ابزارآلات

نحوه کار با متر لیزری چگونه است و فواید آن نسبت به متر فلزی

متر لیزری جایگزین به حق متر معمولی است زیرا تمام ویژگی‌های مثبت اعم از سرعت، دقت، ایمنی، تطبیق پذیری، راحتی و عملکرد را در خود دارد. از این متر عمدتاً در کاربردهای مختلف ساختمانی استفاده می‌شود؛ اما برای افرادی که برای اولین بار قصد استفاده از این متر را دارند معمولاً این پرسش ایجاد می‌شود: «نحوه کار با متر لیزری چگونه است؟» با ویکی ساختمون همراه باشید.

اساس کار متر لیزری

در نحوه کار با متر لیزری باید ابتدا اساس کار با این دستگاه را بشناسید. در حقیقت، متر لیزری یک پالس نور متمرکز را به هدف می‌فرستد و سپس بازتاب نور به دستگاه باز می‌گردد. متر زمان بین این دو رویداد را اندازه گیری کرده و آن را به فاصله تبدیل می‌کند.

فرمول کار با متر لیزری ساده است:

فاصله = ½ (سرعت x زمان)

ارسال نور به هدف و بازتاب آن به «زمان پرواز» معروف است. این اصل مبتنی بر این واقعیت است که نور لیزر با سرعت نسبتاً ثابت در جو زمین حرکت می‌کند. نور بازتاب شده به دستگاه، توسط کامپیوتر مسافت مورد نظر را محاسبه می‌کند.

«برای مشاهده قیمت متر لیزری کلیک نمایید»

سرعت نور 300 هزار کیلومتر در ثانیه است، بنابراین برای حل اختلافات یک سانتی‌متر، متر لیزری باید فواصل زمانی را در میلیاردیم ثانیه اندازه‌گیری کند؛ اما نگران نباشید! این فناوری کاملاً ثابت و قابل اعتماد است! یک متر لیزری می‌تواند فواصل تا 30 متر را با دقت ±3 میلی‌متر اندازه گیری کند.

متر لیزری اولتراسونیک براساس یک اصل مشابه کار می‌کند اما به جای نور از صدا با گام بیش که برای شنوایی انسان مناسب است، استفاده می‎‌کند. سرعت صدا فقط حدود ⅓ کیلومتر در ثانیه است، بنابراین اندازه‌گیری فاصله آسان‌تر است.

اساس کار متر لیزری

نحوه کار با متر لیزری

در حالت کلی «یک متر لیزری از راه دور، یک پالس از نور لیزر را به هدف می‌فرستد و زمان لازم برای بازگشت بازتاب را اندازه‌گیری می‌کند. پردازش روی صفحه به دستگاه اجازه می‌دهد تا مناطق و حجم‌ها را جمع، تفریق و محاسبه کند.» این روند نحوه کار با متر لیزری را نشان می‌دهد اما بگذارید دقیق‌تر شویم.

برای کار با متر لیزری، دستگاه را در ابتدای طولی که می‌خواهید اندازه بگیرید قرار داده و سپس پرتو لیزر را تا انتهای هدف قرار دهید تا به یک جسم برخورد کند. اگر دیوار، تیر و یا موارد مشابه دیگری وجود نداشته باشند، می‌توانید در نقطه‌ای که می‌خواهید اندازه بگیرید، آن نقطه را هدف قرار دهید.

این فرآیند مشابه استفاده از یک متر اندازه‌گیری معمولی است، با این تفاوت که شما به جای متر فلزی از پرتو لیزری استفاده می‌کنید. هنگامی که لیزر را در نقطه مناسبی قرار دادید، دکمه را فشار می‌دهید و دستگاه فاصله را محاسبه می‌کند و عدد مورد نظر بر روی صفحه نمایش روی متر نشان داده می‌شود.

محاسبه از طریق اپتیک دقیق و فیزیک لیزر با استفاده از روش تغییر فاز انجام می‌شود که در آن لیزر به جسمی ‌برخورد کرده و بازتاب آن را با پرتوی ارسال شده مقایسه می‌کند یا ممکن است با استفاده از نبض نوری انعکاس برگشت را محاسبه کند. در هر دو صورت، محاسبه دقیق انجام می‌شود.

نحوه کار با متر لیزری چگونه است؟

استفاده از متر لیزری به شما این امکان را می‌دهد تا چندین فاصله را اندازه بگیرید و به طور خودکار آن‌ها را محاسبه کنید. اندازه‌گیری با متر لیزری معمولاً سریع‌تر و دقیق‌تر از متر فلزی است و در استفاده از آن نیازی به وجود فر ثانویه برای گرفتن انتهای دیگر متر نیست.

به علاوه، خواندن مقادیر حساب شده در یک نمایشگر دیجیتال، آسان‌تر از شمردن اندازه‌‎های ریز روی متر نواری یا فلزی است. متر لیزری همچنین مشکلات مربوط به اندازه‌گیری سقف‌های بلند و سایر فضاهای صعب‌العبور را از بین می‌برد.

متر لیزری برای محاسبه طول، عرض و ارتفاع تا نزدیک 200 متر استفاده می‌شود. همچنین باید به خاطر داشته باشید که در نحوه کار با متر لیزری، وجود سطحی مشخص ضروری است زیرا باید پالس لیزر را روی آن منعکس شود.

مطلب پیشنهادی: متر لیزری چیست؟ کاربرد، مزایا، معایب و قیمت آن

فواید استفاده از متر لیزری

اندازه‌گیری فاصله با متر لیزری آسان است، مسلماً برای فواصل بزرگ‌تر نیز عملکرد بسیار بالایی دارد، بدون خم شدن و حتی افتادگی! هیچ خطایی در زمینه خوانش اشتباه فاصله وجود ندارد. متر لیزری سرعت بسیار سریع‌تری دارد، فقط کافی است سمت دیگر لیزر را به سمتی نشانه بگیرید و کلیک کنید و نتیجه را در مقابل صفحه مشاهده خواهید کرد. کار فقط در کسری از زمان استفاده از آن انجام می‌شود.

نیازی نیست که به این طرف و آن طرف بروید یا در انتهای دیگر فرد دیگری متر را در دست داشته باشد. دیگر نیازی ندارید که در یک دست دیگر کاغذ و خودکار را بگیرد و مقادیر را یادداشت کنید. با صفحه نمایش با نور پس زمینه و نقطه لیزر، می‌توانید از متر خود در شرایط نوری نسبتاً کم نیز استفاده کنید.

روش استفاده از متر لیزری

نیازی نیست که به انتهای طول اندازه‌گیری دسترسی پیدا کنید یا ابتدا و انتهای کار را علامت گذاری کنید. نور لیزر باید این کار را انجام دهد و دیگر نیازی نیست نگران موانع روی زمین یا حتی موانع مهمی مانند لوله یا کابل باشید. اگر خط دید شما مشخص باشد و در محدوده مناسبی قرار گیرید، خیلی سریع می‌توانید بفهمید دقیقاً تا کجا فاصله دارد.

فاصله‌های دور را نیز می‌توانید بدون رفتن به طبقه بالای ساختمان اندازه بگیرید. متر لیزری مزایای ایمنی بسیاری نیز به همراه دارد. دیگر لازم نیست که از نردبان یا سطح شیب‌دار استفاده کنید تا سطوح را اندازه گیری کنید. مزایای ایمنی و انعطاف پذیری متر لیزری به ویژه در محیط‌های خطرناک بسیار ارزشمند هستند و مواردی پیش می‌آیند که شما اصلاً قادر به انجام کار با یک متر معمولی نیستید و فقط یک متر لیزری از راه دور می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

کلام آخر

متر لیزری بهترین دستگاه برای اندازه گیری طولی در امور ساختمانی است. این وسیله لیزری مزایای زیادی به همراه دارد و می‌تواند در سرعت انجام کار، دقت بالا، عدم نیاز به افراد اضافی و محاسبه مسافت در مکان‌های سخت مورد استفاده قرار گیرد. متر لیزری همچنین برای محافظت از ایمنی افراد بسیار مهم است. بنابراین با یادگیری نحوه کار با متر لیزری می‌توانید از این دستگاه برای پیشبرد امور خود بهره ببرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا