محوطه

طراحی دیوار حیاط ؛ لذت داشتن حیاطی زیبا را به خود هدیه دهید!

اجازه ندهید که دیوارهای پیرامون حیاط خانه شما ثابت و بی روح باشند! خلاقیت‌تان را به کار بگیرید و برای طراحی دیوار حیاط اهمیت قائل شوید. هر اندازه نماکاری ساختمان و مشخصا نمای داخلی دیوارهای حیاط زیبا و پویا باشند، به همان میزان از محیط زندگی خود لذت بیشتری خواهید برد. به دیوارها احساس زنده بودن دهید و با استفاده از گیاهان، تجهیزات روشنایی و عناصر دیگر در طراحی دیوار حیاط، چشم انداز این فضا را دگرگون کنید؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

طراحی دیوار حیاط

از آنجا که حیاط خانه فضای کف محدودی دارد، استفاده از دیوارها روشی مناسب برای افزودن رنگ و زندگی است. بنابراین، ما در زیر ایده‌هایی را برای زیباتر کردن دیوارهای حیاط پیشنهاد می دهیم:

رنگ کردن دیوار

طراحی دیوار حیاط

یک رنگ واحد یا تعدادی از رنگ‌ها را انتخاب کنید که مطابق با سبک و ظاهر دیوارهای شما باشد. در نظر بگیرید که هر دیوار را با رنگ متفاوتی نقاشی کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی باعث گرم شدن فضا و ایجاد محیطی دوستانه می‌شود، در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز، تمایل به ایجاد آرامش بیشتر و بزرگ نشان داده شدن محیط دارند. اگر خودتان هنرمند هستید یا یک نفر را می‌شناسید، از یک یا چند دیوار به عنوان بوم نقاشی استفاده کنید و به رنگ پردازی دیوارها مشغول شوید.

عناصر روشنایی

عناصر روشنایی دیوار حیاط

از روشنایی و بازی با نور در دیوارها استفاده کنید، می‌توانید با نصب انواع چراغ‌ها بر روی دیوارها شروع کنید. سعی کنید از سیم کشی استاندارد یا ولتاژ کم بهره ببرید، این مورد از یک سو به صرفه‌جویی در هزینه برق و از سویی دیگر به حفظ ایمنی کمک می‌کند. برای این منظور بهتر است عایق مناسب را برای سیم کشی انجام دهید. ایده دیگر این است که چراغ‌ها (چراغ به نام دفنی) را در کف حیاط و در نزدیکی دیوارها قرار دهید تا نور آنها به صورت عمودی از پایین به بالا بتابد.

آب نما

آب نما در حیاط

محوطه سازی ساختمان نقش به سزایی در زیبایی آن دارد. آب نماهای دیواری را معمولاً می‌توانید بر حسب اندازه دیوارها با ابعاد مشخصی ایجاد کنید. مزیت وجود آب نما، ایجاد پویایی فضا و تغییر دیوار از حالت سکون به حرکت است. همچنین زمانی صدای حرکت آب نما نیز به تنهایی به آرامش ذهنی افراد کمک می‌کند. برای ساخت آب نما نیاز به سیستم لوله کشی دارید، ولی به طور کلی سعی کنید محل آب نما را در جایی که آلاچیق کوچکی درست کرده اید و یا اصلاً در دیواری تعبیه کنید که بیشتر به عنوان نقطه کانونی دید افراد قرار گیرد.

شبکه سازی

شبکه سازی

این اصطلاح به معنای ایجاد شبکه‌ای چوبی یا سیمی است که به عنوان پشتیبان برای رویش گیاهان بر روی دیوار، ساخته می‌شود. از مزایای استفاده از شبکه سازی دائمی این است که اگر به درستی طراحی و ساخته شود به ظاهر دیوارها نمایی زنده می‌بخشد. در صورت رشد تاکستان‌های سالانه یا برگریز، شبکه سازی ممکن است راه‌حلی جذاب باشد، که باعث می‌شود دیوارها از حالت لخت بودن بیرون بیایند. همچنین می توانید برای آویزان کردن گیاهان روی دیوار از ظروف و براکت‌های تزئینی جداگانه استفاده کنید. از ترکیبی از گیاهان بالارونده و یا آویزان استفاده کنید.

تزئینات

تزئینات حیاط

تزئینات ساختمان می‌تواند شامل بسیاری از مجسمه‌ها، پلاک‌ها و کتیبه‌ها باشد که در فضای باز استفاده می‌شود. مواردی را انتخاب کنید که مطابق با سبک مورد علاقه و نحوه طراحی حیاط شما باشد. از مجسمه‌ها و آثار تزئینی در گوشه‌های حیاط (محل تلاقی دو دیوار) و یا در دو طرف در ورودی استفاده کنید. به طور کلی از مجسمه‌ها به تعداد کمتری استفاده کنید، بیشتر سعی کنید از گیاهان، رنگ و نورپردازی بهره ببرید.

میکروکلایمت

برای تغییر هوای داخل حیاط جهت رشد بهتر گیاهان می‌توان از روش آبیاری میکروکلایمت استفاده کرد. محافظت از دیواره‌ها و حرکت هوای داخل حیاط محدود به میکروکلیمت‌های خاص خواهد بود. اگرچه خطر یخ زدگی یا آسیب دیدگی از طریق باد به میزان کمتری وجود دارد، ولی ممکن است به دلیل گردش هوای نامناسب هوا و کمبود نور خورشید احتمال بروز قارچ بیشتر باشد.

نکات مهم در طراحی دیوار حیاط

نکات مهم در طراحی دیوار حیاط

1- حیاط های کوچک را انباشه از انواع وسائل مختلف نکنید. پر کردن یک حیاط با گلدان‌ها و مجسمه‌ها باعث می‌شود تا هیچ المانی به خوبی دیده نشود و فضا تنگ و محصور شده به نظر برسد. بنابراین در مورد استفاده از آنچه در حیاط خانه قرار می دهید به درستی فکر کنید. در این راستا دیوارها را نیز غرق در رنگ و نور کنید، هر عنصری باید در تناسب و تعادل قرار گیرد.

2- آفتاب را ردیابی کنید تا در روز به نحوه طراحی دیوار حیاط کمک شایانی کند. تابیدن آفتاب در روز بر روی یک آب نمای در یک طرف دیوار ممکن است منظره زیبایی ایجاد نکند. بهتر است بر روی دیواری که گیاهان را به صورت شبکه سازی قرار داده‌اید، نور آفتاب بتابد.

3- محل تلاقی بین دیوارها و کف را تا حد ممکن مخفی کنید. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود حیاط اغلب نمایی یکپارچه به خود بگیرد. برای این منظور سعی کنید از گیاهان یا باغچه کوچک باریک در امتداد دیوار برای پوشاندن این نقطه تلاقی استفاده کنید.

4- از آنجا که احتمالاً چمن کاری در منطقه وجود ندارد در نحوه چیدمان سنگ فرش خود، به ویژه با تزریق استفاده شده دقت کنید. در یک فضای کوچک، خطوط ایجاد شده توسط تزریق می‌توانند به مهم‌ترین ویژگی حیاط تبدیل شوند. یک قاعده کلی خوب برای تزریق این است که یک سایه سبک‌تر از صفحات سنگی بکشید و کمی آن را ببندید.

5- از گیاهان داخل ظروف می‌توان برای ایجاد فضای قابل استفاده (بیشتر برای ایجاد آلاچیق و یک فضای نشیمن با چندین صندلی راحتی) در داخل حیاط استفاده کرد. یک راه برای این کار، قرار دادن آن‌ها در لبه‌های کناری دیوارها و در بین گروه‌بندی گیاهان بزرگ‌تر است.

اهمیت طراحی دیوار حیاط

اهمیت طراحی دیوار حیاط

حیاط، فضای بین داخل و بیرون از خانه است؛ اینجا محیطی است که شما برای آرامش، بازی کودکان و یا اصلاً یک هواخوری ساده استفاده می‌کنید؛ پس چرا نباید ظاهر آن را در نهایت زیبایی تزئین کنید؟ دیوارهای حیاط به عنوان عناصر عمودی و حفاظی حریم حیاط، نقش اساسی را در این موضوع بازی می‌کنند. می‌خواهیم دیوارهای کِسِل و بی‌روح، دورتادور ما را احاطه نکنند، انتظار ما این است که آنها به احساسات‌مان پاسخ روشن دهند. از این رو، توجه به طراحی دیوار حیاط بیش از هر اعمال بیرونی دیگری، ریشه در روان انسان برای زیباتر کردن محیط زندگی‌اش دارد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا