رپورتاژ آگهی

حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی در 10 کشور عضو اکو چقدر است؟

در این مقاله حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی در قانون کشورهای همسایه که کارفرما را ملزم به پرداخت آن می‌کند، پرداخته می‌شود. برای کسب آگاهی لازم در این زمینه تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

درگاه ارتباط بی واسطه فعالان صنعت ساختمان ایران و کشورهای خاورمیانه

علت کاهش کارگران افغان از ایران

بعد از همه‌گیر شدن ویروس کرونا و کاهش ارزش پول ملی، در سالی که گذشت، نیروی کار انسانی خارجی، خصوصاً کارگران افغانی تمایل چندانی به ساخت‌وساز در پروژه‌های ساختمانی از خود نشان ندادند و رفته‌رفته از ایران مهاجرت کردند.

افت ارزش پول ملی و شیوع کرونا بسیاری از مشاغل را با مخاطره روبرو کرد که کمتر شدن نیروی کار انسانی در بخش ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین آن‌هاست که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اوایل سال جاری در قالب گزارش کوتاهی، مرکز تحقیقات مجلس اظهار داشت که شیوع کرونا و بیم کارگران خارجی به‌ویژه کارگران افغانستانی، از ترس مبتلا شدن به این ویروس و احتمال بالا رفتن هزینه‌ها، تصمیم گرفتن که به وطن خود بازگردند. این کارگران برای ادامه فعالیت‌های ساختمانی خود و امرار معاش به کشورهای همسایه کوچ کردند. آمار جهانی نشان می‌دهد که حجم کوچ کارگران افغانستانی به ترکیه و کشورهای عربی بیشتر از دیگر کشورها بوده است.

روزگاری نیروی کار و استادکار افغانستانی در ایران به‌وفور دیده می‌شد و کارفرمایان به راحتی بر سر میزان حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی به توافق می‌رسیدند، اما باکمال تأسف این روزها دیگر خبری از این کارگران نیست، اگر هم باشد به ندرت دیده می‌شود. نبود نیروی کار، به خصوص نیروی کار افغانستانی منجر به نگرانی بسیاری از فعالان پروژه‌های مسکن‌سازی شده است. این افراد معتقدند که فرار کارگران از ایران، تنها به دلیل شیوع ویروس کرونا نبوده بلکه دلیل اصلی آن، افت ارزش پول ملی در دو سال گذشته است.

نادر شدن استاد کار افغانستانی و نیروی کار خارجی منجر شد که دستمزد کار کارگران از ۸۰ هزار تومان به رقمی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان برسد.

نیروهای کار خارجی در ایران، اقرار می‌کردند که دیگر با این نرخ دلار کار کردن در ایران برایشان صرفه‌ای ندارد. همین امر باعث شد تا نیروهای کار ماهر و ساده برای دریافت دستمزد بیشتر، به کشور خود و یا کشورهای همسایه مهاجرت کنند.

طی ارزیابی‌هایی که صورت گرفت، متوجه شدیم که حتی نیروی کار ایرانی هم از دریافت دستمزد و تحمل تورمی که دامن‌گیرش شده است به شدت ناراضی است.

با توجه به اینکه در ایران عمده کارگران فعال در پروژه‌های ساختمانی، از اتباع افغانستانی بودند، با خارج شدن این نیروی انسانی از خاک ایران، با افزایش صددرصدی دستمزدها در حوزه ساخت‌وساز مواجه شدیم. تحقیقات نشان می‌دهد علت واقعی خروج کارگران افغانی شیوع کرونا نبوده، بلکه دلیل اصلی آن بالاتر بودن حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی، در کشورهای همسایه است.

حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی

اشتغال در ایران

ایران دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقا را داراست. این کشور به عنوان یک کشور با درآمد متوسط ​​طبقه‌بندی می‌شود. تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) ایران 366 میلیارد دلار برآورد شده است (در سال‌های 14-2013) اقتصاد کشور علاوه بر بخش‌های کشاورزی و خدمات، دارای بخش عظیم هیدروکربن است. مشارکت دولت مشهود در تولید و خدمات مالی وجود دارد.

نفت و گاز طبیعی حیاتی‌ترین منابع طبیعی گسترده‌ ایران است. قبل از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در سال 2014، نفت 80٪ از درآمد صادرات را تشکیل می‌داد. بخش صنعت، تقریباً دو پنجم به تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند و حدود یک سوم نیروی کار را به کار می‌گیرد. بخش خدمات بزرگ‌ترین عامل کمک به تولید ناخالص داخلی است و تقریباً نیمی از نیروی کار را به کار می‌گیرد.

تقریباً یک دهم زمین‌های ایران زمین قابل کشت است و کشاورزی اندکی بیش از 11٪ به تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند و حدود یک سوم نیروی کار ایران را به کار می‌گیرد. سایر صنایع مهم در ایران منسوجات، تصفیه قند، فرآوری مواد غذایی و تولید سیمان، مصالح ساختمانی، آهن، فولاد و ماشین‌آلات است. همچنین صنایع قالی‌بافی، سرامیک، ابریشم و جواهرات برای اقتصاد مهم است.

صادرات کشور به غیر از نفت، شامل کالاهای شیمیایی و پتروشیمی، غذاهایی مانند میوه و آجیل و فرش و قالیچه است، اما به آن‌ها محدود نمی‌شود. واردات اصلی آن شامل مواد اولیه صنعتی، کالاهای سرمایه‌ای، مواد غذایی و تجهیزات نظامی است اما به آن‌ها محدود نمی‌شود.

مجوزهای کار برای ایران

به عنوان یک مهاجری که قصد کار در ایران را دارید، به ویزای تجاری (ورود) نیاز خواهید داشت و ارزش آن را دارد که هشت هفته قبل از سفر برای این کار اقدام کنید تا تاخیرهای غیرمنتظره‌ای را تحمل نکنید. شما همچنین به نامه‌ای از طرف حامی استخدام خود در ایران نیاز خواهید داشت. ویزا باید توسط وزارت امور خارجه (MFA) در تهران تایید شود. با فرض تایید درخواست شما، وزارت امور خارجه یک شماره مجوز به کنسولگری ایران ارسال می‌کند که فرم درخواست تکمیل شده، عکس گذرنامه (زنان باید در عکس‌های درخواست ویزا خود روسری داشته باشند) و هزینه مناسب قبل از صدور ویزا.همچنین لازم به ذکر است که از مارس 2014، اتباع انگلیس، کانادا و ایالات متحده از سفر مستقل در ایران منع شده‌اند.

برای دریافت ویزا می‌توانید از خدمات ویزای سفارت ایران استفاده کنید یا مانند بسیاری از خارجی‌ها از آژانس ویزای شناخته شده‌ای مانند iranianvisa.com استفاده کنید که هزینه دریافت شماره مجوز را از شما می‌گیرد. روند کار نسبتاً ساده است: یک فرم الکترونیکی با جزئیات کسب و کار خود در ایران و اطلاعاتی از قبیل اینکه می‌خواهید ویزای خود را در کجا جمع کنید، پر نمایید. نسخه‌های دیجیتالی پاسپورت و عکس خود را ضمیمه کنید و این نامه و نامه کار خود را به حامی آژانس ویزا ارائه دهید. هنگامی که شماره مجوز شما به آژانس ارسال شد، آن‌ها آن را به شما و سفارت یا کنسولگری ایران که معرفی شده است ارسال می‌کنند. سپس شما باید با کنسولگری مصاحبه کنید. معمولاً و با فرض اینکه مشکلی پیش نیامده باشد، پس از مصاحبه، مهر گذرنامه برای شما صادر می‌شود.

مالیات در ایران

سال مالیاتی ایران از 21 مارس آغاز و در 20 مارس سال بعد به پایان می‌رسد. وزارت دارایی و امور اقتصادی از شهروندان ایرانی مالیات می‌گیرد. درآمد مشمول مالیات از طیف وسیعی از دسته‌ها حاصل می‌شود که هرکدام جداگانه مالیات می‌گیرند: حقوق (کارمندان بخش دولتی با 10٪ مالیات، برای کارگران سایر بخش‌ها، مالیات بر درآمد تا 35٪). درآمد از حرفه‌ای‌ها، تجارت و منابع متفرقه؛ درآمد حادثه‌ای یا بادآورده، درآمد املاک و مستغلات و درآمد حاصل از کشاورزی.

مهاجران مستقر در ایران همچنین باید مالیات بر درآمد را بر اساس حقوق خود پرداخت کنند. بااین‌حال، طبق اتاق بازرگانی ایران در انگلیس، دولت ایران برای کارگران خارجی حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی مشخصی تعیین می‌کند که بر اساس سن آن‌ها و کشور مبدا آن‌ها است. حداقل حقوق ماهانه فرض کارمندان اروپایی از 2500 دلار برای افراد غیرمتخصص تا 7000 دلار برای مدیران ارشد اروپایی است. از درآمد مهاجران 35٪ مالیات دریافت می‌شود. مهاجران مجاز به خروج از کشور نیستند مگر اینکه شواهدی مبنی بر پرداخت مالیات خود ارائه دهند.

میزان حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی در ایران

دستمزد کارگران ایرانی در سال ۹۹ با افزایش ۹/۲۰ درصدی به رقم یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان رسید. این در حالی است که نرخ تورم سالانه از سوی مرکز آمار ایران معادل ۴/۳۶ درصد اعلام شده است. اعلام این خبر باعث شد که کارگران از اختلاف ۱۵ درصدی میان درآمد و هزینه، افشاگری کنند.

و اما حداقل دستمزد کارگران در کشورهای دیگر تابع مقررات خاصی نیست و حتی گروه‌های کارگر گاها، چندین بار در سال شاهد چند برابری دستمزد خود هستند. به‌طورکلی برخی عوامل نظیر نیازهای ضروری کارگران و خانواده‌های آن‌ها، عوامل اقتصادی، سطح عمومی مزدها، بهره‌وری و تورم به عنوان معیارهای موثر بر تعیین دستمزد کارگران به حساب می‌آیند.

در این قسمت از مطلب، به بیان حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی در کشورهای عضو اکو می‌پردازیم.

جزئیات حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی در سال ۱۴۰۰ در ایران

  • دستمزد روزانه: ۸۸۵٬۱۶۵ ریال
  • دستمزد ماهیانه: ۲۶٬۵۵۴٬۹۲۵ ریال
  • پایه سنوات: ۱٬۴۰۰٬۰۰ ریال
  • بن: ۶٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال
  • مسکن: ۴٬۵۰۰٬۰۰۰ ریال
  • حق اولاد: ۲٬۶۵۵٬۱۴۱ ریال
  • جمع حقوق: ۴۱٬۹۰۷٬۰۷۷ ریال
  • سایر سطوح: ۲۶٪ + ۲٬۴۸۳٬۵۵۵ (ماهیانه) ریال

اشتغال در افغانستان

تولید ناخالص داخلی افغانستان در حال حاضر حدود 34 میلیارد دلار است. سرانه تولید ناخالص داخلی آن حدود 1150 دلار است. افغانستان از ظرفیت معدن قابل‌توجهی برخوردار است. طبق گفته دولت، این کشور به اندازه 3 تریلیون دلار ذخایر معدنی استفاده نشده اثبات شده دارد. اگر این درست باشد، افغانستان یکی از باارزش‌ترین مناطق استخراج معادن را در جهان دارد. یک بررسی زمین‌شناسی ایالات متحده در سال 2006 تخمین زده است که افغانستان همچنین دارای 36 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.

بسیاری از افغان‌ها برای امرار معاش خود به زراعت متکی هستند، بااین‌حال، این بخش به شدت آشفته است. فقط 12٪ از زمین‌های افغانستان قابل کشت است و فقط 6٪ از آن‌ها به‌طور فعال زیر کشت است. هرچند فرصت‌هایی در تجارت وجود دارد. در حال حاضر تجارت با سایر کشورها در حدود 5 میلیارد دلار در سال است. فرش دستباف یکی از محبوب‌ترین محصولات صادراتی از افغانستان است. ماکت‌های عتیقه نیز به همراه خز و چرم محبوب هستند.

با این وجود، اقتصاد افغانستان با فرصت‌های اقتصادی، توسعه نیافته است. افغانستان در رتبه 169 ام از نظر شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد و در حدود 35٪ از جمعیت بیکار است. مهاجران اگر در سفارت کشورشان کار نمی‌کنند، معمولاً در بخش توسعه بین‌الملل استخدام می‌شوند. برخی از مهاجران در دامنه رسانه کار می‌کنند. همچنین ممکن است فرصت‌هایی برای سازمان‌های امنیتی وجود داشته باشد.

حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی

فرصت‌های شغلی در افغانستان

با توجه به اوضاع ناپایدار کشور و وضعیت اقتصادی توسعه نیافته، فرصت‌های کار در افغانستان برای افراد خارجی و مهاجران محدود است. بازار کار در مقایسه با اقتصادهای بزرگ دنیا بسیار متفاوت است. بیشتر فرصت‌های شغلی مهاجران محدود به بخش توسعه بین‌المللی است. غالباً، این سازمان‌های بین‌المللی، اگر محلی را برای پست‌های خاص تأمین نمی‌کنند، می‌خواهند قبل از ورود به افغانستان، یك پست را به فردی پیشنهاد دهند. یافتن کار پس از ورود به افغانستان امکان‌پذیر است، اما با توجه به فرصت‌های محدود دستیابی به آن دشوارتر از سایر کشورها است.

مهاجران متقاضی فرصت‌های شغلی می‌توانند شانس خود را در سایت‌های شغلی آنلاین امتحان کنند. یک منبع مفید که عمدتاً مشاغل مربوط به توسعه را لیست می‌کند، وب‌سایت نهاد هماهنگی آژانس برای امداد و توسعه افغانستان است. اگرچه بیشتر این لیست‌ها برای کسانی که تجربه فعالیت در بخش خیریه و سازمان‌های غیردولتی را دارند مناسب است، اما فرصت‌های دیگری، به‌عنوان‌مثال کار در رسانه‌های محلی انگلیسی زبان نیز بد نیست. Wazifa یکی دیگر از سایت‌های معروف مشاغل است. روزنامه‌های انگلیسی زبان، مانند افغانستان تایمز، نیز ممکن است منبع اطلاعاتی برای مشاغل باشند.

مالیات بر درآمد در افغانستان

افغان‌های مقیم و غیرمقیم و مهاجران شاغل در افغانستان برای کلیه درآمدی که از منابع افغانستان اخذ می‌شود مشمول مالیات هستند.حتی وقتی مهاجران خارجی در این کشور برای اشتغال به کار پذیرفته می‌شوند، مشمول این مالیات بر درآمد خواهند شد. در آمد کمتر از 5،000 افغانی مالیات دریافت نمی‌شود. درآمد از 5000 تا 12500 افغانی 2درصد، از 12500 تا 100.000 افغانی تنها 10 درصد و برای هر درآمد ماهانه بالاتر از 100،000 افغانی مشمول مالیات بر درآمد 20٪ می‌شود.

برای مالیات وضعیت سکونت افراد، ایالت از تعدادی فاکتور مختلف برای تعیین این موضوع استفاده می‌کند.

اولاً، برای کسی که به عنوان ساکن شناخته شود، محل اقامت وی ​​در افغانستان باید در هر زمان مشخص برای مدت سال مالیات محل اصلی وی باشد. فرد باید در طول مدت مالیات حداقل 183 روز در افغانستان بوده باشد (این لازم نیست که متوالی باشد)، وگرنه فرد در طول سال مالیاتی موردنظر برای مدتی در دولت افغانستان کار خواهد کرد.

حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی ماهیانه کار در تاجیکستان

نرخ بیکاری پایین، فرصت‌های کاری عالی و حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی ماهیانه بسیار بالا در تاجیکستان از جمله عواملی هستند که کار در تاجیکستان را برای ایرانیان به طرز عجیبی جذاب می‌سازد. میانگین سطح حقوق ماهیانه کار در جمهوری تاجیکستان حدوداً TJS15900 (سامانی) معادل $1640.33(دلار) هست. این عدد در قیاس با درآمد ماهیانه کار در اکثر کشورهای آسیای میانه و کشورهایی که در همسایگی تاجیکستان هستند، عدد بسیار خوبی است. نکته جالب‌توجه این است که سطح متوسط درآمدی تاجیکستان حتی بالاتر از متوسط سطح درآمد در روسیه گزارش شده است. کارشناسان موسسه سندباد از طریق ارتباط با بانک اطلاعاتی و انبوه تجربه‌های مهاجرتی خود، آماده پاسخ گوئی به سؤالات متقاضیان در زمینه مهاجرت کاری به تاجیکستان هستند.

سطوح مختلف حقوق ماهیانه کار در تاجیکستان

حداقل و حداکثر حقوق ماهیانه کار در تاجیکستان حدود TJS2150 و TJS70400 (سامانی) هست بدین ترتیب، درآمد ماهیانه در این کشور آسیایی در حدود TJS16200 (سامانی) می‌باشد. به‌بیان‌دیگر، حدود 50% از افراد فعال در مشاغل گوناگون حقوق ماهیانه کمتر از TJS16200 (سامانی) دریافت می‌کنند. این در حالی است که 50% از افراد فعال در کشور تاجیکستان رقمی بیشتر از TJS16200 (سامانی) دریافتی دارند.

با توجه به توزیع درآمد بین کارگران و کارکنان فعال در تاجیکستان، تقریباً در حدود 25% از جمعیت کمتر از TJS8260 (سامانی) دریافت کرده در حالی که در حدود 75% از آن‌ها بیشتر از TJS8260 (سامانی) کسب درآمد می‌کنند. همچنین حدود 75% از مردم کشور تاجیکستان درآمدی کمتر از TJS44200 (سامانی) داشته در حالی که 25% از جمعیت این کشور متوسط درآمدشان بیشتر از TJS44200 (سامانی) می‌باشد.

جمهوری تاجیکستان از جمله کشورهای با ثبات منطقه آسیای مرکزی است. این کشور با توجه به ارزش پولی نسبتاً خوبی که در این منطقه دارد و نیز برخورداری از بازار کاری پر رونق، می‌توان آن را به عنوان یکی از مقاصد مهاجرتی خوب برای متخصصان و کارگران ماهر ایرانی به شمار آورد. صنعت و کشاورزی همواره دو رکن اصلی رشد اقتصادی تاجیکستان محسوب می‌شود. رشته‌های معماری، فنی، مهندسی، ساخت‌وساز، رشته‌های مربوط به نظام سلامت از جمله مشاغل مورد نیاز جمهوری تاجیکستان می‌باشند.

مشاغل متنوعی در تاجیکستان وجود دارد. هر یک از این مشاغل با توجه به اهمیت و نقش خود، از سطوح درآمدی مختلفی برخوردار می‌شود. داشتن شغل در تاجیکستان و کسب درآمد بالا در این کشور مثل هر کشور دیگری مستلزم داشتن رزومه کاری قوی است. رزومه‌ای که اغلب داشتن تجربه کاری چندین ساله و برخورداری از مدارک عالی از جمله امتیازهای مثبت محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته تخصصی می‌تواند سبب افزایش سطح حقوق کارکنان تا 29% شود. همچنین داشتن تجربه کسب‌وکار بیش از 5 سال در تاجیکستان، منجر به افزایش سطح درآمدی تا 36% می‌گردد؛ اما قابل‌توجه در این باره این است که درآمد متوسط مردها در تاجیکستان بیش از 14% درآمد زنان این کشور می‌باشد.

مزایای مهاجرت کاری به تاجیکستان

  • اخذ اقامت تاجیکستان
  • کار در محیطی نزدیک به فرهنگ ایرانی
  • هزینه پایین برای شروع کسب‌وکار
  • استفاده از پتانسیل‌های کشور برای ایجاد کسب‌وکار
  • زندگی در کشوری با طبیعت زیبا به نام تاجیکستان

معایب کار در جمهوری تاجیکستان

امروزه تاجیکستان قادر به ایجاد مشاغل کافی نیست و مشاغل موجود اغلب در بخش غیررسمی دارای کیفیتی پایین هستند و از لحاظ خروجی بازار کار، نابرابری‌های چشم‌گیری دیده می‌شود. اشتغال‌زایی با وجود رشد اقتصادی بالا، با افزایش سریع نیروی کار هماهنگ نیست. در واقع تعداد زیادی از کارگران غیرفعال هستند و در پیشبرد جنبه‌های اقتصادی تاجیکستان هیچ‌گونه کمک نمی‌کنند.

علاوه بر این، بسیاری از مشاغل موجود، در تاجیکستان در گروه مشاغل بی‌کیفیت هستند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مشاغل فصلی
  • مشاغل موقت با حقوق نامنظم
  • مشاغل عمدتا در بخش غیررسمی و بدون دسترسی به مزایا یا حمایت‌های اجتماعی

کمبود مشاغل خوب در تاجیکستان سبب افزایش مهاجرت نیروی کار شده است و حواله‌ها در دهه گذشته به منبع مهم درآمد تبدیل شده‌اند. سهم زیادی از نیروی کار برای دریافت حقوق بهتر، کشور را ترک می‌کنند، اکثر آن‌ها برای کار راهی روسیه می‌شوند؛ بنابراین تمامی این موارد از جمله معایب کار در تاجیکستان به حساب می‌آید.

با توجه به ثبت نشدن حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی در سال 2020، سامانه سندباد در آینده‌ای نزدیک اطلاعات دقیق و واضحی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی در ترکمنستان

شرایط کاری در ترکمنستان از موضوعات مهمی است که جا دارد به‌طور دقیق بررسی شود. این کشور در سال‌های گذشته از نظر بیکاری عدد بالایی اعلام کرده است اما در حال حاضر پیشرفت‌های اقتصادی سبب شده که ترکمنستان در زمینه نفت و گاز و نساجی به رتبه مطلوبی برسد این‌طور که آمار نشان می‌دهد، نرخ بیکاری در ترکمنستان کاهش داشته است. تخصص افراد در زمینه کاری در ترکمنستان اهمیت بسیاری دارد. نیاز به تخصص و مشاغل ضروری در این کشور روز به روز بیشتر می‌شود.

افرادی که ورود به بخش کاری ترکمنستان داشته‌اند غالباً در زمینه صنایع نفت و گاز و نساجی فعالیت می‌کنند در این راستا کشت گندم نیز مشاهده می‌شود به‌ طور کلی فرصت‌های شغلی در این راستا بیشتر به چشم می‌خورد. متقاضیان کاری در ترکمنستان می‌بایست یک دعوت‌نامه کاری از سوی کارفرمایان این کشور داشته باشند به این ترتیب امکان اقدام برای کار این افراد مهیا می‌شود. همچنین لازم است هزینه ویزای مربوطه نیز صادر شود.

حقوق و دستمزد فعالیت های ارزی ساختمانی

شرایط کار در ترکیه

یک عامل محدودکننده برای اتباع خارجی همیشه رویکرد محافظه کارانه ترکیه در زمینه صدور مجوز کار بوده است. علی‌رغم پیشرفت در بوروکراسی، دولت هنوز در اعطای بیش از حد بسیاری از این مدارک ارزشمند در نتیجه نرخ بالای بیکاری مردد است.

بازار کار در ترکیه

کسانی که این شانس را داشته‌اند که توسط کارفرمایی که مایل به حمایت از قرارداد شغلی خود است، به خارج از کشور آورده شوند، نیروی کار ترکیه را به‌ طور کلی سخت‌کوش و فداکار می‌بینند، در صورت لزوم، پس از چند ساعت کار در مورد آن‌ها کار می‌کند.

اقتصاد ترکیه به‌طور مداوم در حال رشد است. به دلیل ترکیب پیچیده صنعت مدرن و تجارت، همراه با بخش کشاورزی سنتی مورد ستایش قرار گرفته است.

برای مهاجران با مهارت کافی و کمی عزم، یافتن شغل در ترکیه هنوز امکان‌پذیر است. غالباً، افراد خارجی در زمینه‌های گردشگری، معلمی، املاک و مستغلات و امور مالی در شهر دوستانه‌تر استانبول استخدام می‌شوند. این کلان‌شهر بزرگ همچنین فرصت‌هایی را در بخش‌های مهندسی، فناوری اطلاعات، منابع انسانی، طراحی، بازرگانی، بازاریابی و فروش فراهم می‌کند.

مانند گذشته، فرصت زیادی برای مهاجران برای آموزش انگلیسی در ترکیه وجود دارد. بسیاری از موسسات صرفاً به یک مدرک دانشگاهی بدون آموزش رسمی لازم برای آموزش نیاز دارند، اگرچه داشتن صلاحیت‌های مناسب به شما کمک می‌کند. حقوق کافی این موقعیت‌ها را همراهی می‌کند، اما افرادی که به دنبال تامین هزینه‌های خانواده هستند به درآمد بیشتری نیاز دارند.

با این وجود، بازار کار ترکیه محدود به افراد خارجی است و افراد مهاجر مجاز به کار در زمینه‌های خاص نیستند. به‌عنوان‌مثال،‌ افراد خارجی مجاز به استخدام در صنعت معدن، به عنوان مدیر اجرایی آژانس‌های مسافرتی و برخی مشاغل حرفه‌ای مانند داروسازان، پرستاران و دندان‌پزشکان نیستند.

یافتن شغل در ترکیه

از آنجا که کارفرمایان باید از طرف کارگران خارجی برای مجوز کار برای ترکیه درخواست کنند، مهاجران باید قبل از ورود به کشور کار خود را پیدا کنند.

روش‌های اصلی تامین شغل، مرور پورتال‌های شغلی آنلاین و تماس با آژانس‌های استخدام است. بسیاری از شرکت‌های چندملیتی در ترکیه فعالیت می‌کنند و ممکن است چشم‌اندازها را در وب‌سایت‌های خود لیست کنند.

فرهنگ کار در ترکیه

به‌طورکلی، ترک‌ها نسبت به کارگران خارجی مهمان‌نواز هستند. این برای مهاجران ایده آل است. زیرا تجارت در ترکیه می‌تواند بسیار شخصی باشد. ترک‌ها دوست دارند برای ایجاد روابط وقت بگذارند و تجارت با کسانی که به آن‌ها اعتماد دارند ترجیح می‌دهند. فرهنگ تجارت ترکیه نیز فوق‌العاده سخت‌کوش است و تازه واردان باید انتظار داشته باشند که ساعت‌های طولانی‌تر از گذشته را کار کنند.

همچنین برای مهاجران مهم است که به یاد داشته باشند؛ اگرچه ترکیه یک کشور سکولار است، اما اسلام دین غالب است و تاثیر فرهنگ تجارت را دارد. احترام به اعمال مذهبی و چگونگی تاثیر آن در ساعات اداری و رفتارها تا حد زیادی در کمک به مهاجران برای جلب اعتماد و احترام همکارانشان و همچنین کمک به انطباق آن‌ها با محیط کار در ترکیه کمک خواهد کرد.

نرخ بیکاری در کشور ترکیه بیانگر این واقعیت است که اگر چه در مقایسه با کشورهای اروپایی نظیر سوئد و آلمان، در این کشور فرصت‌های شغلی کمتری وجود دارد، وضعیت کار ترکیه بین کشورهای حوزه خاورمیانه و آسیا مثل کشور ارمنستان اوضاع مطلوب‌تری دارد. البته خوب است بدانید که در شهرهای بزرگ ترکیه مانند آنکارا و استانبول، موقعیت‌های شغلی بیشتری برای کارگران مهیا است.

آیا حداقل حقوق در ترکیه بیشتر از ایران است؟

در پاسخ این سؤال باید بگوئیم که بله؛ حداقل حقوق در کشور ترکیه بیشتر از ایران است. حتی علاوه بر آن متوسط حقوق دریافتی این کشور بیشتر از ایران می‌باشد. این را هم باید خاطر نشان کرد که هزینه‌های زندگی در بعضی از موارد خیلی بیشتر از ایران است که انرژی یکی از نمونه‌های بارز آن می‌باشد.

ارزیابی حقوق کارگر ساده در ترکیه

حقوق ثابت ترکیه در سال ۲۰۲۱ با کسر مالیات ماهانه ۲.۸۲۵. ۹۰ لیر است که بر حسب روزانه ۱۱۹.۲۵ لیر می‌باشد. در ضمن ساعت کاری برای حقوق ثابت ترکیه، حداکثر ۴۵ ساعت در هفته معین شده است.

این نرخ اعلام شده مختص افراد مجرد می‌باشد و در صورت متاهل بودن و داشتن فرزند این عدد افزایش خواهد یافت که به شرح زیر است:

  • در صورتی که همسر شما شاغل نباشد.
  • متاهل و همسر کار نمی‌کند برابر: ۲.۸۷۹. ۵۷ لیر
  • متاهل، همسر کار نمی‌کند و یک فرزند برابر: ۲.۹۱۹. ۸۱ لیر
  • متاهل، همسر کار نمی‌کند و ۲ فرزند برابر: ۲.۹۶۰. ۰۶ لیر
  • متاهل، همسر کار نمی‌کند و ۳ فرزند یا بیشتر برابر: ۳.۰۱۳. ۷۲ لیر

آنچه حقوق کارگران ساده در ترکیه را افزایش می‌دهد

در ترکیه کارگران از مزایا و حقوق یکسانی برخوردار نمی‌باشند. سطح درآمد کارگران با در نظر گرفتن فاکتورهایی متفاوت است. عمده‌ترین این فاکتورها پارامتر جنسیت است؛ که حکایت از درآمد بالای کارگران مرد، نسبت به کارگران زن دارد.

فاکتور دیگر اثرگذار بر روی حقوق یک کارگر ساده در ترکیه، فاکتور سطح تحصیلات می‌باشد که برخلاف دیگر کشورها، میانگین درآمدی کارگران زیر دیپلم، بالاتر از کارگران تحصیل کرده است.

بنابراین در ترکیه نمی‌توان حقوق و دستمزد ارزی فعالیت‌های صنعت ساختمان را به صورت دقیق و کلی بیان کرد.

راهنمای کار در جمهوری آذربایجان

آذربایجان کشوری در آسیای غربی است که در منطقه قفقاز جنوبی در تقاطع اروپای شرقی و آسیای غربی واقع شده است. آذربایجان با روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران مرزهای زمینی دارد. بخشی از آذربایجان مصنوع نخجوان است که مرزهای زمینی با ارمنستان، ایران و ترکیه دارد. این کشور با مساحت 86.600 کیلومترمربع (33.400 مترمربع) و نزدیک به 10 میلیون نفر جمعیت، کشوری کوچک است، اما از نظر نفت و گاز طبیعی بسیار غنی است. واحد پول رسمی در آذربایجان منات است و کلیه حقوق و دستمزد با ارز محلی پرداخت می‌شود.

صنایع اصلی در آذربایجان عبارتند از: صنعت نفت و گاز طبیعی، صنعت تجهیزات میدان نفتی، تولید فولاد، آهن، مواد شیمیایی و سیمان و صنایع غذایی. به دلیل رشد سریع اقتصاد در حال توسعه، در آذربایجان به‌طور مداوم کمبود نیروهای ماهر، از جمله مهندسین (ساخت‌وساز، مکانیک و برق)، کارگران تولیدی، کارگران پشتیبانی، متخصصان فناوری اطلاعات، مدیران پروژه و دیگران وجود دارد. قبل از شروع به جستجوی شغل خود، باید بفهمید که برای چه موقعیتی می‌خواهید مهارت و آموزش لازم داشته باشید.

فرصت‌های شغلی برای خارجی‌ها در آذربایجان

اگر شما یک شهروند خارجی هستید که در آذربایجان شغل خود را شکار می‌کنید، دشوار است که بدانید جستجوی شغل خود را از کجا شروع کنید، به خصوص اگر ویزای کار ندارید یا محدود به مشاغل انگلیسی زبان در آذربایجان هستید.

فرصت‌های شغلی زیادی برای اشتغال شهروندان خارجی در آذربایجان وجود دارد. بسته به اهداف شغلی، برخی از افراد می‌خواهند برای اشتغال به‌طور دائم به آذربایجان نقل مکان كنند، در حالی كه برخی دیگر برای مدت كوتاهی می‌آیند و به دنبال كارهای فصلی و موقت می‌روند، مانند پرستاری از بچه‌ها، پیشخدمت‌ها، میوه‌چینی، نظافتچی‌ها، خدمتكاران و غیره. با پرداخت هزینه‌ای ناچیز می‌توانید با کمک یک سازمان واسطه‌ای به عنوان یک خارجی استخدام شوید.

جستجوی کار، به‌ویژه برای افراد جویای کار خارجی، فرآیند بسیار طاقت فرسایی است. اگر به دنبال کار در کشور خارجی هستید، باید تمام وقت خود را صرف جستجوی کار بپردازید. بهترین منابع برای متقاضیان کار خارجی آژانس‌های کاریابی و شرکت‌های استخدام در آذربایجان و منابع آنلاین مانند موتورهای جستجوی شغل، درگاه‌های شغلی متخصص برای فرصت‌های شغلی در آذربایجان هستند.

بازار کار و نکاتی برای استخدام در آذربایجان

تقریباً نیمی از نیروی کار در آذربایجان در خدمات، حدود 12 درصد در صنعت و 38 درصد در کشاورزی و جنگل‌بانی کار می‌کند. خارجی‌ها در آذربایجان اغلب به دنبال مشاغل مهندسی، مراقبت‌های بهداشتی، معلمی، ساختمانی، فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل، در صنعت نفت و گاز طبیعی هستند، زیرا این‌ها برجسته‌ترین بخش‌ها هستند و تقاضای بیشتری برای کارمندان جدید دارند. کارگران خارجی معمولاً در محل‌های کار مانند کارخانه‌ها، شرکت‌های نفتی، مدارس، بیمارستان‌ها، سایت‌های ساختمانی و دفاتر مدرن در شهرهای آذربایجان کار می‌کنند.

قبل از شروع جستجوی کار توصیه می‌شود اولویت‌های خود را از قبیل محل شرکت، محدوده حقوق دلخواه، انتخاب مزایا، ترجیح دهید در یک شرکت بزرگ یا تجارت کوچک کار کنید، تعریف کنید. شما به دنبال شرکتی هستید که زبان رسمی آن انگلیسی یا آذربایجانی باشد. سپس می‌توانید جستجوی کار را شروع کنید!

اشتغال در ازبکستان

مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ازبکستان بخش‌هایی است که در اطراف منابع طبیعی این کشور ساخته شده است، به‌ویژه مواد معدنی و پنبه. این کشور با استخراج تقریباً 80 تن در سال هفتمین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است. تخمین زده می‌شود که این فلز گران‌بها حدود 20٪ از کل صادرات را تشکیل می‌دهد.

ازبکستان همچنین دارای ذخایر قابل‌توجهی از گاز طبیعی است که هم در داخل کشور استفاده می‌شود و هم به سایر کشورها فروخته می‌شود و همچنین مقدار زیادی فلزات مانند مس، سرب، روی، تنگستن و اورانیوم.

کشاورزی بخش مهم دیگری از اقتصاد ازبکستان است. این منطقه 25٪ از نیروی کار کشور را به کار گرفته و 18٪ از تولید ناخالص داخلی آن را نیز به عهده دارد. تقریباً 10٪ از کل ازبکستان به کشاورزی اختصاص دارد که پنبه محصول عمده نقدی این کشور است.

در سال 2013، تولید ناخالص داخلی این کشور 56.8 میلیارد دلار بود که عمده شرکای صادراتی این کشور چین، قزاقستان، ترکیه، روسیه، بنگلادش و قرقیزستان بودند.

بسیاری از مهاجران مشغول به کار در ازبکستان به عنوان متخصصان ارشد مدیریت در بخش انرژی استخدام می‌شوند.

مجوزهای کار برای ازبکستان

اول، شرکتی که برای آن کار خواهید کرد نیاز به گرفتن مجوز کار شرکت دارد. این اجازه می‌دهد تا یک شرکت تعداد مشخصی از اتباع خارجی را استخدام کند. به‌طور معمول برای شش ماه تا یک سال صادر می‌شود و می‌تواند بیشتر به صورت سالانه تمدید شود. پروانه کار نیز تنها پس از تایید اینکه هیچ نامزد محلی برای این شغل نمی‌تواند جای خالی موردنظر را پر کند، برای شخص خارجی صادر می‌شود.

کار در ازبکستان برای اتباع خارجی

مهاجرانی كه قصد كار در ازبكستان را دارند می‌توانند درخواست مجوز كار خود را به وزارت كار ارائه دهند. آن‌ها همچنین نیاز به دریافت شماره/ دعوت‌نامه تلکس برای ویزای کار از شرکت میزبان دارند که باید توسط مقامات رسمی تایید شود. بر اساس چنین تصویبی، خارجی‌ها می‌توانند درخواست ویزا را ارائه دهند.

برای ویزای کار خود در کنسولگری ازبکستان در کشور خود یا کشور محل اقامت خود اقدام کنید. ویزا برای یک دوره حداکثر 30 روزه و برای یک بار ورود صادر می‌شود. پس از ورود، باید ظرف سه روز آدرس خود را در پلیس محلی ثبت کنید و برای مدت ویزای اولیه صادر می‌شود.

اینکه پروانه کار شما صادر شود یا خیر به ویزا، قرارداد کاری امضا شده و آزمایش اچ آی وی بستگی دارد. شما به‌طور معمول می‌توانید ویزای خود را برای مدت اعتبار مجوز کار تمدید کنید و به همین ترتیب لازم است ثبت نام آدرس خود را تمدید کنید.

شرایط کار در قرقیزستان برای مهاجران

اقتصاد قرقیزستان ریشه در منابع طبیعی آن دارد و حدود یک سوم از تولید ناخالص داخلی این کشور از کشاورزی حاصل می‌شود. سایر صنایع مهم این کشور شامل معدن، تولید و صادرات است.

بیشتر مهاجران حقوق بسیار کمتر از آنچه در کشورهای غربی یا به‌ طور کلی سایر مقاصد مهاجران ممکن است دریافت کنند، دریافت خواهند کرد. با این وجود، پایین بودن هزینه‌های زندگی فشار مالی را کاهش می‌دهد و اگرچه مهاجران به احتمال زیاد در قرقیزستان ثروتمند نخواهند شد، اما آن‌ها می‌توانند در حالی که فرهنگ و محیط کار جدیدی را تجربه می‌کنند، راحت زندگی کنند.

یافتن کار در قرقیزستان

مهاجران مستقر در قرقیزستان عمدتاً توسط بخش توسعه، یا برای سازمان‌های بزرگ بین‌المللی مانند سازمان ملل و کمیسیون اروپا، یا برای سازمان‌های غیر دولتی کوچکتر (NGO) استخدام می‌شوند.

علاوه بر فرصت‌های توسعه، چندین شرکت معدنی متعلق به خارجی در قرقیزستان فعالیت می‌کنند. سخنرانان بومی انگلیسی و به میزان کمتری از زبانهای اروپایی، همیشه تقاضای زیادی برای تدریس در تمام مقاطع تحصیلی دارند.

از آنجا که اکثر سازمان‌ها و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی ملزم به ارسال فرصت‌های شغلی به‌صورت آنلاین هستند، مهاجران علاقه‌مند باید از وب‌سایت‌های سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در قرقیزستان تحقیق کنند.

هر فرد خارجی که قصد کار در قرقیزستان را دارد، باید دارای اجازه کار معتبر باشد. اکثر کارفرمایان ویزا و مجوز کار را دریافت می‌کنند.

فرهنگ کار در قرقیزستان

هفته کاری قرقیزستان دوشنبه تا جمعه بوده و روز کاری معمول هشت تا نه ساعت است. معلمان بسته به بار کلاس خود می‌توانند یک برنامه تغییر یافته داشته باشند. وقت شناسی جنبه بارز تجارت در قرقيزستان نيست و گرچه مهاجران بايد خود وقت شناس باشند، آن‌ها بايد آماده باشند تا جلسات اطراف شركت كنندگان را كه حداقل با 15 دقيقه تاخير وارد می‌شوند برنامه‌ریزی كنند.

هنگام تهیه کارت‌های بازرگانی برای توزیع در قرقیزستان، چاپ اطلاعات شخص به دو زبان انگلیسی و قرقیزی یا روسی مفید است.

اشتغال در قزاقستان

قزاقستان مکانی هیجان‌انگیز برای کار است. این کشور با داشتن ذخایر گسترده‌ای از سوخت‌های فسیلی، مواد معدنی و فلزات گران‌بها، فرصت‌ها و مشاغل پر رونق این کشور را به بزرگ‌ترین اقتصاد آسیای مرکزی تبدیل کرده است.

به‌طورکلی، زندگی کاری در قزاقستان با بسیاری از کشورهای غربی بی‌شباهت نیست. کارمندان گزارش می‌دهند که ساعت‌ها طولانی کار می‌کنند، وقت خود را برای کار در سفر می‌گذرانند و مجبور به مقابله با بوروکراسی اداری و دفتر کار هستند؛ اما در عین‌ حال، بسیاری از فرهنگ سخت‌کوشی، لذت می‌برند.

بررسی اجمالی اقتصادی

در قزاقستان، یک بخش تولید صنعتی کاملاً مستقر وجود دارد که بیشتر مربوط به ماشین‌سازی (برای کشاورزی و دفاع، از جمله چیزهای دیگر) و همچنین استخراج و فرآوری منابع طبیعی این کشور است. بخش انرژی این کشور در حال رونق است و اصلاحات اقتصادی و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی باعث رشد سریع رشد در سال‌های اخیر شده است. علاوه بر این، این یکی از بیست تولیدکننده برتر نفت در جهان و بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم در جهان است.

با این وجود، کشاورزی و دام هنوز سهم زیادی در مناطق روستایی دارد و تقریباً یک چهارم جمعیت شاغل کشور به نوعی درگیر هستند، اگرچه کشاورزی در آخرین آمار فقط 4.5٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

از سال 2001، رشد تولید ناخالص داخلی در بالاترین میزان در جهان بوده است، در بعضی از سال‌ها دو رقمی است. سرانه تولید ناخالص داخلی در سال 2013 تقریباً به 13000 دلار رسیده بود؛ قبل از اینکه کشور احساس کند اثرات رکود جهانی است. هنوز هم دولت توانسته است کسری خود را برگرداند، بسیاری از بدهی‌های خود را پرداخت کرده و برنامه جدیدی برای اصلاح بازنشستگی وضع کند.

مشاغل در قزاقستان

وقتی مردم به قزاقستان فکر می‌کنند، اولین موضوعی که به ذهنشان خطور می‌کند “نفت” است و مطمئناً این یک تجارت بزرگ است و برای کسانی که مایل به ادامه کار در نفت هستند بسیار جذاب است.

با این‌ حال، مشاغل دیگری نیز وجود دارد، به‌ویژه برای کسانی که می‌توانند انگلیسی را آموزش دهند. برای کار در مدرسه به عنوان معلم به‌طور معمول به مدرک تحصیلی نیاز خواهید داشت، اما اگر به زبان محلی مسلط باشید، ممکن است بدون تجربه زیاد استخدام شوید. برخی از این پست‌های آموزش زبان می‌توانند بسیار سودآور باشند. این موضوع بسیار مهم است، زیرا اگر چه برخی از اقلام ضروری مانند بنزین و آب و برق در قزاقستان ارزان هستند، اما بسیاری از وسایل کاربردی روزمره گران هستند، بنابراین یک حقوق مناسب ضروری است.

مجوزهای کار برای قزاقستان

برای به دست آوردن حق اقامت و کار در قزاقستان، شما نیاز به یک مجوز کار دارید که معمولاً توسط کارفرمای شما تنظیم شده است. بسیاری از شرکت ها برای اطمینان از انجام کامل این کار مشاوران حقوقی به کار می‌گیرند. لازم است آگاه باشید که دولت اجازه کار سالانه را به تعداد مشخصی محدود می‌کند و همچنین قوانین ممکن است تغییر کند، بنابراین وب‌سایت‌های سفارت را بررسی کنید و از کارفرمای خود مشاوره بخواهید.

فعالیت سندباد چیست؟

سندباد بستری است که زمینه ارتباط بین فعالان صنعت ساختمان ایران و کشورهای منطقه را بدون واسطه فراهم می‌کند. اگر شما یک شرکت یا تولیدکننده ایرانی هستید و می‌خواهید کالاها و خدمات خود را به کشورهای خاورمیانه صادر کنید یا در این کشورها پروژه ساخت‌وساز یا تجارت دارید، سندباد این امکان را فراهم می‌کند که بدون مشکل با شرکت تجاری خود کار کنید.

تجربه موفق شرکت کارگشا در راه اندازی سامانه آنلاین خدمات ساختمانی و وجود ظرفیت قابل‌توجه طراحی و اجرا و تولید در ایران، این شرکت را بر آن داشت تا با توجه به شروع بازسازی گسترده در عراق، نسبت به راه اندازی این سامانه دانش بنیان به زبان های عربی و کردی و انگلیسی اقدام کند. ماحصل این پروژه، محصولی به نام سندباد است.

سندباد چگونه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک می‌کند؟

سندباد در واقع یک دایرکتوری آنلاین جهت معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در زمینه طراحی و اجرا و تامین مصالح و تجهیزات در پروژه‌های عمرانی با برندهای مشخص است، با بهره‌گیری از کارشناسان مسلط به زبان‌های فارسی، عربی، کوردی و انگلیسی زبان، راه اندازی شده تا پشتیبانی از کاربران سامانه سندباد، آن‌ها را با ارائه خدمات بین‌المللی پشتیبانی کنند.

نحوه عضویت در سامانه سندباد

عضویت در سایت سندباد و استفاده از ویژگی‌های پایه این سایت رایگان است. در صورتی که بخواهید از گزینه‌های پیشرفته‌تر سایت استفاده کنید، می‌بایست پروفایل خود را به یکی از گزینه‌های عادی، ویژه و طلایی ارتقا دهید. (امکانات مربوط به هرکدام از گزینه ها، در بخش خدمات سندباد در انتهای صفحه اصلی سایت آمده است)

برای عضویت در سامانه سندباد با ورود به آدرس www.sindbab.company به شیوه زیر عمل کنید:

از طریق منوی سمت چپ بالای سایت و کلیک بر روی گزینه ورود/ ثبت نام می‌توانید وارد پنل کاربری خود شوید. در صورتی که قبلا در سایت ثبت نام نکرده باشید می‌بایست نسبت به ثبت نام در سایت اقدام کنید. برای این کار وارد گزینه ثبت نام شوید و با تکمیل فرم زیر نسبت به ایجاد پنل کاربری خود اقدام کنید. ثبت نام در سایت سندباد با استفاده از شماره تلفن همراه انجام می‌شود و در واقع شماره تلفن همراه شما به عنوان نام کاربری شما خواهد بود.

اطلاعاتی در مورد دیگر کشورهای عضو اکو نظیر پاکستان در دست نمی‌باشد اما سامانه سندباد با ارتباطات و … که دارد، در آینده اطلاعات کامل و درستی را منتشر خواهد نمود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا