کف

 کفپوش سه بعدی چیست؟ مراحل اجرا + مزایا و معایب آن

کفپوش سه بعدی یکی از کفپوش‌های پرطرفدار در سال‌های اخیر شده است و بسیاری از این کفپوش برای پوشش کف خانه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، سالن‌های ورزشی و … بهره می برند که بی‌راه هم نیست. در این مطلب قصد داریم به معرفی کفپوش سه بعدی، مراحل نصب آن و مزایا و معایب آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کفپوش سه بعدی چیست؟

کفپوش سه بعدی به طور کلی از سه بخش رزین اپوکسی لایه زیرین، تصویر سه بعدی و لاک رزین اپوکسی لایه رویی تشکیل شده است. کفپوش سه بعدی را تصویر سه بعدی در لایه میانی، سه بعدی می‌کند و لایه‌های زیر و رو اپوکسی معمولی هستند که در بسیاری از کفپوش‌ها به کار برده می‌شوند. اپوکسی از ترکیب رزین و هاردنر با نسبت دو به یک تولید و با قرار گرفتن در مجاورت هوا به سرعت خشک و سخت می‌شود.

مراحل نصب کفپوش سه بعدی چگونه است؟

کفپوش سه بعدی معمولا در محل آماده و اجرا می‌شود و مانند دیگر کفپوش‌ها قابلیت نصب ندارد به این معنی که در جایی ساخته نمی‌شود و سپس در محل نصب شود. کفپوش سه بعدی پس از انتخاب طرح مورد نظر و اندازه‌گیری‌های صورت گرفته توسط متخصص اجرا می‌شود که در ادامه به صورت جزئی به شرح مراحل آن می‌پردازیم.

آماده سازی کف محل نصب کفپوش سه بعدی

در این مرحله پس از اندازه‌گیری دقیق ابعاد کف محلی که قرار است کفپوش در آن نصب شود؛ اقدام به آماده سازی زیر کار می شود که به ترتیب زیر است.

جرم‌گیری و پاک‌سازی زیرکار

برای این کار ابتدا باید کف را تمیز و عاری از هر گونه جرم و کثیفی کرد. برای محل هایی مانند خانه شستشو با آب و پودر ماشین لباسشویی کفایت می کند ولی برای محلهایی که مواد شیمیایی و روغن در آن ریخته شده است نیاز به استفاده از شوینده های قوی تر مانند جوهرنمک به نسبت مساوی با آب احتیاج است. برای از بین بردن چربی‌ها هم می‌توانید از چربی گیر یا از روش سوزاندن با شعله استفاده کنید سپس سطح را با شوینده‌های معمولی بشویید.

درزگیری و پر کردن فرورفتگی‌ها

مرحله بعد از پاکسازی، درزگیری است. برای درزگیری شکستگی‌ها و درزهای کم‌تر از 3 میلی‌متر از بتونه اپوکسی استفاده می‌شود و برای پوشاندن درزهای بزرگتر از 3 میلی‌متر از گروت اپوکسی بهره گرفته می‌شود. به یاد داشته باشید که استفاده از بتونه‌های کناف، بتونه معمولی و یا سیمان‌کاری راه درست و استانداری برای درزگیری زیرکار کفپوش سه بعدی نیست.

زبرکردن و ساب زدن زیرکار

پس از شستشوی کف و درزگیری باید به زبرسازی کف اقدام شود. رزین اپوکسی لایه زیرین بر روی کف زبر بهترین عملکرد و چسبندگی را دارد. به یاد داشته باشید که اگر کف محل اجرای کفپوش سه بعدی سرامیک یا سنگ باشد باید ابتدا به وسیله دستگاه ساب (فرز) صیقل و لعاب کفپوش از بین برود و سطح کاملا زبر شود تا رزین اپوکسی لایه زیرین کاملا به آن بچسبد. در این مرحله کف را هم تراز می‌کنند تا در ادامه کار اپوکسی به صورت یکنواخت در همه سطح پخش شود.

زبر کردن و تراز کردن زیرکار کفپوش سه بعدی

اجرای پرایمر

پرایمر ماده‌ای است که پیش از اجرای رزین اپوکسی لایه زیرین بر روی زیرکار اجرا می‌شود و به طور کلی دو هدف را دنبال می‌کند. با اجرای پرایمر درز و شکاف‌های زیرکار اشباع می‌شوند و از هدر رفت رزین اپوکسی جلوگیری می‌شود. درثانی پرایمر مانند یک چسب عمل می‌کند و باعث افزایش چسبندگی رزین اپوکسی لایه زیرین به کف یا زیرکار می‌شود.

پرایمر را نباید در حجم زیاد اجرا کرد چون عملا خشک نمی‌شود. برای اجرای پرایمر بهتر است از یک غلتک حوله‌ای تمیز استفاده شود و پس از آن تا حدود 10 ساعت فرصت داده شود تا کاملا خشک شود.

اجرای پرایمر اپوکسی پیش از اجرای کفپوش سه بعدی

اجرای لایه رزین اپوکسی زیرین

پس از خشک شدن پرایمر لایه اپوکسی زیرین اجرا می‌شود که برای این کار ابتدا باید ضخامت لایه زیرین با توجه به نیاز و موارد مصرف محل اجرا متفاوت است، انجام شود. به طور مثال ضخامت اجرای اپوکسی زیرین در خانه ها بسیار کمتر از کارخانه‌ها و سالن‌های ورزشی است. در خانه‌ها وزن زیادی روی کفپوش سه بعدی وارد نمی‌شود و ماشین و ادوات سنگین روی آن حرکت نمی‌کنند؛ پس نیازی به لایه اپوکسی زیرین با ضخامت بالا نیست.

اجرای لایه رزین زیرکار

تخمین مقدار رزین و هاردنر مورد نیاز

پس از تصمیم‌گیری درباره ضخامت لایه زیرین اپوکسی و دانستن مساحت محل اجرا می‌توان با ضرب کردن این دو عدد در هم حجم مخلوط رزین و هاردنر را تخمین زده و تهیه کرد. در استفاده از مخلوط باید سرعت عمل دشت زیرا رزین تا 40 دقیقه مخلوط شدن با هاردنر شکل ظرف را به خود می‌گیرد.

پس از مخلوط کردن رزین و هاردنر با هم، مخلوط را روی محل اجرا ریخته و اجازه می‌دهیم تا کاملا خشک شود. معمولا تا اجرای لایه بعدی به لایه زیرین 24 ساعت زمان برای خشک شدن داده می‌شود.

اجرای عکس سه بعدی

طبق استانداردهای شرکت ابداع کنند کفپوش سه بعدی، عکس سه بعدی با کیفیت باید روی کاغذ مخصوص یا پارچه چاپ شود تا چسبندگی خوبی با دو لایه زیری و رویی برقرار کند. متاسفانه در ایران برخی از شرکت‌های ارائه دهنده کفپوش سه بعدی از تصاویر سه بعدی چاپ شده روی پلاستیک بهره می‌برند و چون رزین به پلاستیک نمی‌چسبد بعد از مدتی کفپوش خراب شده و بلا استفاده می‌شود. لذا باید برای ماندگاری بیشتر کفپوش سه بعدی از تصاویر با کیفیت چا شده روی پارچه و کاغذ مخصوص بهره‌گیری شود.

البته لازم به یادآوری است که برای داشتن یک کفپوش سه بعدی می توان به جای تصویر سه بعدی از دیگر وسایل مانند سکه، صدف، چوب،گل و … نیز استفاده کرد.

اجرای لاک اپوکسی، لایه رویی کفپوش سه بعدی

در این مرحله دوباره ضخامت مورد نظر اندازه‌گیری می‌شود و با توجه به مساحت محل اجرا، حجم رزین و هاردنر تخمین زده می‌شود و روی تصویر سه بعدی ریخته می‌شود. این لایه برای بیشتر عمق دادن به تصویر و محافظت از آن اجرا می‌شود تا در نهایت یک کفپوش سه بعدی با ماندگاری بالا حاصل شود. پس از اجرای لایه رویی لاک اپوکسی و خشک شدن آن با استفاده از دستگاه‌های ساب زن، سطح کار کاملا صیقلی می‌شود.

ساب زدن لاک اپوکسی برای ایجاد سطح صیقلی

مزایای کفپوش سه بعدی چیست؟

  • کفپوش سه بعدی یا به طور کلی کفپوش اپوکسی مقاومت بالایی در برابر ضربه، مواد شیمیایی و تا حدی سایش دارند.
  • به راحتی شسته می‌شوند و به مواد شوینده واکنش نشان نمی‌دهند. استفاده از بخارشور در آن‌ها بلامانع است زیرا مقاومت خوبی در برابر آب و گرما دارند.
  • سطح این نوع کفپوش صیقلی و بدون درز و شکاف است و این در حالتی است که این سطح ضد لغزش و سُرش است.
  • مقاومت خوبی در برابر تغییرات دمایی دارند.
  • کفپوش‌های سه بعدی و به طور کلی کفپوش‌های اپوکسی با سطوح بتنی و فلزی چسبندگی خوبی دارند.
  • ماندگاری بالا و زیبایی منحصر به فرد کفپوش‌های سه بعدی و قابلیت سفارشس سازی هم از دیگر مزایای این نوع کفپوش‌ها است.

معایب کفپوش‌های سه بعدی کدام است؟

  • شاید بزرگ‌ترین ایراد کفپوش سه بعدی هزینه بیشتر آن نسبت به دیگر کفپوش‌ها است ولی با توجه به زیبایی منحصر به فرد و ماندگاری بالا و عدم نیاز به ترمیم در صورت اجرای صحیح، در ادامه استفاده از آن، هزینه‌ها جبران شود.
  • دیگر ایراد کفپوش سه بعدی متوجه فرد اجرا کننده است که می‌تواند برای سلامتی وی زیان آور باشد. در هنگام مخلوط کردن رزین و هاردنر گازی متساعد می‌شود که می‌تواند در صورت تماس‌های متوالی موجب ناراحتی‌های تنفسی شود. بهتر است در هنگام کار با رزین از ماسک فیلتر دار استفاده شود.
  • ترمیم پرهزینه و سخت در صورت وارد آمدن ضربه سنگین به کفپوش سه بعدی هم از معایب آن است.
  • عدم قابلیت اجرای آن برای خانه‌هایی که سیستم گرمایش از کف دارند، زیرا گرما به مرور کیفیت تصویر سه بعدی را پایین می‌آورد.
  • در صورت نفوذ آب به دورن لایه‌های اپوکسی، تساعد گازهایی باعث تورم آن می‌شود که با اجرای صحیح و استاندارد این کفپوش این مشکلات نیز پیش نخواهد آمد.

سخن آخر

کفپوش سه بعدی در واقع یک نوع کفپوش اپوکسی با یک تصویر سه در میان لایه های اپوکسی است. معمولا از این کفپوش برای پوشش کف، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، آپارتمان‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، منازل و … استفاده می‌شود. این نوع کفپوش مقاومت زیادی در برابر ضربه، مواد شیمیایی و نور خورشید دارد. قابلیت سفارشی سازی و طرح و رنگ‌های نامحدود این نوع کفپوش باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد.

مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام ویکی ساختمون کارهای اجرایی انجام نمی دهد.
      برای سفارش اجرای کفپوش سه بعدی بهسامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا مراجعه کنید.
      https://kargosha.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا