عملیات اجرای ساختمان

بتن ریزی در هوای بارانی چه شرایطی دارد؟

بارندگی حتی با تجربه‌ترین پیمانکاران ساختمان را نیز به چالش می‌اندازد. در بسیاری از شهرها و کشورها، شرایط آب و هوا قابل پیش‌بینی بوده و تکلیف کاملاً مشخص است، اما در برخی از مکان‌ها غیرقابل پیش‌بینی است؛ پس برای بتن ریزی در هوای بارانی چه باید کرد؟ ممکن است دلایل مختلفی مانند قرار گرفتن در مکانی با آب و هوای بارانی، داشتن زمستانی طولانی و سخت و یا پایبند بودن به برنامه زمانی ساخت، منجر به بتن ریزی در این شرایط هوایی شود. در این مقاله، روش‌های مختلفی برای اجرای موفقیت‌آمیز بتن ریزی در هوای بارانی آورده شده است؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

تاثیر بارندگی در زمان بتن ریزی

کیفیت بتن به طور مستقیم با استحکام آن مرتبط است، که به نسبت آب به سیمان بستگی دارد. قابلیت کآرایی، پارامتری از بتن است که دوام و استحکام آن را در راستای کیفیت تعیین می‌کند. همچنین نسبت مصالح ساختمانی نیز همیشه بر میزان کآرایی بتن تازه تأثیر می‌گذارد.

بارندگی در زمان بتن ریزی در اجرای فونداسیون ساختمان، نسبت آب موجود در مخلوط بتنی را افزایش می‌دهد. شن و ماسه و سنگدانه‌ها در باران مرطوب می‌شوند و این مورد نیز باعث افزایش آب در بتن می‌شود. اگرچه نسبت آب به سیمان باعث افزایش کارآیی بتن می‌شود‌، اما در نهایت مقاومت آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

افزایش یک دهمی نسبت آب به سیمان، باعث کاهش 5 درصدی مقاومت مخلوط بتنی خواهد شد. از این رو باید از آب اضافه در هر صورت خودداری کرد. با این حال‌، این بدان معنا نیست که نمی‌توان در روزهای بارانی بتن ریزی را انجام داد.

وضعیت بتن ریزی در زمان‌های مختلف بارش

بتن ریزی در هوای بارانی

نخست باید در مورد زمان ریزش باران و زمان بتن ریزی به یک نتیجه کلی به شرح زیر برسیم:

بارش قبل از گیرش اولیه بتن: بارش باران دقیقا در زمان شروع بتن ریزی و گیرش اولیه بتن شروع می‌شود. زمان گریش اولیه بتن 30 دقیقه است. در این شرایط، باران باعث افزایش نسبت آب به سیمان شده و از این رو منجر به آب افتادگی بتن می‌شود. این مورد نیز ذرات ریز سیمان را در خود شسته و باعث به هم خوردن زمان گیرش اولیه بتن می‌شود. در این حالت، لایه‎‌ای از دوغاب سیمانی در بالای مخلوط بتنی تشکیل می شود. این باعث پایین آمدن سنگدانه‌ها و عدم ایجاد مخلوطی همگن می‌شود. همچنین ترک‌های انقباضی در سطح بتن خشک شده به وفور دیده خواهد شد.

بارش بین زمان گیرش اولیه و نهایی (از 30 دقیقه و قبل از 600 دقیقه): بارش بعد از وقوع گیرش اولیه (30 دقیقه) و قبل از گیرش نهایی بتن (600 دقیقه) بر روی بتن تأثیر می‌گذارد. بتن در این حالت به اصطلاح تازه نیست، زیرا زمان بتن ریزی گذشته است که بارش شروع می‌شود. در این حالت باران تأثیر زیادی روی مخلوط نمی‌گذارد. برداشت قطرات باران بر روی سطح بتن دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که باران بر روی سطح بتن اثر می‌گذارد، ولی بر استحکام نهایی آن مؤثر نیست. گاهی اوقات، اگر شدت بارندگی یا حفره‌های داخلی در بتن بیشتر باشد، ممکن است باران روی لایه بالایی بتن تأثیر اساسی بگذارد.

بارش بعد از گیرش نهایی (بعد از 600 دقیقه): آسمان بعد از گیرش نهایی بتن شروع به باریدن می‌کند. این بدان معناست که بتن در حالت سفتی قرار دارد (انگشت شما هنگام لمس کردن روی سطح بتن اثری باقی نمی‌گذارد). باران سبک به عمل‌آوری بتن کمک شایانی می‌کند و در نهایت به دستیابی به مقاومت و استحکام خوب در بلند‌ مدت منجر می‌شود.

اقدامات لازم برای بتن ریزی در هوای بارانی

  • پوشش پلاستیکی باید از قبل در زمان بتن ریزی در محل کارگاه وجود داشته باشد. هنگام پوشاندن سطح بتن در زمان بارش، ورق پلاستیکی نباید در تماس با سطح بتن قرار گیرد. اگر به طور مستقیم روی سطح قرار داده شود، ممکن است زمان گیرش بتن را افزایش دهد. بنابراین، شما باید ورق پلاستیکی را به گونه‌ای بپوشانید که بتن به اصطلاح هوا بخورد و کارگران حتی بتوانند عملیات را با ویبره دستی جهت خارج کردن هوای محبوس را به راحتی انجام دهند.
  • نسبت آب به سیمان مخلوط را کاهش دهید، زیرا بارندگی خود به تنهایی به میزان آب بتن می‌افزاید.
  • مشروط بر اینکه تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهید. می توانید بتن ریزی را روز بارانی انجام دهید. البته نه در هنگام باران شدید، زیرا ممکن است در سطح دوغاب سیمانی ایجاد شود.
  • اگر در حین بتن ریزی در 30 دقیقه اول هستید، یعنی زمان گیرش اولیه بتن، نسبت آب به سیمان را کاهش دهید، و یک پوشش پلاستیکی را روی بتن قرار دهید.
  • اگر بین زمان گیرش اولیه و ثانویه بودید، منطقه بتن ریزی را با پوشش پلاستیکی پوشانده و دوغاب سیمان را روی سطح بتن که در آن باران باریده است، پخش کنید.
  • پیش‌بینی آب و هوا را چند روز قبل از زمان بتن ریزی بررسی کنید.
  • درست بعد از پایان بارش، باید سیمان، شن و ماسه نیز آماده تعمیر سطح بتن در محل پروژه موجود باشند.

نکته: اگر باران به حدی شدید بود که امکان کار وجود نداشت، جهت جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی، عملیات بتن ریزی را متوقف کنید.

کلام آخر

بتن ریزی در هوای بارانی

بارش ناگهانی باران هنگام بتن ریزی در محل پروژه، می‌تواند برای کسانی که سعی در دستیابی به بهترین کیفیت بتن را دارند، مشکلاتی را ایجاد کند. از آنجا که همیشه نمی‌توان شرایط آب و هوا را پیش‌بینی کرد یا از آن اجتناب کرد، در صورت رسیدگی صحیح به کل فرآیند بتن ریزی در هوای بارانی، نباید نگران جوانب آن بود.

بتن ریزی سقف اغلب بیشترین خطر را دارد، زیرا باران می‌تواند به طور دائمی به بتن آسیب برساند. بتن ریزی ستون‌ها که اغلب توسط کارگران انجام می‌گیرد، در معرض خطر کمتری قرار دارند، زیرا روند متوقف کردن کار سریع‌تر و راحت‌تر است. به هر حال، شدت و مدت بارندگی باید تمام عوامل کارگاه را مجاب به داشتن آمادگی کامل و حفظ ایمنی در شرایط بحرانی ‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا