر وصل کرده است) پنهان می‌باشد. استانبول میراث تاریخی و فرهنگی خود را از امپراتوری‌های قدرتمند بیزانس و عثمانی که صدها سال بر این شهر حکم راندند گرفته است. این دولت شهرها، استانبول را نخست قسطنطنیه خواندند و این منطقه را به کلان‌شهری برای حاکمان سلطنتی و رهبران با نفوذ مذهبی تبدیل کردند. این روزها، استانبول ضمن حفظ میراث سنتی، آغوش خود را بر روی دنیای مدرن نیز باز کرده است، و هم اکنون به عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری در جهان شناخته می‌شود؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

جاذبه های معماری استانبول

جاذبه های معماری استانبول

استانبول شهری بسیار جالب است که تاریخ و فرهنگ غنی‌اش هر گردشگر و مسافری را به خود می‌خواند. استانبول که در عصر نوسنگی تأسیس شده است، امروزه شهری مدرن است که با موزه‌ها، قصرهای سلطنتی، کلیساهای جامع و بازارهای قدیمی، هنوز به میراث تاریخی خود وفادار است. بزرگترین شهر ترکیه، بین شرق و غرب، هاله‌ای از جذابیت و زیبایی را دل خود ترکیب کرده است. بیایید نگاهی به برخی از جاذبه‌های معماری استانبول بیاندازیم:

ایا صوفیه

ایا صوفیه

ایا صوفیه در گذشته مکانی برای عبادت بود که هم اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل شده است. هنگامی که در سال 537 میلادی ساخته شد، این بنا میزبان کلیسای ارتدکس شرقی بود. در سال 1453 به یک مسجد تبدیل و تا سال 1931 نیز همچنان جایگاهی برای حضور مسلمانان برای عبادت بود. سپس در سال 1935 با کاربری موزه بازگشایی شد. ایا صوفیه زمانی بزرگ‌ترین کلیسای جامع جهان بود، و به عنوان نمونه‌ای عالی از معماری بیزانس شناخته می‌شود.

برج گالاتا

جاذبه گردشگری ترکیه: برج گالاتا

برج گالاتا 67 متر ارتفاع دارد که منظره‌ای دیدنی از شهر و اطراف آن را نشان می‌دهد. برج سنگی قرون وسطی گالاتا که به آن برج مسیح نیز گفته می‌شود، در سال 1348 میلادی به عنوان بلندترین ساختمان در استانبول شناخته می‌شد. این برج که برای اطلاع رسانی از آتش‌سوزی تأسیس شده است، امروزه یک جاذبه مهم توریستی به حساب می‌آید. در طبقات فوقانی این برج، یک کافه و رستوان قرار دارد که با آسانسور در یک ساختمان نه طبقه و دارای مناظره خیره‌ کننده، به راحتی قابل دسترسی است.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از مکان‌های مهم و با ارزش گردشگری استانبول است که سالانه مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. قصر توپکاپی به قرن 15 میلادی باز می‌گردد و در تپه‌ای مشرف به دریای مرمره، بسفروس و شاخ طلایی واقع شده است. در آن زمان این کاخ محل اقامت رسمی سلطنتی حاکمان امپراتوری عثمانی و دولت ترکیه بود؛ اما اکنون قدیمی‌ترین کاخ جهان محسوب می‌شود.

بازار بزرگ

بازار بزرگ

برای کسانی که مایل به خرید وتهیه سوغاتی هستند، بازار بزرگ یکی از جاذبه های گردشگری استانبول است که باید به خوبی کنکاش شود. با 5000 فروشگاه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان به حساب می‌آید. در این بازار به طور روزانه هزاران محصول خاص فروخته می‌شود، بسیاری از اقلام مانند: جواهرات، فرش، ادویه جات، ترشی، عتیقه و صنایع دستی ارائه می‌شوند.

مسجد آبی

مسجد آبی ترکیه

یکی از مساجد باشکوه که در اوایل قرن 17 ساخته شده است، مسجد آبی می‌باشد. این مسجد که توسط سلطان احمد بنا گشته بود، نام خود را از کاشی‌های آبی رنگ روی گنبد و سطوح داخلی طبقات فوقانی‌اش گرفته است. هم اکنون این مسجد در هنگام نماز، بر روی گردشگران بسته می‌شود، بنابراین باید جهت بازدید از قبل ساعت مشخصی را رزرو کنید. در داخل به زیر گنبد بنگرید و از رنگ آبی لاجوردی آن  نهایت لذت را ببرید، زیرا این گنبد با بیش از 200 شیشه در کنار تابش نور خورشید، مسجد را با درخشش مسحورکننده‌ای نمایان کرده است.

جاذبه های طبیعی استانبول

در حالیکه استانبول شهری مملوء از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی برجسته می‌باشد، ممکن است متعجب شوید که بدانید این شهر تا چه اندازه دارای جاذبه های طبیعی منحصربه فردی است. وقتی برای استراحت در فضای بیرون و دل سپردن به طبیعت بکر آماده هستید، می‌توانید هر یک از مکان‌های زیر را انتخاب کنید:

پارک ییلدیز

پارک ییلدیز ترکیه

استانبول دارای پارک‌های زیادی است که می‌توانید برای یک یا دو ساعت از شهر دور شوید یا روزی کامل را برای تفریح و لذت بردن از محیط اطراف سپری کنید. پارک ییلدیز مکانی است در شهر استانبول که زمانی محل شکار سلاطین عثمانی بود. اینجا مکان مناسبی برای گشت‌وگذار و پیک‌ نیک است. دوربین خود را فراموش نکنید، زیرا این پارک خود به تنهایی دارای مکان‌های دیدنی بسیاری جهت عکس برداری است.

جنگل بلگراد

جنگل بلگراد در ترکیه

هنگامی که وارد جنگل‌های 5500 هکتاری بلگراد می‌شوید، باور اینکه هنوز در استانبول هستید سخت است. نام این جنگل از فردی صربستانی گرفته شده است که در ابتدا توسط سلطان سلیمان به ترکیه آورده شده بود تا از مخازن موجود در جنگل مراقبت کند. هنگامی که در حال گشت‌وگذار از میان جنگل‌های بلگراد هستید، هنوز هم می‌توانید از چشمه‌های این منطقه آبی گوارا بنوشید.

پارک گلهانه یا گلخانه

پارک گلهانه یا گلخانه

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استانبول گلهانه نام دارد. با داشتن درختان، گل‌ها و جریان زیبای آب، می‌توانید ساعت‌ها در این مکان نهایت لذت را تجربه کنید. این پارک زمانی بخشی از محوطه‌های کاخ توپکاپی بود، بنابراین می‌توانید آن را با یک سفر در کاخ برای یک برنامه روزانهِ شگفت‌انگیز ترکیب کنید. همچنین، در این پارک، «باغِ چای» را با چشم‌اندازی زیبا از جریان آب تماشا کنید.

جزایر پرنس

جزایر پرنس

برای یک روز کامل جهت لذت بردن از طبیعت، به جزایر پرنس بروید. سواحل این جزیره اغلب از دیگر سواحل استانبول خلوت تر است و می‌توانید با آرامش تمام بر روی ماسه‌های گرم آن دراز بکشید. حتی با اسب سواری و پیاده‌روی در جنگل‌های کاج، روز خود را به لحظاتی هیجان‌انگیز تبدیل کنید. این مکان در مجموع دارای نه جزیره است که بسیاری از آنها برای عموم مردم آزاد هستند.

سواحل دریای سیاه

سواحل دریای سیاه

اگر روزی دوست دارید جایی دورتر از شهر را بیابید، برخی از سواحل خیره‌کننده دریای سیاه را امتحان کنید. می‌توانید در هر دو طرف آسیا و اروپا از جمله ریوا، مستعمره یونان سابق و آگوا، مکان‌های جدید زیادی را پیدا کنید. شما می‌توانید در کنار سواحل دریای سیاه از خوردن کباب و برپایی پیک نیک تا شب هنگام، لذت نهایی را ببرید.

پولونزکوی

پولونزکوی درترکیه

این منطقه، مکانی لهستانی در حاشیه دور از سمت آسیایی استانبول است. این بخش به دلیل ریشه‌های فرهنگی اواسط قرن 19 میلادی، دارای جذابیت‌های بسیاری است. می‌توانید برای پیک نیک به پولونزکوی بروید و سپس برای پیاده‌روی به مسیرهای مرتفع و جنگلی این منطقه سر بزنید. اگر در بهار به این منطقه سفر می‌کنید، حتماً از جشنواره گیلاس پولونزکوی دیدن کنید.

چرا باید به استانبول سفر کرد؟

جاذبه های گردشگری استانبول به قدری بی‌نظیر هستند که همه افراد در جهان را ناخودآگاه به سوی خود جلب می‌کند. فقط لازم است پیش بروید و ماهیت اصلی استانبول را کشف کنید. استانبول به لطف فرهنگ و تاریخ خود، جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران دارد.

اخیراً بزرگ‌ترین کلان شهر ترکیه یعنی استانبول، به عنوان بهترین مقصد اروپا برای بازدید انتخاب شده است. با شهری که دارای تاریخ غنی است، جای تعجب ندارد که برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های آن ساختمان‌هایی باشند که در قرن‌های گذشته توسط پادشاهان بزرگی ساخته شده‌اند.

قرار گرفتن در مرز آسیا و اروپا، استانبول را به شهری یکپارچه از فرهنگ غرب و شرق تبدیل کرده است. هیچ جای دنیا به مانند استانبول نخواهد بود، خواه از دید تاریخی باشد و خواه از منظر فرهنگ!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا