معماری و زندگی

تمیز کردن آکواریوم : با 5 مرحله ساده آکواریوم خود را برق بیاندازید

آکواریوم به خاطر زیبایی و جذابیتی که به محیط می‌بخشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اگر آکواریوم کثیف به نظر برسد، زیبایی و جذابیت خود را از دست می‌دهد، بنابراین بایستی آکواریوم را تمیز نگه داریم تا علاوه بر زیبایی، عمر ماهی‌های داخل آن نیز افزایش یابد. در این مطلب می‌خواهیم به تمیز کردن آکواریوم بپردازیم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن آکواریوم

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن آکواریوم در زیر فهرست شده است:

  • پد جلبک‌گیر
  • شوینده‌های مخصوص وسایل داخل آکواریوم
  • سیفون آب
  • سطل آب
  • تهویه‌کننده آب آکواریوم (زداینده کلر)
  • تمیز کننده شیشه مخصوص آکواریوم
  • ابزارهای فیلتر مثل بسته‌های کربن
  • برس لوله فیلتر
  • حوله

مراحل تمیز کردن آکواریوم

تمیز کردن آکواریوم در 5 مرحله زیر انجام می‌گیرد:

مرحله یک

تمیز کردن آکواریوم

در مرحله اول جداره داخلی شیشه آکواریوم را با پد جلبک‌گیر تمیز کنید.

مرحله دو

تمیز کردن آکواریوم

در دومین مرحله از تمیز کردن آکواریوم سنگ‌ها و گیاهان مصنوعی و وسایل تزیینی را از آکواریوم خارج می‌کنیم و آن را با آب گرم می‌شوییم. می‌توانید از ماده سفیدکننده مخصوص وسایل تزیینی آکواریوم نیز استفاده کنید، اما هرگز آن‌ها را با صابون یا پاک‌کننده‌های دیگر تمیز نکنید، ممکن است این مواد به طور کامل از سطح وسایل تزیینی آکواریوم برداشته نشوند. بخار آمونیاک ناشی از این شوینده‌ها سلامت ماهی‌ها را به خطر می‌اندازند، بنابراین از شوینده‌های مخصوص آکواریوم استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: پالوداریوم چیست؟ مراحل ساخت و معرفی گیاهان و حیوانات مخصوص آن

مرحله سه

تمیز کردن آکواریوم

در مرحله سوم نوبت استفاده از سیفون آب می‌رسد؛ سیفون، آشغال‌ها و مواد زائد را می‌مکد و آکواریوم را تمیز می‌کند. سیفون را روی شن‌ها و سنگ‌ریزه‌ها قرار دهید تا مواد زائد موجود در لابه‌لای شن‌ها خارج شود. در حین انجام این عملیات سعی کنید هیچ سنگی مکیده نشود، پس از خارج کردن آب آکواریوم، آن را با آب بدون کلر جایگزین نمایید.

برای آنکه به ماهی‌ها شک وارد نشود دمای آب ورودی را با آب آکواریوم یکسان کنید، زیرا تغییر دمای ناگهانی آب نیز سلامت ماهی‌ها را به خطر می‌اندازد. یک روز قبل از تمیز کردن آکواریوم آب شیر را در یک سطل تمیز و بهداشتی بریزید تا روز بعد با دمای آب داخل آکواریوم یکسان شود، با این کار کلر موجود در آب که برای سلامت ماهیان مضر است، نیز تبخیر می‌شود.

مرحله چهار

تمیز کردن آکواریوم

در این مرحله جداره خارجی شیشه آکواریوم را با پارچه مرطوب تمیز نمایید، می‌توانید از تمیزکننده شیشه مخصوص آکواریوم نیز استفاده کنید.

مرحله پنج

تمیز کردن آکواریوم

در مرحله آخر تمیز کردن آکواریوم، فیلتر را نیز تمیز کنید. پس از پاک کردن جداره خارجی شیشه آکواریوم، سنگ‌ها و گیاهان مصنوعی را به داخل آکواریوم برگردانید و پس از گذشت دو هفته با استفاده از برس لوله فیلتر و … فیلتر آکواریوم را نیز تمیز کنید، اما چرا باید دو هفته صبر کنیم؟

با تمیز کردن سنگ‌ها و گیاهان مصنوعی باکتری‌های مفید از محیط آکواریوم بیرون می‌روند، اما باکتری‌های مفید همچنان داخل فیلتر وجود دارند. اگر فیلتر را بلافاصله بعد از مرحله چهار تمیز کنید، آکواریوم پر از آمونیاک می‌شود که برای ماهی‌ها بسیار خطرناک است، زیرا باکتری‌های مفید دیگر در آکواریوم وجود ندارند تا آمونیاک و مواد سمی را از بین ببرند.

نکات مربوط به تمیز کردن آکواریوم

تمیز کردن آکواریوم

در زیر نکات مهمی جهت تمیز کردن هر چه بهتر آکواریوم ذکر شده است:

  • هنگام تمیز کردن آکواریوم بایستی مراقب بود تا ماهی‌ها مضطرب و آشفته نشوند. اضطراب و استرس ماهی‌ها را به خطر می‌اندازد.
  • جداره داخلی شیشه آکواریوم را هرگز با سیم ظرفشویی، اسفنج، اسکاچ و … نشویید، زیرا ممکن است دارای مواد شیمیایی باشند که برای سلامت ماهیان بسیار مضر می‌باشد.
  • ماهی‌ها علاوه بر آب به هوا نیز نیاز دارند، بنابراین آکواریوم را کاملاً با آب پر نکنید و اجازه دهید تا مقداری هوا داخل آکواریوم گردش کند.
  • آکواریوم را با آب مقطر پر نکنید، ماهی‌ها به املاح معدنی موجود در آب نیاز دارند، بنابراین آب مقطر نیز سلامت ماهی‌ها را به خطر می‌اندازد.
  • در هنگام استفاده از سیفون دقت کنید که به ماهی آسیبی نرسد.
  • اگر شما از فیلتری استفاده می‌کنید که دارای کربن و جذب‌کننده آمونیاک است، بایستی ابزارهای فیلتر را پس از سه هفته عوض کنید، زیرا این ابزارها بعد از سه هفته کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توان آمونیاک موجود در آکواریوم را از بین برد.
  • می‌توانید با پاک‌کننده‌های شیشه مغناطیسی شیشه‌های آکواریوم را نیز تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی: آکواریوم خانگی: مراحل تهیه و متخصص ماهر برای اجرای آن

سخن آخر

در این مقاله از ویکی ساختمون تمیز کردن آکواریوم را آموزش دادیم. تمیز کردن آکواریوم در 5 مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول با پد جلبک‌گیر سطح داخلی شیشه آکواریوم را تمیز می‌کنیم. مرحله دوم وسایل تزیینی داخل آکواریوم را خارج کرده و با آب گرم یا پاک‌کننده‌های مخصوص آکواریوم تمیز می‌کنیم. مرحله سه با استفاده از سیفون آب، مواد زائد لابه‌لای شن‌های کف آکواریوم را برمی‌داریم. در مرحله چهار جداره خارجی شیشه آکواریوم را نیز تمیز کرده و در مرحله آخر فیلتر را پس از دو هفته تمیز می‌کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا