فضاهای داخلی

طرح اپن آشپزخانه ؛ کانتر آشپزخانه را با چه متریالی بسازیم؟

کانتر، پیشخوان آشپزخانه یا به اصطلاح اپن آشپزخانه یکی از قسمت‌های آشپزخانه است که کاربرد زیادی دارد. در هنگام آشپزی غذا روی آن تهیه می‌شود، معمولا صبحانه یا وعده‌های غذایی سبک نیز روی آن صرف می‌شود. در این مقاله نگاهی داریم بر انواع طرح اپن آشپزخانه و انواع متریالی که با آن می‌توان اپن آشپزخانه را ساخت. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

نگاهی بر سرگذشت طرح اپن آشپزخانه

در گذشته آشپزخانه‌ مانند هر اتاق دیگری در خانه دارای چهار دیوار و یک ورودی بود. با گذشت زمان معماران آشپزخانه‌هایی را طراحی کردند که دو طرف آنها دیوار داشت و دو طرف دیگر بدون دیوار بود و از یک طرف به فضای نشیمن و از طرف دیگر نیز به اتاق غذاخوری منتهی می‌شد. آشپزخانه با اتاق‌های دیگر را به وسیله کانتر، پیشخوان یا به اصطلاح اپن آشپزخانه جدا می‌شد. متاسفانه این معماری مانند بسیاری معماری‌های دیگر، ناقص به ایران منتقل شد و به تازگی به شکل اصلی خود ساخته می‌شود.

انواع طرح اپن آشپزخانه کدام‌اند؟

اپن آشپزخانه به طور کلی دارای دو کاربری میز غذاخوری برای صرف وعده‌های سبک غذایی مانند صبحانه و میز تهیه غذا است. کانتر یا پیشخوان در حد فاصل بین آشپزخانه و اتاق نشمین یا ناهارخوری قرار دارد. اگر آشپزخانه بزرگ باشد این پیشخوان تنها مخصوص غذاخوردن خواهد بود و یک جزیره در وسط آشپزخانه به منظور تهیه غذا تعبیه می‌شود. ولی اگر آشپزخانه متراژ بالایی نداشته باشد، اپن آشپزخانه با دو کاربری غذاخوری و میز تهیه غذا در وسط آشپزخانه یا حدفاصل بین آشپزخانه و اتاق نشمین قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی انواع پیشخوان آشپزخانه با استفاده از متریال مختلف می‌پردازیم.

طرح اپن آشپزخانه جزیره ای چوبی

طرح اپن آشپزخانه کناف

طرح اپن آشپزخانه بیشتر در ایران اجرا می‌شود و در سایر نقاط دنیا طرفدار ندارد. ابتدا با استفاده از متریالی مانند آجر، ملات و سیمان بدنه اپن ساخته می‌شود و سپس با استفاده از کناف طراحی روی آن آورده می‌شود که به منظور تزیین اپن است. بهتر است طرح اپن آشپزخانه با طرحی کناف سقف و دیوارهای آشپزخانه و اتاق نشیمن که نزدیک آشپزخانه است، همخوانی داشته باشد. معمولا این طرح به سمت اتاق نشیمن زده می‌شود تا نمای بهتری از فضا را به نمایش بگذارد.

طرح اپن آشپرخانه چوبی

استفاده از چوب برای کانتر یا اپن آشپزخانه از زمانی که معماری آشپزخانه اپن روی کار آمد، مرسوم بود. در طراحی کانتر چوبی آشپزخانه در آشپزخانه‌های بزرگ معمولا یک سینک کوچک نیز برای شستشوی دست و یا میوه‌ها تعبیه می‌شود و بخش غذاخوری از بخش آشپزی با یک اختلاف ارتفاع بیست یا ده سانتی‌متری جدا می‌شود. زیر بخش بلند پریز برق به منظور استفاده از لوازم آشپزی برقی مانند مخلوط یا غذاساز نیز نصب می‌شود. مزیتی که طرح اپن آشپزخانه چوبی نسبت به کنافی دارد، قابلیت جابجایی آن است. معمولا از کانتر چوبی در خانه‌هایی با سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک یا روستیک استفاده می‌شود. اپن آشپزخانه می‌تواند تماما از چوب و یا مخلوطی از دو یا چند متریال باشد.

اپن آشپزخانه چوبی

طرح اپن آشپزخانه سنگی

این طرح برای ساخت اپن آشپزخانه خانه باغ‌ها، ویلاها و خانه‌های روستایی بسیار مناسب است. در طرح اپن آشپزخانه سنگی مانند نوع کنافی آن ابتدا با استفاده از آجر، ملات و سیمان یک پیشخوان ساخته می‌شود و سپس به منظور تزیین ان از سنگ استفاده می‌شود.  ناگفته نماند که به تازگی استفاده از تخته سنگ‌های بزرگ مرمر یا گرانیت نیز برای ساخت اپن یا کانتر آشپزخانه استفاده می‌شوند که معمولا از همان سنگ با طرح مشابه برای پوشش دیوار پشت اجاق گاز یا ظرفشویی نیز بهره‌گیری می‌شود.

اپن آشپزخانه سنگی

طرح اپن آشپزخانه ام دی اف

ام دی اف یکی از متریال‌های پر استفاده در فضای آشپزخانه است که می‌توان با استفاده از آن طرح اپن آشپزخانه را نیز اجرا کرد. خوشبختانه ایده‌های زیادی در خصوص ساخت پیشخوان آشپزخانه با استفاده از ام دی اف به صورت سه بعدی توسط بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی و معماران ارائه می‌شود و می‌توان از بین آن‌ها مناسب‌تر را انتخاب کرد. راحتی در اجرا، در دسترس بودن مواد اولیه، قیمت پایین‌تر نسبت به سایر گزینه‌های موجود و تنوع طرح و رنگ از ویژگی‌های ام دی اف است و به همین دلیل از آن در تهیه و طرح اپن آشپزخانه استفاده زیادی می‌شود و تقریبا همه آشپزخانه‌ خانه‌های تازه ساخت از این متریال بهره برده‌اند.

اپن آشپزخانه فلزی

این طرح اپن آشپزخانه با توجه به گران بودن قیمت فلز به ویژه استیل به دلیل ضد زنگ بودن آن، در خانه‌های لوکس اجرا می‌شود. معمولا از کابینت یا کانتر فلزی در آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها به دلایل بهداشتی و قابل جابجایی بودن، استفاده می‌شود. ولی در خانه‌های با سبک دکوراسیون داخلی صنعتی یا روستیک نیز می‌توان از آشپزخانه های فلزی بهره برد.

اپن آشپزخانه استیل

اپن آشپزخانه بتنی

اپن آشپزخانه بتنی یا سیمانی از طرح‌هایی است که در ایران به دلیل وفور سنگ‌های تزیینی و آجر طرفداران زیادی ندارد ولی این سبک نیز زیبایی خاص خود را دارد. در این سبک طرح اپن آشپزخانه معمولا بدنه کابینت‌ها و کانتر آشپزخانه از بتن یا سیمان ساخته می‌شود و درب‌ها و کشوها با استفاده از چوب یا فلزی ساخته می‌شود. صندلی پایه بلند فلزی در پشت پیشخوان بتنی جذبه خاصی در این نوع پیشخوان آشپزخانه دارد.

اپن آشپزخانه بتنی

چه ابزار و وسایل آشپزی در اپن آشپزخانه تعبیه می‌شود؟

پیشخوان‌ آشپزخانه‌های ایرانی معمولا تنها به منظور صرف غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی اپن آشپزخانه این امکان را دارد که با اتصال تاسیسات به آن دارای یخچال کوچک، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، فرگاز و سینک ظرفشویی باشد. البته ناگفته نماند که از فضای زیر اپن آشپزخانه نیز می‌توان به عنوان محلی برای نگهداری ظروف و خوراکی‌ها استفاده کرد.

طرح اپن آشپزخانه جزیره ای

طرح اپن آشپزخانه جزیره ای

نورپردازی اپن آشپزخانه

معمولا از انواع نورپردازی مخفی و لوسترهای بلند که نور متمرکزی تولید می‌کنند برای روشنایی فضای اپن آشپزخانه استفاده می‌شود. از نورهای مخفی هالوژنی و شلنگی نیز می‌توان در فضای زیر کانتر به منظور فضاسازی و زیبایی استفاده کرد. معمولا این روش برای طرح اپن آشپزخانه که با کناف ساخته شده‌اند استفاده می‌شود.

سخن آخر

اپن یا پیشخوان آشپزخانه جزء جدایی ناپذیر از آشپزخانه‌های امروزی به شمار می‌آید و معماران و طراحان دکوراسیون داخلی در تلاش‌اند تا بهترین ایده‌ها و طرح‌ها را برای این بخش پر استفاده از خانه ارائه کنند. در این مقاله به استفاده از متریال مختلف مانند چوب، ام دی اف، فلز، سنگ، آجر و … اشاره شد. ساخت و اجرای اپن آشپزخانه را می‌توان به گروه‌های فعال در زمینه خدمات ساختمانی سپرد. گروه کارگشا آمادگی ارائه خدمات ساختمانی را در این زمینه داراست. می‌توانید به منظور ثبت سفارش به سامانه کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

    1. خواهش میکنم، خوشحالیم که رضایت خواننده ها رو جلب کردیم
      ممنون از اظهار لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا