ماشین آلات و تجهیزات

اره آتشی چیست : کاربردها و نکات ایمنی در هنگام استفاده از آن

اره آتشی چیست؟ در این مقاله از ویکی‌ساختمون قصد داریم تا یک دستگاه صنعتی را با نام اره آتشی به شما معرفی کنیم. اره آتشی بیشترین کاربرد را در صنایع برش چوب و فولاد دارد که خود از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی به حساب می‌آیند.

 اره آتشی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی های اره آتشی چیست

اره آتشی چیست؟ اره آتشی از جمله وسایل و تجهیزات صنعتی به حساب می‌آید که برای برش سریع و دقیق قطعات به صورت مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلف اره‌های آتشی با توجه به نیازهای مختلف صنعتی و ساختمانی تولید می‌شوند.

اره‌های آتشی دارای یک میز کار هستند که مجهز به گیره‌ی نگهدارنده است. قطعاتی که می‌خواهد برش زده شوند درون این گیره محکم شده تا عملیات برش‌کاری به دقت انجام گیرد.

مطلب پیشنهادی: ابزارآلات ساختمانی، معرفی 24 ابزار پرکاربرد ساخت و ساز

یکی از ویژگی‌های جالب اره‌های آتشی این است که به منظور جلوگیری از کند شدن اره، آن را در هنگام حرکت برگشت و بازگشت به نقطه شروع بالاتر از سطح کار حرکت می‌دهند.

بد نیست بدانید که لق زدن قطعه در گیره‌ی نگهدارنده می‌تواند منجر به شکستن تیغه اره آتشی شود. در صورت شکستن تیغه چه اتفاقی می‌افتد؟ دستگاه به طور خودکار متوقف می‌شود. زیرا اره‌های آتشی دارای کلید ایمنی اتوماتیک هستند. این کلید با متوقف نمودن ادامه کار دستگاه مانع از آسیب ناشی از شکستن تیغه می‌گردد.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از اره آتشی چیست؟

ایمنی اره آتشی

در این بخش از مقاله به طور خلاصه برخی از نکات مهم و ضروری در هنگام کار با اره آتشی را مرور می‌کنیم.

  1. استفاده از دستکش، عینک، لباس کار و کفش ایمنی به منظور محافظت از شخص در هنگام استفاده از اره آتشی ضروری است.
  2. در هنگام روشن بودن دستگاه از تنظیم گیره و یا باز کردن آن پرهیز شود.
  3. مجهز بودن دستگاه به سیستم ارتینگ به منظور جلوگیری از برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی ضروری است.
  4. روغن کاری دستگاه باید به طور منظم انجام بگیرد.
  5. بهتر است برش‌کاری با سرعت بیش از اندازه انجام نگیرد.
  6. براده‌های حاصل از برش‌کاری باید با برس مخصوص و پس از خاموش نمودن دستگاه جمع‌آوری گردد.
  7. رعایت کلیه اصول ایمنی در هنگام حمل بار و کار با دستگاه اره آتشی ضروری بوده و بهتر است که توسط متخصصین آموزش‌دیده انجام شود.

مشخصات فنی اره آتشی چیست؟

اره آتشی چیست

اره آتشی که با نام اره پروفیل‌بُر نیز شناخته می‌شود انواع مختلفی دارد. اره آتشی تک فاز،  اره آتشی سه فاز و اره آتشی مخصوص برش تیرآهن از جمله انواع اره آتشی هستند که از نظر قدرت، دور موتور، طول برش و حداکثر قطر تیغ اره با یکدیگر تفاوت دارند. وزن دستگاه های اره آتشی برای اندازه های مختلف متفاوت است اما به طور کلی این دستگاه‌ها معمولا وزنی بین 150 تا 350 کیلوگرم دارند.

مطب پیشنهادی: جدیدترین ماشین آلات ساختمانی + معرفی انواع رایج ماشین آلات

کاربردهای اره آتشی چیست؟

کاربردهای اره آتشی چیست؟

امروزه با توجه به تنوع و توسعه‌ی صنعت و محصولات صنعتی، اره آتشی کاربرد بسیار زیادی در صنایع پیدا کرده است. صنعت ساختمان نیز از جمله صنایعی‌ست که در آن استفاده از این تجهیزات صنعتی کاربرد فراوانی دارد. چرا که در این صنعت چه در فرآیند زیرسازی و سفت کاری ساختمان و چه در مراحل داخلی و نازک کاری آن همواره با برش قطعات از جمله قطعات فولادی، چوبی و سایر پروفیل‌های صنعتی سروکار داریم.

از این رو به دلیل راحتی و آسایش و همچنین افزایش سرعت و کاهش اتلاف وقت، دیگر از روش‌های سنتی برای برش‌کاری استفاده نمی‌شود و روش‌های سنتی جای خود را به استفاده از تجهیزات صنعتی برش‌کاری از جمله اره آتشی داده است.

قیمت اره آتشی چقدر است؟

قیمت اره آتشی

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این دستگاه انواع مختلفی دارد و قیمت آن با توجه به اینکه چه نوع دستگاهی با چه مشخصات و قابلیت‌هایی خریداری می‌کنید متفاوت خواهد بود.

در وقت خرید اره آتشی به این نکات دقت کنید!

تازه کارهایی که می‌خواهند یک دستگاه برش آتشی بخرند همیشه می‌پرسند که نکات مهم و قابل توجه در هنگام خرید اره آتشی چیست؟ ما در ادامه به چند نکته‌ی مهم در این خصوص اشاره کرده‌ایم:

  1. پیشنهاد می‌کنیم که یک دستگاه اره آتشی با توان و دور موتور بالا بخرید.
  2. دقت کنید که دستگاه شما باید قادر به برش در بیشترین سایز ممکن باشد.
  3. اگر می‌خواهید دستگاهی با کارایی بالا بخرید حواستان باشد که دستگاه شما قادر به استفاده از تیغ اره‌های بزرگ نیز باشد.
  4. همچنین تیغ اره‌های یک دستگاه اره آتشی ایده‌آل باید بتوانند در دماهای بالا بدون هیچ مشکلی کار کند.
  5. توصیه می‌کنیم که در هنگام خرید به جنس بدنه دستگاه، کیفیت قطعات و تطبیق آن‌ها با استانداردهای جهانی دقت کنید تا در نهایت دستگاهی با کیفیت و طول عمر بالا داشته باشید.
  6. در نهایت حواستان باشد که دستگاه شما شامل گارانتی، خدمات پشتیبانی فنی، تامین خدمات یدکی و خدمات پس از فروش باشد.

سخن آخر

در این مقاله از ویکی‌ساختمون سعی کردیم تا پاسخ جامعی به این سوال دهیم که اره آتشی چیست؟ با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره ویژگی های اره آتشی مشخصات فنی و کاربردهای آن، نکات ایمنی در هنگام استفاده از این وسیله و همچنین نکات قابل توجه در هنگام خرید آن را به دست می‌آورید که برایتان مفید است. اگر شما نیز تجربه خرید و یا استفاده از این وسیله را دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ویکی‌ساختمون به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا