فضاهای داخلی

تزیین ستون پارکینگ با انواع متریال برای داشتن فضایی زیبا و تمیز

 

فضای پارکینگ نه تنها هدف عملکردی دارد، بلکه می‌تواند به شکل فوق‌العاده‌ای نیز به محیطی زیبا تبدیل شود. اگر پیش از این ستون‌های پارکنیگ فقط برای اهداف عملی به عنوان پایه‌ای برای سقف استفاده می‌شدند، امروزه اوضاع به طرز چشمگیری تغییر کرده است. با تزیین ستون پارکینگ می‌توان گفت که این فضا دیگر محیطی تاریک و کثیف نیست، بلکه می‌تواند به شکل قابل توجهی دوست داشتنی باشد؛ با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع سبک‌های مختلف برای تزیین ستون پارکینگ

انواع سبک‌های مختلف برای تزیین ستون پارکینگ

 با توجه به ضوابط پارکینگ هر ستون پارکینگ از سه قسمت تشکیل شده است:

  • پایه: قسمت پایین ستون پارکینگ اغلب با قرنیز در ارتفاع مشخص تزیین می‌شود تا از نفوذ آب و مواد شیمیایی به پایه ستون جلوگیری کند.
  • بدنه اصلی: این قسمت از ستون پارکینگ در اشکال مختلف اعم از دایره‌ای، مربعی و چند ضلعی ساخته می‌شود.
  • سرستون: این قسمت در پارکینگ‌های ساختمان‌های متعارف دیده نمی‌شود، ولی برای بناهای لوکس و مجلل جهت زینت بخشیدن به فضای پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از تقسیم قسمت‌های مختلف ستون، حالا نوبت به معرفی سبک های تزیین ستون پارکینگ که به نوع متریال مربوط می‌شوند می‌پردازیم:

بتن

اگر ستون های پارکینگ فلزی باشند، می‌توان از بتن برای تزیین آنها استفاده کرد. بتن ظاهری مدرن به فضای پارکینگ می‌بخشد و در عین حال از ستون فلزی در برابر خوردگی و مواد شیمایی محافظت می‌کند. در ساخت بتن مهم است که اختلاط به خوبی رعایت شود تا محصول نهایی برای سال‌های متمادی بدون تغییر باقی بماند.

آجر

تزیین ستون پارکینگ با با آجر می‌تواند بسیار منحصربه فرد باشد. آجرچینی دور ستون به سرعت و به سادگی انجام می‌شود و مدت زیادی نیز دوام خواهد آورد. اما با برخورد محکم خودرو با آجر، احتمال شکستن گوشه یا تخریب بخشی از دیوار وجود دارد. بنابراین لازم است از آجر زینتی مقاوم در کنار ملات ماسه و سیمان در بین و پشت آجرها استفاده شود.

سنگ

استفاده از سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن اغلب انتخاب‌های مناسبی برای ستون پارکینگ هستند. درواقع، سنگ محبوب‌ترین متریال برای تزیین ستون پارکینگ است. سنگ می‌تواند ظاهر ستون را بی‌نهایت مجلل نشان دهد و از ستون در برابر تغییر رنگ، فرسایش و رطوبت به خوبی محافظت کند.

تزیین ستون پارکینگ سنگی

چوب

چوب در طراحی ستون‌های پارکینگ می‌تواند به عنوان یک متریال فوق العاده شک مورد استفاده قرار گیرد. با اینکه چوب طبیعی گران است، ولی می‌توان از MDF برای کاهش هزینه‌های ساخت استفاده کرد. فقط چوب نیاز به زیرسازی محکم و اصولی دارد، همچنین باید در برابر رطوبت مقاوم سازی شود.

گچ کاری

با گچ کاری تزیینی می‌توان ستون‌های پارکینگ را در نهایت زیبایی زینت بخشید. به مانند ستون‌های داخلی که دارای گچ بری‌های زیبا است، می‌توان ستون های پارکینگ را نیز به همین زیبایی تزیین کرد. اما گچ کاری اغلب رطبوت و کثیفی را جذب می‌کند. برای عدم جذب کثیفی می‌توان از روغن‌ها و مواد مقاوم بر روی گچ کاری استفاده کرد.

موزاییک

موزاییک یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای تزیین ستون پارکینگ است. موزاییک را می‌توان در طرح های مختلف جستجو کرد و با استفاده از چسب و زیرسازی اصولی بر روی ستون چسباند. موزاییک نسبت به سنگ، بتن و آجر مقاومت کمتری نسبت به ضربه دارد، اما از نظر زیبایی می‌تواند انتخابی عالی باشد.

فواید تزیین ستون پارکینگ

فواید تزیین ستون پارکینگ

در زیر به برخی از مهم‌ترین مزایای تزیین ستون پارکینگ می‌پردازیم:

منطقه‌بندی و جداسازی فضاها

با داشتن موقعیت مناسب، می توان از ستون تزیین شده به عنوان جداکننده فضا در مناطقی استفاده کرد که از نظر خصوصیات عملکردی متفاوت هستند. این روش دارای تعداد اضافی مزایا خواهد بود که به شرح زیر هستند:

  • ستون‌ها می‌توانند فضای انباری و پارکینگ را به صورت مجزا نشان دهند.
  • ستون‌ها می‌توانند نماینده فضایی خاصی مانند پارکینگ VIP یا پارکنیگ مخصوص تاکسی‌ها باشند.

تاکید بیشتر بر زیبایی

تزیین ستون پارکینگ به عنوان یک عنصر دکوری، گزینه بسیار خوبی برای زیبایی فضای پارکینگ است. روش‌های زیادی برای اجرای این کاروجود دارند، اما قانون اساسی انتخاب صحیح متریال و روکش مورد نظر است که به طور مطلوبی با فضای پارکینگ همخوانی داشته باشد. همچنین می‌توانید از نورپردازی خاصی نیز استفاده کنید تا ستون‌ها ظاهر زیباتر و درخشان‌تری داشته باشند.

تزیین ستون پارکینگ خانه

استفاده عملکردی

علاوه بر ویژگی‌های زیبایی، ستون‌های پارکینگ می‌توانند نقش عملی داشته باشند. سازگاری آن‌ها با نیازهای خاص آسان است؛ برای مثال، می‌توان از تابلوها و تصاویر عمودی با طرح‌های متفاوت استفاده کرد. حتی ستون‌ها می‌توانند حامل پیام باشند! استفاده از یک قفسه چوبی و قرار دادن اعلامیه‌ها برای اطلاع رسانی به اهالی ساختمان نیز می‌تواند یک قابلیت عملکردی برای ستون‌ها باشد.

سخن آخر

تزیین ستون پارکینگ در آپارتمان‌های امروزی به ندرت مشاهده می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد به معنای تغییر یک نگرش قدیمی به جدید است. ستون‌های پارکینگ می‌توانند به جای عناصر بی‌روح، المان هایی معنادار، کاربردی و زیبا باشند. تزیین کردن ستون‌های پارکینگ همچنین به پنهان کردن نواقص آن‌ها نیز کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود فضای همیشه تاریک، کثیف و غیر قابل تحمل پارکینگ، جایی برای تأمل و حتی برگزاری جشن باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا