معماری و زندگی

جاذبه های گردشگری تهران در پاییز ، خزان‌ترین های پایتخت

جاذبه های گردشگری تهران در پاییز هر ساله مورد استقبال بسیاری از مسافران داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد، زیرا آنها پایتخت ایران را نقطه شروعی برای درک راز و رمزهای این کشور ناشناخته می‌‍دانند.

با اینکه روز به روز به شلوغی تهران افزوده می‌شود و نسبت به گذشته از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب بی‌رویه گسترش می‌یابد! ولی این شهر پهناور در پای رشته کوه‌های البرز، در فصل پاییز بخش دیگری از زیبایی‌هایش را به نمایش می‌گذارد.

هر منطقه از پایتخت ایران، فرهنگ و جاذبه های خاص خود را ارائه می‌دهد تا جایی که می‌توان تفاوت‌های هر کدام را به وضوح مشاهده کرد. ما می‌خواهیم در فصل برگ ریزان یک به یک جاهای دیدنی تهران را معرفی کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

جاذبه های گردشگری تهران در پاییز

سفر و گشت‌وگذار در هر فصل در تهران، حال و هوای خاص خود را دارد، به ویژه اگر در پاییز و در خنکی هوا بتوان فرصتی را برای دیدن مکان‌های دیدنی این کلان شهر اختصاص داد. اما تفاوت‌های گوناگون فرهنگی در تهران باعث شده است بیش از گذشته، دیدن جاذبه‌های آن احساس شود.

درکه

جاذبه های گردشگری تهران در پاییز

درکه در شمال شهر تهران در امتداد رودخانه‌ای زیبا در نزدیکی اوین و ولنجک قرار دارد. در طول مسیر درکه می‌توان بسیاری از چشم‌اندازهای منحصربه فرد آن را مشاهده کرد و از میان خانه‌های قدیمی خود را به مسیرهای اصلی کوهپایه‌ای تا بالاترین نقطه رساند. در حالی که در درکه هستید، از این فرصت استفاده کنید که در عین لذت بردن از طبیعت، به ورزش کردن و کوهنوردی نیز بپردازید.

همچنین در طول مسیر می‌توانید بسیاری از رستوران‌ها و استراحتگاه‌ها را مشاهده کنید و جهت استراحت بر روی تخت‌هایی که با فرش‌های رنگین زینت داده شده‌اند بنشینید. در پاییز و فصول سرد سال می‌توانید خود را برای نوشیدن یک لیوان چای مهمان کنید و با بازیابی انرژی مسیر پیاده روی را دوباره ادامه دهید.

پل طبیعت

به راحتی می‌توان فهمید که چرا این پل عابر پیاده چند طبقه که توسط معمار ایرانی لیلا عراقیان طراحی شده است، جوایز زیادی کسب کرده است. در پل طبیعت پیاده رویی به طول ۲۷۰ متر که پارک طالقانی و پارک آب و آتش را به یکدیگر متصل کرده است وجود دارد.

این پل فضایی سرگرم‌کننده در فراز بزرگراه شهید مدرس است که در فصل پاییز منظره‌ای عالی از افق شمال تهران را در مقابل کوه‌های البرز در غروب خورشید نمایان می‌کند. در طبقات پایین این پل رستوران‌های مناسبی قرار دارند، همچنین مکان‌های زیادی برای نشستن و معاشرت نیز وجود دارند که باعث شده است پل طبیعت به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تهران در پاییز شناخته شود.

مجموعه تاریخی – فرهنگی نیاوران

در کوهپایه‌های البرز کاخی قرار دارد که محمدرضا شاه پهلوی و خانواده‌اش بیش ۱۰ سال آخر حکومت سلطنتی خود را در آن گذراندند. این باغِ ۵ هکتاری دارای شش موزه جداگانه است که بهترین آنها کاخ نیاوران می‌باشد که در سال ۱۹۶۰ بنا گشته شده است. این باغ به ویژه در فصل پاییز بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

به غیر از کاخ نیاوران، می‌توانید کاخ صاحبقرانیه را نیز کاوش کنید. غرفه احمد شاهی، اقامتگاه رضا پهلوی در زمان ولیعهد بودن، موزه اتومبیل که مجموعه کوچکی از وسایل نقلیه بسیار زیبا را در خود جای داده است، همه و همه بخشی از این مجموعه زیبا هستند. این مکان دارای تعدادی موزه از جمله گالری جهان و موزه کتابخانه امپریال نیز است.

دربند

جاذبه های گردشگری تهران در پاییز

سه کیلومتری بعد از میدان تجریش جاده دیگر به پایان می‌رسد و تبدیل به مسیری می‌شود که یک دره صخره‌ای باریک با رودخانه‌ای با آب روان از میان آن می‌گذرد. این مسیر دنباله دار و زیبا که دربند نام دارد، از چایخانه‌ها‌، رستوران‌ها و غرفه‌های میوه‌فروشی انباشته است.

اما عاملی که این منطقه را بیش از بیش معروف کرده است، هوای عالی و فضای طبیعی آن می‌باشد. دربند در هر فصلی زیبا است، ولی پیشنهاد ما دیدن این منطقه در پاییز است. در فصل برگ ریزان می‌توان چشم‌اندازی زیبا از مسیر دربند را مشاهده کرد و هوای تازه آن را نفس کشید.

پارک جمشیدیه

جاذبه های گردشگری تهران در پاییز

پارک جمشیدیه در شمالی‌ترین منطقه تهران و در یک پارک بزرگ در پای کوه‌های البرز در خیابان نیاوران واقع شده است. هوای تازه و فضای طبیعی جمشیدیه، هر فردی را به خوبی جذب می‌کند؛ فقط کافی است یک دوربین عکاسی در دست داشته باشید و از چهره زیبای پاییز در این پارک عکسی به یادگار بگیرید.

هر چه از جمشیدیه بالا می‌روید، مناظر طبیعی زیباتر می‌شوند، اما اگر حال پیاده‌روی ندارید، نقاط خوبی برای پیک نیک و نوشیدن چای در این پارک وجود دارد. به ویژه در ماه پاییز، هنگامی که اغلب اولین بارش پاییزی را مشاهده می‌شود، پارک جمشیدیه جلوه‌ای بی‌همتا پیدا خواهد کرد.

کاخ گلستان

جاذبه های گردشگری تهران در پاییز

افتخارات و افراط و تفریط‌های حاکمان قاجار در این مجموعه از بناهای باشکوه که با کاشی‌های زیبا تزئین شده‌اند، بسیار دیدنی هستند. بلیط‌های جداگانه‌ای برای نه بخش مختلف در کاخ گلستان وجود دارد که باید آنها را خریداری کنید. آنهایی که ارزش پرداخت هزینه اضافی بلیط را دارند، تالارهای اصلی هستند که شامل تالار آینه‌های دیدنی و نگارخانه (گالری نقاشی ایران) است.

اگرچه یک ارگ از دوره صفویه در این باغ وجود دارد، اما ناصرالدین شاه قاجار، تحت تأثیر آنچه از کاخ‌های اروپایی دیده بود، این کاخ را بنا کرد. کاخ گلستان در ابتدا بسیار بزرگ‌تر بود و بخش‌های داخلی و بیرونی آن شامل ادارات، وزارتخانه‌ها و محوطه‌های خصوصی درباریان بود، اما چندین ساختمان اطراف آن بعدها تحت سلطه پهلوی‌ها درآمدند.

بازار تجریش و امام‌زاده صالح

بازارچه‌ای قدیمی و کوچک در نزدیکی میدان تجریش و در همجواری امام زاده صالح، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تهران در پاییز است. بازار رنگارنگی که سرشار از تنوع محصولات، اعم از میوه‌ها و سبزیجات تازه، پارچه فروشی، صنایع دستی و پوشاک را در دل خود جای کرده است.

وجود رستوران‌های مختلف نیز می‌تواند برای صرف ناهار یا شام در داخل بازار بسیار هیجان‌انگیز باشند. در پاییز می‌توانید از چای‌خانه و قهوه‌خانه‌های بازار برای گرم شدن یک لیوان چای دبش نوش جان کنید. همچنین ارزش دیدن حرم خیره‌کننده امامزاده صالح را نیز از دست ندهید.

بام تهران (توچال)

جاذبه های گردشگری تهران در پاییز

توچال نزدیکترین مرز بین کوه و شهر تهران است که مساحتی بیش از ۱۲ کیلومتر دارد. بلندترین قله خط‌الرأس با ارتفاعی در حدود ۳۹۳۳ متر نیز توچال نام‌گذاری شده است. اما چرا یک کوه باید اینقدر مورد توجه قرار گیرد؟ پاسخ را می‌توان به ماهیت تفریحی و ورزشی این مکان نسبت داد.

توچال شامل یه مسیر پیاده‌روی است که دارای ایستگاه‌های مختلف می‌باشد، همچنین وجود یک پیست اسکی عالی و طولانی‌ترین تله کابین تهران نیز از جاذبه‌های این منطقه است. بام تهران کمتر از یک ساعت با مرکز تهران فاصله دارد (در نبود ترافیک!) و تنها از طریق یک مسیر از سمت خیابان ولنجک قابل دسترس است.

پارک ملی لار

پارک ملی لار، منطقه‌ای حفاظت شده است که مرز استان مازندران را از استان تهران جدا می‌کند. پارک لار واقع در پای کوه دماوند، مرتفع ترین قله ایران واقع شده است که ترکیبی خیره‌کننده از مناظر طبیعی منحصر به فرد و یک اکوسیستم فوق‌العاده غنی است. این پارک بیش از ۷۴۰۰۰ هکتار از اراضی پای کوه‌های بلند البرز و دره‌های عظیم سرسبزش را پوشش می‌دهد.

لار دارای بزرگترین دره کشور، زیستگاه بسیاری از پستانداران بزرگ از جمله گراز وحشی، گرگ خاکستری و پلنگ است. سد لار، یکی از سدهای مرتفع جهان، از جاذبه‌های دیگر این منطقه است که مناظر کمیاب به ویژه برای عکاسی را ارائه می‌دهد. در فصل پاییز، نمی‌توان در برابر وسوسه پیاده‌روی در میان این بوم نقاشی طبیعی مقاومت کرد. پیش از عزیمت به تهران با خاطرات بسیار خوبی از منطقه لار باز خواهید گشت.

کلام آخر

بهترین جاذبه های گردشگری تهران در پاییز را یک به یک معرفی کردیم، اما باید بدانید به غیر این مناطق، تهران دارای جاهای دیدنی دیگری هستند که می‌توان در فصل زیبای پاییز آنها را نیز بازدید کرد. با اینکه پاییز فصلی توریستی در تهران و دیگر شهرهای کشور نیست، ولی سفر در فصل برگ ریزان می‌تواند چهره‌ای دیگر از تهران بزرگ را نمایان سازد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا