تعمیر و نگهداری

نحوه رگلاژ درب کابینت آشپزخانه، از شر صدای جیرجیر خلاص شوید!

از صدای خراش، ضربه و جیرجیر درب کابینت آشپزخانه خسته شده‌اید؟ برای پاسخ باید بگوییم: «مانند صدای گریه نوزادان که ناشی از یک نیاز مهم است، شنیدن صدای کابینت در هنگام باز و بسته کردن درب نیز می‌تواند نشان از وجود مشکلی اساسی باشد.» این صداهای گوش خراش اغلب با برخی روش‌ها برطرف می‌شوند، برای مثال رگلاژ لولای درب کابینت یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها است. حتی مالکان نیز اگر کمی دست به آچار باشند می‌توانند با استفاده از ابزارهای ساده‌ای همانند پیچ‌گوشتی و یک چکش کوچک، به سرعت این مشکل را برطرف کنند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

نحوه رگلاژ درب کابینت چگونه است؟

نحوه رگلاژ درب کابینت چگونه است؟

همان‌طور که در بالا بیان کردیم، رگلاژ درب کابینت آشپزخانه اغلب نیاز به تنظیم لولاها دارد. بیشتر کابینت‌های امروزی دارای لولای کاملاً قابل تنظیم در سه جهتِ بالا و پایین و در اطراف (نواجی جانبی) هستند. بیشتر لولاها دارای سازوکارهایی برای تنظیم در کناره‌ها هستند و برخی از آنها با استفاده از پیچ‌هایی که لولا را به کابینت سوار می‌کنند‌، در بالا و پایین تنظیم می‌شوند.

هنگام رگلاژ درب کابینت، هدف اصلی شما (جدا از نگه داشتن درب‌ها از شل و آویزان بودن) درست قرار دادن درب در جای خود است. اما این بدان معنا نیست که درها باید کاملاً عمودی یا تراز باشند، بلکه درها باید با عناصر اطراف کابینت، به ویژه درها و کابینت‌های کناری در یک امتداد باشند.

در انتهای دیگر، طیف گسترده‌ای از لولاهای قدیمی وجود دارند که قابلیت تنظیم ندارند. این مورد در بیشتر لولاهای سطح صاف به جای لبه داخلی قاب کابینت، به قسمت جلوی کابینت سوار می‌شوند. برخی از لولا‌های قدیمی دارای تنظیمات بالا و پایین هستند که توسط پیچ‌های بلند در جای خود نصب و محکم شده‌اند.

نحوه رگلاژ درب کابینت

حال به سراغ رگلاژ کردن درب کابینت می‌رویم:

پیچ‌های اصلیِ شل را سفت کنید

درب کابینت را باز کنید و به بخشی از لولا وصل شده به جعبه کابینت نگاه کنید. دو پیچی که در قسمت بالا و پایین لولا قرار دارد، لولا را به کابینت سوار می‌کنند. این پیچ‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مطمئن شوید پیچ‌ها دیگر شل نیستند.

«چنانچه نیاز به تعمیر و نگهداری کابینت آشپزخانه دارید، درخواست خود را در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا درج نمایید.»

درب را در بالا و پایین تنظیم کنید

در طی فرآیند رگلاژ درب کابینت، اگر سفت شدن پیچ‌های بالا و پایین مشکل را برطرف نکرد و درب هنوز خیلی بالا و یا پایین است و هنوز صدا می‌دهد، به دنبال پیچ‌هایی باشید که درب را در نواحی بالا و پایین تنظیم می‌کنند. اگر پیچ جداگانه‌ای برای این عملکرد وجود نداشت، دو پیچ نصب را روی هر دو لولا شل کنید، درب کابینت را روی ارتفاع مورد نظر تنظیم کرده و پیچ‌ها را دوباره محکم کنید. 

درب را در راست یا چپ تنظیم کنید

برای تنظیم درب در سمت راست یا چپ، از تنظیم درب از یک طرف استفاده کنید تا درب با کابینت کناری تراز شود. بسته به میزان نیاز، می‌توانید یک یا هر دو لولا را روی هر درب تنظیم کنید. اگر به نظر می‌رسد که درب به سمت راست کج شده است، پیچ جانبی را به سمت بالا بچرخانید تا لولا به جعبه کابینت نزدیک‌تر شود و سپس قسمت بالای درب را به سمت چپ حرکت دهید. اگر این کار را به درستی انجام نشد، پیچ جانبی را به سمت پایین تنظیم کنید تا لولا از جعبه کابینت دور شود و سپس پایین درب را به سمت راست حرکت دهید.

تنظیم درب کابینت

درب را در داخل یا خارج تنظیم کنید

از پیچ تنظیم عمیق استفاده کنید تا درب نسبت به جعبه کابینت خیلی بیرون یا داخل نباشد. از آنجایی که درهای چوبی با تغییر رطوبت فصلی دچار پیچ و تاب می‌شوند، ممکن است نسبت به جعبه کابینت فاصله داشته باشند. اگر درب در بالای جعبه کابینت قرار نگرفت، به این معنا است که درب از قسمت بالا فاصله دارد و باید لولای بالایی را به سمت داخل کابینت تنظیم کنید و یا لولای پایین را با فاصله‌ای دور از جعبه کابینت تنظیم کنید. اگر درب در پایین جعبه کابینت قرار نگرفت، مراحل قبل را به طور معکوس انجام دهید.

درب را تست کنید

بعد از هر تنظیم جزئی و رگلاژ درب کابینت، خال درب را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید که در جهت صحیح حرکت کرده و دیگر صدا نمی‌دهد. همچنین ببینید که آیا به تنظیم بیشتری نیاز دارد یا خیر؛ با آزمون و خطا و تنظیم پیچ‌ها می‌توانید هم درب را در جای درست خود سوار کنید و هم از شر صداهای ناهنجار خلاص شوید.

اهمیت رگلاژ درب کابینت

اهمیت رگلاژ درب کابینت

لولاهای سرسخت کابینت همیشه نتیجه صداهای ناراحت‌کننده و عدم سهولت در باز و بسته کردن درب کابینت‌های آشپزخانه هستند. هنگامی که درب به زور بسته می‌شود، خم شدن لولا و شل شدن پیچ‌ها را نتیجه می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، درب از بالا تا پایین بسته نخواهد شد، حتی اگر درب را به زور ببندید، به بیرون باز خواهد گشت. به هر حال، مشکل صدا دادن در بیشتر موارد به عدم تنظیم درست درب کابینت مربوط می‌شود. با توجه به مطالب بالا، حال می‌توانید آستین‌ها را بالا زده و خود به تنهایی مشغول به کار شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا