عملیات اجرای ساختمان

نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟

ساخت‌وساز هر سازه، فرقی نمی‌کند چه اندازه و شکلی داشته باشد، به 3 مرحله عمده تقسیم می‌شود. سفت کاری، تأسیسات و نازک کاری ساختمان این سه مرحله را تعریف می‌کنند. سفت کاری ساختمان شامل: اسکلت و دیوار چینی با بلوک سیمانی و تأسیسات شامل: لوله کشی، برق کشی می‌شود. نازک کاری ساختمان که موضوع مورد بحث ما در این مقاله است، شامل مراحل مختلفی می‌شود و در ادامه قصد داریم این مقوله را کاملاً باز کنیم و به پرسش های آن ساختمان که دارای چه مراحلی است بپردازیم.

نازک کاری ساختمان چیست؟

شامل تمامی مراحلی می‌شود که روی سفت کاری و تأسیسات برقی و مکانیکی اجرا می‌شوند. ای روش عملیات‌ مختلفی را در بر می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به هر گونه اندودکاری، عایق کاری، سنگ‌کاری، کاشی کاری و نقاشی اشاره کرد. شایان ذکر است، در بسیاری از منابع دیوارکشی را جز آن به شمار می‌آورند که اشتباه است و بهتر است آن را در مراحل سفت کاری گنجاند.

نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟

بعد از اتمام مراحل سفت کاری و اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی پیمانکار نسبت به شروع آن اقدام می‌کند که طی مراحل مشخصی صورت خواهد گرفت. هر یک از این مراحل باید دقیقاً طبق اصول و استاندارد‌ها و در زمان مناسب اجرا شوند. در ادامه در خصوص این که این روش شامل چه مراحلی است بیشتر بحث خواهد شد.

  • اجرای اندود گچ و خاک
  • سفید کاری
  • اجرای قرنیزها
  • عایق کاری سرویس‌های بهداشتی
  • سرامیک و کاشی کاری ساختمان
  • اجرای انواع سقف
  • اجرای نماکاری ساختمان داخلی و خارجی

نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است

بیشتر بخوانید: انواع قرنیز

مراحل نازک کاری ساختمان : اندود کاری

پس از اتمام دیوار چینی و اجرای تأسیسات نوبت به گچ کاری دیوار‌ها می‌رسد. اندودکاری ساختمان را به طور کلی به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌کنند. در اندودکاری داخلی به دلیل دور بودن فضا از رطوبت معمولاً از گچ و خاک و در اندودکاری خارجی به دلیل تماس مداوم با شرایط مختلف جوی و فراهم کردن مقاومت مناسب سازه در برابر آن از سیمان استفاده می‌شود. اندودکاری دیوار به عنوان یکی از مراحل این عمل خود طی روند خاصی صورت می‌گیرد که شامل چند مرحله زیر است.

  • بررسی نقشه، متره کار و مصالح مورد نیاز
  • کروم بندی
  • شمشه گیری
  • پر کردن فضای بین شمشه‌ها

به تمامی این مراحل که در بالا از آن‌ها نام برده شد، مجموعه اندودکاری گفته می‌شود. در مرحله بررسی نقشه و تخمین مصالح مورد نیاز باید به ابعاد سطحی که باید اندودکاری شود توجه داشت. بعد از تهیه مصالح نوبت به کروم بندی دیوار می‌رسد. پیش‌تر در مطلب سیمان کاری دیوار به طور مفصل به مقوله کروم بندی پرداخته شده و برای جزئیات کامل می‌توانید به آن رجوع کنید.

به طور کلی، کروم بندی به عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان عبارت از قطعات ساخته شده از ملات گچ و خاک است البته گاهی از قطعات آجر هم استفاده می‌شود که در نقاط از پیش تعیین شده‌ای روی دیوار قرار می‌گیرند و به عنوان سطح تراز مبنای اندودکاری در نظر گرفته می‌شوند. در کروم بندی باید دقت کرد که انحراف سطح زیر کار از حالت شاقولی نباید بیشتر از 10 میلیمتر باشد و از طرفی هم به منظور جلوگیری از شکل‌گیری ضخامت‌های زیاد گچ و خاک روی دیوار که کیفیت نهایی کار را کاهش خواهد داد باید دقت کرد که پستی و بلندی‌های روی دیوار از 10 میلیمتر بیشتر نباشد. اولین کروم به فاصله تقریبی 30 سانتیمتر از سقف قرار داده می‌شود و دومین کروم نیز به فاصله 30 سانتیمتر از کف و در همان راستا قرار داده می‌شود. در گام بعدی، به فاصله تقریبی 1 متر از اولین ردیف کروم نسبت به اجرای سایر کروم‌ها اقدام می‌شود.

بعد از اجرای کامل و دقیق کروم بندی نوبت به شمشه گیری از دیگر مراحل آن در ساختمان می‌رسد. به این ترتیب یک شمشه آلومینیومی را روی کروم‌های بالا و پایین قرار می‌دهند و سپس نسبت به پر کردن فاصله میان دیوار و شمشه با گچ یا سیمان اقدام می‌کنند. تا زمان خشک شدن ملات باید صبر کرد و پس از شمشه را جدا کرد و در ادامه به همین منوال نسبت به شمشه گری سایر کروم‌ها اقدام کرد.

بعد از شمشه گیری تمامی کروم‌ها نوبت به پر کردن فضای بین شمشه‌ها با ملات گچ و خاک یا سیمان می‌رسد که به اصلاح به آن پر کردن متن بین شمشه‌ها گفته می‌شود. برای اجرای اندود ابتدا از ماله آسترکاری استفاده می‌شود و دست آخر هم از یک شمشه درازتر از فاصله بین شمشمه‌ها، از پایین به بالا نسبت به مسطح کردن ملات اقدام می‌کنند.

سفید کاری

مراحل نازک کاری ساختمان : سفید کاری

سفید کاری از دیگر مراحل بوده و به دلیل قرار گرفتن در روی کار در اجرای آن باید بسیار دقت داشت تا کیفیت حداکثری حاصل شود. این مرحله بعد از اتمام اندودکاری و خشک شدن کامل آن صورت می‌گیرد. سفید کاری با استفاده از گچ صورت می‌گیرد. ملاتی که به منظور سفید کاری تهیه می‌شود نسبت به گچ و خاک زودتر سفت می‌شود و به همین دلیل هم هر بار نسبت به تهیه مقدار کمی از ملات گچ اقدام می‌کنند.

از آنجایی که سطح گچ در سفیدکاری به سرعت خشک می‌شود آن‌چنان که باید نمی‌توان پرداختی روی آن انجام داد. به همین دلیل اقدام به کشته کشی می‌کنند. به این صورت که یک ورقه کشته به ضخامت کمتر از 1 میلیمتر از روی سطح مورد نظر اجرا و با استفاده از ماله آن را کاملاً صاف و یکنواخت می‌کنند. این لایه خشک می‌شود ولی سخت نخواهد شد.

اجرای قرنیز

مراحل نازک کاری ساختمان : اجرای قرنیز

قرنیز کاری از دیگر مراحل آن است. قرنیز‌ها در واقع می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند تراورتن و مرمر باشند. قرنیز‌ها مستقیماً روی سطح گچ کاری شده قرار داده می‌شوند تا بدین طرق بتوانند از سطح زیرین خود در برابر نفوذ رطوبت و هر گونه ضربه محافظت کنند. برای جزئیات بیشتر در خصوص انواع قرنیز و اهمیت آن می‌توانید به مطلب انواع سنگ مناسب قرنیز مراجعه کنید.

عایق کاری سرویس‌ها بهداشتی

به طور کلی عایق کاری ساختمان به عنوان یکی از مراحل در حمام و سرویس‌های بهداشتی صورت می‌گیرد. توصیه می‌شود برای بالا بردن کیفیت کار این عملیات در 2 مرحله صورت گیرد. مرحله اول عایق کاری دیوار و مرحله دوم عایق کاری کف با قیر گونی است. در این صورت امکان آسیب دیدن قیر گونی کف در اثر رفت‌وآمد افراد از بین می‌رود.

نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است

سرامیک و کاشی کاری

بعد از اجرای عایق کاری سرویس‌های بهداشتی نوبت به یکی از مراحل نهایی یعنی سرامیک و کاشی کاری می‌رسد. در برخی از پروژه ها ممکن است، قرنیز‌ها بعد از اجرای سرامیک‌های کف اجرا شوند. از آنجایی که دیوار بعد از اندودکاری کاملاً صاف و یکنواخت می شود، پس نیاز آنچنانی به پرداختن به آن‌ها نخواهد بود اما در مورد کف و سرامیک کاری قضیه کمی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: مصالح کف سازی محوطه

قبل از اجرای سرامیک‌ها باید سطح زیرین، از نظر شاقول بودن و گونیا بودن کنج‌ها کاملاً بررسی و تمامی ایرادت احتمالی رفع شوند. کاشی گذاری دیوارها نیز عمدتاً به 3 روش دوغاب ریز، ملات گذاری استفاده از چسب‌های مخصوص صورت می‌گیرد. روش ملات گذاری بیشتر برای  کاشی کاری زیر سقف‌ها استفاده می‌شود که در آن جا امکان استفاده از روش دوغاب ریزی وجود ندارد. استفاده از چسب‌های مخصوص نیز معمولاً در پروژه‌های بازسازی ساختمان استفاده می‌شود.

اجرای سقف

اجرای سقف

اجرای سقف از دیگر عملیات ها است و در کل شامل: نصب و اجرای انواع سقف از جمله سقف‌های کاذب و همچنین گچ‌بری‌ها می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به مطالب سقف کاذب و گچ‌بری مراجعه کنید.

اجرای نمای داخلی و خارجی

اقدام به اجرای نما در فضای داخلی و خارجی ساختمان از جمله مراحل نهایی آن است. این عملیات شامل روش‌ها و مصالح مختلفی می‌شود که عمدتاً به سلیقه مشتری و طراح بستگی دارد. نمای داخلی هم جزئی از طراحی داخلی بوده و در بخش‌های مختلفی از ساختمان می‌تواند اجرا شود.

سخن آخر

در این مطلب به پرسشی مبنی بر اینکه نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است پرداخته شد. این عمل یکی از مراحل سه گانه ساخت‌و‌ساز یک ساختمان است که شامل مراحل مختلفی می‌شود که به طور کلی بعد از اتمام دیوارچینی و نصب تأسیسات آغاز می‌شود و تا تکمیل ساختمان ادامه می‌شود و از آنجایی که بسیاری از مراحل و عملیات‌ها روی کار بوده و جلو دید افراد قرار دارند، دقت در اجرای آن‌ها و به حداکثر رساندن کیفیت کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

    1. با سلام و احترام
      کابر گرامی ویکی ساختمون پیشنهاد می‌شود محتوای مراحل گچ کاری ساختمان ؛ از ابزار تا اجرا
      را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا