ماشین آلات و تجهیزات

معرفی انواع تجهیزات بتن ریزی از میکسر تا نوار نقاله بتنی

برای احداث هر نوع ساختمانی، نیاز به تجهیزات بتن ریزی است. با استفاده از این تجهیزات می‌توان امور ساخت‌وساز را با کیفیت بالا و در کمترین زمان اجرا کرد. با پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی، امروزه انواع مختلف تجهیزات بتن ریزی وجود دارند که برای پروژه‌های ساختمان در ابعاد مختلف استفاده می‌شوند. بریم ببینیم این تجهیزات شامل چه مواردی هستند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

اهمیت استفاده از تجهیزات بتن ریزی

با داشتن تجهیزات بتن ریزی خوب می‌توان به روشی سریع‌‎تر، هزینه‌های نیروی کار را کاهش داد تا به میزان سود نهایی افزود. برای هر نوع پروژه ساختمانی اعم از کوچک یا بزرگ، طیف متنوعی از ماشین آلات بتن ریزی برای ساخت سریع‌تر، آسان‌تر و ایمن‌تر وجود دارند.

امروزه چندین تولید کننده و برند معروف تجهیزات ساخت بتن را در نهایت کیفیت ارائه می‌دهند. این تولیدکنندگان با شناخت ضروریات ساخت‌وساز مدرن توانسته‌اند نیازهای این صنعت را به خوبی پاسخ دهند. به کمک فناوری‌های جدید می‌توان در هر نقطه از شهر و هر مدل از ساختمان سازی را بدون مشکل اجرا کرد.

معرفی انواع تجهیزات بتن ریزی

در زیر به انواع ماشین آلات و ابزارهای بتن ریزی اشاره می‌کنیم:

بچینگ بتن (Concrete Batching)

اهمیت استفاده از تجهیزات بتن ریزی

بچینگ یا ایستگاه بتن وسیله قابل توجهی برای تجهیزات بتن ریزی است. این وسیله برای ترکیب مناسبی از مواد تشکیل دهنده بتن مانند شن و ماسه، سنگ، آب و سیمان ایجاد شده است تا مخلوط بتنی را در محل کارگاه ساخته و فرآیند بتن ریزی را با سرعت بیشتر اجرا کند.

بچینگ بتن می‌تواند دارای دو ساختار باشد، یکی اینکه واحدهای تولیدی سنگین که ثابت هستند و دومی دستگاه‌های متحرک که مخلوط بتنی را هم تولید کنند و هم آن را انتقال دهند. به همین ترتیب می‌توان یک بچینگ بتن را با توجه به نیازهای پروژه تهیه کرد. 20 تن در ساعت، 30 تن در ساعت، 45 تن در ساعت، 60 تن در ساعت، 90 تن در ساعت، 120 تن در ساعت، تعدادی از ظرفیت‌های سیلوهای ایستگاه بتن است.

ساخت پک پیشنهادی: بتن و بتن ریزی، تاریخچه و تعریف + کاربردها و قیمت

میکسر بتن (Concrete Mixer)

معرفی انواع تجهیزات بتن ریزی

برای آن دسته از پروژه‌هایی که امکان ساخت بتن در محل کارگاه وجود ندارد یا از نظر هزینه‌ای و نیروی کار به صرفه نیست، میکسر بتن بهترین انتخاب ممکن است. میکسرها از بهترین تجهیزات بتن ریزی هستند که با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته، کیفیت بتن آماده را تا انتقال به محل پروژ حفظ می‌کنند.

به دلیل کارایی بالا در هنگام کار، استفاده از کامیون میکسر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های پرداختی می‌شود. انواع مختلفی از این ماشین آلات وجود دارد که شامل میکسر بتن خودکار، میکسر ترانزیت که بر روی یک کامیون نصب شده است، میکسر بتن ثابت، میکسر بتن برقی با قابلیت بالابر و میکسر بتن برگشت پذیر هستند.

ویبراتور بتنی (Concrete Vibrator)

ویبراتور بتنی (Concrete Vibrator)

ویبراتور بتنی وسیله مکانیکی است که برای ایجاد لرزش در مخلوط بتنی استفاده می‌شود. این دستگاه دارای موتور است و با لوله‌هایی متصل به خود، لرزش مورد نیاز را در بتن تازه ریخته شده فراهم می‌کند.

هدف استفاده از ویبراتور بتن، آزاد سازی هوای موجود در بتن (حبا‌ب‌ها) است. حذف حباب‌ها باعث افزایش مقاومت و کاهش تخلخل بتن می‌شود. ویبراتور بتنی در همه پروژه‌های ساختمانی و عمرانی وسیله‌ای ضروری است.

مطلب پیشنهادی: جدیدترین ماشین آلات ساختمانی + معرفی انواع رایج ماشین آلات

دستگاه سنگ فرش بتن (Concrete Paver)

دستگاه سنگفرش بتن (Concrete Paver)

دستگاه سنگ فرش با ایمن سازی بتن در برابر هدر رفت غیر منتظره، فناوری ساخت‌وساز مدرن را توسعه داده است. این دستگاه نوعی ماشین ساختمانی متحرک است که متشکل از یک قسمت سنگ فرش است که برای ذخیره سازی مواد، هنگام کار در جاده‌های پرتردد، بزرگراه‌ها و سایر مکان‌های عمومی که تردد (خودرو یا عابران پیاده) می‌تواند باعث وقفه در هنگام عملیات ساخت شود، استفاده می‌شود.

سنگ فرش‌های بتنی اکنون با مکانیزم پیشرفته و با ضخامت مشخص از دال بتنی تولید می‌شوند که می‌توانند در کاربردهای مختلفی از جمله باند فرودگاه، جاده‌های شهری، پارکینگ‌ها و موارد دیگر استفاده شوند.

پمپ بتن (Concrete Pump)

پمپ بتن (Concrete Pump)

پمپ بتن یکی از سریع‌ترین تجهیزات بتن ریزی است که به دلیل قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن در ساخت‌وساز به وفور استفاده می‌شود. پمپ‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان اجرای عملیات ساختمانی می‌شوند. برای پمپاژ بتن از میکسر استفاده می‌شود، به طوری که بتن را مستقیماً از میکسر به محل ساخت می‌فرستند.

عمدتا دو نوع پمپ بتن وجود دارد، پمپ‌ خطی و پمپ‌ بتن بازویی! پمپ خطی بر روی یک کامیون سوار می‌شود. این پمپ معمولاً بتن را با حجم کمتری نسبت به پمپ‌های بازویی منتقل می‌کند و برای کاربردهای بتنی با حجم کمتری مانند استخرها، پیاده روها و اعضای بتنی سازه‌ای مناسب است.

پمپ بتن بازویی (Concrete Boom Placer)

پمپ بتن بازویی (Concrete Boom Placer)

پمپ بتن بازویی یکی از پرکاربردترین تجهیزات بتن ریزی است که در محل کارگاه ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای یک بازوی مفصلی است که در جهت‌های افقی و عمودی قابلیت بتن ریزی را فراهم می‌کند.

پمپ بتن بازویی می‌تواند بتن را از فاصله 36 تا 100 متری منتقل کند. اگر محل بتن ریزی در مکانی دور دست قرار دارد یا در ارتفاع بالایی است، دستگاه پمپ بتن بازویی می‌توان با استفاده از بازوی بلند خود، بتن را منتقل کند.

ماشین آلات پمپ بازویی دارای بالاترین میزان دستیابی و بهترین قدرت مانور در سایت‌های ساختمانی هستند. با ترکیب عناصر طراحی مدرن مانند تجزیه و تحلیل اجزای محدود و بهینه سازی ساختاری، پمپ بتن بازویی اکنون به دستگاه‌هایی با ساختار هوشمندتر، وزن سبک‌تر و عمر مفید بیشتری تبدیل شده‌اند.

تانک بتنی (Concrete Tank)

تانک بتنی (Concrete Tank)

تانک‌های بتنی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های کارگر و ماشین آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا باید در مکان‌های ساختمانی ساخته شوند. این تانک‌ها معمولاً از بتن ساخته می‌شوند و در پایین آن لوله‌هایی برای خروجی مخلوط بتنی به محل وجود دارد. اصولاً از این وسیله برای تولید بتن در محل کارگاه ساختمانی استفاده می‌شود؛ اما در ایران خیلی محبوب نیست!

خرد کن بتن (Concrete Crusher)

خرد کن بتن (Concrete Crusher)

دو نوع خرد کن بتنی وجود دارد، یکی خرد کن بتنی متحرک شبیه به بولدوزر است که برای خرد کردن قطعات بزرگ بتن به سنگ ریزه‌های کوچک از بازوی خود استفاده می‌کند. نوع دوم را بیشتر می‌توان برای خرد کردن بتن در اندازه متوسط ​​استفاده کرد.

خرد کن بتنی بهترین وسیله برای صرفه‌جویی در هزینه‌های کار و زمان جهت استفاده بهینه از بتن بازیافتی به عنوان سنگدانه درشت (شن) در مخلوط بتنی است. وجود این دستگاه یک مزیت مهم در استفاده دوباره بتن به عنوان یک ماده دوستدار طبیعت است.

نوار نقاله بتنی (Concrete Conveyor)

نوار نقاله بتنی (Concrete Conveyor)

سیستم نوار نقاله بتنی معمولاً برای استفاده در سایت ساختمانی به کار گرفته می‌شود. این نوع از تجهیزات بتن ریزی بر اساس یک تسمه نقاله ساخته شده‌اند که به وسیله آن سنگ ریزه‌ها، سیمان و سایر مواد را مستقیماً روی میکسر منتقل می‌کند. همچنین از این وسیله  برای تصفیه مواد بتنی استفاده می‌شود.

کلام آخر

ما در مورد انواع تجهیزات بتن ریزی مورد استفاده در صنعت ساختمان صحبت کردیم. اکنون می‌توانید با استفاده از این تجهیزات هزینه‌های کارهای عملیاتی را کاهش داده و با سرعت بیشتر فرآیند ساخت‌وساز را پیش بگیرید. ناگفته نماند، قرار نیست در هر پروژه ساختمانی از تک تک این ماشین آلات استفاده شود بلکه مدیران پروژه با شناخت نیازهای اجرایی می‌توانند تجهیزات مناسب را در نظر بگیرند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا