تاسیساتدانشنامه ساختمان

آنتن مرکزی چیست؟ انواع آنتن مرکزی + کاربردها و ویژگی آن‌ها

در ساختمان‌های بزرگ به جای نصب آنتن‌های فراوان برای هر واحد، از یک سیستم آنتن مرکزی استفاده می‌شود. سیستم آنتن مرکزی در انواع مختلفی وجود دارد که کاربردهای بسیاری را برای ساختمان‌ها فراهم آورده است. در این مقاله از ویکی ساختمون انواع آنتن مرکزی و کاربردهای آن‌ها را بررسی می‌کنیم، قبل از بررسی انواع آنتن مرکزی ابتدا به تعریفی از سیستم آنتن مرکزی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: علت پریدن فیوز برق چیست؟ اقدامات بعد از پریدن فیوز و پیشگیری از آن

آنتن مرکزی چیست؟

آنتن مرکزی سیستمی متشکل از 4 بخش دریافت‌کننده، تقویت‌کننده، تقسیم‌کننده و ارسال‌کننده می‌باشد. بخش دریافت‌کننده یا آنتن سیگنال‌ها را از فرستنده دریافت می‌کند، سیگنال دریافتی توسط یک آمپلی ‌فایر تقویت می‌شود و توسط اسپلیتر و تپ ‌آف تقسیم و از طریق کابل‌ کواکسیال به تمامی گیرنده‌ها منتقل می‌شود.

انواع آنتن مرکزی

دریافت‌کننده آنتن مرکزی

اولین بخش از اجزای آنتن مرکزی بخش دریافت اطلاعات از فرستنده است و شامل آنتن یا مبدل تصاویر ویدیوئی می‌باشد، آنتن سیگنال‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای را دریافت می‌کند و مبدل برای دریافت تصاویر دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌شود.

تقویت‌کننده آنتن مرکزی

سیگنال دریافتی در آنتن مرکزی به تقویت نیاز دارد تا بتواند گیرنده‌های زیادی را پشتیبانی کند. آمپلی فایر در این بخش از آنتن مرکزی، سیگنال‌ها را تقویت می‌کند و همین‌طور نویزهای موجود در سیگنال‌های دریافتی را کاهش می‌دهد و کیفیت داده‌ها را بالا می‌برد.

تقسیم‌کننده آنتن مرکزی

در آنتن مرکزی گیرنده‌های زیادی وجود دارد، بنابراین وجود تقسیم‌کننده در آنتن مرکزی بسیار مهم است. انتقال سیگنال‌ها به گیرنده‌ها با کمک تپ آف و اسپلیتر انجام می‌شود، تپ آف تقسیم عبوری و اسپلیتر تقسیم نهایی را انجام می‌دهند.

کابل‌های انتقال آنتن مرکزی

در بخش انتقال آنتن مرکزی از کابل‌های کواکسیال استفاده می‌شود. کابل کواکسیال سیگنال‌های تقویت شده را از آنتن مرکزی به سمت گیرنده‌ها منتقل می‌کند. نویز و تشعشع روی کابل کوکسیال هیچ تأثیری ندارد، بنابراین سیگنال‌های ارسال شده با کیفیت بالایی به دستگاه‌های گیرنده می‌رسد.

انواع آنتن مرکزی

آنتن مرکزی در 5 نوع متفاوت وجود دارد، در زیر به معرفی هر یک از انواع آنتن مرکزی می‌پردازیم و ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها را نیز بررسی می‌کنیم:

انواع آنتن مرکزی

  1. آنتن MATV : آنتن مرکزی Master Antenna Television برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنال‌هایی که در باندهای UHF, VHF, VLF, FM قرار دارند، به کار برده می‌شود. آنتن MATV یا آنتن مرکزی تلویزیونی ساده‌ترین انواع آنتن مرکزی است که سیگنال‌های تلویزیونی را دریافت، تقویت و بدون هیچ‌گونه نویزی در سرتاسر ساختمان توزیع می‌کند، بنابراین با نصب MATV نیاز مجتمع‌ها و ساختمان‌ها از نصب آنتن‌های تلویزیونی جداگانه برطرف می‌شود.
  2. آنتن SMATV : از انواع آنتن مرکزی Satellite Master Antenna Television می‌باشد که برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنال‌های ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و همانند آنتن مرکزی MATV سیگنال‌ها را در همه جای ساختمان توزیع می‌کند، بنابراین در آنتن ماهواره‌ای نیز برای هرکدام از ساکنان ساختمان نیازی به آنتن جداگانه نیست. ناگفته نماند که امکان دریافت سیگنال‌های تلویزیونی از طریق آنتن ماهواره‌ای SMATV وجود دارد، این آنتن قدرت بیشتری نسبت به MATV دارد.
  3. آنتن CATV : آنتن مرکزی Cable Television نوع دیگری از انواع آنتن مرکزی تلویزیونی هستند. آنتن CATV سیگنال‌های تلویزیونی را از مرکز دریافت و پس از تقویت توسط کابل به واحدهای مختلف ساختمان ارسال می‌کند. آنتن مرکزی CATV برای ساختمان‌هایی مثل هتل‌ها و مسافرخانه‌ها که مشتریان غیربومی دارند، مناسب نیست، زیرا اغلب مسافران به تماشای کانال‌های محلی تمایلی ندارند.
  4. آنتن CCTV : آنتن مرکزی Closed Circuit Television یکی دیگر از انواع آنتن مرکزی می‌باشد. در آنتن مرکزی CCTV سیگنال‌ها به صورت عمومی توزیع نمی‌شود، بلکه تصاویر دوربین‌ها و ضبط‌ کننده‌های فیلم به صورت اختصاصی توسط کابل هم‌محور یا یک لینک ارتباطی بی‌سیم به مانیتورهای مدنظر ارسال می‌شود. از سیستم مدار بسته CCTV در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری که از دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌کنند، برای حفظ امنیت و ثبت فعالیت افراد به کار برده می‌شود و همین طور برای مشاهده عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه در خیابان‌ها توسط راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. آنتن IPTV : آنتن مرکزی IPTV با استفاده از پهنای باند اینترنت و از طریق یک کابل UTP محتواهای تلویزیونی، تلفنی، ویدیوهای درخواستی و اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سیستم یک سیستم ارتباطی دوطرفه است و به دلیل استفاده از اینترنت به مخاطبان این امکان را می‌دهد که برنامه کانال‌های داخلی و خارجی را هم در زمان موعد پخش و هم در زمان‌های دلخواه مشاهده کنند. سیستم IPTV برای هوشمندسازی هتل‌ها، بیمارستان‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی الزامی است. این سیستم‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای آنتن‌های معمولی مرکزی در ساختمان‌های لوکس می‌باشد.

سه فاکتور اساسی در انتخاب انواع آنتن مرکزی

انواع آنتن مرکزی

در انتخاب انواع آنتن مرکزی باید به این فاکتورها دقت کنید:

  1. نوع آنتن: نوع آنتن با توجه به تعداد و فرکانس کانال‌های دریافتی تعیین می‌شود.
  2. جهت آنتن: جهت آنتن نسبت به فرستنده تلویزیونی تنظیم می‌شود. اگر تمام فرستنده‌ها یا تعدادی از آن‌ها در یک جهت باشند، از آنتن BROAD BAND استفاده می‌شود و اگر در جهت‌های متفاوتی باشند، از آنتن تک کانال استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که انواع معمول آنتن‌ها VHF, UHF, VHF/UHF,VHF/UHF/FM می‌باشند. برای دریافت سیگنال FM بهتر است از آنتن جداگانه FM استفاده شود، البته در ایران سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال روی دو باند UHF و VHF ارسال می‌شود.
  3. بهره آنتن: برای ورودی آمپلی فایر حداقل بهره آنتن صفر دسی‌بل است، در محل‌های با سیگنال ضعیف بایستی از آنتن با بهره بیشتر استفاده کرد، در صورتی که سیگنال مناسب به دست نیامد، از پری آمپلی فایر استفاده می‌شود.

مزایای سیستم آنتن مرکزی

انواع آنتن مرکزی

بدون شک استفاده از یک سیستم آنتن مرکزی بسیار بهتر از تعداد زیادی آنتن معمولی است، در زیر برخی از مزایای سیستم آنتن مرکزی ذکر شده است:

  1. استفاده از سیستم آنتن مرکزی در ساختمان‌های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است.
  2. با نصب آنتن مرکزی نیازی به نصب آنتن‌های متعدد روی پشت بام نیست.
  3. آنتن مرکزی تعمیر و نگهداری راحتی دارد.
  4. سیگنال‌های دریافتی در سیستم آنتن مرکزی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
  5. آنتن مرکزی در انواع مختلفی وجود دارد که کاربردهای این سیستم را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: آنتن مرکزی، هر آنچه می‌خواهید بدانید

سخن آخر

آنتن‌های مرکزی تفاوتی اساسی با آنتن‌های معمولی دارند، آن‌ها سیگنال‌های باکیفیتی به تعداد زیادی گیرنده می‌فرستند. آنتن مرکزی سیستمی متشکل از 4 بخش گیرنده، تقویت‌کننده، تقسیم‌کننده و ارسال‌کننده سیگنال‌های تلویزیونی یا ماهواره‌ای می‌باشد و در 5 نوع متفاوت وجود دارند، هرکدام از انواع آنتن مرکزی ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند که برای ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … بسیار مفید و کاربردی هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا