معماری و زندگی

معماران خودشیفته‌اند؟ آرک دیلی از 8 رفتار آزاردهنده معماران می‌گوید!

برخلاف هر آنچه که در رسانه‌ها و تلویزیون شاهد آن هستیم که یک معماری و معمار بی عیب و نقص و به کمال رسیده و سرشار از خلاقیت و احساس را به تصویر می‌کشند، معماران نیز جزئی از مردم جایزالخطا هستند و در شرایط مختلف رفتار متنوعی از خود نشان می‌دهند. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم به معرفی 8 مورد از رفتارهای آزار دهنده‌ای برویم که از بسیاری معماران سر می‌زند بی آنکه خود از آن مطلع باشند.

به نظر بسیاری از کارشناسان، دانشکده‌های معماری را می‌توان به معنای واقعی کلمه یک «هیولا» در نظر گرفت که روح و روان دانشجویان را با تخریب و از نو ساختن اساسی از نو می‌چینند. در حالی که این فرآیند می‌تواند هوش حرفه‌ای همراه با درک عمیقی از جایگاه معماران در جامعه را برای این دانشجویان در پی داشته باشد اما نباید فراموش کرد که این فرایند‌های سخت‌گیرانه در مواردی موجب شکل‌گیری معمارانی شده است که چیزی جز قلمبه‌ای از تظاهر و خودپسندی نیستند.

بسیاری از معماران جوان با یک دیدگاه و چشم‌انداز مشخص به زندگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند. به همین دلیل برخی از معماران در می‌یابند که تنها می‌توانند با معمار و معماری در ارتباط باشند و نه چیز دیگری. مواردی که در خصوص رفتار و کردار معماران در زیر آمده است در واقع طی یک مطالعه و مصاحبه با دوستان غیر معمار این معماران مشخص شده است. در واقع دوستان معماران تأکید بیشتری بر رفتارهای آزاردهنده زیر داشتند.

بیشتر بخوانید: 7 رمان معروف جهان که هر معماری باید بخواند!

معماران فکر می‌کنند که معماری همه چیز است

معماران چه بخواهند و چه نخواهند به شیوه‌های مختلفی راهی را پیدا خواهند کرد که همه مسائل و چیزهای پیرامون را به معماری ربط دهند. آنها عمیقاً بر این باور هستند که مشکلاتی که دنیای امروز ما با آن دسته و پنجه نرم می‌کند، از تغییرات اقلیمی گرفته تا بحران‌های آوارگان، در نتیجه تصمیماتی است که در گذشته در زمینه‌های معماری گرفته شده است و معماران در مسیر پر پیچ و خم حل این مشکلات یکه و تنها هستند. با این وجود، این بخش از رفتار معمار مسلماً آزار دهنده‌ترین بخش آن نخواهد بود و همه مستحق ابراز نظر و عقیده خود هستند. موضوعی که در این رابطه می‌تواند آزار دهنده باشد این است که بسیاری از معماران بحث و مناقشه در این خصوص را تمام نمی‌کنند و تا زمانی که همه طرفین درگیر در بحث با آن‌ها موافق نشوند یک لحظه نخواهند نشست.

معماران فکر می‌کنند که معماری همه چیز است از دیگر رفتار آزار دهنده آن ها هست.

معماران طوری رفتار می‌کنند که انگار همه چیز را می‌دانند

ادعا در دانستن همه مسائل و موضوعات پیرامون از دیگر رفتارهای آزار دهنده معماران است. معماران در دوره تحصیل چند ساله خود در دانشگاه خود را به مانند یک موجود عالم مطلق می‌بینند و یک اعتماد به نفس غیر قابل تصور را در درون خود می‌پرورانند. بر همین اساس، فرقی نمی‌کند که مردم راجع به چه موضوعاتی حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در هر صورت معماران با به چالش کشیدن نظرات آن‌ها منظور و مقصود خود را می‌رسانند. اگر شما در اطراف خود معماری را دیدید که در هر زمان و مکان در حال تلاش برای خوراندن نظر و عقیده خود به دیگران است پس از این رفتار اصلا تعجب نکنید.

معماران سرشار از خودستایی هستند

بسیاری از معماران در طی دوران تحصیل خود در دانشکده‌های معماری یک رابطه بسیار قوی را با نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و نسکافه برقرار می‌کنند و در سرو آن در هر جایی که باشند به گونه‌ای رفتار می‌کنند که متفاوت از دیگران باشند. آنها در خوردن قهوه و سایر نوشیدنی‌های خود اولویت‌های بسیار ثابتی دارند. اگر قهوه و نسکافه باب میل نباشد، آن‌ها از اظهار نظر بی پروایانه مانند دور ریختن نوشیدنی خود در ملأعام هیچ پروایی نخواهند داشت. ستایش بیش از اندازه خود یکی دیگر از رفتار آزاردهنده در معماران است.

معماران سرشار از رفتار برگرفته از خودستایی هستنداز دیگر رفتار آزار دهنده آن ها است.

معماران همیشه می‌توانند بهترین باشند

از دیگر رفتارهای آزار دهنده معماران این است که هرگز از تلاش برای بهتر شدن از دیگران بر نمی‌دارند. معماران به گونه‌ای تربیت شده‌اند و رفتار می‌کنند که همیشه در حال کار و تلاش برای رسیدن به بیشتر باشند. بسیاری از استادان آن‌ها حتی هنگامی که طرح‌هایی خارق‌العاده را خلق کرده‌اند به آنها می‌گویند که طرحی که دارند یک چیزی کم دارد. این وسواس آشکار به کمال در هر چیزی که در ذهن آن‌ها وجود دارد نیز چهره به رخ می‌کشد. ساده‌ترین کارهایی مانند نوشتن یک پیام ساده شاید برای آن‌ها بسیار بیشتر از دیگران زمان ببرد. معماران همچنین نسبت به دیگران بسیار منتقدانه عمل می‌کنند و به راحتی می‌توانند در هر چیزی که در پیرامون آن‌ها قرار دارد خطا و عیبی پیدا کنند.

معماران همه چیز شهرها را دوست دارند

اگر قصد دارید که همراه با یک معمار گشت و گذاری در شهر بزنید پس باید بدانید که خود را وارد یک ماجراجویی طولانی کرده‌اید. این رفتار معماران که عاشق هر چیز کوچکی از شهرها هستند بسیار آزار دهنده است و با این کارها روی اعصاب دوستان خود قدم می‌زنند. همان‌طور که در حال راه رفتن هستید، دوست معمار شما به یک باره مانند یک مرده از حرکت باز می‌ایستد و به یک سنگ در دیوار یک ساختمان یا نوشته روی یک تابلو خیره خواهد شد. آن‌ها شروع می‌کنند به حرف زدن در مورد اصول و پایه‌های معماری و به شما هم شاید اصلاً توجهی نکنند.

معماران همه چیز شهرها را دوست دارند از رفتار ازاد دهنده آن ها است.

خود بزرگ بینی یک رفتار آزاردهنده از سوی معماران است

ظهور رسانه‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام موجب شده است که تعداد زیادی از معماران در این شبکه‌های اجتماعی طرفدارانی برای خود دارند به مانند آنچه که ستارگان فیلم‌های سینمایی دارند. معماران به ویژه از نوع جوان اگر در یک مهمانی حضور داشته باشند با کلماتی مانند زیباترین و جالب‌ترین خود را بارز جلوه می‌دهند و احساس خود بزرگ بینی را به حد کمال می‌رسانند. در همین حین ممکن است دوست غیر معمار آن‌ها که شاید با شکل و شمایل به مراتب بهتری هم در همین مهمانی حضور داشته باشد یا اظهار نظری نخواهد کرد و یا اگر هم سخنی بگوید چندان حرف مثبتی بر زبان نخواهد آورد. این رفتار که از سوی برخی از معماران سر می‌زند بسیار آزار دهنده و غیر قابل تحمل است.

معماران هرگز نمی‌خوابند!

تجربه دوستان غیر معمار معماران به ما می‌گوید که آنها دوست دارند به شدت در مورد نخوابیدن‌های خود حرف بزنند. یک غیر معمار در برخورد با چند معمار خسته که مشغول کارهای خود هستند هر چند دقیقه با بحث حول پیرامون این که چقدر نخوابیده‌اند مواجه خواهد شد. به نظر می‌رسد که بسیاری از معماران میزان موفقیت خود را با اندازه و شدت نخوابیدن‌های خود مقایسه می‌کنند. آن‌ها همچنین مدام از این شکایت می‌کنند که با این همه تلاش و زحمتی که کشیده‌اند واقعاً به آن چه استحقاق دارند نرسیده‌اند. دوست معمار شما نمی‌داند که تا حالا بارها و بارها در مورد این موضوع با شما حرف شده است و الآن شما از خود او نیز بهتر اوضاع او را درک می‌کنید. این رفتارهای تکراری برای بسیاری آزار دهنده و خسته کننده خواهد بود.

معماران هرگز نمی‌خوابند!

معماران پر زرق و برق سخن می‌گویند

در صورتی که در دنیا یک جایزه و مسابقه را به معرفی ساده‌ترین ایده به صورت پیچیده‌ترین شکل ممکن اختصاص می‌دادند، مطمئن باشید که معماران بدون هیچ زحمت و تلاشی برنده مسلم این جایزه بودند. سخت و پیچیده سخن گفتن از دیگر رفتارهای آزار دهنده معماران است. هر معماری در طول زندگی تحصیلی و حرفه‌ای خود به تدریج در عمل تزریق کلمات پر و زرق و برق و ثقیل در یک گفتگوی معمولی و استفاده از ساختارهای پیچیده برای جملات استاد می‌شود که بیشتر این‌ها برای بسیاری از دوستان و همکاران این معماران غیر قابل تحمل خواهد بود. اگر از یک معمار در مورد اصطلاحاتی مانند فضا، مفهوم و معنای معماری سؤالی بپرسید، آن‌ها تا سر حد مرگ هم شما و هم خودشان را خسته می‌کنند.

منبع
archdaily
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا